Inhoud blog
  • Operette "SCHÖN IST DIE WELT" (1930) van Franz Lehar
  • Operette "DIE GROSSE SÜNDERIN" 1935 van Eduard Künnecke
  • REEDS 30 OPERETTES BESPROKEN!
  • Musical "ANYTHING GOES" 1934 van Cole Porter
  • Operette "EINE NACHT IN VENEDIG" 1883 van Johann Strauss Jr
  • Operette "DIE SCHÖNE GALATHEE" 1865 van Franz von Suppé
  • Operette "DIE HERZOGIN VON CHICAGO" 1928 van Emmerich Kalman
  • Operette "MASKE IN BLAU" 1937 Fred Raymond
  • Operette "LE CHÂTEAU A TOTO" 1868 van Jacques Offenbach
  • Operette "EVA" 1911 van Franz Lehar
    http://radio-d.hu/hu/lejatszo/operett/
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Schlagermuziek de klok rond
  • Foto

    Emmerich Kalman

    Foto

    Jacques Offenbach

    Foto

    Fred Raymond

    Foto
    Foto

    Vincent Youmans

    Foto

    Anneliese Rothenberger

    Foto

    Peter Alexander

    Foto

    Gilbert & Sullivan

    Foto

    Leo Fall

    Foto

    art cover operette

    Foto

    Karl Millöcker

    Foto

    Robert Planquette

    Foto

    Oscar Straus

    Foto
    Bob Benny
    Foto
    Kalinka
    Foto
    Tony Corsari
    Foto
    Anja Yelles
    Foto
    Jimmy Frey
    Foto
    Sofie en de Ketnetband bij ons op school (GO SHIL!)
    Foto
    Toon Hermans
    Foto
    Bob Benny
    Foto
    Bobby Prins
    Foto
    Conny en Danny Fabry
    Foto
    Eddy Mars
    Foto
    Eddy Smets en Letty Lanka
    Foto
    Jacky Lafon
    Foto
    John Terra
    Foto
    Laura Lynn
    Foto
    Lize Marke
    Foto
    Lucy Loes
    Foto
    Micha Marah
    Foto
    Mieke en Vader Abraham
    Foto
    Patrick Onzia
    Foto
    Phil Kevin
    Foto
    Tina Rosita
    Foto
    Wim Sonneveld
    Foto

    Greetje Kauffeld

    Foto
    Jannes
    Foto
    Jan Smit
    Foto
    Tony Bell
    OPERETTE IS NIET OUBOLLIG
    Wij houden de operette springlevend
    28-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "EVA" 1911 van Franz Lehar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een operette van Franz Lehar die begint in een fabriek in Brussel, het is ook niet meteen de verwachte setting voor een Weense operette. Toch is het de openingsscène in de operette "EVA" (Das Fabrikmädel)



         

    Ook deze operette kende haar première in het "Theater an der Wien" in 1911.
    Act 1: in een glasfabriek nabij Brussel wordt door de arbeiders de 20 jarige verjaardag gevierd van Eva. Ze krijgt van alle werklui de mooie som van 1200 francs. Voor wanneer ze de ware jacob ontmoet, merkt haar stiefvader en werkopzichter Larousse op. Larousse hield van Eva's moeder alvorens zij eruit trok met Eva's echte vader. Al gauw verlaat ook de echte vader van Eva, Eva's moeder en in een opwelling vraagt ze Larousse goed voor haar dochter Eva te zorgen. Eva groeit op tot een wondermooi meisje dat zelf naar een mooiere toekomst verlangt dan die van een fabrieksarbeidster.

    Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=YZiQ4SCvdYM

    En net uit die wereld waar ze zo naar verlangt, komt op haar verjaardag de nieuwe fabriekseigenaar, Octave Flaubert, op bezoek in de fabriek. Octave, die het parijse leven gewoon is, valt voor de charmes van Eva die dat zich goed laat bevallen! Echter in de woning van Octave verschijnt één van zijn Parijse liefjes, Pipsi die samen met haar nieuwe vriend, Dagobert Millefleurs is aangekomen. In het huis ziet ze een ander oud lief van haar, Prunelles, de boekhouder van Octave!

    Tweede Act: Octave Flaubert geeft in zijn huis een groot feest. Eva is uitgenodigd
    door Octave en is verblind door de pracht en de weelde. Zij gaat ervan uit dat Octave verliefd is op haar omdat hij haar heeft uitgenodigd. Op het feest zingt Octave een loflied op de Parijse meisjes! Luister maar naar deze Italiaanse versie:

    Ga naar de volgende link:    www.youtube.com/watch?v=eTwsZ3rSbUc

    Maar als het feest op zijn hoogtepunt is, vallen enkele fabrieksarbeiders, waaronder "vader" Larousse, binnen om de naïeve Eva te redden van de losbol Octave Flaubert. Larousse is immers bang dat Eva dezelfde weg als die van haar moeder zal opgaan! Daarop verklaart Octave dat Eva zijn nieuwe bruid zal worden. De inderingers verlaten veslagen het huis wanneer Eva het aanbod aanneemt. Maar eens ze vertrokken zijn, spreekt Octave van geen huwelijk meer en wil hij Eva meenemen naar Parijs. Eva is boos en verlaat het huis van Octave.

