Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (België) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Stad Eeklo neemt deel aan Operatie Proper van Mooimakers, het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort. Operatie Proper is een beloningssysteem voor Vlaamse scholen die zwerfvuil duurzaam willen aanpakken.
Dankzij de inspanningen van 8 scholen werd Eeklo tijdens het schooljaar 2023-2024 een stukje mooier, en daar worden de scholen voor bedankt. De scholen gingen het engagement aan om hun eigen site en de directe schoolomgeving te onderhouden.
Alle actiepunten van deze scholen werden tot een goed einde gebracht, waardoor de scholen vandaag hun financiële beloning van de stad mogen ontvangen. De beloning hangt af van de samenstelling van het actieplan, maar varieert tussen 650 euro en 900 euro. Stad Eeklo ondersteunde de scholen bij de opmaak van het actieplan.
Eeklo eindigt dankzij het engagement van deze scholen met een mooiere omgeving en de scholen krijgen een duwtje in de rug met een mooie financiële beloning.
De beloning bedraagt in totaal €6400, een grotere som dan in 2023.
De stad doet bovendien een warme oproep aan alle burgers om mee te helpen het verschil te maken. Kijk opwww.mooimakers.be wat je zelf kan doen.
Samen gaan we de strijd aan tegen zwerfvuil, en zorgen we voor een mooier Eeklo!
Overzicht beloning per school
School Bedrag
BuBaO De Eik €825
College ten Doorn €650
Basisschool Sint-Antonius €825
GO! Leefschool het Droomschip €900
GO! Basisschool De Tandem €850
Freinetschool De kleine helden €825
Basisschool Sint-Jozef en Sint-Janneke €675
GO! atheneum en leefschool De Tandem €850
Schepen Filip Smet: “De stad Eeklo is zeer blij met de inspanningen die scholen leveren om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. Bewustmaking van de leerlingen en ook het zelf proper houden van de leefomgeving dragen daartoe bij. Het is dan ook fijn dat we 6.400 euro kunnen verdelen onder de 8 deelnemende scholen als beloning voor hun volgehouden inspanningen “
Het gaat om een BMW X7, 3 liter diesel met zo’n 381 PK onder de motorkap. De sleutels hiervan werden vandaag overhandigd aan het team van arts-diensthoofd dokter Kristof Segher en hoofdverpleegkundige Sebastian Speeckaert bij Garage De Meyin Maldegem. Het voertuig zal volledig operationeel en inzetbaar zijn vanaf donderdag 17 oktober.
Het oude voertuig was in dienst sinds 2017 en heeft een goede 377.000 km op de teller. Gemiddeld doet een MUG van AZ Alma zo’n 54.000 km op jaarbasis. Aantal MUG-interventies op jaarbasis ligt gemiddeld op 1.700 interventies, meer dan vier per dag dus.
In het voertuig zitten steeds één urgentiearts en één urgentieverpleegkundige. Daarnaast is ook nog één plaats achteraan voorzien voor een vroedvrouw of stagiair.
Op de overhandiging vanochtend waren naast dokter Kristof Segher en hoofdverpleegkundige Seba Speeckaert ook een vertegen- woordiging van BMW belux en BMW De Mey, zorggroepmanager Marc Van der Weyde en uiteraard een enthousiaste delegatie artsen en verpleegkundigen van Spoedgevallen.
Gisteren zagen we bij een wandeling dat men gestart is met de renovatie van de Markt. Terug iets mooi erbij voor het centrum van Eeklo. (Als het af zal zijn hé)
Stemkliniek AZ Alma: de kracht van een multidisciplinaire aanpak
Volgende zondag gaan we stemmen voor de gemeenteraad en de provincie. Ook in AZ Alma zijn stemmen belangrijk! Wist u dat we al enkele jaren over een stemkliniek beschikken? Deze stemkliniek is een unieke samenwerking tussen de Neus-, Keel- en Oorartsen (NKO) van het ziekenhuis en een team van specialisten die de stemproblematiek in zijn totaliteit aanpakken. “De grote kracht van de stemkliniek van AZ Alma zit precies in die interprofessionele aanpak van de problematiek”, zegt stemtherapeute Ann Sophie Boulez, die met osteopaat Nico Lambrechts aan de basis van de stemkliniek lag.
VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN
“Stemproblemen worden best behandeld vanuit verschillende invalshoeken”, zegt Ann Sophie Boulez. “Voor de patiënt start het traject bij één van de NKO-artsen in AZ Alma: dokter Jan Verdonck, dokter Camille Clarysse, dokter Charlotte Colpaert, dokter Evelyne Van Houtte en dokter Magali De Kezel. Die voeren een standaard NKO-onderzoek, een stroboscopie of videolaryngoscopie uit. En dan komt het team van de stemkliniek in actie: eerst neemt de logopedisteeen traditioneel stemonderzoek af om het stemprobleem nog beter in kaart te brengen. De osteopaat kijkt de functionaliteit van de larynx en de spanning van de halsspieren na. Bij patiënten met stemproblemen na stress, vermoeidheid, spanning, angst… wordt ook het emotionele luik bekeken vanuit het team. Contextuelegesprekstherapie of hartcoherentietraining kan overwogen worden.
Na afloop komen NKO-arts, logopediste, osteopaat, contextuele therapeut, stem- en zangcoach, hartcoherentiecoach en patiënt samen om de resultaten te bespreken en individuele therapie op te starten. “Op dat ogenblik hebben we een compleet beeld van de proble- matiek”, legt Ann Sophie Boulez uit. “Daardoor kunnen we de patiënt echt wel op maat helpen en begeleiden, steeds in nauwe samen-werking en overleg met de NKO-artsen van het ziekenhuis. De consultaties van de stemkliniek vinden ofwel plaats in de lokalen van de Huisartsenwachtpost bij AZ Alma, ofwel in onze praktijk in de Molenstraat 164 te Eeklo.”
WIJ HELPEN IEDEREEN MET STEM- EN/OF ARTICULATIEPROBLEMEN
De stemkliniek van AZ Alma is eigenlijk een initiatief van Ann Sophie Boulez en Nico Lambrechts. Hij is osteopaat en oprichter van de Voice Clinic in Duffel. Zij is logopediste en stemtherapeute maar ook contextueel counseler en hartcoherentiecoach. “De stem kan verbeteren en verfijnen wanneer we de basistechnieken van de stem goed beheersen en optimaal laten samenwerken”, legt Ann Sophie Boulez uit. “Die basismechanismen zijn ademhaling, articulatie, resonantie en stemgebruik. Wij helpen iedereen die stem- en/of articulatieproblemen ondervindt en deze wil oplossen. Vaak ligt ook stress aan de basis van stemproblemen, daarom specialiseerde ik me ook in hartcoherentie, een wetenschappelijk onderbouwde methode om zelfstandig stress te leren beheersen.” We gaan de stem benaderen vanuit een holistische visie. Het team van de stemkliniek van AZ Alma bestaat voorts uit Lies Van Loo (stemtherapeute, stem- en zangcoach en de eerste Belg die het diploma van Universal Voice Teacher behaalde). Ook in Bredene werkt zij aan de stem in haar eigen praktijk De Vocaliest. Aline Baudts (stemtherapeute en OMFT therapeute) en Liese Bauwens (stemtherapeute gespeciali- seerd in neurologische stoornissen) vervolledigen het enthousiaste team.
Stemkliniek AZ Alma (09 310 10 55 of 0495 22 48 29 of info@stemkliniek.be) vindt u in de lokalen van de Huisartsen-wachtpost voor het klinische onderzoek, Ringlaan 15 te Eeklo en ook voor de therapiesessies , Molenstraat 164 (2de verdiep) te Eeklo.
Nu Kaaikeskermis bezig is gaan we eens in deze nieuwe reeks op verkenning in de geschiedenis van het Kaaiken. In feite is het Kaaiken een verzameling van verschillende straten waarvan iedereen bij het Kaaiken wil behoren. Het is Eeklogids Jan Martens die deze foto's voor mij opzocht en zo kunnen we onze tocht beginnen.
Waarschijnlijk de eerste affice van de Kaaifeesten, toen nog Volksfeest genoemd. Dus de feesten bestaan sedert 1871.
We kunnen er moeilijk onderuit om Jenny 't Jolijn niet te vernoemen bij de Kaaifeesten. Links op de foto bij het artikel zien we Jenny haar ouders en haar vader Albert was een bekende figuur in de wielersport. Zoals men in het artikel kan lezen heeft Jenny van de oude fietsenzaak van haar ouders een staminee gemaakt. Ze zingt regelmatig en liefst liedjes van Tina Turner waardoor zij al vlug de "Eeklose Tina Turner" werd genoemd. Nog steeds is het café bepaalde dagen open al wordt dit minder want Jenny is niet meer van de jongste al blijft het altijd leuk om eens een "klapke" te doen met deze altijd opgewekte madam.
