St-Michele in Foro te Lucca, deze prachtige kerk heeft kleine loggia's, zuilengangen op haar gevel. Boven een rij van zeven blinde bogen verheffen zich vier kleine dwerggalerijen, twee over de hele breedte van de gevel en de twee bovenste enkel boven het middenstuk. Bijzonder mooi is de decoratie van deze pilaartjes elk met verschillende motieven en afwisselende kleuren. Boven de pilaartjes bevinden er zich hoofdjes, zoals die van Garibaldi en Cavour, deze zijn wel toegvoegd na een restauratie in de 19de eeuw. Bovenaan het beeld van de aartsengel Michaël.
Het herdenkingsmonument van de cholera epidemies te Leuven
Leuven heeft in de negentiende eeuw enkele zwarte jaren gekend tengevolge van een viertal cholera epidemiën. Deze braken uit in de jaren 1832-33, 1849 en 1866 dit ten gevolge van de ellendige toestand van de arbeidersklasse. Deze woonde in de negentiende eeuw in talloze achterbuurten, gangen genoemd te Leuven. Deze leefomstadigheden zijn heden ten dage nog moeilijk te begrijpen. In deze periode was het verschil tussen rijk en arm duidelijk te merken, de gegoede burgerij woonde in prachtige herenhuizen waar de rest van de bevolking in kroten leefde of zelfs in verblijfshuizen waar men voor enkele centen al zittende overliggend op een zeel moest slapen dat van de ene muur naar de andere was gespannen.
De sanitaire voorzieningen waren ofwel onbestaande of minimaal. Een paar toiletten voor een ganse straat waar het natuurlijk file was en waterleiding was in deze tijden nog niet aangelegd.
Hier kwamen dan nog verschillende misoogsten bovenop waardoor de prijzen enorm stegen en de rijken nog rijker werden door de woekerwinsten.
Lippen dwalen in zachtheid van fluwelen kusjes over mn huid waar poriën huiverend de geur van liefde loslaat. Ogen aanschouwen naaktheid door vingers gestreeld die gevoelig, de snaar bespelen met liefde door jou gestemd in extase drijvend op roze wolken waar hemel en aarde samenvloeien onder een sonnet van engelenkoor die tedere beloftes als Kiemend zaad in hartsverlangen achterlaat
Waterspuwer van Marsje Mooi donker gehouden foto van een muur met waterspuwer. de waterspuwer juist op het sterkste punt in de foto, de muur prachtig met de oude stenen en planten hier en daar speelt een zacht licht op bladeren, een plezier om naar te kijken
Op de eerste foto oktober 2006 zie je het kasteel, vroegere eigendom van de familie Spoelbergh, in restauratie. Nu op de tweede, oktober 2007 na de restauratie. De familie Spoelberch verkreeg vanaf 1649 een groot deel van Lovenjoel als eigendom, ondermeer een belangrijk deel van de vallei van de Molenbeek. In die vallei werden twee parken aangelegd met de dorpskerk als centraal punt. In het begin van de 20ste eeuw liet burggraaf de Spoelbergh de domeinen over aan de K.U.Leuven. Samen met de zusters van Liefde werd vanaf 1927 de neuro-psychiatrische kliniek Salve Mater in het Groot Park (ca. 35 ha) ingericht.
(Familie de Spoelbergh - voorname aandeelhouders van Interbrew)
Dit is de tijd van de blauwe dagen, van de stille, nevelige ochtendstonden van het gouden licht in blonde en bruine boomkruinen. Nu ligt de doorzonde stoppel onder parelberegen zilveren webben, nu hangen rood de bessen in trossen langs de doornhagen, buigen oranje schermen van lijsterbes boven 't struweel, kleurt de kardinaalsmuts een ruigen hoek.
De blauwe mist hangt dicht over de wereld, droppen lekken neer in den dennenopslag en doorgebogen hangen van bloem naar bloem, van blad naar blad, de parelsnoeren van t herfstrag.. Kraaienroep klinkt luid door, een merel ritselt in 't ruigt van vochtig eekhout, rèètsch, rèètsch roept een gaai, die wegwiekt in de nevels. Boomen schuiven langs, als groote decors, er valt geen wind te speuren en de roerlooze sluiers blijven 't herfstland dekken, tot de zon er goud door henen gloort, de mist uiteenrafelt en wonder-mooi de velden tint.
uit het oktobernummer 1929 van het tijdschrift "De Wandelaar".
Door het initiatief van Arnold II, graaf van Loon werd de adbij gesticht van de Premonstratenzers, Norbertijnen of Witheren in de volksmond.
Haar huidige toestand dankt deze abdij aan de verbouwingen in de 17de en 18de eeuw. De abdijkerk werd gebouwd van 1664 tot 1672 volgens de plannen van de bouwmeester uit Antwerpen Jan II van den Eynde.
Deze kerk is het meest karakteristiek bouwwerk van de Zuid-Nederlandse gotiserende barok.
De barok een bouwstijl uit de 17de en 18de eeuw diende vooral om de katholieke burgers te imponeren en was zodoende een gevolg van de contra reformatie.
Zelf gekozen titel "Koninging der elfen" voor het prachtige beeldje dat ik ontdekte geplaatst voor de orangerie van het Koninklijke domein van Mariemont.
Hij zei van zichzelf ik beeldhouw niet mooi maar met karakter
Constantin Meunier, leraar schilder aan de Leuvense academie schept in het atelier-amphitheater aan de Minderbroederstraat talloze meesterwerken. In 1893 wordt hij ingeschakeld in de verfraaiiingscampagne van de Brusselse Kruidtuin.
Meunier wordt vaak in één adem genoemd met de grote meesters van de franse kunst Millet en Rodin en dit zeker niet onterecht. Ook is hij sociaal bewogen en laten dramatische gebeurtenissen hem niet koud. In dit kader kan je één van zijn prachtigste werken bewonderen in het Leuvense stadhuis de levensgrote groep Grauwvuur
Zijn beeldhouwerk De zaaier vond ik prachtig geplaatst in het domein van Mariemont in de schaduw van een reusachtige mamoetboom.
Ik ben Mars, en gebruik soms ook wel de schuilnaam marsje.
Ik ben een man en woon in Leuven (Belgie) en mijn beroep is steeds tot uw dienst.
Ik ben geboren op 01/01/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fotografie, geschiedenis.
Deze blog heb ik opgezet wegens mijn belanstelling in Leuven en haar geschiedenis.