1984 7 april - Gazet van Mechelen :
De Leestsesteenweg en de zwakke
weggebruikers.
Dat
de Leestsesteenweg een dodenbaan is voor fietsers en voetgangers, is een
algemeen geweten feit. Maar deze zeer gevaarlijke weg vormt de laatste dagen
weer het gesprek van de dag, en meer bepaald door het ongeluk, waarbij D. VAN
STEEN uit Leest ernstig gewond werd.
De Leestsesteenweg is de baan die vanaf Battelbrug vertrekt richting Leest.
Destijds
kwam deze baan reeds in de belangstelling door het protest van de bewoners.
De
riolering is er alles behalve, waardoor bij regenweer de baan eerder omgevormd
wordt tot een waterloop. Vooral in de winterperiode gebeuren hier veel
slippartijen door de plassen.
Vreemde
autobestuurders worden hier dan ook regelmatig verrast door spiegelgladde
wegen. Maar anderzijds is de Leestsesteenweg ook een druk bereden baan.
En
veel te smal voor het verkeer dat ze dagelijks moet slikken.
Voor de fietsers en voetgangers zijn er geen stroken voorzien.
s
Nachts is het hier ook zeer donker. De schamele openbare verlichting verliest
nog aan haar kracht door het gebladerte van de bomen.
Vele autobestuurders zien regelmatig plots enkele meters voor hun wagen een
fietser of voetganger opdoemen.
Als
er dan ook nog een tegenligger komt die de bestuurder gedeeltelijk verblindt,
blijven de nefaste gevolgen niet uit.
Tot
hier toe is er nog geen dode gevallen. Maar vele Leestenaren houden hun hart
vast, dat dit vandaag of morgen toch eens zal gebeuren. Zij zien dan ook met
angst hun kinderen dagelijks naar de scholen te Mechelen trekken.
Er wordt te Mechelen heel wat gedaan voor de bescherming van de zwakke
weggebruikers.. De Leestsesteenweg is ook dringend aan een onderzoek toe en
beveiligende maatregelen voor fietsers en voetgangers zouden te Leest in ieder
geval geapprecieerd worden.
PB
Op 11 april blokletterde Het Laatste
Nieuws : Volgend jaar krijgt Leestsesteenweg te Mechelen nieuwe riolering.
Deze krant liet ook enkele bewoners aan
het woord ivm problemen met riolering en de veiligheid.
Zoals
de meeste mensen hebben wij 2 sceptische putten, die echter door de vochtige
ondergrond overstromen in plaats van in de bodem leeg te vloeien. Toen we hier
6 jaar geleden kwamen wonen, werd ons weldra beloofd dat we konden aansluiten
op de riolering. Door de vele woningen die er zijn bijgekomen, stroomt het
afvalwater hier gewoon over de openbare weg. Wij kunnen onmogelijk onze putten
steeds laten leegpompen, dat zou veel te hoog oplopen. Het ergste is dat de
automobilisten veel te vlug rijden, aan
de bochten plots remmen en dan aan t slingeren gaan. Zo loopt er nog steeds
een rechtszaak van een motorrijder die hier een rugletsel opliep en nu een
proces voert tegen de zogenaamde eigenaar van het ijswater.
In
februari gebeurde terug een ongeval, waarvoor nu zomaar 7 bewoners een brief
kregen, waarbij ze verantwoordelijk gesteld werden.
1984 10 april : Begrafenis Bertje VAN BUGGENHOUT
Bert was te Bonheiden geboren op 3
november 1977.
Toen hij op 5 april 1984 door de
schoolbus werd afgezet aan zijn woning in de Kleine Heide, werd hij bij het
oversteken van de straat aangereden door een wagen, met dodelijk gevolg. Het
jongetje was nog geen zeven.
Op verzoek van zijn ouders werd de
afscheidsrede in de kerk gepubliceerd in
de Schoolkrant van de Stedelijke Lagere School (jaargang 4, nr.2) :
Afscheidsrede
naar aanleiding van het overlijden van BERT VAN BUGGENHOUT, leerling van de 1ste
klas.
