Inhoud blog
  • Operette "SCHÖN IST DIE WELT" (1930) van Franz Lehar
  • Operette "DIE GROSSE SÜNDERIN" 1935 van Eduard Künnecke
  • REEDS 30 OPERETTES BESPROKEN!
  • Musical "ANYTHING GOES" 1934 van Cole Porter
  • Operette "EINE NACHT IN VENEDIG" 1883 van Johann Strauss Jr
  • Operette "DIE SCHÖNE GALATHEE" 1865 van Franz von Suppé
  • Operette "DIE HERZOGIN VON CHICAGO" 1928 van Emmerich Kalman
  • Operette "MASKE IN BLAU" 1937 Fred Raymond
  • Operette "LE CHÂTEAU A TOTO" 1868 van Jacques Offenbach
  • Operette "EVA" 1911 van Franz Lehar
    http://radio-d.hu/hu/lejatszo/operett/
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Schlagermuziek de klok rond
  • Foto

    Emmerich Kalman

    Foto

    Jacques Offenbach

    Foto

    Fred Raymond

    Foto
    Foto

    Vincent Youmans

    Foto

    Anneliese Rothenberger

    Foto

    Peter Alexander

    Foto

    Gilbert & Sullivan

    Foto

    Leo Fall

    Foto

    art cover operette

    Foto

    Karl Millöcker

    Foto

    Robert Planquette

    Foto

    Oscar Straus

    Foto
    Bob Benny
    Foto
    Kalinka
    Foto
    Tony Corsari
    Foto
    Anja Yelles
    Foto
    Jimmy Frey
    Foto
    Sofie en de Ketnetband bij ons op school (GO SHIL!)
    Foto
    Toon Hermans
    Foto
    Bob Benny
    Foto
    Bobby Prins
    Foto
    Conny en Danny Fabry
    Foto
    Eddy Mars
    Foto
    Eddy Smets en Letty Lanka
    Foto
    Jacky Lafon
    Foto
    John Terra
    Foto
    Laura Lynn
    Foto
    Lize Marke
    Foto
    Lucy Loes
    Foto
    Micha Marah
    Foto
    Mieke en Vader Abraham
    Foto
    Patrick Onzia
    Foto
    Phil Kevin
    Foto
    Tina Rosita
    Foto
    Wim Sonneveld
    Foto

    Greetje Kauffeld

    Foto
    Jannes
    Foto
    Jan Smit
    Foto
    Tony Bell
    OPERETTE IS NIET OUBOLLIG
    Wij houden de operette springlevend
    06-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "SCHÖN IST DIE WELT" (1930) van Franz Lehar

    "Schön ist die Welt" is een operette in drie actes naar een libretto van Ludwig Herzer en Fritz Löhner-Beda die zijn eerste opvoering kreeg op 2 december 1930 in het Metropol-Theater in Berlijn.

      
                   

    Waarschijnlijk kende men in die tijd de term "recycleren" nog niet, maar wat de term inhoudt, daar deden Franz Lehar en consoorten duchtig aan mee. Het beproefde recept was: men neme een vroegere operette uit eigen werk die niet teveel succes had, men voegt er wat nummertjes aan toe en men schaaft de tekst wat bij en floep, je hebt een nieuwe operette! Dit had hij als eens gelapt met "De Lustige Weduwe" en "Het Land van de Glimlach", en ook "Schön ist die Welt" is recyclagewerk van de operette ""Endlich Allein" uit 1914. In de CPO - CD opname horen we de volledige operette zonder tekst. In dit geval misschien niet slecht, alhoewel je bij een operette zonder tekst altijd een beetje het gevoel hebt dat je naar wat muzikale hoogtepunten zit te luisteren. Lehar probeerde in deze operette toch wat nieuwigheden en op die manier trachtte hij de traditionele operettesetting te doorbreken. Hij deed dat onder andere door zang en tekst te verweven, één keer zelfs in een stuk van ongeveer 15 minuten. Ook bracht hij naast de wals de tango en de rumba in zijn operette.

    Act 1: We bevinden ons in de lobby van het Zwitsers "Hotel des Alpes". De manager verwacht belangrijke gasten, namelijk de koning en de kroonprins van een onbekend land omdat ze incognito een belangrijke missie hebben. Kroonprins Georg zal immers zijn toekomstige bruid, Prinses Elisabeth von und zu Lichtenberg. Zij ziet dit opgelegd huwelijk niet zitten en laat weten aan haar tante, Hertogin Marie Brankenhorst, dat vrouwen zelf zouden moeten mogen kiezen met wie ze trouwen.

    06-11-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "DIE GROSSE SÜNDERIN" 1935 van Eduard Künnecke


    In 1935 gaat in de "Staatsoper Unter den Linden" in Berlijn de operette "Die Grossen Sünderin" in première. Het is één van de latere werken van Künneke die na deze operette nog slechts drie werken zou maken. Hoewel Künneke vooral bekend staat als componist van het lichtere werk, is deze operette toch van het iets zwaardere slag en in sommige besprekingen wordt hij zelfs als "opera" bestempeld. Maar vermits dit werk ook werd uitgegeven in de serie "Traumland der Operette" zullen we het maar als een operette bestempelen.