Deze drie mensen hebben dit boek, waarin 70 mensen zullen beschreven worden, die nog nooit in een boek hebben gestaan. Dit zijn Hilde Barbier, kunstenares die van elke persoon een schilderij heeft gemaakt. Voor één schilderij had Hilde 1 week van 4 uren per dag nodig om dit te maken.
De Eeklose Stadsgids Jan Martensdeed de opzoekingen en interviews waar bij hij veel typische verhalen van volkse en bijzondere mensen en hun passie kon bundelen.
Met Jasmien Van Hulle kon men geen betere schrijfster vinden om de teksten in een mooi boek te gieten.
Het vooraf inschrijven is niet meer mogelijk maar er komt een tentoonstelling van dit boek van 13tot en met 27 oktoberop zaterdag en zondag van 14.00 tot 18.00 uur. Dit gaat door in de Kapel van de Arme Klaren Convent3 Tieltsesteenweg 22 Eeklo. Daarna zal het boek te koop worden aangeboden.
De drie wijzen, Jasmien, Jan en Hilde bij de persvoorstelling woensdag.
In het najaar van 2024 starten twee reeksen kooklessenop de Huysmanhoeve. Het is voor het eerst sinds de nieuwe leskeuken in de voormalige Koestal werd ingericht, dat kooklessen worden georganiseerd. Eén reeks legt het accent op streekproducten. In de andere reeks leer je oude kook- en bewaartechnieken. Daarmee zorgen we er met Plattelandscentrum Meetjesland voor dat het niet ‘zomaar’ kooklessen zijn, maar een meerwaarde bieden, zijnde enerzijds de link met korte keten, anderzijds de link met immaterieel erfgoed.
Kooklessen korte keten
We maken samen verfrissende en pure gerechten bomvol groenten. Vlees, vis en zuivel zijn de noodzakelijke smaakmakers, maar groenten spelen de hoofdrol. We gaan mee met de seizoenen en koken uitsluitend met groenten en fruit recht van het veld. We werken alles met smaken uit de buurt waarvan je omvergeblazen wordt! Hapjes, alledaagse gerechten en feestgerechtjes bomvol lokale producten, seizoensgroenten en verrukkelijke smaakmakers.
Data: volgende 6 dinsdagen: 17 september, 1 oktober, 15 oktober, 5 november, 19 november, 10 december telkens van 19u tot 22u.
Kostprijs: 288 euro voor de 6 lessen. Maaltijd is inbegrepen per les.
De lesgeefster is Elise Van de Poele uit Kaprijke, die ruime ervaring heeft met dit soort workshops.
Kooklessen oude technieken
In deze lessenreeks leer je meer dan enkel koken. We leggen de nadruk op technieken die in de keuken van pas komen, zoals pekelen, drogen, kaasmaken, fermenteren en inmaken en het maken van zuurdesembrood. Een erfgoedkundig sausje is nooit ver weg, want deze technieken gaan al eeuwen mee.
Data: volgende 6 dinsdagen: 24 september, 8 oktober, 22 oktober, 12 november, 26 november, 3 december van 19u30 tot 22u.
Kostprijs: 150 euro voor de 6 lessen. Geen volwaardige maaltijd in de les.
De lesgever is Ronny Dhuyvetters uit Eeklo, vrijwilliger op de Huysmanhoeve en kok van opleiding.
Praktisch
Deelnemers schrijven zich in voor een volledige reeks, niet voor lessen apart. Het aantal deelnemers per reeks is beperkt tot 12 mensen.
De lessen worden gegeven in de leskeuken van de Huysmanhoeve. Die kreeg twee jaar geleden vorm toen het provinciebestuur Oost-Vlaanderen enkele gebouwen en dus ook de oude Koestal renoveerde. De leskeuken is volledig ingericht om te voldoen aan een moderne omgeving voor kooklessen.
Het gebouw van de stedelijke academies, dat dateert uit 1970, heeft de afgelopen vier schooljaren een uitgebreide renovatie ondergaan. Deze vernieuwing is uitgevoerd met het oog op duurzaamheid en (brand)veiligheid, zodat het gebouw voldoet aan de hedendaagse en toekomstige eisen. De stad streeft ernaar om het gebouw af te stemmen op de ambities van het Burgemeestersconvenant, wat betekent dat de CO2-uitstoot tegen 2023 met minstens 40% moet zijn gereduceerd.
