Eén misdaad per uur in Brusselse stations xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In de spoorweg- en metrostations in en rond Brussel vinden elke dag gemiddeld 25 criminele feiten plaats.
De criminaliteit in de Brusselse stations neemt niet af. Dat bewijzen cijfers die senator Guido De Padt (Open VLD) opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom. In 2009 noteerde de spoorwegpolitie 9.208 misdrijven in de spoor- en metrostations, niet veel minder dan in 2008 (9.889) of 2007 (10.053). Gemiddeld vindt om het uur een crimineel feit plaats: 17 per dag in de treinstations en xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />8 in de metrohaltes. 'Dat maakt het openbaar vervoer minder aantrekkelijk', oordeelt De Padt. 'Als reizigers niet het gevoel hebben dat ze veilig kunnen pendelen, kiezen ze voor de auto.'
Het gevaarlijkste spoorstation blijkt Brussel-Zuid. In 2009 registreerde de politie er 3.958 feiten, of 11 per dag. Het Zuidstation prijkt ook op nummer één in de metrohaltes. 'Die cijfers tonen alleen misdrijven ín het station. Over criminaliteit rónd de stations weten we niets. Maar wie in Brussel in sommige metrostations bovenkomt, zit meteen in het drugsmilieu.'
Dat de criminaliteitscijfers niet dalen, is opmerkelijk omdat het aantal agenten van de spoorwegpolitie flink is toegenomen Van de 100 extra manschappen, toegezegd in 2006, zijn er nu 65 actief. 'Meer agenten betekent ook meer registraties van misdrijven', sust het kabinet-Turtelboom. 'Vergeet niet dat het aantal passagiers in die stations elk jaar sterk stijgt.'
Probleem is ook dat de Brusselse spoorwegpolitie op dit moment is ondergebracht op zeven verschillende locaties. De agenten beschikken wel over communicatieapparatuur, maar toch is de afstand naar de plaats van het delict nog een probleem. De regering besliste deze zomer dat de spoorwegpolitie gecentraliseerd wordt in één gebouw, vlak bij het Zuidstation. 'De Regie der Gebouwen heeft een locatie op het oog. Maar we weten niet wanneer dat klaar voor gebruik is.'
|