     Cover    

    Het werk is gemaakt in onmiddellijke opdracht van de Berlijnse Staatsoper Unter den Linden en men gaf de opdracht aan Künneke om aan te tonen dat in deze moeilijke tijden ook mensen van Joodse afkomst nog kansen kregen. In gedachte dat dit werk een "opdracht" is, kunnen we stellen dat het één van de sterkere operettes is die als een "opdracht" werden geschreven. Er bestaan zeer weinig opnames van deze operette, bij mijn weten bestaat er één uit 1951 met Helge Rosvaenge in de rol van Reiteroberst Johann Georg von Schrenk. Het duurde nog tot 1978 dat men de operette opnieuw kon opnemen, want men vond niemand die de zangrol van de Reiteroberst aankon, die was immers geschreven op de stem van Rosvaenge. In 1978 neemt echter Rudolf Schock, die op het toppunt van zijn roem staat, de rol aan en vervult hem met bravoure. Ook van deze uitvoering bestaat een opname. beide uitvoeringen werden gedirigeerd door Franz Marszalek, persoonlijke vriend en muzikaal erfgenaam van Eduard Künneke, die hem blindelings vertrouwde.

      
     
    Eduard Künneke was een Duitse componist, geboren op 27 januari 1885 in Emmerich-Am-Rhein (dicht bij de Nedrlandse grens) en gestorven op 27 oktober 1953 in Berlijn. Hij wordt beschouwd als één van de beste Duitse componisten van operettes en liederen in het lichtere genre van de eerste helft van de 20ste eeuw. Hij studeerde muziek in Berlijn. Voor de eerste wereldoorlog schreef hij enkele opera's, maar met een operettebewerking van een Hongaars stuk, "Das Dorf ohne Glocken" behaalde hij een eerste succesje en raakte hij zelf op de bühne in Wenen in 1925. Dit stuk werd opgemerkt door de producent Hermann Haller, wat leidde tot een jarenlange samenwerking tussen Haller, Künneke en Rideamus waarvan de operette "Der Vetter aus Dingsda" zeker het hoogtepunt mag genoemd worden. Künneke bracht met regelmaat nieuwe operettes uit, maar buiten "Lieselott" uit 1932 brachten ze niet al te veel succes op! Zijn werken bleven boeien omdat ze niet in één net te vangen vielen. Zo werd ""Die Grosse Sünderin" (met een libretto van Katharina Stoll en Hermann Roemmer) in 1935 een stuk dat, zoals gezegd, door sommigen als een opera, door anderen als een operette wordt beschouwd. Künneke verzorgde ook de muziek voor zo maar eventjes 30 films, dus we kunnen toch wel stellen dat hij een belangrijke figuur voor het genre is geweest.

    In het kort de inhoud van de operette: Reiteroberst Schenk (een sympathieke, avontuurlijke "ruiteroverste") komt aan op het kasteel van Hertyogin Sybilla met wie hij verwant is van het zevende knoopsgat maar wie hij al van in zijn kindertijd niet meer heeft gezien. Sybilla, die jong weduwe is geworden, leeft in het kasteel met haar jongere broer Ludwig, onder streng toezicht van haar hofgezelschap. Wanneer ze het eens niet meer ziet zitten, laat ze zich eens enkele dagen goed gaan in haar kleiner slot "Bonbonniere".  Haar vader, vordt August, ziet de escapades van zijn dochter met lede ogen aan, zeker wanneer hij van drie minnaars een huwelijksaanzoek vioor zijn dochter krijgt! Wat betreft zonden begaan en liefdesavontuurtjes, moet ze blijkkbaar alleen onderdoen voor Schenk! Beiden begaan zonden en hoeden zich voor het feit mekaar de deugdelijkheid aan te praten!

    Tot besluit kan U het enige fragment beluisteren dat ik gevonden heb. Het is het lied van Schrenk ("Das Leben des Schrenk") vertolkt door de Deense tenor Helge Rosvaenge in 1935. Volg de link onderaan.

    www.youtube.com/watch?v=PaAP4L-PpVY
     

    06-11-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REEDS 30 OPERETTES BESPROKEN!

    We kunnen nog eens 10 operettes toevoegen aan de lijst van de besproken meesterwerken uit het "Light Opera" genre (operettes en musicals)!

    1. "Frühling" 1922 van Franz Lehar
    2. "Der Zigeunerprimas" 1912 van Emmerich Kalman
    3. "No, No, Nanette" 1925 van Vincent Youmans
    4. "Fürstin Ninetta" 1893 van Johann Strauss Jr.
    5. "Der Bettelstudent" 1882 van Karl Millöcker
    6. "Orpheus in der Unterwelt" 1858 van Jacques Offenbach
    7. "Les Cloches de Corneville" 1877 van Robert Planquette
    8. "H.M.S. Pinafore" 1878 van Gilbert & Sullivan
    9. "Die Zirkusprinzessin" 1926 van Emmerich Kalman
    10. "Pique Dame" 1862 van Franz von Suppé
    11. "Allegro" Rodgers & Hammerstein
    12. "La Generala" Amadeo Vives
    13. "La Mascotte" Edmond Audran
    14. "Der Liebe Augustin" Leo Fall
    15. "La Route Fleurie" Francis Lopez
    16. "Urlaub nach Zapfenstreich" Jacques Offenbach
    17. "Der Sterngucker "Franz Lehar
    18. "Die Perlen der Cleopatra" Oscar Straus
    19. "Trial By Jury" Gilbert & Sullivan
    20. "Die Dubarry" Karl Millöcker en Theo Mackeben
    21. "Jabuka" Das Apfelfest 1894 van Johann Strauss Jr
    22. "Axel an der Himmelstür" 1936 van Ralph Benatzky
    23. "Adrienne" 1926 van Walter W. Goetze
    24. "Eva" 1911 van Franz Lehar
    25. "Le château à Toto" 1868 van Jacques Offenbach
    26. "Maske in Blau" 1937 van Fred Raymond
    27. "Die herzogin von Chicago" 1928 van Emmerich Kalman
    28. "Eine Nacht in Venedig" 1883 van Johann Strauss Jr
    29. "Die Schöne Galathee" 1865 van Franz von Suppé
    30. "Anything Goes" 1934 van Cole Porter

