'Ryanair komt naar Zaventem' xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ryanairbaas Michael O'Leary kwam gisteren naar Brussel om de 20miljoenste passagier in Charleroi te vieren. In een exclusief gesprek achteraf met onze krant zei hij dat hij binnen enkele jaren een basis op Zaventem wil openen. 'Maar dan moet de luchthaven daar een stuk efficiënter worden.'
O'Leary is een spraakwaterval. Hij raast door over de grote kwaliteiten van Ryanair aan een tempo dat zijn vliegtuigen nauwelijks halen. O'Leary heeft een grote taart mee. Als een journalist vraagt of hij geen toeslag moet betalen voor een stukje, grapt de Ier gevat: 'We hebben ze zélf niet betaald. We hebben ze meegekregen van de luchthaven van Charleroi.'
O'Leary wil vooral zijn gramschap uiten tegen de Europese Commissie, die maar niet in actie schiet tegen de stakende luchtverkeersleiders (zie randstuk).
De voorbije weken kondigde hij ook een verandering van koers aan: Ryanair zou voortaan meer op de grote luchthavens mikken omdat vooral daar nog groei mogelijk is. Ryanair vliegt nu al op Barcelona en is in gesprek met Lissabon. Maar hoe zit het met de plannen in België?
Wil u ook in Zaventem landen? Michael O'Leary: 'Ja. Ik verwacht dat we daar binnen enkele jaren een eigen basis zullen hebben. Dat is perfect mogelijk. In Londen vliegen we ook vanuit verschillende luchthavens. Maar de luchthaven in Zaventem moet eerst wel efficiënter worden. De passagiers moeten er nu door ellenlange gangen lopen. Wij strijken maar neer op Zaventem als een rotatietijd van 25minuten mogelijk is. Anders heeft het geen zin. Ze hebben daar allerlei ruimte die ze toch niet gebruiken. Waarom bieden ze ons die niet aan voor een prijsje?'
We horen dat u in gesprek bent om opnieuw op Oostende te vliegen. Hoe staat het daarmee? '
We zijn met de luchthaven in gesprek. Dat is vertrouwelijk, dus ik kan daar niets over zeggen.'
Ziet u nog uitbreiding mogelijk in Charleroi?
'Vast en zeker. We hebben er nu al dertien toestellen. Daar kunnen er nog bij komen, maar dan moet de terminal opnieuw uitgebreid worden. Het is dankzij die nieuwe terminal dat we staan waar we nu staan, met een eigen basis met 61routes. We hebben nu al meer dan vier miljoen passagiers per jaar en ik zie nog groeimogelijkheden. Wij zijn in 1997 naar Charleroi beginnen te vliegen en ik zie dat nu veel luchthavens dezelfde koers beginnen te volgen: efficiënt werken en daardoor lage tarieven aanbieden.'
Begrijp ik goed dat u in de toekomst veel minder wil stunten met gratis vluchten?
'We kondigen hier vandaag aan dat we twintig miljoen tickets aanbieden tegen acht euro. Dat is toch nauwelijks meer dan gratis. We gaan dit blijven doen, maar minder. Ik verwacht dat we meer gaan uitpakken met het feit dat wij de luchtvaartmaatschappij met de jongste vloot zijn en dat wij alleen maar lederen zetels hebben.'
Betekent dit dat de gemiddelde ticketprijs omhoog gaat?
(denkt voor het eerst een seconde na) 'Neen. Ik verwacht vooral dat de ticketprijzen niet nog meer gaan dalen, maar eerder stabiel gaan blijven. Uiteindelijk moeten we nieuwe inkomsten vinden aan boord van onze toestellen. Ik denk nog steeds aan de invoering van staanplaatsen, maar ik krijg nog veel tegenwind. Het is spijtig dat de geesten niet veel meer open staan voor dergelijke nieuwe ideeën.'
Het Italiaanse bedrijf Avio-Interiors pronkt op luchthavenbeurzen met zijn Skyrider, een stoel die wat wegheeft van een zadel. Is dat waar u aan denkt?
'Totaal niet. Dat is rommel. Die stoelen zijn totaal oncomfortabel, want je doet de passagiers de hele vlucht geknield zitten, terwijl we nauwelijks zitjes bijwinnen. We kunnen dan veel beter de passagiers aan palen vastmaken. Ik weet het. Sommigen zijn daartegen, maar geef de mensen de keuze: vooraan in het vliegtuig zitten tegen 20euro of achteraan rechtstaan tegen 1euro. Ik weet wel wat velen zullen kiezen.'
'En men moet niet komen zeggen dat het gevaarlijk is. In de metro mag je toch ook rechtstaan? Daar gebeuren meer ongevallen dan met vliegtuigen en toch ziet niemand er een probleem in.'
Ook uw andere ideeën om kosten te besparen krijgen veel tegenstand. Maken zij enige kans?
'Ik denk dat de beperking van het aantal toiletten aan boord tot één betaaltoilet er het snelste gaat komen. Ik weet ook wel dat dit voor langere rijen zal zorgen, maar ik verwacht dat de meeste mensen al naar het toilet zullen gaan voor ze aan boord stappen.'
'Ik begrijp de weerstand niet. Er wordt zelfs gezegd dat minder toiletten aan boord minder veilig is. Maar het is juist het omgekeerde. Nu hinderen die toiletten bij een snelle evacuatie via de achterkant van het toestel. Ze weghalen is dus veiliger. Ik denk dat dit plan het meeste kans maakt op een snelle realisatie. De staanplaatsen zijn al wat moeilijker. De tweede piloot afschaffen, daar zijn de geesten nog lang niet rijp voor.'
|