Händel-jaar 2009 Nu binnen de wereld der klassieke muziek het Händel-jaar evenals het Haydn-jaar en het Mendelssohn-jaar
in volle hevigheid is uitgebroken, kunnen we ook in het kader van het
fenomeen muziektheater wel zo het één en ander verwachten. En dat
daarbij veel van hetzelfde voorbij zal trekken en het nodige aan
(overmatig) populaire nummertjes tot ver in den treure zal worden
herhaald, mag niemand verbazen. Immers, niet alleen wil men de wens des
volks geen geweld aan doen nadat men er eerst door
verscheidene conditioneringsprocessen voor heeft gezorgd dat die wens werkelijkheid
werd, dan wel schijnt te zijn geworden. "Pijnlijk sectarisme", roepen
we hier nog maar eens met de waarschuwend geheven vinger uit.
Alternatieven Op
dat punt is echter het geluk enigszins met ons, aangezien er ook in de
wereld der klassieke muziek in het algemeen en in die van de Barok in
het bijzonder nog altijd enige figuren rondlopen die over voldoende
kennis en inzicht, alsmede de benodigde dosis eigen wijsheid (hier:
twee woorden!) beschikken om plannen door te zetten, die bijdragen ten
faveure van de componist in kwestie en de inkleuring van het
muziekleven in het algemeen, en derhalve een verrijking van ons leven
betekenen. In het dagelijkse muziekprogramma Afternoon on 3 van de Britse radiozender BBC Radio 3 zal verspreid over twee middagen de opera Agrippina
van George Frederic Handel (zo werd zijn naam in het Engels gespeld)
worden uitgevoerd door de English Baroque Soloists onder leiding van John Eliot Gardiner, met medewerking van vocale solisten. De namen van hen zijn te vinden op het betreffende onderdeel van de website van BBC Radio 3. Donderdag
22 maart, vanaf 15:00 uur kunt u luisteren naar de eerste en de tweede
akte, vrijdagmiddag, eveneens na 15:00 uur volgt de derde akte.
Achtergronden Agrippina
is een muziekdrama in drie bedrijven dat Georg Friedrich Händel
(1685-1759) op een tekst van Vincenzo Grimani (ca. 1652-1710) heeft
gecreëerd. De première werd gegeven op tweede kerstdag (26 december)
van het jaar 1709 dus nog een ronde getallen-herdenking voor ons te
Venetië. De opera werd een enorm succes, maar bleef de enige die
tijdens Händels verblijf in Italië werd opgevoerd. Het
verhaal kan kort en krachtig worden verteld: tijdens de afwezigheid van
echtgenoot Claudius probeert Agrippina door tal van intriges ervoor te
zorgen dat zoonlief Nero de troon kan bestijgen. Hoe
kort die synopsis ook, Händel wist er een behoorlijk lang stuk
muziektheater van te maken. Met diens compositorische genie zal hij er
door het opentrekken van alle hem ter beschikking staande registers
wel weer voor zorgen dat ook in 2009 niet al te veel klachten zullen
worden geuit. Het
leven van Agrippina tussen novemer van het jaar 15 tot en met eind
maart 59 wordt, als we het in een grote historisch lijn bezien,
gekenmerkt door drie namen van mannen, die in de Romeinse tijd, elk op
eigen wijze, en al dan niet ten rechte, voor veel ophef hebben gezorgd.
Iulia Agrippina was de zuster van het krankzinnige beest, keizer
Caligula (Laarsje), de gade van keizer Claudius en de moeder van Nero. ____________ Afbeeldingen 1. Georg Friedrich Händel; schilderij van Thomas Hudson. 2. Dirigent John Eliot Gardiner. 3. Iulia Agrippina minor; later Iulia Augusta Agrippina. De buste is te zien in Keulen (Römisch-Germanisches Museum).
|