    06-11-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Musical "ANYTHING GOES" 1934 van Cole Porter
    Zoals beloofd nog eens een musicalbespreking. Uit 1934 dateert deze musical met muziek van Cole Porter en naar een boek van Guy Bolton en P.G. Wodehouse.

     

    Ik beluisterde voor U de versie uitgegeven door EMI American Classics met het London Symphony Orchestra en deze uitvoering benadert erg de klassieke versie van de musical met prachtige zangpartijen die U eerder doen denken aan een Amerikaanse operette dan aan een klassieke musical.

      

    Het is niet makkelijk om een goede recensie over deze musical te maken, daar er verschillende keren aan werd gesleuteld. in 1962 werd er een eerste "revival" op de planken gezet en dan nog eens één in 1987 en 2011, deze twee laatste in zowat dezelfde versie. Dat maakt dat er toch drie versies bestaan, met telkens muzieknummers weggelaten en bijgevoegd, dikwijls nummers die al gediend hadden voor een andere show. Het verhaal bleef wel altijd ongeveer hetzelfde.

    Act 1: Billy Crocker, een jonge Wall Street beursmakelaar, is verliefd geworden op een meisje dat hij vluchtig in een taxi heeft gezien. Zijn baas Elisha J. Whitney gaat een zakenovereenkomst sluiten en vertrekt met het schip S.S.American naar Londen. Reno Sweeney, een nachtclubzangeres die zich tot het evangelie heeft bekeerd, zit op hetzelfde schip. Hoewel ze Billy pas kent, zingt ze reeds dat ze verkikkerd is op de jongeman:

    Te zien op de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=qIGHOShAtOQ

    Billy gaat nog even aan dek om zijn baas goede reis te wensen, wanneer hij plots het mysterieuze meisje uit de taxi ziet.

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=3V9cGi8BU5A

    Zij is de erfgename Hope Harcourt en zij is, vergezeld van haar moeder, Mrs Harcourt, op weg naar Engeland samen met haar verloofde Sir Evelyn Oakleigh, een knappe, maar een bedrukte en ongelukkige Britse aristocraat. Billy gaat als verstekeling aan boord in de hoop het hart van Hope te kunnen winnen. Ook aan boord bevinden zich de tweederangsgangsters "Moonface" Martin (Public Enemy nr13) en zijn vriendin Bonnie, die zich hebben vermomd als een geestelijke en een zendelinge, de echte kapelaan achterlatend aan wal. Ook zijn ze per ongeluk hun baas, "Snake Eyes" Johnson (Public Enemy nr1) aan wal vergeten en ze geven zijn paspoort en zijn ticket aan Billy die hen geholpen heeft. Ze zeggen natuurlijk niet dat het het paspoort van de topgangster is! aan dek weet Billy Sir Evelyn te overtuigen dat hij zeeziek is zodat hij beneden dek Hope kan zien. Ze zien elkaar terug en Billy en Hope vertellen dat ze elk de hele nacht aan de andere hebben gedacht.

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=_JAsyLKDZAw
    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=ZydVsfI3B3k

    Op het schip komt een telegram aan met de boodschap dat Public Enemy Nr1 aan boord is! Bonnie en Moonface verklappen hun werkelijke identiteit aan Billy en ze besluiten Billy te verkleden als lid van de crew, zodat zijn identiteit als "Snake Eyes" veborgen blijft. Nu komt de crew van het schip in beeld met een "lied van de crew" (gezongen door Elisha Whitney), gevolgd door een kwartet matrozen die de meisjes aan wal bezingen en een lied van Bonnie die de matrozen bezingt!

    Te zien op de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=jAFhoJK3ZpY
    Te zien op de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=d2jiOMnrl00

    Wanneer Bonnie terug bij Billy en Moonface komt, heeft ze een matrozenpak aan. Hope verneemt van Evelyn dat hij ook niet bijster gelukkig is met het nakende huwelijk. Billy vraagt aan Reno hem te helpen Evelyn en Hope te scheiden en ze stemt erin toe, waarop ze elkaar bestempelen als "De Top!"

    Te zien op de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=HcjmdOGTUbs

    In de nieuwere versies werd het nummer "Friendship" toegevoegd, gezongen door Moonlight, Bonnie en Billy om hun vriendschap te bevestigen. Eigenlijk komt dit nummer uit de film "Dubarry was a Lady Lady" met Lucille Ball en Red Skelton, waarvan ook een meer dan leuk fragment.

