TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
03-04-2011
Geen lowcostterminal op Brussels Airport
Brussels Airport laat plannen voor lowcostterminal varen
Luchthavenuitbater Brussels Airport Company investeert de komende vijf jaar 460 miljoen euro "in tientallen grote en kleinere projecten" om het comfort van de passagiers te verhogen. Meest opvallende element is de bouw van een nieuwe pier. Het omstreden project van een afzonderlijke lowcostterminal is van de baan, zo blijkt uit het ontwikkelingsplan 2011-2016 voor Brussels Airport.
De plannen voor een afzonderlijke, gespecialiseerde lowcostterminal op de luchthaven in Zaventem dateren al van 2008. Ze waren van in het begin omstreden. Drie beroepsverenigingen van luchtvaartmaatschappijen (BATA, BAR Belgium en AOC) spanden zelfs een kort geding aan. Dat werd pas stopgezet toen Brussels Airport de plannen uitstelde.
Nieuwe pier Nu heeft de luchthavenuitbater beslist "om de ontwikkeling van low cost op de luchthaven te blijven integreren in de algemene luchthaveninfrastructuur", luidt het in een persbericht van Brussels Airport. "Het ontwikkelingsplan voorziet dus geen afzonderlijke lowcostterminal. Er wordt ook geen gedifferentieerd tarief toegepast voor lowcostactiviteiten." In het ontwikkelingsplan 2011-2016 staan wel plannen voor een nieuwe pier, "Pier A West", die vanaf 2015 operationeel moet zijn. Het gaat om een verlenging van de bestaande Pier A, van waaruit momenteel de Europese vluchten vertrekken en ook de Afrika-vluchten van Brussels Airlines. "Pier A West zal luchtvaartmaatschappijen toelaten om hun hubactiviteit grotendeels te concentreren binnen dezelfde zone", zegt de luchthavenuitbater.
Rechtstreeks inschepen Hoeveel gates er precies zullen bijkomen, is nog niet beslist. "Pier A West zal minder lang zijn dan Pier A met zijn 31 gates, maar er zal wel een substantieel aantal gates bijkomen", luidt het. Brussels Airport heeft momenteel in totaal 54 gates. Dankzij de extra gates zullen ook meer vluchten rechtstreeks ingescheept kunnen worden, zodat passagiers minder vaak van bussen en vliegtuigtrappen gebruik zullen moeten maken om tot in het vliegtuig te geraken.
Brussels Airport gaat voorts investeren in een nieuw verbindingsgebouw tussen de luchthaventerminal, waar de incheckbalies zijn, en Pier A. Dat gebouw zal de huidige ondergrondse verbinding met haar ellenlange tunnel en opeenvolgende roltrappen vervangen. Het zal de passagiers uitzicht bieden op de vliegtuigen en de luchthavenactiviteiten. In het gebouw, dat in 2014 operationeel moet zijn, komt ook de veiligheidscontrole en is er ruimte voor winkels.
Hogere luchthaventaksen De investeringsplannen van Brussels Airport worden ondersteund door licht hogere luchthaventaksen, de taksen die de luchthaven aanrekent aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers. Die mogen de komende jaren iets sneller stijgen dan de consumentenprijsindex.
"Brussels Airport heeft in nauw overleg met de luchtvaartmaatschappijen een belangrijk ontwikkelingsplan uitgewerkt dat de luchthaven zal toelaten haar passagiers en luchtvaartmaatschappijen een beter luchtvaartproduct te bieden en een sterkere internationale positie te bekleden dan ooit voorheen", zegt Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport.
Ruim 17 miljoen passagiers Brussels Airport verwelkomde vorig jaar bijna 17,2 miljoen reizigers. Vierennegentig luchtvaartmaatschappijen verbinden Brussel met circa 230 rechtstreekse bestemmingen. De 260 bedrijven die actief zijn op de luchthaven stellen 21.000 mensen tewerk. Daarbij komen nog eens 40.000 indirecte en afgeleide banen, aldus Brussels Airport.