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=ugCvXfrgiCg
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=ayeWaNYixWQ

    Derde Act: Eva is naar Pipsi in Parijs gevlucht. Ze durft niet meer terug naar Larousse omwille van het feit dat ze zo ondankbaar is geweest! Van Pipsi leert ze wat het Parijse leven is. Ze brengt enkele heren het hoofd op hol zonder serieuze verbintenissen aan te gaan. Na enkele dagen verschijnt Octave die zich heeft voorgenomen het wilde Parijse leven achter de rug te houden! Hij vraagt Eva ten huwelijk die dat aanvaardt. Dagobert krijgt een vaste plaats bij Octave zodat hij ook met zijn Pipsi kan trouwen!
    Ter afsluiting de mooie wals "EVA" in piano-uitvoering

    Ga naar de volgende link:    www.youtube.com/watch?v=T-UYbTtGvMI

    28-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "ADRIENNE" 1926 van Walter W. Goetze
    Walter Wilhelm Goetze (1883-1961 allebei in Berlijn) was een Duitse componist van operettes en revues.



                                     

    Muziek werd Goetze met de paplepel ingegoten! na zijn middelbare studies was het al snel duidelijk dat hij muziekstudies zou gaan volgen. Na deze studies werd hij orkestmusicus in het Berlijnse cabaret "Pêle-Mêle" . Later werd hij verkast naar het Berlijnse "Intimen Theater" waar hij zijn eerste chansons schreef. Deze zou hij later vaak gebruiken in zijn bühnewerken. Tegen 1911 kon hij van zijn werk als componist leven en in dat jaar leverde hij zijn eerste volwaardig bühnewerk af: de "fliegerposse" "Parkettsitz nr. 10". In 1912 volgt dan een eerste succesje in zijn geboortestad met de posse (Berlijnse operette) in drie acten "Nur nicht Drängeln". Er volgen een hele reeks operettes waarvan Ihre Hoheit - die Tanzerin uit 1917 met zo maar eventjes 700 voorstellingen de bekendste was. Echter heden ten dage is ook deze operette bijna volledig uit het collectief geheugen verbannen.
    De enige twee operettes die soms nog eens opgevoerd worden zijn "Adrienne" (1926) en Der goldene Pierrot" (1934). Ook van zijn laatste operette "Liebe im Dreiklang" (1950) blijven nog wel wat opnames over!

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=3bV5bkzG03E

    De bedoeling van Goetze was de Berlijnse operette te veredelen en te verfijnen, iets waar hij zeker in gelukt is.
    Van "Adrienne" vond ik spijtig genoeg geen beelden, behoudens misschien wel het bekendste lied uit de operette, het "Branntweinlied".

    Ga naar de volgende link:    www.youtube.com/watch?v=ed23wnAoX7I

    De hele operette kan je beluisteren via mijn Multiply account, dat vind je iets verder op deze blog.
    "Adrienne" speelt zich af in Mitau (hertogdom Kurland) en in Dresden (koninkrijk Saksen). Adrienne Lecouvreur is niet de eerste historische figuur die wordt opgevoerd in een operette: Pompadour, "die Dubarry", "die Kaiserin" (Maria Theresia), Admiraal Lord Nelson in "Lady Hamilton" en Goethe in "Friederike" zijn andere voorbeelden.
    "Adrienne" draait rond de affaire tussen Moritz von Sachsen en de toneelspeelster Adrienne Lecouvreur. De Hertogin kan zich niet neerleggen bij deze affaire daar ze zelf Moritz in haar netten wil strikken.
    Dus voor de liefhebbers: op Multiply vindt U de volledige operette!Maar ook hier kan U via de volgende links verschillende nummers uit "Adrienne" beluisteren:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=yXhcj0adLj8
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=v2dgwESfesI
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=P9U6wRdPO2U
    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=d9-wt39H0Rk

    28-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "AXEL AN DER HIMMELSTÜR" 1936 van Ralph Benatzky

    Deze operette is de geschiedenis ingegaan als de doorbraak van de grote Zarah Leander die de hoofdrol van Gloria voor haar rekening nam.
    Ralph Benatzky, die vooral beroemd is geworden door het samenstellen van de operette "Im Weissen Rössl", werd geboren in Mährisch-Budwitz (Moravia) in 1884 en stierf in Zürich in 1957. Vaak werd hij verkeerdelijk als iemand met Joodse roots bestempeld, maar dat was waarschijnlijk omdat hij tweemaal trouwde, telkens met een Joods meisje. Benatzky had geen gemakkelijke jeugd: nadat hij wegens insubordinnatie van school was getrapt, ging hij op 15-jarige kadet in het leger in Wenen.

         

    Maar in het leger werd hij ook aan de deur gezet, naar verluidt omdat hij een duel uitvocht, officieel omwille van gezondheidsredenen. Hij begon dan aan een aantal studies en combineerde met succes muziekstudies met philologiestudies.
    Hij startte zijn muzikale successen als songwriter van onder meer "Ich muss wieder einmal in Grinzing sein", "Draussen im Schönbrunner Parke" en "Ich weiss auf der Wieden ein kleines hotel"


    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=64-IbA5gGyc

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=ol6YMZQMPAw


    Tegelijkertijd verzorgde hij de muziek van enkele kleinere cabaret-musicals en operettes zoals "Laridon", "Kokettchens Mission" en "Das Blonde Abenteuer". In Wenen werd hij directeur van het Rideamus Cabaret. Hij schreef dan een leuke vaudeville "Prinzchens Frühlingserwachen" en een niemendalletje werd zelfs bewerkt voor het Britse theater tot "The Frolics of Gabrielle". Hij zorgde voor een groot aantal operettes en bühnewerken die U kan bekijken op de website over Ralph Benatzky, http://www.ralph-benatzky.de/main.php
    Deze operette is eigenlijk wel een buitenbeentje. Zelden speelt een echte Weense operette zich af in Hollywood! Het werd meteen een mooie, jazzy maar soms ook bijtende Hollywood satire. Mooi is dat Zarah Leander die in 1936 de première speelde en de hoofdrol vertolkte, dat ook nog eens overdeed in 1958 voor de enige CD opname die er van deze operette bestaat (een Weense studio-opname). De CD bevat ook als bonus en aantal historische opnames uit 1936 met Zarah Leander en haar toenmalige tegenspeler Max Hansen.