    Te zien op de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=l1la1I375gY

    Ook in de nieuwe versies hebben Hope en en Billy een romantisch moment met het nummer It's De-Lovely", eigenlijk een nummer uit de show "Red, Hot and Blue"

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=CBr2McK0oYY

    Er wordt afgesproken dat Reno zich laat betrappen met Sir Evelyn in haar kajuit door Moonface, maar wanneer dat gebeurt is Evelyn helemaal niet boos en hoopt hij dat Hope zal horen over zijn escapades. Reno vertelt dat Evelyn haar gekust heeft en dat ze hoopt binnenkort Lady Oakleigh te worden. Tegenwoordig schijnt toch alles te kunnen ("Anything Goes!") Billy, die al een nieuwe vermomming had aangemeten met een baard gemaakt van het haar van de hond van Mrs Harcourt, wordt door deze dame betrapt omdat ze het haar van haar hond herkent. Billy wordt aanzien voor de beruchte Enemy Nr 1, Snake Eyes Johnson;

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=qo6lPifGnGA

    Act 2: Billy wordt bezongen en geprezen in de hymne "Public Enemy Number One"

    Te zien op de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=euLSb9BKN5Q

    Na dit nummer komt in de latere versies Bonnie naar voren met een danspartij "Let's Step Out", die eigenlijk komt uit het stuk "Fifty Million Frenchmen"

    Te zien op de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=cMHQmwE8-Zg

    Billy vertelt de kapitein dat Moonface, die nog steeds verkleed is als geestelijke, hem helpt om weer op het goede pad te komen. Hope is helemaal niet blij met Billy's maskerade en om haat te plezieren vertelt hij iedereen dat hij gewoon de verstekeling Billy is!

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=3KCZBSKM3mU

    Op zijn beurt zegt ook Moonface geen geestelijke is maar Public Enemy Nr 13. De kapitein stuurt Billy en Moonface naar de cel. In de 1962 versie zingen Reno en sir Evelyn het nu het nummer "Let's Misbehave", origineel uit het stuk "Paris". U hoort hier de twee versies na elkaar
    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=A-QNg3NiR-4
    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=tmwc9artTUM

    Reno kan nu het feit dat ze zich tot het evangelie heeft bekeerd goed uitspelen door de dienst over te nemen met het anthem "Blow Gabriel Blow"

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=2vjp9zplH7c

    In de cel probeert Moonface Billy op te vrolijken met het nummer "Be Like the Bluebird"

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=Slh8tFWoOfs

    05-11-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "EINE NACHT IN VENEDIG" 1883 van Johann Strauss Jr
    Deze operette van Johann Strauss in drie actes ging op 3 oktober 1883 in première in het "Neues Friedrich Wilhelmstadisches Theater" in Berlijn en het was meteen de enige operette van Strauss die niet in Wenen in première ging!


            
    Het libretto van deze operette is van F. Zell (pseudoniem van Camillio Walzel) en Richard genée. Het werk is gebaseerd op het boek "Le Château Trompette" van Jules Cormon. De operette zoals we ze nu kennen, verschilt van de operette die in première ging in Berlijn. Omdat ze niet zo goed onthaald werd in Berlijn, werden er vooral in het libretto veranderingen aangebracht. Strauss maakte zich weinig zorgen en weet het feit van het mindere succes aan de Berlijners die moeilijkheden met de combinatie van de muziek en de tekst. Inderdaad, toen de operette zes dagen later in het beroemde "Theater an der Wien" in Wenen op de bühne werd gebracht, scoorde Strauss met dezelfde operette, wel een beetje aangepast wat libetto betreft, een groot succes! het liep 44 keer onafgebroken voor volle zalen en werd naast "Die Fledermaus" en "Der Zigeunerbaron" als één van de drie standaardwerken van Strauss Jr beschouwd. U kan nu de ouverture beluisteren van deze operette:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=rkW_YpJd3cQ

    Later zou Strauss ook stukken uit deze operette bewerken tot losse werken, zoals de "Lagunen Walzer" en "Die Tauben von San Marco Polka".
    De operette verhuisde ook overzee en werd opgevoerd in 1884 in de Daly's Theatre in New York en in 1944 in de Cambridge Theatre in Londen. Ook de Light Opera van Manhattan (1980) en de Light Opera van Ohio (1981, 1991, 1999 en 2009) zetten het op hun repertoire.

    Acte 1: een avond in het 18de eeuwse Venetië, de carnavalperiode is in zicht. Pappacoda, een jonge macaroni-kok staai aan het kanaal waar venters hun waren verkopen. Hij wordt benaderd door Enrico, een zeemachtofficier, die hem vraagt een berichtje af te geven aan Barbara, de vrouw van Senator Delaqua met de boodschap dat hij voor haar klaar staat deze avond om negen uur. Er komt een boot aan met Annina, een vissersmeisje aan boord, die haar waren (Frutti di Mare) aanprijst:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=rzdMsJwKLPM

    Pappacoda zegt haar dat ze zich zeker verblijdt omdat de Hertog van Urbino is aangekondigd en dat ze een oogje heeft op diens barbier, Caramello. Annina weerlegt dat. Pappacoda vertelt haar dat hij zelf verliefd is op Ciboletta, de kokkin van Barbara Delaqua, die hij omschrijft als "Ze is zo dom als een oester, maar wel even lekker!"
    Wanneer Barbara arriveert, geeft hij het briefje en Barbara laat Pappacoda achter met Ciboletta. Hij vraagt haar wanneer ze gaan trouwen. Wanneer je een goede positie hebt bemachtigd, repliceert ze gevat. Senator Delaqua stuurt zijn vrouw Barbara weg naar een klooster omdat hij weet dat de Hertog van Urbino een groot banket gaat geven en hij dit heerschap niet betrouwt in de nabijheid van zijn vrouw. De komst van de hetog wordt aangekondigd door een gondel met daarop Caramello, die goed onthaald wordt door de menigte:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=f-U0Nv3p3dE