De verbouwingswerken verliepen in fasen. In een eerste fase werd de isolatie en de energetische prestaties van het gebouw verbeterd: de ramen van het hoofdgebouw werden vervangen, de stookplaats vernieuwd en de vloeren geïsoleerd. Daarnaast werd ook de brandveiligheid verbeterd door het plaatsen van nieuwe deuren en het verwijderen van de lage houten plafonds.
In een tweede fase werd het gedeelte van de muziekacademie aangepakt. Dat deel kreeg nieuwe ramen, de binnentuin maakte plaats voor een nieuw klaslokaal en de infobalie kreeg een meer open karakter. Dit open karakter van de balie, in combinatie met bijkomende openingen die werden gemaakt in de gevel aan de kant van het Herbakkersplein, vergroot de interactie met het plein. Op deze manier zal de inkom langs de kant van het Herbakkersplein worden opgewaardeerd.
De grondige renovatiewerken zijn nu bijna afgerond. De Kunstacademie wordt zo klaargestoomd om ook de volgende decennia haar werking te kunnen verderzetten in een kwalitatief, modern en klantgericht gebouw.
Van de meer dan 1700 leerlingen die de KA! telt, volgen er zo’n 1200 leerlingen wekelijks les in onze hoofdschool in Eeklo. Het vergde een doorgedreven planning en overleg met architect, dienst gebouwenbeheer en aannemers om tijdens de afgelopen 4 jaar af te stemmen en de voortgang van de lessen te vrijwaren.
Schepen Danny Plaetinck: “Helemaal in de lijn van de verwachtingen die vandaag gesteld worden, is er gestreefd naar meer openheid en interactie, zowel tussen de afdelingen onderling, als naar de omgeving en de cultuursite van het Herbakkersplein. Onze Eeklose Kunstacademie is een warm aantrekkingspunt voor de hele regio, en dat zal met de uitgevoerde werken alleen maar vergroten.”
ONDERTEKENING CHARTER “EEN TOEKOMST VOOR ELKE JONGERE”
Vandaag ondertekenden lokaal bestuur Eeklo en 16 andere organisaties die in Eeklo in contact komen met jongeren, het charter “Een toekomst voor elke jongere”. Met het charter engageren ze zich om zich te blijven inzetten voor zogenaamde ‘rode zone’ jongeren tussen 12 en 25 jaar die de verbinding met school, werk of welzijn dreigen te verliezen of reeds voor een stuk verloren zijn.
Onderwijs als hefboom
Onderwijs wordt gezien als een cruciale hefboom om maatschappelijke ongelijkheid te verminderen en armoede te bestrijden. Deze hefboom functioneert helaas niet altijd optimaal. Zo liggen de cijfers van vroegtijdige schooluitval onder Eeklonaars (15,7 %) hoger dan het gemiddelde in Oost-Vlaanderen (12,9 %) tijdens schooljaar 2021-2022 en Vlaanderen (14,1). Ook de brugfiguur secundair onderwijs merkte deze signalen op. Van de 37 gezinnen die in begeleiding waren van januari tot eind augustus 2024, kampten 15 jongeren met problematische afwezigheden, schoolweigeren, spijbelen en/of uitsluiting.
In het verleden werden daarom al door het lokaal bestuur projecten opgestart zoals het tegengaan van spijbelen en intensieve begeleiding van jongeren die vroegtijdig dreigen uit te stromen.
‘Rode zone’ jongeren
De laatste jaren trokken ook een aantal andere organisaties aan de alarmbel. Zij detecteren vanuit hun veldwerk sterk stijgende vragen en noden omtrent de zogenaamde ‘rode zone jongeren’.
Dit zijn jongeren tussen 12 en 25 jaar:
met een behoefte aan een tijdelijke pauze;
die de aansluiting met school, werk of welzijn dreigen te verliezen;
die geen verbinding meer hebben met school, werk of welzijn en (soms) moeilijk te activeren zijn;
Tijdens meerdere denkdagen in 2023 en 2024 staken de betrokken organisaties de koppen bij elkaar hoe ze samen deze jongeren beter kunnen ondersteunen en begeleiden. Ook een aantal jongeren zelf werden bevraagd, zowel binnen hun schoolse context als binnen een begeleidingscontext.
Charter “Een toekomst voor elke jongere”
Het resultaat is een charter waarin 17 partners uit de regio de krachten bundelen.