                 
     Max Hansen                                                          Zarah Leander

    Een operette met in de hoofdrol een excentrieke filmdiva, paparazzi zonder scrupules, studiobonzen met veel geld maar weinig verstand, hyperventilerende filmdirecteurs, enz., zo zijn er niet veel in de Weense operettegeschiedenis.
    Deze operette bevat eigenlijk maar één echte Weense wals, die dan nog verwijzingen bevat naar Amerikaanse films met een setting in Amerika, Mickey Mouse in lederhosen en Amerikaanse toeristen die vallen voor de Beierse klederdracht wanneer ze Salzburg bezoeken. Benatzky schreef deze hitoperette samen met cabaretsterren Paul Morgan, Adolf Schütz (boek) en Hans Weigel (liedjesteksten). Zij ging in première in het "Theater an der Wien" met een cast vol superlatieven: Max Hansen als de Hollywood journalist Axel en de nieuwkomer Zarah Leander in de rol van de film- diva Gloria Mills. Het werd zo'n glansrol dat Zarah Leander zelf kort daarne een Duitse filmdiva zou worden toen ze bij de Duite filmmaatschappij UFA aan de slag kon en zo één van de bekendste sterren van de nazi-cinema werd. Zo werd ze een goede vervangster voor Marlène Dietrich die haar rug had gekeerd naar het gedachtengoed van Het Derde Rijk!
    Als opwarmer hoort U één van de beginnummers uit de operette, gezongen door zarah Leander, "Kinostar"


    Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=RzoHVr58iy4


    Het was echt niet de gewoonte om Weense operettes een setting te geven in Amerika laat staan in Hollywood. Enkele uitzonderingen zijn: "Die Arme Jonathan" van Karl Millöcker uit 1890, "Vergelt's Gott" van Leo Ascher uit 1905, "Die Dollarprinzessin" van Leo Fall uit 1907. Bijzonder is dat ook deze drie operettes in première gingen in het Theater an der Wien. Ook het Hollywoodgegeven dat in de jaren '30 zijn hoogtepunt bereikte, was voor enkele operettes het onderwerp: "Hochzeit in Hollywood" van Oscar Straus in 1928, "Herzogin von Chicago" van Emmerich Kalman ook uit 1928 en "Märchen im Grand Hotel" van Paul Abraham uit 1934. Maar "Axel an der Himmelstür" bleef zeker de meest succesvolle! Daarenboven heeft de operette nog geen last van het naziregime gehad: "Axel" is geestig, soms bijtend en spottend met de politiek! Naast de hoofdplot over de liefde tussen de diva en de journalist, is er de zijplot van de Duitse uitgewekenen naar Hollywood. Gegeven de Duitse situatie na 1933 was dit zeker een realistisch gegeven. het wordt pas zeer realistisch wanneer men weet dat na de Anschluss van Oostenrijk in 1938, Benatzky zelf uitwijkt naar Amerika en Paul Morgan gedeporteerd werd en omkwam in het concentratiekamp. Toch slagen de makers van deze operette naar Joodse traditie aan zelfspot te doen en de moeilijke en zware periode op een luchthartige manier in de operette te verwerken.

    Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=0wlFJ3gJsD0

    Zoals Max Hansen hierboven het "Lied van de Oude mannen" zingt uit de operette "Axel an der Himmelstür": De dommen hebben geluk, zo hadden ook de makers van de operette geluk dat de eerste keuze voor de vrouwelijke hoofdrol, Benatzky-getrouwe Liane Haid, afhaakte voor de rol. De Deen Max Hansen stelde dan voor om de onbekende Zweedse zangeres Zarah Leander te nemen. Het was al helemaal ongewoon om geen sopraan te nemen voor de leading rol in een operette en daarbij ook nog eens een onbekende dame, dat was toch wel een risico! Een conteraltstem die eigenlijk aanleunt bij een vibrerende diepe basstem, dat was toch echt wel ongewoon.
    Max Hansen omschreef het eerste optreden van Zarah Leander als een stem die alle hoeken van de zaal bereikte. De mensen zaten op het tipje van hun stoel. wat was dat? Een primadonna die geen sopraan was, zelfs geen mezzosopraan! Het eerste onwennige rondgekijk ging al vlug over in een besef dat deze dame iets wonderlijks en unieks bevatte! ze kreeg al gauw het label van Greta Garbo van de operette. Vooral het nummer "Gebundene Hände" uit deze operette bleef hangen bij het publiek:

    Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=X21EUsdaM-8

    Leander bleef Benatzky trouw voor har eerste film in 1937 "Zu neuen Ufern" waarvoor benatzky twee hits componeerde: "Ich steh' im Regen" en "Yes, Sir!"


