"Milieumaatregelen luchtvaartsector zijn ontoereikend"
De internationale maatregelen die tot nu toe genomen werden om de impact van de luchtvaartsector op de klimaatverandering in te perken, zijn ruim ontoereikend. De sector groeide de laatste decennia veel sneller dan de efficiëntieverbeteringen, "zodat er dringend nood is aan bijkomende maatregelen". Dat berekende ingenieur Julien Matheys van de Vrije Universiteit Brussel in zijn doctoraatsonderzoek.
"Er bestaan al heel wat rekeninstrumenten waarmee de impact van een vliegreis op het milieu berekend kan worden. Die tools zijn echter ontoereikend, omdat ze meestal enkel rekening houden met de CO2-uitstoot, en niet met de andere complexere, maar even belangrijke verbanden tussen luchtvaart en klimaatverandering", stelt Matheys. "Gebalanceerd pakket nodig" In zijn doctoraatsonderzoek formuleert de ingenieur een reeks technische, economische en organisatorische maatregelen die de impact van de luchtvaart op het klimaat zouden kunnen verkleinen. "Een optimaal beleid bestaat uit een gebalanceerd pakket van technologische en wetgevende maatregelen. Essentieel daarbij is het veranderen van gedragspatronen. Daarin spelen de klimaatimpactrekentools een onmisbare rol", luidt het.
Nieuwe rekeninstrument
Matheys ontwikkelde dan ook een nieuwe rekentool, 'Aviactor', die een "veel nauwkeurigere" inschatting maakt van de impact van een vliegreis dan de bestaande tools. 'Aviactor' houdt rekening met tal van verschillende factoren die de individuele bijdrage van de reiziger op het klimaat meebepalen. Die factoren gaan van het vliegtuigtype over de bezettingsgraad tot de reisklasse. Naast informatie over de CO2-uitstoot per individuele reiziger en per volledig toestel verschaft de tool ook informatie over niet-CO2-gebonden klimaateffecten op korte en lange termijn.
|