    Annina is eerst niet goed gezind dat Caramello zo lang niets van hem heeft laten horen, maar wanneer hij over trouwen begint, is de boze bui vlug over. Hij zegt haar dat hij eerst de positie van "Steward van de Hertog" wil bemachtigen, alvorens te trouwen. Nu wordt het tricky! Caramello verneemt van Pappacoda dat Barbara een afspraak heeft met de Hertog om negen uur in een gondel. Caramello weet echter niet dat Barbara aan Annina heeft gevraagd om haar plaats in te nemen, zodat zij op haar beurt met Enrico kan afspreken! Annina stemt toe in de overtuiging dat ze kan terug zijn in een uurtje voor het grote carnaval dansfeest met Caramello, Pappacoda en Ciboletto die de maskers van hun meesters gebruiken. De Hertog komt toe en groet het Venetiaanse volk:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=fGqkxvEW88c

    Caramello vertelt de Hertog over het plan van Barbara en zegt hem dat hij de gondelier zal vervangen om zo Barbara bij hem te brengen in plaats van naar het klooster. Ze gaan Barbara halen, maar in plaats van barbara stapt de gemaskeerde Annina in de gondel, terwijl Barbara kan ontsnappen naar Enrico. Zo zitten Caramello en Annina bij elkaar in de gondel zonder elkaars identiteit te kennen.

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=7GxCl7eltGo
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=PROVtP03-RY
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=9CGCWtfYfHA

    Acte 2: In zijn paleis wacht de hertog verwachtingsvol op Barbara,  terwijl de senatorsvrouwen aankomen op het gemaskerd feest, de angst voor de morele gevaren die hun echtgenoten hebben aangegeven, in de wind slaand. De hertog maakt zich zorgen over het feit dat hij zo moeilijk trouw kan zijn:

    Ga naar de volgende link:    www.youtube.com/watch?v=AuP5QYAMIm0

    Wanneer Caramello en Annina toekomen en de maskers afvallen, verschiet Caramello zich een floeren aap! Annina echter laat zich de aandacht van de hertog goed gevallen!
    Caramello wil de hertog waarschuwen voor de gemaskerde Annina, maar deze gaat leuk door haar te versieren alsof het Barbara is en neemt haar in zijn armen om te walsen.

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=NvHayYEu5jg

    Terwijl de hertog zich met Annina in de balzaal bevindt, laat Caramello de andere gasten binnen, waaronder Pappacoda die zich vermomd heeft met een senaatsmantel en een grote kromme neus. Zijn zakken puilen uit van worstjes en pasteitjes. Hij heeft ook al zijn vrienden meegebracht aan wie hij de uitnodigingen heeft gegeven die hij had gekregen van Caramello. Wanneer senator Delaqua binnen komt met zijn "zogezegde" vrouw, zijn er plots twee "Barbara's". De tweede Barbara blijkt Ciboletta te zijn. Delaqua vertrekt om zich te vervoegen bij zijn echte vrouw in het klooster. De hertog blijft achter met Annina en Ciboletta die hij alle twee het hof maakt. Caramello en Pappacoda houden een oogje in het zeil dat de zaak niet uit de hand loopt. Zij storen heraaldelijk de hertog en de twee dames. Maar de hertog moet zich naar de boemelaars begeven om het grote feest te openen en gemaskerd begeven ze zich (ook Annina) naar buiten.

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=FK73mOx77Fk
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=0LgISGxTa1M
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=emZE66J-P8E

    Acte 3: Oorspronkelijk begint deze acte met de volgende prelude. Echter in latere opvoeringen wordt deze prelude er vaak uitgehaald.

    MOMENTEEL NIET BESCHIKBAAR OP YOU TUBE

    Op het San Marco plein vieren de boemelaars het carnaval. Maar Caramello houdt zich afzijdig, zich opwindend over de wispelturigheid van de vrouwen, meer bepaald Annina. Ciboletta vertel Pappacoda dat hij de kok van de Hertog kan worden, zodat ze ook kunnen trouwen. Dat stemt Pappacoda al wat milder na het geflirt van Ciboletta met de hertog. Ciboletta vertelt de hertog dat Barbara niemand anders is dan Annina, de verloofde van Caramello. De hertog gaat dit verifiëren en vindt Annina die haar bij de senatorsvrouwen aan wie ze haar escapades met de hertog vertelt. de grote carnavalsstoet gaat van start waarna de duiven weer rustig op het plein kunnen  neerstrijken. Delaqua verschijnt plots en is ontstemd omdat hij Barbara niet in het klooster vond. dan ziet hij Barbara met Enrico. Enrico vertelt hem dat hij zijn tante Barbara gered heeft uit de klauwen van een valse gondelier. De hertog is, wanneer hij de forse Enrico ziet, maar al te blij dat hij Barbara niet heeft meegenomen en benoemd caramello als dank tot steward. Zo kan ook Caramello trouwen met zijn Annina! We sluiten deze bespreking af met de finale: Alle Maskiert!