    Ga naar de volgende link:  www.youtube.com/watch?v=eQqym78NV2E

    Ga naar de volgende linkwww.youtube.com/watch?v=mBk0QauAbHw


    In Duitsland werd ondertussen de operette "Axel an der Himmelstür" tot een nazi-operette omgevormd. zo werden bv de Joodse schrijvers van de affiche geschrapt. In deze versie die vooral in Munchen speelde, werd de rol van Axel vertolkt door Johannes Heesters, de nederlandse operettezanger. Hij geldt als een fenomeen: hij werd geboren in 1903 en staat in het Guiness Book of records als oudste artiest die nog steeds optreedt: hij is inmiddels 108 jaar oud!!! Zijn optredens tijdens het naziregime zouden hem later steeds parten blijven spelen wanner hij terug wou optreden in Nederland. Men scandeerde er meermaals "Heesters SS!" en zo maakte men hem duidelijk dat hij beter in Duitsland bleef.
    Leander werd nog gevraagd om de rol van Gloria te spelen in een speelfilm, maar dat weigerde ze omdat ze inmiddels weer naar Zweden was getrokken. Na de oorlog verdween de operette zowat in de vergeetschuif en het waren eerder de zeemzoete Weense operettes die overeind bleven. Toch bleef Zarah Leander bekendheid vergaren en bleef ze nummers uit "Axel" zingen. Dat maakte dat men op het idee kwam in 1958 een totaalopname van de operette te maken, opnieuw met Leander in de hoofdrol. Wanneer je deze uitvoering hoort, lijkt het wel of Zarah leander nog beter is geworden dan in 1936. Alleen Toni Niessner als Axel is misschien niet zo sterk als Max Hansen, maar de opname blijft wel een schitterend werkstuk! het aparte stemgeluid van Max Hansen kon hij  niet echt benaderen. U hoort Max Hansen hier met een lied uit de operette "Axel an der Himmelstür" Ga naar de volgende link: www.youtube.com/watch?v=_sieJyfv5SE In deze operette waagde Max Hansen zich zelfs aan een soort jodelen in het nummer "Hollyhollyhollyhollyhollywood"

    DEZE OPNAME IS MOMENTEEL NIET BESCHIKBAAR

    Het is echt spijtig dat deze operette tegenwoordig niet meer op de affiches te vinden is van operettegezelschappen. Wellicht heeft de colloratuur van de hoofdrolspeelster hier iets mee te maken maar het is zonde dat deze mooie, ironische, ritmische muziek niet meer gespeeld wordt. Tot besluit een modernere versie van Hollyhollyhollyhollywood en nog enkele liederen uit de operette

    Ga naar de volgende link:      www.youtube.com/watch?v=tBUdKqnUxVk

    Ga naar de volgende link:     www.youtube.com/watch?v=_sieJyfv5SE

    Ga naar de volgende link:     www.youtube.com/watch?v=AuwE3me05C4

    24-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "JABUKA" Das Apfelfest 1894 van Johann Strauss Jr



    Met de operette Jabuka brengt Strauss Jr een oude Servische liefdeslegende op de bühne. Als opwarmer hoort U de ouverture:

    Ga naar de volgende link:   www.youtube.com/watch?v=TE_pHUFjysA

    De operette speelt in het 19de eeuwse Servië. Het is Strauss 14de podiumwerk. De première in 1894 vond plaats ale een jubileum voor Strauss die er 15 jaar carrière had opzitten. Ondanks het enthousiasme en succes van de eerste voorstellingen (met de vedette Alexander Girardi in de hoofdrol), kwamen de tekorten in het libretto (van Max Kalbeck en Gustav Davis) al gauw naar boven. Waarschijnlijk vond Strauss zijn interesse in het thema na het zien van Smetana's "Die verkaufte Braut" waarvoor Kalbeck de Duitse versie schreef. Al snel kwamen de twee librettisten in conflict: Kalbeck, die zijn eerste bühnewerk schreef, wilde meer de operakant uit, terwijl Davis, die de teksten van de liederen voor zijn rekening nam, meer de tradiotionele operettekant uitwilde!

      
    Het kwam tot een hevige ruzie die er toe leidde dat de librettisten ermee stopten en Strauss tussen twee vuren zat! Resultaat was dus een zeer zwak libretto, maar op muzikaal vlak een meer dan interessant werk, tussen de opera en de operette in!
    Professor Christian Pollack een eminentie op operettevlak, omschrijft Jabuka als een meesterwerk met prachtig koor- en orkestwerk en doorspekt met aria's die Girardi goed afgingen! Ondanks het librettodebacle bleven Kalbeck en Strauss goede vrienden, maar wel jammer dat Kalbeck hiermee zijn bühnedebuut verknalde Op You Tube kan U nagenoeg de hele operette beluisteren, welliswaar in verschillende stukken. Lokale mannen en vrouwen zijn op weg naar Jabuka voor het jaarlijks appelfestival. Een gebruik wil dat een jongman die in een appel bijt, deze appel doorgeeft aan het meisje waar hij wil mee trouwen. Als deze er ook in bijt, stemt ze in. Bijt ze er niet in, wijst ze hem af. Er arriveren twee verarmde edelmannen, Mirko en Vasil, die hun ruinekasteel trachte te verkopen aan de rijke zetmeelfabriekseigenaar Bambora. Die trapt daar niet in, zodat de twee op zoek moeten naar een rijke buid. Ze worden de risé van de andere deelnemers aan het festival die hen belachelijk maken. Dan horen ze dat Jelka, de rijke boerendochter, het festival zal bezoeken. Ondertussen verschijnt ook de gerechtsdeurwaarder Joschko met zijn helper Franjo. Mirko en Vasil vrezen dat ze hun kasteel gaan kwijtraken voordat ze het kunnen verkopen aan Bambora. Wanneer deze aankomt met zijn dochter Annita, doet Vasil een poging zhet kasteel te verkopen door het op te hemelen. maar Bambora klaagt dat het niet goed gaat in de zetmeelindustrie. de mannen gaan dan kaart spelen en vooral vals spelen. Annita merkt op dat het verwerven van een kasteel toch wel een goede zaak kan zijn. De rijke boer Mischa en zijn mooie dochter Jelka en haar tante Petrija komen toe na een defect aan hun rijtuig. Jelka bezingt zichzelf als de schoonheidskoningin van het festival. Mirko ziet haar wel zitten maar Jelka weigert zijn avances. Mirko vraagt hulp aan Joschko om Jelka te strikken. deze stemt toe in de hoop zo het kasteel te bemachtigen.

