Fantastisch. Ik was zo vrij als een vogel'
Hij mag nog lang niet met de wagen rijden, maar hij heeft er al wel zijn eerste solovlucht in een zweefvliegtuig op zitten. De 15-jarige Senne Vandenputte uit Tienen ging voor het eerst helemaal alleen van de grond in Goetsenhoven.
Is het niet ongelofelijk?', vraagt de 15-jarige Senne Vandenput uit Tienen zich af. Ik moet nog drie jaar wachten voor ik met de wagen mag rijden, maar afgelopen zondag kon ik wel helemaal alleen met een zweefvliegtuigje rondvliegen.'
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om een miniatuurexemplaar, maar wel degelijk om een écht zweefvliegtuig. Tiener Senne - al anderhalf jaar lid van Koninklijke Vliegclub De Wouw in Goetsenhoven - kroop zondag voor het eerst helemaal alleen in de cockpit van het toestel. Perfect legaal, maar wel hoogst uitzonderlijk. Wettelijk mag je alleen vliegen vanaf het jaar dat je zestien wordt', zegt Senne. Sinds 1januari van dit jaar dus, want ik word in juli zestien.'
Zondag was het zo ver. Senne moest eerst nog een vlucht maken met een instructeur aan zijn zijde. Die wilde er zeker van zijn dat de jonge piloot wel degelijk alle kneepjes van het vak kende. Ja, zo bleek, want daarna was het aan Senne. Ik besefte het pas op het moment dat de instructeur de cockpit sloot en ik achterom keek', zegt Senne. Een lege zetel achter mij. Ik was echt helemaal alleen, klaar voor mijn allereerste solovlucht. Het was een fantastisch gevoel: helemaal alleen in de lucht, zo vrij als een vogel. Of ik niet bang was? Neen, eigenlijk niet. Ik was wel een beetje zenuwachtig natuurlijk, maar ik had er het volste vertrouwen in dat het goed ging gaan. Dat was ook zo. Want na een geslaagde landing ben ik meteen vertrokken voor mijn tweede solo. Ook die verliep vlekkeloos.'
Senne glundert twee dagen na zijn eerste solovlucht nog altijd na. Het was een dag om nooit te vergeten', zegt hij. Vraag maar aan enkele piloten. Wedden dat de meesten onder hen zich hun eerste solovlucht nog altijd herinneren? Het is trouwens mijn grote droom om zelf ooit professioneel piloot te worden. Echt, ik wil van vliegen mijn beroep maken. Of dat ook lukt, is een andere zaak. We zien wel wat de toekomst brengt.'
Onzekere toekomst
Ook in de vliegclub van Senne wachten ze bang af wat de toekomst brengt. Van de Koninklijke Vliegclub De Wouw is gevestigd op de terreinen van de luchtmachtbasis in Goetsenhoven. In het kader van de herstructurering binnen Defensie besliste federaal minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) dat de basis gesloten moet worden. Wat er na de sluiting met de terreinen zal gebeuren, is nog niet duidelijk. En dus wachten ze bij De Wouw bang af, net als bij wielerclub Olympia Tienen. Want hun renners gebruiken de start- en landingsbaan in Goetsenhoven als trainingsparcours.
We weten nog niet wat er zal gebeuren', zegt Senne. Eind dit jaar zou de basis volledig leeg komen te staan. Wat er daarna met het vliegveld zal gebeuren, is een raadsel. Maar we hebben er een goed oog in en we wachten af.' (IB)
|