Het gaat om volgende organisaties: lokaal bestuur Eeklo (inclusief OverKop Het Spoor, Kunstacademie Beeld Muziek Woord, jeugdconsulent en het Sociaal Huis), vzw aPart, Vrij CLB Meetjesland (Vestiging Vrije Archipel VZW), GO! CLB Deinze-Eeklo, Lerend netwerk Jeugdhulp Onderwijs Oost-Vlaanderen, Netwerk Samen tegen Schooluitval, Groep INTRO vzw, College Ten Doorn, GO! Atheneum en Leefschool De Tandem, Richtpunt Campus Eeklo, VZW Kruiskenshoeve, vzw Kadee-Tournesol, CAW Oost-Vlaanderen - team JAC MSL, Lokale politie Meetjesland Centrum, AZ ALMA – Timanti, VDAB en Jeugdhuis De Route/vzw ENNU?.
Zij engageren zich om samen aan de slag te gaan rond zeven doelstellingen:
Stimuleren dat jongeren de school verlaten met een diploma of toeleiden naar alternatieve leerwegen die kunnen zorgen voor een kwalificatie of een plek binnen de arbeidsmarkt.
Herstellen van de verbinding en inzetten op o.a. re-activatie en structuur om zo het traject van de jongere terug op de rails te helpen krijgen.
Meer aanklampend werken.
Intensievere samenwerking en betere afstemming van het aanbod tussen betrokken partners.
Beter samenwerken met ouders en/of opvoedingsverantwoordelijken.
Werken aan problemen in de onderwijscontext, zoals leerdruk en studiekeuze.
Noden en signalen capteren en deze doorgeven aan lokale en bovenlokale overheden.
De ondertekening van het charter betekent het officiële startpunt van een unieke samenwerking om de onderlinge banden te versterken en de vooropgestelde doelstellingen te halen.
Naast dit startmoment plannen we ook minimaal twee opvolgsessies per jaar met alle ondertekenaars. Tijdens die sessies zal de voortgang van het charter gemonitord worden, kan expertise tussen de organisaties gedeeld worden en is er ruimte voor casebespreking en vorming.
Schepen Koen Loete: “De rode zone jongeren moeten we leren door de zure appel te bijten. Dit kan door allerlei verzoetingsactiviteiten die de ondertekenende partners aanbieden. Bedoeling is dat deze jongeren nadien de zoete vruchten blijven plukken en gezond in hun leven staan.”
De laatste foto's van de herdenking van het einde van de oorlog van 80 jaar geleden. Op het Canadaplein werd ook de jeugd bij de plechtigheid betrokken waarbij zij bloemen konden neerleggen bij het monument.
De ‘Mijn Burgerprofiel app van Eeklo’ is vanaf vandaag gratis te downloaden op elke smartphone. Deze gebruiksvriendelijke app, gelanceerd door de Vlaamse overheid en stad Eeklo, biedt onze inwoners toegang tot zowel de digitale diensten van ‘Mijn Burgerprofiel’ als enkele functionaliteiten van stad Eeklo. Je e-box raadplegen? Een afspraak maken met de dienst Burgerzaken? Of sluikstort melden? Dit kan nu eenvoudig via de applicatie.
De ‘Mijn Burgerprofiel app van Eeklo’ biedt een reeks functionaliteiten die het dagelijks leven van de inwoners van Eeklo aanzienlijk kunnen vergemakkelijken. Alle diensten die via de website van de overheid beschikbaar zijn via Mijn Burgerprofiel, zijn nu ook te gebruiken via de app.
Welke functionaliteiten heeft de app?
Gebruikers kunnen onder andere:
Melding maken van problemen
Afspraken maken met de dienst Burgerzaken
De webshop en het reservatiesysteem van Stad Eeklo bezoeken
Raadpleging van ‘Mijn Bibliotheek’
Jobs in Eeklo terugvinden
Daarnaast kunnen inwoners ook lokaal nieuws volgen en op de hoogte blijven van toeristische activiteiten en evenementen. Verder biedt de app toegang tot:
Ontvangst van eBox-berichten
Raadplegen en downloaden van attesten en vergunningen
Inzien van persoonlijke gegevens
Ontvangen van meldingen
De app werd ontwikkeld door Digitaal Vlaanderen en de makers van ‘Mijn Burgerprofiel’ en is zowel beschikbaar op iOS als Android. De app gebruikt de functionaliteiten van ‘Mijn Burgerprofiel’ als basis en is de lokale variant de Mijn Burgerprofielapp.