                                                          Johann Strauss Operetta Jabuka 1894.png

    Act 2: de tweede acte speelt zich af op het kasteel van Mirko en Vasil, dat Mirko ombouwt tot een herberg om zo alle gasten te kunnen ontvangen. vasil maakt avances bij Annita, iets wat Bambora wel zint, want hij ziet zo zijn kans het kasteel en een adelijke titel te bemachtigen. Voor Mirko verloopt het moeilijker, want jelka wil maar niet toehappen. Wanneer hij haar een appel presenteert, gooit ze hem na een zekere aarzeling voor zijn voeten. Mirko blijft echter verliefd en de andere gasten amuseren zich kostelijk met dit ongelukkige "paartje".Act 3: De rijke boer Mischa komt aan op het kasteel. Hij verneemt dat Mirko en Vasil er helemaal niet goed voorzitten en dat Joschko als gerechtsdeurwaarder hun kasteel wil inpikken. Als Bambora dat hoort, probeert hij Annita weg te halen van vasil. Ondertussen probeert een dronken Joschko zoveel mogelijk spullen uit het kasteel mee te nemen. Mischa dreigt ermee hem aan te klagen voor fraude, waardoor Joschko het onderspit moet delven. Wanneer Jelka de spot wordt voor de gasten, komt Mirko tussenbeide en laait de liefde weer op. Strauss zorgt voor een echt operetteslot met twee liefdeskoppels Vasil en Annita en Mirko en Jelka!

    23-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht van de tot nu toe besproken operettes
    We hebben in de voorbije periode reeds 20 operettes en musicals besproken met daarbij heel wat muziek en beeldfragmenten. Hier het lijstje dat U reeds kan terugvinden op deze blog:

    1. "Frühling" 1922 van Franz Lehar
    2. "Der Zigeunerprimas" 1912 van Emmerich Kalman
    3. "No, No, Nanette" 1925 van Vincent Youmans
    4. "Fürstin Ninetta" 1893 van Johann Strauss Jr.
    5. "Der Bettelstudent" 1882 van Karl Millöcker
    6. "Orpheus in der Unterwelt" 1858 van Jacques Offenbach
    7. "Les Cloches de Corneville" 1877 van Robert Planquette
    8. "H.M.S. Pinafore" 1878 van Gilbert & Sullivan
    9. "Die Zirkusprinzessin" 1926 van Emmerich Kalman
    10. "Pique Dame" 1862 van Franz von Suppé
    11. "Allegro" Rodgers & Hammerstein
    12. "La Generala" Amadeo Vives
    13. "La Mascotte" Edmond Audran
    14. "Der Liebe Augustin" Leo Fall
    15. "La Route Fleurie" Francis Lopez
    16. "Urlaub nach Zapfenstreich" Jacques Offenbach
    17. "Der Sterngucker "Franz Lehar
    18. "Die Perlen der Cleopatra" Oscar Straus
    19. "Trial By Jury" Gilbert & Sullivan
    20. "Die Dubarry" Karl Millöcker en Theo Mackeben

    Op naar de volgende 10!!! Men zegge het voort!!

    23-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "DIE DUBARRY" 1879 van Karl Millöcker en 1931 Theo Mackeben
    Als 20ste bepreking hebben we hier te maken met een eigenaardig werkstuk dat in 1879 wordt afgewerkt door Karl Millöcker onder de titel "Gräfin Dubarry", maar dat door gebrek aan succes vlug werd afgevoerd en in 1931 opnieuw met veel meer succes werd opgevoerd na een herwerking van Theo Mackeben als "Die Dubarry"
     
       

    De oorspronkelijke "Gräfin Dubarry" was een operette in drie actes met muziek van Karl Millöcker en een libretto van F Zell en Richard Genée. Het verhaal draait rond de waargebeurde geschiedenis van Madame Du Barry, minnares van de Franse koning Lodewijk XVde. Eb het is misschien daar dat het schoentje knelt, want dat verhaal is niet echt een hapklare brok voor het operettepubliek. Zell en Genée kunnen er geen logisch en geschikt geheel van maken en derhalve verdwijnt het stuk reeds na 14 voorstellingen in Wenen van het toneel. men probeert nog wel eens vruchteloos het stuk opnieuw op de bühne te krijgen, maar het publiek wil niet mee.
    In 1931 neemt dan Theo Mackeben de operette onder handen. Mackeben was tot dan dirigent van de "Dreigroschenoper". Hij zette Paul Knepler, Ignaz Michael Welleminsky en E.M.Cremer aan de bewerking van de tekst en zelf componeerde hij twee nieuwe aria's die klassiekers zouden worden: "Ich schenk' mein Herz" en "Ja, so ist sie, die Dubarry":

    Ga naar de volgende link:http://www.youtube.com/watch?v=6NofrnYkqEg
    Ga naar de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=5sWxP6FfW30

    Madame du Barry kan men bestempelen als één van de machtigste vrouwen aan het hof van de koning, samen met de koningin en echtgenote van de Franse vorst, Marie Antoinette. Spijtig genoeg zullen ze beiden hetzelfde lot ondergaan na de Franse Revolutie: de guillotine!
    Tegenwoordig wordt nog enkel de versie van 1931 gespeeld. In die versie is de operette ingedeeld in negen hoofdstukken. Ook werd er een koorpartij en een ballet toegevoegd. De operette speelt in het jaar 1762 in het slot Trianon in Versailles.
    de operette begint in een modeatelier in parijs, waar de modiste Jeanne de schilder René leert kennen. Ze gaan samenwonen en door een toeval ontmoet Jeanne de graaf Dubarry in het atelier. Deze vraagt haar voor hem te komen werken, maar Jeanne weigert. Echter iemand gaat aan René vertellen dat Jeanne "arlegeances" heeft gemaakt met Graaf Dubarry, en René zet Jeanne aan de deur.

