Koning Winter heerst op de Boutersemse wegen xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De winter slaat hard toe. Normaal voorziet de gemeente zestig ton strooizout voor de hele winterperiode, maar de afgelopen weken werd er al ruim tachtig ton op de Boutersemse wegen gestrooid. En nu is de voorraad op. En bijbestellen blijkt geen lachertje. De gemeentelijke technische dienst heeft wel degelijk een winterplanning, maar het is duidelijk dat de overmacht groot is.
Om zich niet te late verrassen, sloeg de gemeente eind november 60 ton strooizout in. Voor een normale winterperiode zou dit moeten volstaan.
Zolang de voorraad strekt, worden alle straten gestrooid, ook de minder prioritaire. Maar wanneer de zoutberg krimpt, moet de gemeente prioriteiten stellen: 'We concentreren onze inspanningen op de werkdagen om het werk- en schoolverkeer zo veilig mogelijk te maken. Elerk nacht wordt de situatie geëvalueerd tussen 01 en 03 uur. Als het problematisch wordt start de strooiploeg tussen 03 en 04 uur zodat het ruimen en strooien op de hoofdwegen afgerond is tegen de ochtendspits. Zout heeft het grootste effect als er snel veel verkeer over passeert,' zegt schepen van Openbare Werken Marcel Meys (Open Vld).
Maar, de natuur laat zich niet kisten, dat is wel duidelijk. De ploeg van de technische dienst draait op volle toeren, maar loopt helaas achter de weerfeiten aan. De schepen is dan ook - terecht - vol lof voor zijn mensen, zeker als je weet dat de toestand in de omliggende gemeenten nog erger is. Maar stilaan is het duidelijk dat de vooraad zout op is en de leverancier niet snel een nieuwe kan leveren: leverancier Willems uit Herentals - toch niet van de minste - zit zelf door zijn voorraden heen en kan pas na nieuwjaar terug zijn klanten bevoorraden.
Iedereen tevreden stellen is onmogelijk
Ondanks het harde werk van de gemeentearbeiders blijven er nog klachten komen omdat er niet of te weinig zou gestrooid worden. 'Weet dat we met de beperkte middelen waarover we beschikken al het mogelijke doen. Maar niet elke uithoek, niet elk zijstraatje kan ijsvrij / sneeuwvrij worden gehouden. Voorrang wordt gegeven aan de hoofdwegen. Zout strooien waar nauwelijks verkeer passeert heeft trouwens weinig zin omdat zout maar echt uitwerking heeft als er voertuigen over rijden. Bovendien is zout ook schadelijk voor het wegennet en het milieu. Verantwoord strooien blijft de leidraad,' weerlegt schepen Meys de kritiek.
Voorzichtig zijn blijft dus de boodschap. En een beetje begrip en waardering voor hen die al het mogelijke doen in vaak ondankbare omstandigheden, zou niet misplaatst zijn. (B.B.)
|