    Ga naar de volgende link:    www.youtube.com/watch?v=-RjSXkAdEb8

    04-11-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "DIE SCHÖNE GALATHEE" 1865 van Franz von Suppé
    In 1865 ging de komisch-mythologische operette "Die schöne Galathée" in het Meysels Theater in Berlijn in première. Van vele operettes van Franz von Suppé is achteraf enkel de ouverture overeind gebleven of in de herinnering van de mensen bewaard gebleven. Zo ook ongetwijfeld met deze operette die een schitterende ouverture bevat. U kan ze hier beluisteren:

    Volg de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=y27NOH10Ek4

    Het is een eenacter die ongeveer een uurtje duurt. Het libretto is van Poly Henrion (pseudoniem van Leonhard Kohl von Kohlenegg). In 1864 had Jacques Offenbach een groot succes gekend met "Die Schöne Helena" en de Weense impressario Karl Treumann vroeg aan von Suppé om eens een Weense komische mythologische operette te maken in de trant van het succes van Offenbach. De vrouwelijke hoofdrol was weggelegd voor de beroemde comédienne Anna Grobecker. het stuk kreeg veel bijval en het bezoek van veel nieuwsgierigen, omdat er een pikant kusduet werd gezongen, iets wat in die tijd bijdroeg tot het succes!
    Het stuk speelt in de Antieke Tijd op het eiland Cyprus in het atelier van Pygmalion.

    Pygmalion, een begenadigd beeldhouwer, kan natuurlijk alleen maar van zijn kunst leven wanner hij ook beelden kan verkopen. Doch één beeld, dat van de nimf Galathée , is niet te koop, omdat de kunstenaar er verliefd op is en erg aan verhangen is. Hij stopt het weg onder een doek en geeft de opdracht aan zijn dienaar Ganymed het beeld aan niemand te tonen. Maar het is aan de oren van de kunstliefhebber Mydas gekomen dat Pygmalion een prachtig beeld bezit.

    Volg de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=fiM9WW16opA
    Volg de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=_PXwwt-F94c

    Wanneer Pygmalion uit huize is, kan Mydas Ganymed omkopen om het beeld te tonen. Mydas vindt het een prachtig beeld en wil het hebben, maar wanneer Pygmalion plots terug komt en het bedrog ontdekt, gooit hij Mydas met klikken en klakken aan de deur. Pygmalion roept de godin Venus aan om zijn standbeeld levend te maken. Zijn wens woordt onmiddellijk ingewilligd, maar Galathée blijkt een echte mannenverslindster te zijn: eerst heeft ze het gemund op Pygmalion, daarna op zijn dienaar Ganymed en tenslotte moet er ook Mydas aan geloven. Pygmalion wordt woedend!

    Volg de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=Rd1PB5vUEXM
    Volg de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=a3HzvfxQr54
    Volg de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=HAN7KDhwkDk

    Hij roept Venus aan om haar terug in een beeld te veranderen, wat ook gebeurt. Pygmalion wacht niet lang om het "loeder" alsnog te verkopen aan Mydas!

    Te zien op de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=-z0T7BsjbaI
    Te zien op de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=vG48OyQbRac

    Tot besluit nog de galopmars uit deze operette:

    Te zien op de volgende link: www.youtube.com/watch?v=A8gTDkpA38c

    04-11-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "DIE HERZOGIN VON CHICAGO" 1928 van Emmerich Kalman
    Deze bijzondere operette van Emmerich Kalman werd voor het eerst opgevoerd in Wenen weerom in het "Theater an der Wien" in 1928. Een impressie vanuit het Verdi Theater in Trieste.

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=FuiGRvnzQGA

    Het stuk liep er voor 372 voorstellingen. Men probeerde het stuk ook in Amerika te lanceren via tryouts in Newark en Springfield, maar het haalde Broadway niet en het geraakte zo in de vergeethoek. In 1997 de Lubo Opera Company uit New York het vanonder het stof, waarna de Light Opera Works uit Illinois het in 1998 opnieuw in een volledige versie op het toneel bracht. In 1999 bracht Richard Bonynge een prachtige cd box uit met een volledige opname van de operette wat een vernieuwde interesse in de operette teweeg bracht.

      

    De operette bestaat uit twee acten met een voor- en naspel. De operette bevat verschillende muziekgenres. Jazznummers en walsen wisselen mekaar af. Ook de setting is bijzonder. Amerika is nu niet bepaald de meest gekozen plaats voor de Weense operettes, zoals we voordien ook al eens hadden aangegeven.
    Door de muziekkeuze: verschillende nieuwere muziekstijlen vermengen met de Weense walsen en de Hongaarse invloeden, ligt deze operette in hetzelfde laatje als Het Witte Paard (Ralph Benatzky) en Viktoria en haar Huzaar (van Paul Abraham). Het libretto is eerder van modern-satirische aard en leunt aan bij het politieke cabaret uit het radicalere Weense, Munchener en Berlijnse milieu. Het stuk gaat rechtstreeks over de impact van Amerika op de wereld en zijn sociale revolutie. met zijn commentaar op de toenmalig situaties, gezien vanuit de jazzscene van Chicago.
    De operette speelt zich af in de "Roaring Twenties" met zijn jazz- en charlestoninvloeden. De originele operette duurde zo maar eventjes vijf uur, wat erg lang was voor een operette.