    Ga naar de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=PO6wakJpsk8
    Ga naar de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=cVZjuVwvgB0
    Ga naar de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=nWUaflSikUA

    Ondertussen vertelt markies De Brissac aan zijn vriend Graaf Dubarry dat hij in een voorstelling een prachtige danseres heeft gezien, Manon. Groot is Dubarry's verbazing dat deze danseres niemand minder is dan de modiste Jeanne! Graaf Dubarry denkt Jeanne voor zijn kar te kunnen spannen om een politiek spel aan het hof van Lodewijk XVde te spelen. deze is namelijk zijn maitresse Madame de Pompadour beu en wil wel wat nieuw, jong vlees in de kuip! Dubarry wil zich meer invloed aanmeten door de koning Jeanne als minnares te schenken.
    Na heel wat intriges komt Jeanne op een bal terecht bij de koning. Daar ontmoet ze opnieuw René, die nog steeds een boon heeft voor Jeanne. Maar wanneer de koning een prachtige beeltenis van Jeanne krijgt doorgespeeld en daardoor verliefd wordt op haar, denkt Jeanne dat René deze beeltenis heeft doorgespeeld (in werkelijkheid deed Graaf Dubarry dit!) en blaast ze alle bruggen op met René. Ze geeft toe aan de aandacht van de koning. Maar zijn ministerpresident, die liever had gezien dat zijn zuster de minnares van de koning werd, verklapt de koning dat Jeanne  nog steeds gehuwd is en eigenlijk René nog graag ziet. De koning verlangt bewijzen en de ministerpresident organiseert een geheim treffen tussen René en Jeanne, dat de koning kan afluisteren. Echter tijdens dit treffen laat Jeanne duidelijk merken dat de relatie tussen René en haar voorbij is. Dat pleziert de koning enorm en hij ontslaat zijn ministerpresident. Zo is Jeanne erin geslaagd één van de machtigste vrouwen van Frankrijk te worden!

    Ga naar de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=hgdaxeysOC8
    Ga naar de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=fv0yuDUUXxA

    En als afsluiter het aandoenlijke "Liebe Kleine Jeanne"

    Ga naar de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=RI-iWLtAx44

    23-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "TRIAL BY JURY" 1875 van Gilbert & Sullivan
    Zoals Rodgers & Hammerstein en Lerner & Loewe onafscheidelijke namen zijn in de musicalwereld, zo zijn Gilbert & Sullivan dat in de operettewereld.
    Na een eerste probeersel, het muzikale kerststuk "Thepsis", was "Trial by Jury" hun eerste samenwerking in de operettegeschiedenis. Alleen al daarvoor is deze operette eenacter een mijlpaal. Komt daarbij dat de humorvolle en ironische tekst van Gilbert magistraal wordt aangevuld door de lichtvoetige muziek van Sullivan. In 1975 wordt deze eenacter in Engeland officieel uitgeroepen als de meest succesvolle Engelse eenacter uit de geschiedenis.

    Contemporary steel engraving illustrating the operetta. In the court, the defendant, with his guitar, clings to his new love. The jilted bride throws herself into the arms of the counsel while the judge gestures his displeasure and the usher tries in vain to control the ensuing disorder among the jury and spectators.    
    Scène uit "Trial By Jury" : illustratie in het maga
    zine "Sporting and Dramatic News" 1875

    De plot is werkelijk op zijn Gilbert's: hilarisch en onwaarschijnlijk: Angelina klaagt haar verloofde Edwin aan omdat hij ondanks een belofte, niet met haar wil trouwen omdat hij verliefd is op een andere vrouw. Angelina moet trachten aan te tonen dat haar verlies enorm is. Edwin daarentegen tracht de jury te overtuigen dat hij een zeer slechte echtgenoot zou zijn, wanneer hij met Angelina zou moeten trouwen. Eerst raakt de rechter verliefd op één van de bruidsmeisjes en tenslotte betoont hij zijn liefde aan Angelina zelf. Te gek om los te lopen allemaal, maar de operette werd uirzonderlijk goed onthaald. U kan ze hier in drie stukken bekijken:


    22-10-2011 om 17:30 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog over operette is WEL populair!
    Bedankt beste bezoekers aan deze blog!
    In enkele weken tijd heeft de operette bewezen dat ze niet dood is, alleen wordt er te weinig aandacht aan gegeven!
    Momenteel (05/11/2011) staat onze blog op plaats 547 in de top 1000 van alle blogs. Bij de muziekblogs zitten we in de TOP 20, namelijk op de 18de plaats! Dat is niet belangrijk voor de blog zelf, wel voor de "operette" !We doen dus volle moed verder. Suggesties tot besprekingen van operettes zijn nog steeds welkom.
    Aankondigingen van operettes die worden opgevoerd, kunnen ook aangegeven worden. Ze zullen worden geplaatst! Ook de "opvolger" van de operette, de musical, zal binnenkort wat meer in de verf worden gezet!
    Groeten, Bertiepepper

    22-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "DIE PERLEN DER CLEOPATRA" 1923 van Oscar Straus
    "Die Perlen der Cleopatra" is een operette van drie actes met een libretto van Julius Brammer en Alfred Grünwald die voor het eerst werd opgevoerd in 1923 in het "Theater an der Wien" in Wenen.
    Oscar Straus is een Oostenrijkse operettecomponist (1870 Wenen - 1954 Bad Ischl) die eigenlijk is geboren onder de naam Oscar Nathan Strauss met twee "s"en. Later liet hij de naam veranderen in Straus om zo een verwarring met de Strauss-walsdynastie te vermijden.

