Latijnse thematische bloemlezing
Vergilius
Foto
Plautus
Foto
Seneca
Foto
Suetonius
Foto
Horatius
Foto
Livius
Foto
Plinius Minor
04-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het 'continuum'

Lijst van de kunstwerken die werden gebruikt voor de inleidingen tot de teksten :

Literaire werken

K. van de Woestijne, De Terugtocht (caput 1)
Molière, L’ Avare (caput 3)
P. C. Hooft, Warenar (caput 4)
G. A. Bredero, Moortje (caput 5)
H. Claus, Thyestes (caput 6)
L. Couperus, Schimmen van Schoonheid (caput 9)
Molière, Amphitryon (caput 13)
R. Graves, I Claudius (caput 14)
R. Graves, Claudius the God (caput 14)
H. Claus, Oedipus (caput 15)
W. Shakespeare, The rape of Lucrece (caput 16)
W. Shakespeare, Julius Caesar (caput 17)
H. Fast, Spartacus (caput 18)
H. Sienkiewicz, Quo vadis ? (caput 19)
E. G. Conte Corti, Untergang und Auferstehung von Pompeii (caput 20)
P. Knudsen, De Ondergang van Pompeji (caput 20)

Schilderijen

E. Poynter, Orpheus and Eurydice (caput 1)
G .F. Watts, Orpheus and Eurydice (caput 1)
E. Delacroix, Orpheus en Eurydice (caput 1)
G. Kratzenstein, Orpheus en Eurydice (caput 1)
A. Frederick, Medea (caput 7)
J. W. Waterhouse, Jason en Medea (caput 7)
G. Moreau, Jason en Medea (caput 7)
A. Feuerbach, Medea (caput 7)
V. Mottez, Médée (caput 7)
E. Delacroix, Médée (caput 7)
C. Van Loo, Medea doodt haar kinderen (caput 7)
S. Botticelli, La Primavera (caput 11)
S. Botticelli, Geboorte van Venus (caput 11)
W. Bouguereau, Amor ontvoert Psyche (caput 12)
A. van Dijck, Amor en Psyche (caput 12)
J.-L. David, Amour et Psyché (caput 12)
W. Etty, Cupid and Psyche (caput 12)
J.-H. Fragonard, Psyché (caput 12)
J. Wood, Psyche Enamoured of Cupid (caput 12)
F. Gérard, Amor en Psyche (caput 12)
J. Zucchi, Amor en Psyche (caput 12)
J. W. Waterhouse, Psyche opening the golden box (caput 12)
J. W. Waterhouse, Psyche entering Cupid’s garden (caput 12)
J.-B. Regnault, Amor en Psyche (caput 12)
P.-P. Prud’hon, L’enlèvement de Psyché (caput 12)
L. Giordano, Psyche ontdekt Amor (caput 12)
J.-F. Lagrenée, Psyché (caput 12)
Rembrandt, Lucretia (caput 16)
L. Cranach de Oudere, Lucretia (caput 16)
A. Casali, Lucretia (caput 16)
Titiaan, Lucretia en Tarquinius(caput 16)
Titiaan, Zelfmoord van Lucretia (caput 16)
S. Botticelli, Storia di Lucrezia (caput 16)
Meester van het Heilig Bloed, Lucretia (caput 16)
A. Gentileschi, Lucretia (caput 16)
L. Giordano, The rape of Lucretia (caput 16)
G. Cagnacci, Lucretia (caput 16)
L. Lotto, Lucretia (caput 16)

Beeldhouwwerken

N.N., Jason en Medea (Romeinse sarcofaag, 1ste eeuw na Chr.) (caput 7)
A. Canova, Amor en Psyche (caput 12)
A. Canova, Amor haalt Psyche uit haar verdoving (caput 12)

Muzikale werken

C. W. von Gluck, Orfeo ed Euridice (caput 1)
L. Cherubini, Médée (caput 7)
C. Orff, Catulli Carmina (caput 10)
C. Orff, Carmina Burana (caput 11)
C. Franck, Psyché (caput 12)
G. F. Händel, Lucretia-cantate (caput 16)
A. Chatsjatoerian, Spartacus (caput 18)

Films

James Henson’s the Storyteller (D. Garfath, J. Madden) : Orpheus and Eurydice (caput 1)
L’ Avare (J. Girault) (caput 3)
Medea (P. Pasolini) (caput 7)
Spartacus (S. Kubrick) (caput 8 en 18)
Gladiator (R. Scott) (caput 8)
Ben Hur (W. Wyler) (caput 9)
Rome-TV-serie (M. Apted e.a.) (caput 14)
Edipo re (P. Pasolini) (caput 15)
Julius Caesar (J. Mankiewicz) (caput 17)
Quo vadis ? (M. Leroy) (caput 19)
Quo vadis ? (J. Kawalerowicz) (caput 19)
Gli ultimi giorni di Pompei (M. Bonnard) (caput 20)