Geachte
ouders, achtbare familieleden, vrienden, beste kinderen,
t
Is hard te sterven als de lente komt ! Vorige week hebben we dat allen aan den
lijve ondervonden ! Datgene wat donderdag ll. gebeurd is, heeft ons overvallen
als was het een donderslag bij klaarlichte hemel. Wij hadden nooit kunnen
denken dat zulk een ongeval hier bij ons zou kunnen gebeuren ook al wordt er
elke dag minstens één in de kranten vermeld.
Aanvankelijk
geloof je er niet in of kun je er niet in geloven ! En toch is het gebeurd en
we kunnen er helemaal niets aan veranderen ! Het enige wat we kunnen doen, is
hopen dat het zich niet meer herhaalt.
Als
iemand op gezegende ouderdom van ons heengaat, tonen wij ons verdriet ! Maar
zon heengaan kunnen we makkelijker aanvaarden en verwerken omdat de overledene
dan toch nog een gevuld leven achter de rug heeft.
Het
wordt al moeilijker als iemand in de bloei van zijn leven van ons moet
heengaan. En deze keer zijn we samengekomen om afscheid te nemen van een
jongetje dat pas aan zijn leven was begonnen. Als ouders kunnen we ons indenken
wat de vader en de moeder van Bertje de voorbije dagen hebben doorgemaakt !
Woorden schieten hier tekort om onze gevoelens uit te drukken. Om eerlijk te
zijn : het gaat niet met woorden !
Toen
we donderdagavond laat het nieuws vernamen van één van de ouders van een
leerling dat er omstreeks kwart over vier een ongeval was gebeurd en dat er een
schoolkind bij betrokken was, vermoedden we niet dat het zo erg zou geweest
zijn. Toen we dan omstreeks halftien de ware toedracht vernamen, zaten we er
versteld bij en dan zeg je steeds tegen jezelf : Het kan niet ! Het is niet
mogelijk ! Het mag niet !
Dan
blijf je verslagen zitten en begin je te denken over het leven ! Dan worden
alledaagse problemen en misverstanden tussen mensen tot hun ware belangrijkheid
teruggebracht ! Dan pas ga je echt beseffen hoe kostbaar het leven is ! En dat
beseffen we nu maar al te best
De
voorbije dagen hebben we Bert Van Buggenhout dikwijls in onze gedachten
teruggezien ! Bertje was één van de vele zonnetjes in onze eerste klas. We
kenden hem eerder als een stil ventje dat niet opviel door zijn hoog woord,
daarvoor was hij te rustig en te kalm !
Bertje
viel eerder op door zijn werkkracht en door zijn ijver ! Als hij tevreden was
over zijn werk, als hij een schouderklopje kreeg van de juf, als hij plezier
had, dan was er geen luide lach maar dan kwam er een eenvoudige, stille
glimlach om zijn lippen en toen
begonnen zijn ogen te schitteren ! En dat greep
je meer aan dan het luidruchtigste gelach !
Bertje,
uw
ouders, uw zusjes, uw juf, uw klasgenootjes en wij allen zullen niet meer
kunnen meegenieten van uw warme glimlach en van uw blinkende oogjes ! We danken U omdat we ik zou het noemen- van
deze eenvoudige geschenken hebben mogen genieten. We danken U voor uw
werkkracht en voor uw inzet ! Uw ouders waren terecht fier op U, maar ook uw
juf en alle personeelsleden van onze school. U ging een mooie toekomst
tegemoet
tot deze door een ongelukkige samenloop van omstandigheden op
donderdag ll. werd afgebroken. Dat is de droevige werkelijkheid en daarbij
moeten we ons helaas neerleggen !
Duurbare
familie,
Wij
bieden U hierbij onze innige deelneming aan namens het Stadsbestuur van
Mechelen en in t bijzonder namens de Schepen van Openbaar Onderwijs, namens de
heer Huysmans, ere-schoolhoofd, namens alle leerkrachten, de leerlingen en hun
ouders, namens de oud-leerlingen en de Vriendenkring van onze school.
Bij
t einde van de lagere school zegt het schoolhoofd tot zijn leerlingen :
Kinderen, het gaat goed met jullie ! Wij hebben samen een fijne tijd gehad !