    In de proloog zien we de eccentrieke Miss Mary Lloyd met de Amerikaanse dames van haar "Young Ladies Eccentric Club" afzakken naar Europa met een weddenschap over wie nu het duurste wat er met geld te kopen is, kan kopen. Ze is vergezeld door de privé-secretaris van haar vader, Johnny Bondy, die zelf miljonair is.
    In de "Grill Américaine" in Boedapest ontmoet ze Prins Sandor, erfgenaam van de troon van Sylvaria. Die is helemaal ondertseboven van het feit dat hij de rijke oliebronnen van zijn land in pand heeft moeten geven aan Benjamin Lloyd, een miljonair uit Chicago. Sandor staat op het punt te trouwen met de al even blutte Prinses Rosemarie van Morenia. In de club wil hij alle miserie van zich afgooien, maar hij wordt er geconfronteerd met de nieuwe muziekstijlen jazz en charleston, die hij verfoeit. Sandor houdt nog vast aan de Weense wals en de Czardas, maar Mary is ervan overtuigd dat ze ooit met Sandor, die zich uitgeeft als de raadgever van de prins (van zichzelf dus!), de charleston zal dansen! Wat muziek uit de proloog:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=TwVjV6YZNM4

    Act 1: Prins Sandor viert zijn verjaardag terwijl zijn oom, Koning Pancras, in Monte Carlo verblijft. Hij verneemt dat mary in Boedapest verblijft waar ze de charleston probeert te promoten. dat is voldoende voor Sandor om overal deze dans te verbieden. Ondertussen stelt Bondy aan de ministers van Sylvaria voor dat Mary het koninklijk paleis koopt en het helemaal moderniseert. In ruil zal ze zes miljoen dollar betalen. De ministers stemmen hierin toe. Prinses Rosemarie van Morenia, die lispelt wanneer ze praat, wordt verteld dat ze moet trouwen met Prins Sandor. Geen van beiden ziet dat zitten. Wanneer Sandor van de plannen van Mary hoort, is hij furieus! Rosemarie vertelt aan Bondy dat ze moet huwen met de arme Sandor, want dat er niemand anders haar wil door haar lispelen. Bondy vertelt haar dat zijn vader en die van Mary ook bedisseld hebben dat Mary en Bondy moeten trouwen, tegen hun zin! Wanneer Sandor vertelt aan Mary dat de ruïne die ze wil verbouwen, zijn "thuis" is begrijpt ze zijn werkelijke identiteit. Hij gaat akkoord met de verkoop maar staat erop dat enkele cent moet dienen om het lot van zijn volk te verbeteren. Mary verwittigt haar vader per telegram dat ze een kasteel heeft gekocht en dat ze vastberaden is de prins die erbij hoort, ook te strikken! Nu wat muziek die hoort bij act 1:

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=-N8nuMiJEXQ
    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=h6IM2NQc_RA
    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=w-lZI2D2fhE
    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=Xl1SFhxU7Zc
    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=R7tQfMldLUk

    Act 2: Het paleis is gemoderniseerd, maar, zoals Sandor opmerkt, traditie is geofferd op de slachtbank van het comfort en de luxe. Hij weigert nog steeds met haar te dansen en hij plaagt haar omdat ze heeft leren walsen. Ze countert zijn opmerking door te eggen dat haar jazzleraar nog elke dag bij haar komt om haar les te geven. vermits Sandor de charleston verbannen heeft, voelt hij zich verplicht dit te controleren! De ministers van Sylvaria maken Mary tot hertogin zodat ze op gelijke sociale voet met Sandor staat. Ze zouden immers willen dat die twee trouwden! Bondy ontvangt voor zijn verdiensten de Davidsster en de titel van graaf. Mary's vader, Mr. Lloyd arriveert met enkele dames uit de "Eccentric Club" om de draagwijdte van de telegram van Mary te ontrafelen. Mary vertelt hem over de weddingschap met de dames van de club, maar haar vader vermoedt dat ze verliefd is op Sandor. Bondy vraagt aan Rosemarie of ze niet liever een rijke graaf zou trouwen dan een arme prins en ze is erg opgetogen! Mr Lloyd stemt erin toe Sandor te ontmoeten, maar Sandor is zich niet bewust dat Mary verliefd is op hem. Wanneer Sandor op de hoogte geraakt van de weddingschap, de verkoop van het paleis aan de Lloyds en het telegram, is hij woedend en hioj kondigt onmiddellijk zijn verloving aan met Rosemarie. mary en Rosemarie zijn allebei van slag! Hier wat muziek uit de tweede acte:

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=PZaPwmTwGxY
    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=rSls4ZrOCkU
    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=SnxA823oNDw
     Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=8-CyCaUkoLY

    Epiloog: In de "Grill américaine" zit koning Pancras verveeld met het feit dat de rijke Mary niet gestrikt is voor Sandor. Zij komt binnen met een mysterieuze vreemdeling en op dat moment besluit Pancras zelf met Mary te trouwen. Sandor, die terug in Boedapest is, verneemt dat zijn verloofde Rosemarie ervan tussen is gemuisd met een rijke Amerikaan. Hij ziet de Amerikaan (Bondy) bij Mary en deze vertelt hem dat hij probeert Mary en Sandor te koppelen en hij zegt hem dat Mary verliefd is op Sandor. Mary en Sandor vinden elkaar en wanneer Mary met Sandor de charleston wil dansen, zegt deze dat die dans al passé is en dat nu iedereen de slowfox danst! Ziehier nog twee fragmenten uit de epiloog:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=EdG2OfRSRko
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=afd717MWOXI

    01-11-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "MASKE IN BLAU" 1937 Fred Raymond

    Raimund Friedrich Vesely alias Fred Raymond was een Oostenrijks componist die amper 54 jaar oud werd. (1900 Wenen - 1954 Überlingen).
      

