TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
22-10-2010
Park van Beervelde
Het domein Park van Beerveldexml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het domein "Park van Beervelde", dichtbij Gent, ligt in het hart van een streek die bekend is om zijn tuinbouw. Het 25ha grote kasteelpark werd in 1873 ontworpen en aangelegd in Engelse landschapsstijl. De bedoeling van de opdrachtgevers, de Graven de Kerchove de Denterghem, was het park als uitstalraam te laten fungeren voor de toen nog prille Gentse sierteelt. Ook vandaag, 135 jaar later, is de familie de Kerchove de Denterghem nog steeds nauw betrokken bij de promotie van de Gentse sierteelt.
Graaf André is de huidige voorzitter van de vzw die de Gentse Floraliën organiseert. Graaf Renaud beheert het Park van Beervelde en organiseert er half mei en half oktober de internationaal befaamde Tuindagen van Beervelde.
Het domein staat ook bekend om de muurschilderingen die schilder Roger Raveel er in de kelders van de villa aanbracht. De sombere ruimten werden meteen omgetoverd tot een driedimensionaal kunstwerk waarin realiteit en fictie elkaar ontmoeten.
Het Park van Beervelde, een boeiende combinatie van natuur en cultuur Het Park van Beervelde is meer dan alleen het kader waar zich twee keer per jaar de Tuindagen van Beervelde afspelen. Het is bovendien een van de mooiste landschapsparken van België en is op elk moment van het jaar een bezoek waard.
Het park werd in 1873, het romantische tijdperk, aangelegd in Engelse landschapsstijl. De basisidee is het op een relatief kleine oppervlakte (in Beervelde: 25ha) bijeenbrengen van de elementen die men in een ideaal natuurlijk landschap zou willen zien: romantische vergezichten, glooiende weiden, de illusie van een opening in een groot bos, kronkelende paadjes, grillige waterpartijen, bruggetjes, sprookjesachtige gebouwen...
De regel van het spel is "Het is aangelegd maar het moet er natuurlijk uitzien".
De oorspronkelijke aanleg en het huidige onderhoud in Beervelde beantwoorden perfect aan deze visie.
In contrast met het landschap van de streek dat plat en rechtlijnig is, vindt men in het park een geïdealiseerd landschap. In de verte, zonder echt ver te zijn, ziet men een eiland temidden van een meer dat gevoed wordt door een rivier die zich kronkelend een weg zoekt tussen golvende graslanden.
Dezelfde spelregel "Het is aangelegd maar het moet er natuurlijk uitzien" wordt ook in het beboste gedeelte toegepast. Het werk dat verricht wordt moet onzichtbaar blijven. De Engelsen gebruiken daarvoor de naam woodland gardening. Door intense, maar voor de bezoeker onzichtbare ingrepen, houdt men ook daar een grote variatie aan biotopen in stand. Deze verscheidenheid treft men nergens op zo een kleine plaats spontaan in de natuur aan. Het resultaat van deze inspanningen levert niet alleen gepaste biotopen voor een grote diversiteit aan planten en dieren, maar ook een esthetisch bijzonder aangename plaats. Hier kan de bezoeker de verschillende sferen proeven die een bos te bieden heeft en dit zonder te ver te moeten lopen. Dit deel van het Park is het interresantst tijdens de bloei van de stinsenplanten (narcissen en veel bosplanten) in april en de azalea's in mei. Het merendeel van deze azalea's behoort tot de -historisch belangrijke- groep van de harde Gentse azalea's (hardy Ghent genoemd in Engeland, pontica hybriden in Nederland).
Drie gebouwen trekken de aandacht.
1) De villa
De villa werd gebouwd op de plaats waar vroeger het kasteel stond. In 1947 werd het kasteel (70 jaar na zijn constructie) gesloopt omdat het als weinig comfortabel beschouwd werd. Op de funderingen werd een eengezinswoning gebouwd die misschien in verhouding met de site is, maar intussen (60 jaar later) ook weinig comfortabel blijkt te zijn. In 1966 maakten Roger Raveel, Elias, Lucassen en Raoul De Keyser van de centrale gang die door de kelders loopt, een driedimensionaal kunstwerk waar de realiteit (de bezoekers bijvoorbeeld) en de schilderkunst onopgemerkt in elkaar overgaan. Vandaag vraagt men zich af of dit (nu afbrokkelende) werk beschouwd moet worden als een tijdelijke "installatie" of iets dat dient gerestaureerd te worden.
2) Het koetshuis
Het kasteelachtige koetshuis is een sfeervol geheel van gebouwen met Tudorstijlkenmerken rond een charmante binnenkoer. Men ziet waar vroeger de paarden en de koetsen stonden en waar destijds ook koeien werden gehouden.
3) Het paviljoen achter de vijver
Veel bezoekers vragen zich af wat de functie van dit paviljoen is. Hoewel er documenten bestaan die bewijzen dat deze constructie ooit als poolhouse werd gebruikt, werd het gebouw waarschijnlijk enkel bedoeld als eyecatcher in het gecreëerde landschap.
Een blik Foto's kunnen zoveel beter dan woorden vertellen hoe het Park van Beervelde, op een bepaald moment van het jaar eruit ziet. Kies hier rechts een maand, klik, en uw zal zien wat het park u te bieden heeft.
Een uitdaging Het is een ware/echte uitdaging een erfenis uit vervlogen tijden draaiend te houden. Het onderhoud is duur en 'onderhouden for the sake of onderhouden is een beetje zinloos. Openstellen voor het publiek is iets wat de 'buitenwereld' verwacht, maar iets dat niet alleen investeringen maar nog meer onderhoudskosten mee brengt.
Een betere 'showgrond' dan het park van Beervelde kan men voor de tuindagen niet vinden. Door die Tuindagen krijgen alle de inspanningen die nodig zijn om het monument in stand te houden een betekenis. Beter nog: Deze Tuindagen zijn een financiële ondersteuning voor de onderhoudskosten.
Voorwaarden Vanaf minimum 15 personen kunnen geleide wandelingen worden georganiseerd. Een geleid bezoek aan het park (5) duurt ongeveer één uur en komt neer op een leerrijke en gezonde wandeling in een droomnatuur. U kunt ook de muurschilderingen van Roger Raveel in de kelder van de villa bezichtigen (5).
Voor alle bijkomende inlichtingen: +32(0)9 356 81 82 of info@parkvanbeervelde.be
Meer over de geschiedenis van het park en de familie de Kerchove de Denterghem. Een lyrische wandeling doorheen het park door Erlend Hamerlijnck.