Ik zeg jullie geen vaarwel maar tot ziens !
Tot
ons groot spijt moeten we vandaag nadat Bertje slechts een goede zeven maanden
bij ons op school was- al zeggen : Bertje, we danken U van ganser harte omdat
we U gekend hebben en omdat U ons heeft laten genieten van uw eenvoudige,
kinderlijke goedheid !
Vaarwel,
Bertje ! Rust zacht in vrede na dit echt te korte leven !
Dinsdag, 10 april 1984.
In dezelfde Schoolkrant verscheen een
item over het schoolvervoer en hoe dat in de gemeente geregeld was en met een
terechte sneer naar de Overheid die naliet voor een transparante wetgeving te
zorgen.
SCHOOLVERVOER
Elke
dag rijden er duizenden schoolbussen in ons land die de leerlingen ophalen en
terugbrengen. En toch bestaat er in ons land geen wetgeving op de taak van de
leerkracht met toezicht op de schoolbus. Elke school regelt het toezicht op
haar manier. Ook voor de leerkrachten van onze school hebben we zelf een
omschrijving van de taak opgesteld.
Zo
hebben wij bij de aanvang van het schooljaar in de informatiebrochure het
volgende meegedeeld : De ouders worden verzocht hun kinderen tot aan de
halte te begeleiden en deze daar ook
te komen ophalen.
Het
is duidelijk dat de ouders hun kinderen mogen helpen bij het opstappen op de
schoolbus. Voor het afstappen hebben wij de volgende regeling getroffen :
-Indien
er grote kinderen (van 10 jaar en ouder) van de bus stappen en dat gebeurt in
straten met heel weinig verkeer of in straten die smal zijn, dan mogen deze
kinderen alleen afstappen.
-Indien
de schoolbus stopt aan een drukke straat of aan een halte waarvoor nog een
fietspad ligt dan dienden de leerkrachten van onze school eerst zelf van de
schoolbus te stappen (dit is zo het geval voor de haltes aan de Juniorslaan).
-Indien
de schoolbus stopt aan een drukke en gevaarlijke straat (b.v. de Kouter) dan
stapt de leerkacht ook van de bus. Indien er aan deze halte geen ouders hun
kinderen opwachten, dan worden de kinderen tot over de straat begeleid door de
leerkracht met toezicht op de schoolbus.
Deze
regeling wordt door de leerkrachten van onze school reeds jaren op deze manier
toegepast.
Reeds
een vijftal jaren dringen we bij het ministerie aan op een duidelijke wetgeving
terzake. We weten echter niet waarom deze regeling er maar niet wil komen !
Van
de Heer F.L. Lauwers, schoolhoofd van de S.L.S. Hombeek vernamen we een tijd
geleden hoe het schoolvervoer in de Verenigde Staten van Amerika is geregeld.
Een paar jaar geleden heeft hij een paar maanden in dat land verbleven en hij
was ten zeerste onder de indruk van de regeling van het schoolvervoer aldaar.
In
de eerste plaats zijn de schoolbussen daar bijzonder goed te herkennen. Zij
zijn allemaal geschilderd in een oranjegele kleur met daarop langs alle zijden
de tekst schoolbus. Deze schoolbussen vallen dan ook direct op.
Indien
de Amerikanse schoolbussen aan een halte stoppen, beginnen er vooraan en
achteraan op de bus grote rode knipperlichten te branden. Dan gaan de deuren
open en kunnen de leerlingen zelf uitstappen. De Amerikanse leerkracht met
toezicht blijft op de schoolbus.
Al
het verkeer (wagens, fietsers, voetgangers,
) blijft stilstaan tot zolang de
knipperlichten branden. De schoolbus wacht aan de halte tot de leerlingen de
straat hebben overgestoken. Dan gaan de knipperlichten uit en rijdt de bus
verder. Dan kan ook het gewone verkeer verder !
Misschien
kan deze regeling in ons land worden ingevoerd, maar
!
-Bert
Van Buggenhout
-Brief
van de school voor de ouders.
-Zijn
ontroerende gedachtenisprentje.


|