Brouwerij kan vraag amper volgen na 'Tournée générale'
'Dit is het lekkerste blonde bier dat ik ooit geproefd heb.' Jean Blaute en Ray Cokes hebben met hun tv-programma Tournée générale voor een aardverschuiving gezorgd in brouwerij Bockor in Bellegem. Het paradepaardje Omer is tegenwoordig zo 'hot' dat ze er door de voorraad zitten. KrisVanhee en StefTelen
Het is niet de eerste keer dat Omer bedolven wordt onder de lofbetuigingen. Anderhalf jaar geleden ging het blonde bier van hoge gisting tijdens de European Beer Star in Duitsland al lopen met de gouden medaille. En in april vorig jaar volgde een tweede gouden plak tijdens de World Beer Cup, de meest prestigieuze biercompetitie ter wereld.
'Dat heeft onze verkoop een enorme boost gegeven', zegt Nicolas Degryse van de brouwerij Bockor. 'We hebben toen vooral de vruchten geplukt in de export en hebben er onder meer een vaste afzet in de Verenigde Staten aan overgehouden.'
Stormloop
Maar dat is nog niets in vergelijking met de stormloop op Omer die brouwerij Bockor aan Jean Blaute en Ray Cokes te danken heeft. Die twee sympathieke bierproevers prezen uitgebreid de kwaliteiten van het biertje tijdens hun programma Tournée générale. Cokes noemde het zelfs 'het lekkerste blonde bier dat hij ooit proefde'.
Ook in programma's zoals De laatste show en in krantenartikels steken Blaute en Cokes hun liefde voor het Bellegemse gouden vocht niet onder stoelen of banken. Of zoals ze het eerder in onze krant stelden: 'Omer was voor mij een keerpunt. Het was alsof mijn smaakpapillen ontwaakten. Meestal beperken we ons tot enkele teugjes, want we moeten toch werken, maar van Omer hebben we toch enkele glazen gedronken.'
Voorraad uitgeput
De Tournée générale-aflevering met Omer werd begin februari uitgezonden. 'Sindsdien is de vraag enorm. We probeerden die met man en macht op te vangen, maar hebben toch al twee keer moeten vaststellen dat onze stock helemaal uitgeput was. Dat gebeurde begin deze maand en ook vorige week. We hebben toen heel wat bestellingen moeten uitstellen', zegt Degryse.
Omer heeft een brouwproces van twee maanden nodig. 'En het bier moet drie weken nagisten op de fles. Je kan die periode niet zomaar inkorten. Maar voor alle duidelijkheid: het gaat om een luxeprobleem, geen chronisch probleem.'
Want sinds gisteren is een nieuwe lading bier klaar. Al is ieder flesje wel al toegewezen. Niet slecht voor een bier dat amper drie jaar bestaat. 'Om de grotere vraag op te vangen, hebben we twee nieuwe gistingstanks in gebruik genomen en staan momenteel nieuwe warme kamers voor de nagisting in de steigers. Maar het is niet de bedoeling om onze productie te verviervoudigen, want we moeten kunnen blijven waken over de kwaliteit.'
Ook glazen populair
Inmiddels vindt Omer ook steeds meer ingang in de hippe cafés in de steden. 'Ons bier is een weerspiegeling van traditie en ambachtelijkheid', zegt Degryse. 'Al vijf generaties lang worden de recepten doorgegeven van vader op zoon. En de oudste zoon van de eigenaar krijgt al die tijd de naam Omer mee. Op zich is traditie niet zo hip, maar de consument kiest voor oprechte producten, zonder dat daar een of andere pater of abdij aan vasthangt.'
Niet alleen het bier zelf is populair, ook de glazen zijn bijzonder in trek. 'Daarom zijn ze binnenkort ook afzonderlijk te koop.'
|