Bob doet vooral Vlaanderen blazen
De strenge Bob-eindejaarscampagne blijkt vooral een Vlaams fenomeen te zijn geweest: bijna 70 procent van alle controles gebeurde in Vlaanderen. 'Zorgwekkend, vermits de cijfers bewijzen dat in Wallonië en Brussel meer bestuurders dronken rijden', zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).
Tussen 26 november en 10 januari namen de politiediensten in totaal 215.000 ademtesten af, een verbetering van het recordaantal controles van vorig jaar. Van alle gecontroleerde chauffeurs had 3,6 procent te diep in het glas gekeken. 'Dat is het laagste percentage wat ooit werd geregistreerd sinds de start van de Bob-campagne in 1995', aldus staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).
Meer dronken bestuurders
Toch is Schouppe niet 'onverdeeld gelukkig'. Want uit de cijfers blijkt dat bijna 70 procent van al die controles langs Vlaamse wegen plaatsvond, tegenover 23 procent in het Waals Gewest en maar zo'n 3 procent in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
'Zelfs als we die resultaten afwegen tegen de bevolkingsaantallen van de verschillende regio's, blijkt dat er per hoofd van de bevolking veel minder in Wallonië en bitter weinig in Brussel wordt gecontroleerd', aldus nog Schouppe.
'Daar komt bij dat de controles uitwijzen dat er in Wallonië en Brussel meer dronken bestuurders rijden', zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. 'Van alle gecontroleerde Vlaamse bestuurders bleek 3,2 procent te veel te hebben gedronken. In Wallonië was dat bijna 5 procent. In Brussel had net geen 10 procent een glas te veel op, bijna het drievoudige in vergelijking met Vlaanderen en voor Brussel zelf een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar. En dat is toch behoorlijk zorgwekkend.'
|
Andere mentaliteit
De Brusselse politie en burgemeester Freddy Thielemans (PS) wilden niet reageren op de vaststellingen van Schouppe. Ook de Brusselse minister voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) hield de boot af.
Hoofdcommissaris Dirk Van Nuffel, voorzitter van de vaste commissie voor de lokale politie, wijt het verschil aan een 'andere mentaliteit die aan de andere kant van de taalgrens heerst. Daar staat verkeersveiligheid helemaal niet zo hoog op de politieke agenda als in Vlaanderen. Als de politiek minder aandacht aan dat thema schenkt, is het logisch dat ook de lokale politiekorpsen alcoholcontroles niet als een prioriteit beschouwen, zoals dat in Vlaanderen het geval is', aldus nog Van Nuffel.
|