De lancering van de ‘Mijn Burgerprofiel app van Eeklo’ betekent een stap voorwaarts in het verbeteren van de toegankelijkheid en efficiëntie van de dienstverlening. De stad nodigt alle inwoners uit om de app te downloaden en de voordelen te ontdekken.
Schepen Danny Plaetinck: “Dit is een app waar veel Eeklonaren zaten op te wachten. Een digitale vereenvoudiging voor betere en snellere informatie en communicatie tussen diensten en burger. Ik kan iedereen aanbevelen om deze app te installeren. Eeklo zet hiermee een grote stap naar de digitale toekomst!”
Strikte opvolging door cardioloog en huisarts in Hartfalenkliniek van AZ Alma
AZ Alma wendt de ‘Week van het hart’ aan om de Hartfalenkliniek voor te stellen. Patiënten met hartfalen worden telkens op maandag nauwgezet opgevolgd door zowel de cardiologen van AZ Alma als door de huisartsen. Door deze gestructureerde aanpak kan de medicatie perfect op punt worden gesteld, wordt de levenskwaliteit positief beïnvloed en het aantal hospitalisaties verminderd.
“Hartfalen is een aandoening of een verzameling van symptomen die het gevolg zijn van een verminderde werking van het hart”, legt arts-specialist in de Cardiologie dokter Dominiek Vankersschaever van AZ Alma uit. “Hierdoor kunnen problemen ontstaan in andere organen, zoals vochtophoping in de benen, longen of andere weefsels (zgn. oedeem). Hartfalen is een chronische aandoening die frequenter voorkomt op oudere leeftijd. Hartfalen ontwikkelt zich meestal langzaam en kan verschillende oorzaken hebben: aandoeningen van de kransslagaders en een hoge bloeddruk zijn de belangrijkste. Vaak hangt dit samen met een ongezonde levensstijl.”
NAUWE SAMENWERKING CARDIOLOOG-HUISARTS
De symptomen kunnen lange tijd onopgemerkt blijven, de meest voorkomende zijn kortademigheid bij inspanning, gezwollen voeten en enkels, vermoeidheid en weinig fut om fysieke inspanningen te verrichten, moeite met platliggen, duizeligheid, ’s nachts veelvuldig opstaan om te plassen, versnelde hartslag of hartkloppingen,… “De behandeling van hartfalen gebeurt via de hartfalenkliniek en een multidisciplinair zorgtraject. Het is een nauwe samenwerking tussen de huisarts en de cardioloog in AZ Alma, maar ook een hartfalenverpleegkundige, de hartrevalidatie, diëtist, kinesitherapeut, psycholoog, sociale dienst en zo nodig palliatief support team worden hierbij betrokken”, zegt dokter Vankersschaever, die vijftien jaar geleden al hiervoor een praktische handleiding voor huisartsen voor een intensieve begeleiding van hartfalenpatiënten opstelde. Samen met zijn collega-cardiologen dokter Caroline Van daele en dokter Sylvie Van Peteghem startte dokter Vankersschaever in AZ Alma medio 2020 die hartfalenkliniek op.
TRAJECT VAN ACHT WEKEN
“Patiënten met hartfalen worden iedere maandag ingepland zodat we ze samen met grotere zorg kunnen opvolgen en begeleiden”, vult dokter Caroline Van daele aan. “Deze patiënten volgen een strikt traject van acht weken, waarbij ze wekelijks bij de arts op controle komen: de ene week bij de huisarts, de andere week bij de cardioloog. Op die manier kan indien nodig de medicatie aangepast worden, zodat de patiënt perfect behandeld wordt. Telkens de patiënt bij ons in het ziekenhuis komt, wordt anderhalf uur voor de consultatie bloed afgenomen en dat wordt dankzij een prima samenwerking met het Klinisch Laboratorium onmiddellijk onderzocht. Wanneer de patiënt op consultatie komt, hebben we de uitslag al ter beschikking en kunnen we bijsturen waar nodig.”