                 

                               

    Rond de eeuwwisseling maakte Oscar Straus een aantal succesrijke operettes waarvan in 1907 "Ein Walzertraum" één van de meest in het oogspringende is!
    Wanneer ik de operette "Die Perlen der Cleopatra" voor het eerst hoorde, meende ik eerder invloeden van Offenbach en Wagner te bemerken dan Weense invloeden.
    Wat zeker is dat er heel wat ironische knipogen inzitten en dat, net zoals bij Offenbach, pikante toespelingen verweven zitten in de teksten! Wat te denken over het openingslied helemaal in het begin van de operette wanneer de Syrische Prins Belladonis arriveert in het paleis van Koningin Cleopatra. Hij zingt er het lied "Meine Kleine Liebesflöte" en de uitvoering van het Muziektheater uit Munchen laat aan de verbeelding niet veel meer over!



    De operette speelt zich af in de antieke havenstad Alexandrië in de tweede helft van het jaar 100 voor onze tijdsrekening. Nadat prins Belladonis zijn lied heeft afgewerkt verschijnt Cleopatra. Zij beklaagt zichzelf en ziet een liefdesaffaire wel zitten om haar van haar kwaaltjes te verlossen. Pampylos, die haar horoscoop leest, ziet een flirt voor Cleopatra met Belladonis wel zitten. Ondertussen komt de legionair Silvius terug vanuit het kamp van Caesar. Hij is verliefd op de gezelschapsdame van Cleopatra, Charmian, maar Cleopatra strikt Silvius in haar eigen netten. Charmian wordt getroost door Pampylos en Belladonis, die Charmian aanraden een ander "lief" te zoeken, daarbij eerst aan hunzelf denkende! In haar boudoir hoort Cleopatra dat Silvius verliefd is op Charmian. Ze doet één van haar befaamde liefdesparels in rode wijn en wanneer Silvius de wijn drinkt, bedrijven Cleopatra en hij nadien de liefde!
    In de tweede act worden de verwikkelingen nog groter: De Nijl is bijna opgedroogd. Cleopatra bezoekt de God Ptah en dankzij de kussen die ze de mooie priester Radamos geeft, begint het water weer te stijgen!

                                        
    Ondertussen wacht Belladonis nog steeds op Cleopatra en hij wacht met zijn "kleine liefdesfluit" in het liefdesconservatorium bij de jonge studentes waar hij zijn erotische fantasiëen kan botvieren. Silvius is niet blij dat Cleopatra blijkbaar niet genoeg heeft aan hem en hij zint op wraak door steun te geven aan de opstandelingen die Cleopatra van de troon willen stoten. Cleopatra en haar trouwe Pampylos breken de opstand en Silvius verdwijnt in de ketens! Act 2 eindigt wanneer Cleopatra weer één van haar liefdesparels oplost voor Belladonis!
    Act 3: nadat Cleopatra gebruik heeft mogen maken van de liefdesfluit van Belladonis, neemt ze afscheid van hem door hem een stuk land te schenken. Dan komt Marcus Antonius aan met zijn schip! Hij roept Egypte uit als een Romeinse provincie. Cleopatra zal ook hem in haar netten lokken met haar beroemde liefdesparels!

    Kenners omschrijven deze operette als een meesterwerk van operette en cabaret, wars van enige erotische preutsheid of ingetogenheid. Op dat gebied alleen al is deze operette een buitenbeentje. De librettist had een boon voor Nietzche en Wagner, en dat voel je ook bij deze operette.
    Naar analogie met "Le Chat Noir" in Parijs, zat Straus mee in het groepje dat de "Überbrettl" oprichtte, een cabarethuis waar men naar hartelust kon schimpen met de welvoeglijkheid en de bestaande morele waarden.

            

    Straus ontmoet er ene Rideamus, waarmee hij zijn eerste burleske operettes maakt. Ze zaten vol met maatschappijkritiek en ironische en cynische knipogen naar toenmalige gebeurtenissen en opvattingen. Dit werd beter onthaald in Berlijn dan in Wenen, maar naarmate de eerste wereldoorlog nadert, krijgt dit soort werk minder bijval. Die Lustige Nibelungen (1904) kon nog enigszins bekoren, maar Hugdietrichs Brautfahrt (1906) was helemaal geen succes.