    Na de vroege dood van zijn ouders, begon Fred Raymond naast operettes ook filmmuziek en schlagers te schrijven en in de twintiger-dertiger jaren was het niet ongewoon dat me zijn vrolijke deuntjes langs de straten kon horen. In 1925 werd hij wereldberoemd met het nummer "Ich hab mein Herz in Heidelberg verloren", waarrond hij in 1927 zijn eerste operette schreef. Zijn nummers werden omschreven als typische Berlijnse jaren 20 deuntjes, zoals daar zijn het ondeugende "Ich hab’ das Fräulein Helen baden seh’n" en het nonsenslied "Ich reiß' mir eine Wimper aus" (hier gezongen door Max Hansen) 

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=R-JoZNLAL9c
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=Ds7wA1euhFM

    Hij leed aan een zwak hart, daarom werd hij in het leger gespaard door hem een lichte taak toe te wijzen. In de WOII en net daarna is het muzikaal windstil rond Raymond. Hij maakt in de periode tussen 1948 en 1951 nog drie operettes en in 1951 verhuist hij met zijn jonge vrouw naar Überlingen. Hij sterft er in 1954 aan een hartritmestoornis, net voor de geboorte van zijn zoon Thomas.
    Als introductie bij de beschrijving van deze operette, een mooi fragment uit de film "Maske in Blau" uit 1953 met Marika Rökk, een walspartij die niet moet onderdoen voor de Hollywoodmusicals.

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=bsa7NUibKPk

    Het eerste deel van deze operette speelt zich af in San Remo en het tweede deel in Rio Negro in Argentinië. Het verhaal speelt in de jaren 30.

    Deel 1: De schilder Armando Cellini heeft een prijs gewonnen voor zijn schitterend schilderij "Masker in Blauw" Op het schilderij staat een onbekende schjone met een masker. Nadat ze ervoor had geposeerd is ze weer vertrokken met het masker en met een ring die ze van Armando heeft gekregen. Ze belooft dag op dag na een jaar terug te verschijnen bij de schilder. Na een jaar komt een rijke plantage-eigenares uit Rio Negro, Evelyne Valera, aan bij Cellini. Ze blijkt de dame met het blauwe masker te zijn. tegelijkertijd probeert de sinistere Pedro Armando dal Vegas het schilderij te kopen. Cellini weigert. Door een listige streek met de ring doet dal Vargas Evelyne geloven dat Cellini haar belogen heeft. Evelyne gaat bedroefd en ontgoocheld weer naar Argentinië. Enkele nummers uit het eerste gedeelte:


    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=ygoKlevKXRg

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=vnD9AZQJvwk

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=0fP9W6Q7Hhs

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=UJu_IcL2WwE

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=Lxvej-KuP5s

    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=tvCCMoDQqY4


    In het tweede deel bevinden we ons in Rio Negro op de ranch van Evelyne Valera waar ze tracht Armando Cellini te vergeten, maar daar niet in slaagt. De schurk Vegas onderschept een telegram van Cellini waarin hij aankondigt dat hij naar Aegentinië komt om Evelyne te ontmoeten. Iedereen  komt bij elkaar op de ranch waar het goede zegeviert en Evelyne en Cellini samenkomen!
    Nog enkele nummers uit het tweede deel van de operette:


    Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=JHXNw9p0VKM

    Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=g-sX5PpZdrY


    Zoals U hebt kunnen horen, bevat deze operette een schat aan melodiëen. Fred Raymond komen we tijdens onze operettebesprekingen zeker nog tegen!

    31-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ribbedebiereizen
    blog.seniorennet.be/ribbede
    Foto

    René Kollo


    Foto

    Franz Lehar


    Foto

    Ralph Benatzky


    Foto

    Paul Abraham


    Foto

    Johann Strauss Jr.


    Foto

    Paul Lincke


    Foto

    Nico Dostal


    Foto

    Jean Gilbert


    Foto

    Eduard Künneke


    Foto

    Joe Harris
    Foto

    Marc Dex
    Foto

    Will Tura
    Foto

    Bobbejaan Schoepen
    Foto

    Stéphane Steeman en Louis Baret
    Foto

    Yvonne Verbeeck
    Foto

    Gaston Berghmans
    Foto

    Paul Boey
    Foto

    Pisuisse
    Foto

    Willy Alberti
    Foto

    Bart Kaell
    Foto

    Bob Benny
    Foto

    Bob Davidse (Nonkel Bob)
    Foto

    Connie Neefs
    Foto

    Eddy Govert en Paul Severs
    Foto

    Eric Flanders
    Foto

    Gunther Neefs
    Foto

    Johan Stolz
    Foto

    Juul Kabas
    Foto

    Le Grand Julot (Eddy Govert)
    Foto

    Luc Steeno
    Foto

    Marjan Berger
    Foto

    Mieke en Rob de Nijs
    Foto

    Mieke
    Foto

    Peter Springfield
    Foto

    Salim Seghers
    Foto

    Wim Ravell
    Foto

    Johnny Hoes en Zwarte Lola

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!