GERUSTER GEVOEL BIJ PATIËNT
De patiënten van de hartfalenkliniek krijgen een dagboek, waarin ze nauwkeurig hun polsslag, bloeddruk en gewicht kunnen noteren. Ze ontvangen ook een brochure waarin heel wat uitleg wordt gegeven over het hartfalen, de diagnose, de behandeling, de medicatie… Dat dagboek is een communicatietool tussen patiënt, huisarts en cardioloog en wordt bij elke consultatie meegebracht. “De hoeksteen van de behandeling is de aanpassing van de levensstijl en de medicatie”, vervolgt dokter Sylvie Van Peteghem. “De beide worden strikt in het oog gehouden en zijn essentieel voor herstel. Een betere behandeling van hartfalen leidt automatisch tot een vermindering van re-hospitalisatie en zorgt voor de patiënt ook voor een geruster gevoel omdat die weet dat er een voortdurende controle is. De patiënt ziet tijdens de behandeling in het kader van de hartfalenkliniek ook iedere week een arts aan wie vragen kunnen worden gesteld.”
Dokters Sylvie Van Peteghem, Caroline Van daele en Dominiek Vankersschaever zijn in AZ Alma verantwoordelijk voor de Hartfalenkliniek.
Nieuw volmachtattest voor ouderen of zorgbehoevenden voor recyclagepark
Inwoners die wegens ziekte of beperkte mobiliteit niet zelf naar het recyclagepark kunnen gaan, kunnen vanaf 1 oktober een zorgvolmachtattest aanvragen. Op die manier kan iemand anders in hun plaats afval naar het recyclagepark brengen en kunnen zij ook gebruik maken van de 12 gratis beurten die worden toegekend per huisadres.
Nood aan zorgvolmacht
Het recyclagepark in Eeklo is één van de weinige recyclageparken in de regio dat gratis beurten aanbiedt. Omdat dit in het verleden leidde tot misbruik (zoals uitwisseling van eID’s en extra bedrijfsafval), werden het voorbije jaar door IVM, de exploitant van het recyclagepark, strengere controles uitgevoerd op het aanbieden van de eID. Ook het verwerken en bewaren van privacygevoelige gezondheidsinformatie was een belangrijk argument om aanvankelijk geen zorgvolmachten te verstrekken.
De afgelopen maanden ontving het bestuur echter een aantal klachten omtrent deze strengere benadering. Daarnaast formuleerde de Geschillenkamer van het Vlaams Mensenrechteninstituut naar aanleiding van een individuele klacht van een inwoner enkele aanbevelingen om het toegangsbeleid van het recyclagepark te wijzigen.
Het lokaal bestuur wil op deze signalen ingaan en voert daarom een nieuw geel volmachtattest in, zodat elke inwoner gebruik kan maken van de gratis beurten. We gaan discreet om met de persoonlijke gezondheidsgegevens van de volmachtgever.
Geel attest
Het nieuwe gele volmachtattest voor ouderen of zorgbehoevenden staat op naam van één persoon die de volmacht ontvangt van de hulpbehoevende. Het attest is één jaar geldig en wel jaarlijks verlengbaar. De aanvrager dient ook een notariële zorgvolmacht, doktersattest of verklaring op eer door de zorgbehoevende toe te voegen. Je vindt het aanvraagformulier vanaf 1 oktober op www.eeklo.be/recyclageparkof aan de balie van het Stadskantoor, Industrielaan 2 in Eeklo.
Na ontvangst van het attest, kan de volmachtnemer zich met het attest en de eID van de zorgbehoevende aanmelden aan het recyclagepark zodat de beurten correct geregistreerd kunnen worden.
Ook het groene volmachtattest voor familieleden van een overleden inwoner en het rood volmachtattest voor toekomstige inwoners die willen bouwen of verbouwen, blijven beschikbaar. Meer info en alle voorwaarden vind je op www.eeklo.be/recyclagepark.
Schepen Filip Smet: "De stad heeft geluisterd naar de opmerkingen die binnenkwamen over de toegang tot het recyclagepark. Inwoners die wegens ziekte of beperkte mobiliteit zelf niet naar het recyclagepark kunnen gaan, kunnen vanaf 1 oktober een zorgvolmachtattest aanvragen. Op die manier kan iemand anders in hun plaats afval naar het recyclagepark brengen en kunnen de inwoners toch ook gebruik maken van hun 12 gratis beurten."
Succesverhaal digipunten wordt verdergezet met drie nieuwe locaties
Wie digitale hulp nodig heeft in Eeklo, kan sinds deze zomer terecht in een nieuw digipunt in AZ Alma. In september openen nog twee nieuwe digipunten in Buurthuis ‘t Roze Blommeke en het Sportpark. Daarnaast blijft iedereen ook welkom in de digipunten van de bibliotheek, LDC Zonneheem en De Kring.
