TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
08-07-2011
Medvedev wil van oude Toepolevs af
Medvedev wil van oude Toepolevs af
De Russische president heeft aangekondigd dat binnenkort niet meer mag worden gevlogen met het vliegtuigtype Toepolev Tu-134. In de nacht van maandag op dinsdag kwamen nog 45 mensen om het leven, onder wie een Nederlander, toen een Tu-134 300 kilometer ten noordoosten van Sint-Petersburg vlak voor de landing neerstortte.
"Ik heb het ministerie van Transport opgedragen te beginnen met de gedwongen en algehele buitenbedrijfstelling van de Toepolev Tu-134", aldus Medvedev. "Wanneer we spreken over lijnvluchten dan is het beter dat die toestellen vanaf het komend jaar die vluchten helemaal niet meer uitvoeren", aldus de Russische president.
Mankementen
Medvedev heeft al herhaaldelijk mankementen in de binnenlandse vliegtuigproductie gehekeld. Hij heeft onlangs zijn presidentiële machine van het type Tu-214 tegen een in Frankrijk gebouwd type ingeruild.
Aan de ongelukslanding nabij de stad Petrosavodsk in de nacht van maandag op dinsdag is vermoedelijk de piloot schuldig. Ook meldde Novosti op gezag van de Russische luchtvaartregulator Rosaviatsia dat de verkeersleider die voor het toestel verantwoordelijk was, tijdelijk geschorst is. Het betekent niet dat de man aan ook maar iets schuldig is, voegde het persbureau eraan toe.
Werkpaarden
De Toepolev passagiersvliegtuigen uit de voormalige Sovjet-Unie staan bekend als werkpaarden. De oude types worden nog in veel delen van de wereld ingezet. In Europa vliegen niet zo veel oude Toepolevs, onder meer vanwege de strenge milieu- en geluidseisen die hier gelden.
De 2-motorige Toepolev-134 is een klein verkeersvliegtuig dat vooral wordt gebruikt voor korte afstanden. Luchtvaartmaatschappij Aeroflot is een van de grootste afnemers van dit type vliegtuig, waar maximaal 84 mensen mee vervoerd kunnen worden. Ook de Russische luchtmacht vliegt ermee. Het toestel heeft geen verharde landingsbaan nodig om te kunnen opstijgen en landen.
Productie in '84 stilgelegd
De Toepolev-134 kan gezien worden als de tegenhanger van de Douglas DC-9 en de Fokker F28. De toestellen zijn sinds de jaren zestig in gebruik. Er zijn circa 850 vliegtuigen van dit type gemaakt, tot de productie in 1984 werd stilgelegd. De Toepolev-134 was het eerste vliegtuig van Sovjetmakelij dat van de luchtvaartorganisatie ICAO ingezet mocht worden op internationale routes.
Door ongelukken met een Toepolev-134 zijn sinds de jaren zeventig meer dan 1000 mensen omgekomen. Ruim 70 van de meer dan 850 toestellen hadden een ongeluk waar doden bij vielen of stortten neer.
Moderne Toepolevs worden gebouwd in Oeljanosk, 700 kilometer ten oosten van Moskou, door de firma Aviastar, de erfgenaam van de Sovjetrussische vliegtuigfabriek. (afp/adha) hln