Simca komt terug als concurrent van Dacia
Hoewel de directies van Peugeot en Citroën de lippen stijf op elkaar houden, nemen de geruchten toe over de herlancering van Simca, het Franse automerk dat in 1980 ophield te bestaan.
Volgens het Duitse magazine Auto Bild zou de constructeursgroep PSA, waartoe Peugeot en Citroën behoren, plannen hebben om Simca als low budget-merk te lanceren naar het voorbeeld van het succesrijke Roemeense Dacia, een dochtermerk van Renault.
Simca zou voor PSA het middel zijn om de groei te bestendigen. Het eerste Simca-model zou een berline geïnspireerd op de Peugeot 408 kunnen zijn. De 408 wordt in China gebouwd.
De merknaam Simca is de afkorting van Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile. Het Franse automerk heeft een bewogen geschiedenis gekend. Opgericht in 1934 nam Simca in 1958 het legendarische en chique merk Talbot-Lago over maar in 1970 viel Simca volledig in de handen van het Amerikaanse Chrysler. Uit die tijd stamt onder andere de Simca Présidence, een grote cabriolet die als staatsiewagen voor president Charles de Gaulle dienst deed. Het nieuwe Chrysler France was geen lang leven beschoren want in 1978 nam PSA de constructeur over. De nieuwe eigenaar deed in 1980 een poging om Simca herop te starten maar met het merk Talbot. De Talbot Samba en Tagora kenden een matig succes.
De Peugeot 408 zou in Europa op de markt komen als Simca 1307. De modelnaam verwijst naar een vijfdeurs met een grote achterklep. De 1307 kreeg in 1976 de titel Auto van het Jaar.
|