Nog meer digispreekuren
De digitalisering gaat razendsnel. Voor steeds meer diensten kan of moet je online, of je nu je treinticket wil kopen of je belastingaangifte wil indienen. Handig, maar niet voor iedereen. Volgens de cijfers van de Digimeter 2023 blijkt dat 40% van de mensen tussen 16 en 74 jaar risico loopt op digitale uitsluiting. Voor wie (nog) niet meekan met de digitale snelheidstrein, zetten we in op digitale ondersteuning. In november 2023 werden daarom digipunten geopend in de bibliotheek, LDC Zonneheem en in Wijkcentrum De Kring. Tijdens het digispreekuur in de digipunten helpen onze vrijwillige digihelpers inwoners individueel met al hun digitale vragen.
En met succes, want de digipunten/digispreekuren in Eeklo ontvingen op de voorbije maanden maar liefst 193 bezoekers. De laptops in de digipunten worden een 75-tal keer per week gebruikt. Ondertussen kan de stad ook een beroep doen op een team van 14 vrijwillige digihelpers die ervoor zorgen dat je de digitale hulp krijgt die je nodig hebt.
Om nog meer inwoners te bereiken en buurtgericht te werken, worden in samenwerking met de gewaardeerde medewerking van diverse partners drie nieuwe digipunten in Eeklo opgestart. Met in totaal zes digipunten is er nog meer keuze om een digispreekuur uit te kiezen dat jou qua locatie en tijdstip het beste past.
Er is wekelijks een digispreekuur in:
De Kring op woensdag van 10.00 tot 11.30 uur
LDC Zonneheem op woensdag van 14.00 tot 15.30 uur
AZ Alma op woensdag van 14.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur (sinds deze zomer)
Bibliotheek op zaterdag van 10.00 tot 11.30 uur
Sportpark tweewekelijks op dinsdag van 14.00 tot 15.30 uur (vanaf 24/09/2024)
Buurthuis ’t Roze Blommeke (i.s.m. Woonmaatschappij Meetjesland) tweewekelijks op dinsdag van 14.00 tot 15.30 uur (vanaf 01/10/2024)
Alle tijdstippen per locatie vind je ook op www.eeklo.be/digitaal of kan je ter plaatse navragen in de digipunten.
Digitale ondersteuning op diverse vlakken
Eeklo werkt ook op andere vlakken aan het verkleinen van de digitale kloof. Wie zich meer wil verdiepen in één specifiek digitaal thema kan zich inschrijven voor een digicafé. Daar bespreek je in kleine groep een digitaal thema zoals bijvoorbeeld internetbankieren, je energieverbruik volgen, EHBO voor je smartphone enz. De digicafés vinden plaats in verschillende digipunten en andere locaties in Eeklo.
Ook met het aanbieden van gratis wifi in de stadsgebouwen en gratis toegang tot een computer in de digipunten bibliotheek, LDC Zonneheem en in Wijkcentrum De Kring willen we iedereen de kans bieden om gebruik te maken van een computer en internet. Mensen in een meer kwetsbare positie begeleiden we in de zoektocht naar betaalbaar internet of de aankoop van een tweedehands computer tegen laag tarief.
Wie het moeilijk heeft om de stap te zetten naar een digipunt of niet ter plaatse geraakt, kan tenslotte ook begeleiding aan huis vragen. Digicoach Jana komt dan bij jou thuis om je op weg te helpen. Meer info via jana@wijkcentrumdekring.be of bel/sms naar het nummer 0489 04 51 72.
Toekomstplannen
Met de nieuwe digipunten breiden we als lokaal bestuur samen met diverse partners onze digitale ondersteuning verder uit. Ook in de toekomst blijven we verder inzetten op digitale ondersteuning. Zo zal er aan de infobalie in het vernieuwde stadhuis op de markt ook digihulp aanwezig zijn, die je kan ondersteunen bij bijvoorbeeld het maken van een online afspraak of het online aanvragen van een attest. Op die manier helpen we de mensen zodat ze uiteindelijk alleen ook meer digitaal kunnen werken.
Schepen Danny Smessaert: “We doen op verschillende vlakken inspanningen om iedereen te helpen in dit digitale tijdperk. Met de extra locaties willen we zorgen dat er een digipunt in je buurt is dat bovendien laagdrempelig is om te bezoeken.”