04-07-2008, 00:00 geschreven door Willy
Reacties (0)
02-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inhoud


Klik op de tekst


 1.   Vergilius, Georgica IV 457-502
 2.   Vitruvius, De Architectura V 6, 1-2 / V 7, 1-2
 3.   Plautus, Aulularia 713-726
 4.   Plautus, Aulularia 40-78
 5.   Terentius, Eunuchus 232-255
 6.   Seneca, Thyestes 1021-1051
 7.   Seneca, Medea 910-957
 8.   Seneca, Epistulae ad Lucilium 7, 2-5
 9.   Tacitus, Annales XII 56
       Suetonius, Claudius 21
10.  Catullus, Carmina 85, 5, 51, 8
11.  Lucretius, De rerum natura I 1-20
       Horatius, Carmina I 4
12.  Apuleius, Metamorphoses V 22-23
13.  Plautus, Amphitryo 341-423
14.  Tacitus, Annales  XI 26
15.   Seneca, Oedipus 768-783; 998-1037
16.  Livius, Ab urbe condita I 57-58
17.  Suetonius, Divus Iulius 81-83
18.  Florus, Epitome II 8
19.  Tacitus, Annales XV 38-44
20.  Plinius Minor, Epistulae VI 16

 Laatste update op 11 juli 2017.



02-07-2008, 00:00 geschreven door Willy
Reacties (0)
01-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding




Latijnse teksten uit de Oudheid,

uitgekozen op grond van hun nawerking

in latere tijden


TER VERANTWOORDING


Copyright, Uitgeverij De Sikkel n.v., 1979.

AVIS hebben we als titel voor deze bloemlezing gekozen, omdat het woord symbolisch kan zijn voor de manier waarop we gepoogd hebben antieke teksten te benaderen, nl. op een vrije en ongedwongen wijze een verkenningstocht door de Latijnse literatuur maken.
Het is bovendien geen toeval dat het woord AVIS de eerste lettergreep bevat van de werkwoorden AVdire en VIdere. Het audio-visueel aspect krijgt immers in dit florilegium sterk de nadruk. Bij elke tekst wordt erop gewezen hoe audiovisuele hulpmiddelen als "stimuli" bij de studie van Latijnse teksten systematisch kunnen gebruikt worden.
De gekozen Latijnse fragmenten zijn in 20 hoofdstukjes verwerkt, gegroepeerd in twee delen. In het eerste deel is "het schouwspel" de leidraad die alle teksten met elkaar verbindt, in het tweede staat  "liefde en verlangen" in de ruimst mogelijke betekenis centraal. Die twee thema's kwamen immers het sterkst naar voor bij het onderzoek van het materiaal dat we hadden verzameld op het gebied van de nawerking van de antieke cultuur.
Telkens wordt de lectuur van een Latijnse tekst ingeleid door een fase die tot doel heeft de belangstelling en de leergierigheid te stimuleren. Daartoe bevat elk hoofdstukje een deel dat als uitgangspunt wordt behandeld. Die uitgangspunten zijn zo gekozen dat ze globaal gezien een sterk licht werpen op het "continuum", de nawerking van de antieke cultuur. Daarbij hebben we naar afwisseling gestreefd om de aandacht gaande te houden. Praktisch gezien komt het erop neer dat een Latijnse tekst vooraf door middel van film, foto's, muziek en fragmenten uit literaire werken uit de Europese literatuur wordt ingeleid.
De idee om tekstlectuur op die manier in te leiden was bij mij opgekomen naar aanleiding van een voordracht in het voorjaar van 1973 van de Engelse hoogleraar E. Thompson, die voor een vergadering van classici uit het Gemeenschapsonderwijs kwam pleiten voor een vernieuwde aanpak van het onderwijs in de oude talen, die wegens de invoering van het Vernieuwd Secundair Onderwijs onder zware druk kwamen te staan. "We must attack!" luidde zijn strijdlustige oproep, waarmee hij doelde op het gebruik van het "continuum" bij de lectuur van klassieke teksten.



01-07-2008, 00:00 geschreven door Willy
Reacties (1)
Foto
Mijn favorieten
  • Alles voor leraar en student klassieke talen (Latijn)
  • Alles voor leraar en student klassieke talen (Grieks)
    Mijn overige blogs
  • Klassieke oudheid in de bioscoop
  • Klassieke oudheid in de opera
  • Esthetische Vorming
  • Film en klassieke muziek
    Foto
    Vitruvius' theater
    Foto
    Terentius
    Foto
    Tacitus
    Foto
    Catullus
    Foto
    Lucretius

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!