De snelheidsduivel in Boudewijn xml:namespace prefix = o />
De anders zo bedaarde koning Boudewijn was een enorme snelheidsfreak. 'Hij schepte er enorm plezier in om met zijn zware motor zo hard te vlammen dat hij de begeleidende motards van de militaire politie afschudde', vertellen de kenners.
Het bewijs is een paar dagen geleden nog eens geleverd toen een veilinghuis de verkoop aankondigde van een Aston Martin DB2/4 die nog eigendom van koning Boudewijn was geweest. Het statige karretje - geschatte waarde zo'n 240.000 euro - was in de jaren '50 met een topsnelheid van xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />192 km per uur zowat de snelste auto op de markt. Boudewijn bezat ook nog een Maserati en een Porsche Spyder, naast tal van zware motoren.
'Iedereen herinnert zich Boudewijn als een minzame man in een klein VW kevertje. Maar dat beeld klopt niet', zegt Thierry Debels, die over Boudewijn een biografie schreef. 'Hij was een even grote sportwagenliefhebber als zijn vader Leopold, die meerdere Ferrari's bezat.' Ook Boudewijns broer koning Albert II is berucht voor zijn zware voet.
Voormalig luchtvaartjournalist Herman Dewulf herinnert zich de verhalen van zijn oom nog, een legerkolonel die met zijn eenheid een tijdlang instond voor de bewaking van de koning.
'Boudewijn bleek de gewoonte te hebben om voor dag en dauw het paleis buiten te sluipen op zijn motorfiets, om dan als een gek over de A12-autosnelweg naar Antwerpen te scheuren, daarbij achtervolgd door twee motards van de militaire politie.'
'Boudewijn had er het grootste plezier in als hij de militairen kon afschudden. Dan reed hij tot Boom, keerde daar in volle vaart terug en hoopte dan dat hij de motards zou kruisen, terwijl zij op het andere rijvak nog onderweg waren naar Boom', aldus Dewulf.
'Boudewijn bezocht het Autosalon ook regelmatig incognito, puur om naar de allerzwaarste motoren te gaan kijken. Want in functie moest hij vooral belangstelling tonen voor de meer gezapige Belgische auto- en motormerken.'
Racen naar de Côte d'Azur
Debels: 'Samen met zijn broer Albert racete hij geregeld naar de Côte d'Azur, anoniem, want ze hingen Franse diplomatieke nummerplaten op hun wagens. Ttijdens een van die tochten zijn ze ooit van de weg gevlogen. Ze zijn toen naar verluidt door het oog van de naald gekropen.'
Na zijn huwelijk met Fabiola in 1960 was het gedaan met snelle auto's en moto's. 'Hij moest een simpele, vrome man van het volk worden. En dat viel niet te rijmen met dure, blitse wagens. Na enkele jaren zag niemand in hem nog een snelheidsduivel. Hij werd toen vooral gezien achter het stuur van een VW Kever of een rustigere luxewagen. Maar ver buiten de schijnwerpers greep hij regelmatig nog de kans om te racen, onder andere met auto's van vrienden.'
Dewulf: 'Dat hij na zijn huwelijk vooral nog achter het stuur van meer doordeweekse auto's plaatsnam, was ook omdat hij bij zijn uitstapjes incognito wilde blijven. Een Aston Martin zou te veel zijn opgevallen.'
|