Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Sadiq Seo (sadiq seo)
        op
  • Schijn en Werkelijkheid en de Vlaamse moraal (Jort)
        op
  • Spoor lanaken-Maastricht voor personenvercoer (L Hermans)
        op
  • Lijst (Roel Veltmeijer)
        op Lijst van kandidaten bij Onbegrensd Lanaken
  • ivm Go Pass (Kevin Cannoot)
        op
  • Mixed Media Projects
    Communicatief
    10-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    LANAKEN – Zit het herstel van spoorlijn 20 op een dood spoor? Dat is de vraag die de werkgroep ACV-Spoor zich stelde tijdens een bijeenkomst op domein Pietersheim. Volgens afgevaardigd – bestuurder Mark Geurts van het Autonoom Gemeente Bedrijf zijn er nochtans goede vooruitzichten indien alle partijen de neus in dezelfde richting houden. Voor de revitalisering van zes kilometer spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht qua goederenvervoer liggen drie miljoen euro subsidie klaar via Europese fondsen. Voorwaarde is wel dat tegen 1 januari 2007 effectief met de plannen moet zijn gestart. “ We zoeken echter bijkomende middelen omwille van budgettaire problemen bij papierhandel Sappi. Sappi was aanvankelijk de eerst vragende partij om zijn papier per spoor richting Europa te ontsluiten.”
    Volgens Geurts worden tegen het einde van de maand hoe dan ook de technische plannen rond het herstel van de spoorlijn binnen Europa gepubliceerd en is een aanbesteding voor o.a. twee overslagstations ten oosten en ten westen van het Albertkanaal medio december voorzien. Zelf heeft de gemeente Lanaken 2,6 miljoen euro gepompt in de voorbereiding. Zo heeft Lanaken o.a. 100 Ha industriegrond teruggekocht van o.m. Celanese. Het reservegebied ligt tussen de spoorlijn en het Albertkanaal. Daarmee wil Lanaken meespelen in het Economisch Netwerk Albertkanaal, kortweg ENA.
    “De spoorexploitant die de lijn wil heropenen vraagt vervoersgaranties. We hebben berekend dat binnen een straal van 40 kilometer er 800.000 ton capaciteit via het spoor kan worden vervoerd. Daarin speelt Sappi wel een grote rol. Vraag is of Sappi deze strategische kans nu laat schieten. We hebben het bedrijf wel nodig om de shuttletrein op te starten.”
    Van Sappi echter geen spoor op de bijeenkomst, wegens ‘in herstructurering’, lees: momenteel geen budget! En dus komt men in Lanaken onder tijds- en financiële druk.
    Er zijn nochtans perspectieven, volgens Europees volksvertegenwoordiger Frieda Brepoels, maar dan moeten zowel de NMBS als de federale regering hun verantwoordelijkheid nemen en de spoorlijn herinschrijven op het investeringsplan. De inspanningen van de NMBS rond de verbinding Antwerpen – Luik met aansluiting aan de HST of een snelle verbinding tussen Hasselt en Brussel in 48 minuten, voorzien tegen eind 2006, zijn goede initiatieven, maar ontsluit Limburg niet met het buitenland. Brepoels verwijst dan naar Hasselt – Maastricht en naar Neerpelt – Weert.
    Lightrail
    Ook minister Marino Keulen volgt die denkpiste en voegt er nog een alternatief aan toe:
    “ Vermits de binnenstad van Maastricht nu al dichtslibt, is een lightrail voor personenvervoer, naast het heropening van de goederenlijn Hasselt – Lanaken – Maastricht, een tweede winsituatie waarover moet worden nagedacht. Dit zou voor het woon-werk-winkelverkeer een goede uitkomst bieden. Zo’n lightrail moet binnen een half uur van Hasselt naar Maastricht rijden, met een frequentie van twee ritten per uur en ze moet goedkoop zijn. De ontsluiting zou gaan via Hasselt station, Kolonel Dusartplein, campus en station Diepenbeek richting Munsterbilzen. Daar kan de buslijn naar Bilzen voor ontsluiting zorgen. Nadien via Eigenblizen richting Lanaken station en dan naar Maastricht. Nederland heeft zelf een optie om binnen zes maanden een lightrail naar Sittartd, Heerlen en Aken te realiseren.”
    Dat de gemeente Lanaken hier positief over meedenkt, mag duidelijk zijn. Schepen Freddy Stouten: “ We willen het BPA uitbreiden tot aan het kruispunt Pannestraat – Stationsstraat, maar we wachten op een sein van De Lijn. We moeten immers weten waar zo’n lightrailstation in Lanaken moet worden ingeplant. Als dan nog de Spoorlijn 20 van Hasselt - Lanaken naar Maastricht zou komen, die men kan inpassen in de lijn Antwerpen – Mol- Hasselt, dan kan men vanuit Maastricht via Aken naar Keulen en zijn zowel goederen als personen snel ter plaatse. Alleen vrees ik dat de afwezigheid op deze bijeenkomst van een speler als Sappi zorgt voor een ‘Processie van Echternacht’ – effect: drie stappen vooruit, maar evenzeer twee stappen achteruit.” - WJL


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    20-09-2006
    Spoor lanaken-Maastricht voor personenvercoer
    Ik had begrepen dat de max snelheid door de technische staat van het huidige spoornet naar maastricht zo laag lag, dat men meer dan een half uur onderweg zouden zijn

    20-09-2006 om 22:46 geschreven door L Hermans



    Archief per week
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!