'Machelen, Diegem en Zaventem met de grond gelijk maken' xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
MACHELEN/DIEGEM/ZAVENTEM - 'De Brusselse ring heeft minstens zeventien rijstroken nodig.' Of nog: 'Machelen, Diegem en Zaventem moeten met de grond gelijk worden gemaakt om plaats te maken voor industrie.' De voorstellen van het Spaanse consultingbureau Garvida zijn op zijn minst controversieel.
Verschillende instanties buigen zich al jaren op verschillende plannen om de verkeersknoop in en rond de hoofdstad te ontwarren. Ook het Spaanse consultingbureau heeft het Brusselse fileprobleem onderzocht en een nieuw plan gemaakt. De opdracht kwam van vijftiental internationale bedrijven. Ze gebruiken daarbij vooral bestaande plannen, maar voegen er ook pittige eigen voorstellen aan toe.
Die voorstellen zijn op zijn minst controversieel. Zo zou de volledige noordelijke ring moeten worden verbreed tot minstens 17 rijstroken. Vier rijstroken voor lokaal verkeer aan de Brusselse zijde, vijf rijstroken aan de Vlaamse kant en in het midden tweemaal vier rijstroken voor doorgaand verkeer. 'Op dit moment liggen er plannen op tafel die de ring willen verbreden tot tien rijstroken', klinkt het bij Garvida. 'Dat is ruim onvoldoende. Studies wijzen uit dat er op dit moment minstens zeventien rijstroken nodig zijn. Op termijn moeten we zelfs naar twintig of vijfentwintig.'
Maar dat is niet alles. Want voor de uitbreiding van de ring én het creëren van meer economische groei is volgens Garvida ook plaats nodig. Daarom zouden woongebieden in Machelen, Diegem en Zaventem moeten wijken voor industrieterreinen en de luchthaven. Ook delen van Sint-Pieters-Leeuw, Anderlecht en Vorst moeten worden onteigend om de economie alle kansen te geven om te groeien.
'Ook bij de overheid liggen al heel wat plannen voor de verdere ontwikkeling van de Brusselse regio op tafel', reageert Celine Meyer van Garvida. 'Die plannen gaan niet ver genoeg. Voor de uitbreiding van de luchthaven kan je ook maar één keuze maken, namelijk woongebied onteigenen. De woonzones rond de luchthaven zijn sowieso op het randje van onleefbaar.'
Kritiek van de betrokken gemeentebesturen wuift ze daarmee weg. 'Wij willen de overheden aanmanen om een doorgedreven visie te ontwikkelen, zoals wij dat doen. We willen die plannen ook niet in vijf jaar realiseren. Onze horizon is 2040.'
|