We kopen weer voedsel van onder de kerktoren
Producten uit eigen land en streek hebben de wind in de zeilen in alle supermarkten van het land. 'Een vorm van regressie naar onze zorgeloze kinderjaren' noemt trendwatcher Herman Konings het.
Terwijl ons land een existentiële crisis van formaat beleeft, stijgt het aantal producten dat resoluut met een Belgisch vlagje op de verpakking uitpakt, zienderogen. En dat in alle supermarktketens. Daar moeten we geen politiek statement in zien, maar 'Made in Belgium is wél meer dan ooit een kwaliteitslabel', zeggen marketeers in koor.
'Made in Belgium'
Carrefour trekt in ons land resoluut de Belgische kaart: 85% van het seizoensfruit en de seizoensgroenten komt van eigen bodem, zo goed als alle Carrefourmelk is van Belgische koeien, driekwart van de fijne vleeswaren en 90 procent van het vlees is Belgisch en tot 95% van het verkochte brood is van Belgische makelij. Carrefour liet een onderzoeksbureau peilen naar de redenen waarom mensen lokale producten kopen: 'Hun top-4: hulp aan kleine producenten, ecologische redenen zoals overbodige transporten vermijden, lagere prijzen en, last but not least, authenticiteit.'
'Bij eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding geeft Delhaize al jaren prioriteit aan Belgische producenten', bevestigt ook woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize de trend. 'Liefst 65 procent van onze leveranciers is Belgisch. Die local sourcing is een win-win voor iedereen: wij verzekeren ons van verse producten, de producenten zijn zeker van voldoende afzet die investeringen op lange termijn mogelijk maakt en de klant krijgt kwaliteit voor een aanvaardbare prijs', zegt Roel Dekelver.
Zelfde verhaal bij Colruyt, dat zijn producten uit de Belgische landbouw wat graag in de kijker zet. 'U herkent ze in de rayon aan het Belgische vlaggetje naast het product. En onze lokale fruittelers prijken zelfs met foto en al op de verpakking van hun appelen.'
|
Twee korven
Al is uiteraard niet elke lokale producent in staat om meteen de nationale markt van producten te voorzien. 'Klopt', zegt Dirk Neirinck, verantwoordelijke Assortiment & Prijspolitiek binnen de aankoopdienst van Delhaize. 'Daarom hebben we eigenlijk twee gamma's lokale producten. Een eerste korf producten is zo bekend dat we ze in het hele land kunnen aanbieden. Denk maar aan aardbeien uit Hoogstraten en Wépion, Hervekaas, Sirop de Liège, wortelen uit Haspengouw of bier en kaas van Orval, om slechts die te noemen. Daarnaast is er nog een tweede korf die we enkel lokaal, zeg maar in de schaduw van de kerktoren, aanbieden. Een Gentenaar zweert bij zijn Tierenteynmosterd. Een klant uit het Naamse opteert dan weer voor de lokale Bistermosterd uit Jambes. Soortgelijk verhaal over koffie: klanten uit Klein-Brabant zouden het bijvoorbeeld niet pikken als we geen koffie van Beyers zouden aanbieden, terwijl Kempenaars zweren bij Miko. In die regio's blijven we uiteraard ook ons Delhaizehuismerk en de bekende nationale merken aanbieden, maar die moeten dan wat aan schapruimte inboeten ten voordele van de lokale producenten.'
|