    Het werd Straus al vlug duidelijk dat wanneer hij wou overleven, hij toegevingen  zou moeten doen aan het publiek! Met de operette "Ein Walzertraum" (2007) stopte hij de samenwerking met Rideamus en leverde hij een klassieke operette af. Hij zou er successen mee behalen die hij met de twee vorige operettes nooit behaalde tijdens zijn leven. Pas achteraf zou men begrijpen dat hij met die eerste operettes zijn tijd ver vooruit was. Ondertussen verloochende hij zijn roots niet door ook in zijn meer klassieke operettes dubbelzinnigheden en fijne toespelingen te verweven. Nu hij eindelijk successen behaalde (Straus maakte meer dan 50 podiumwerken, waaronder vele operettes), werd het tijd om nog eens naar de roots terug te keren. Dat deed hij zeker met "Die Perlen der Cleopatra", wat in mijn ogen als een meesterwerk mag beschouwd worden. In 1955 stelt Bernard Grunn terecht in zijn boek "Prince of Vienna": "Oscar is de Richard onder de operettecomponisten", daarmee verwijzend naar de magistrale werken van de operacomponist Richard Straus. Toen in 1957 de operette opnieuw op het podium kwam in Zurich, moesten de erotische passages wel geschrapt worden. Zo kwam de openingsscène met Belladonis er niet meer in voor en werd ook de uitspraak van Cleopatra tegen Marcus Antonius : "Laat je zwaard maar liever in de schede", verwijderd! Het probleem was dat er in die tijd van weinig operettes volledige versies waren uitgeschreven. Dat maakt het nu moeilijk voor ons om, zeker van deze operette, een definitieve versie te bepalen. Straus had immers de neiging om na één of enkele voorstellingen, zaken aan te passen en zelfs aria's te schrappen en bij te voegen.
    Tot slot: des schrijvers van deze operette voelden de adem van het nazisme in hun nek. Getuige daarvan de rol van Marcus Antonius, die van een dergelijk gehalte is dat ze daarmee de komst van Hitler en Mussolini zeker aankondigden!

    19-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette DERN STERNGUCKER" 1916 van Franz Lehar
    Het succes van Die Lustige Witwe (1905) had Lehar al gehad wanneer hij in 1916 "Der Sterngucker" componeert, een operette in die actes met een oorspronkelijk libretto van Fritz Löhner, later in datzelfde jaar nog verbeterd door Arthur Maria Willner. In 1922 werd het libretto nogmaals aangepast voor een Italiaanse versie van de operette met als titel "La danza delle Libellule". De eerste versies van deze operette zijn echter helemaal in de vergeethoek geraakt, in zoverre dat tot sinds kort er enkel pianoversies bestonden van de muziek. Gelukkig is er het muzieklabel "CPO" die stelselmatig de vergeten operettes van Lehar in volledige orkestversie uitbrengen. 

           
    Het is spijtig, maar ook van deze operette is er geen bewegend beeldmateriaal te vinden en ook al zijn de muzikale stukken in de operette van meer dan behoorlijke kwaliteit, toch vind je moeilijk uitvoeringen terug van deze operette. U zal deze operette ook alleen kunnen beluisteren via mijn multiply account waarvan U de  gegevens elders op mijn blog kan vinden.

    Waar draait het in deze operette om: Franz, een jonge astronoom, heeft zijn jongere zuster Kitty opgevoed na de dood van hun ouders. Kitty en haar drie vriendinnen wachten Franz vol verwachting op wanneer hij hen bezoekt in hun laatste jaar op school. De drie meisjes flirten met hem en het komt zover dat hij verloofd geraakt met de drie vriendinnen tegelijk! En van hen zegt zelfs haar verloving op met haar vroegere vriend Paul, die op zijn beurt toch al een oogje had laten vallen op Kitty. er volgen heel wat complicaties wanneer de drie ouderparen van de meisjes een detective aan het werk zetten die de financiële toestand van Franz moet onderzoeken. Er zijn heel wat vrouwelijke truukjes nodig om Franz terug vanuit de sterrenhemel naar de aarde te brengen en hem uiteindelijk voor het altaar te leiden.

    18-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "URLAUB NACH ZAPFENSTREICH" 1867 van Jacques Offenbach
    "Urlaub nach Zapfenstreich" is een operette van één act uit 1867 en is geschreven in hetzelfde jaar als ""La Grande Duchesse de Gérolstein" en "Robinson Crusoé". De originele Franse titel is "La Permission de Dix Heures".
       
      La permission de dix heures d' Offenbach précédée de Le baiser à la porte de Lecocq Petit Théâtre de Naples Affiche    

    Deze min of meer vergeten operette van Offenbach werd in zijn Franse versie pas voor het eerst opgevoerd in Parijs in 1873. De eerste opvoering in de Duitse taal zou in Bad Ems geweest zijn, er is wel wat onzekerheid over het jaar (1866 of 1867). Het libretto is van Mélesville en Pierre Carmouche. Spijtig genoeg heb ik geen beeldmateriaal van deze operette kunnen vinden. Een van de laatste keren dat de operette werd opgevoerd was in 2010 door het "Petit Théâtre de Naples" in Parijs dat zich tot doel gesteld heeft van vergeten operettes uit de 19de eeuw weer op de planken te brengen. Volgens de toeschouwers was het de enige keer dat de operette was opgevoerd na de opname van 1950 die U ook kan beluisteren via mijn multiply account.

         Partition

    Hoe gaat het verhaal: De jeugdige Nicole is verliefd op de onstuimige militair Larose Pompon, maar haar tante, Madame Jobin, een jonge weduwe en verkoopster van militaire galons, weigert dat Nicole voor haar zou trouwen. Larose is van plan Madame Jobin in de armen te drijven van de jonge, naieve sergeant, Lanternick, niet wetende dat deze zelf verliefd is op Nicole. 

                 
          Nicole en Larose                                        Lanternick en Larose

    Dankzij een list van Nicole, bemachtigt Larose de "toestemming van 10 uur" om uit de kazerne te geraken, waardoor het jong koppel kan afspreken in de tuin... waar ook Madame Jobin en Lanternick ronddwalen!

           
     
    Nicole, Mme Jobin, Lanternick, Larose                 Finale van de operette

    Door het nachtelijk uur en het gemis aan klaarte, doen er zich allerlei misverstanden en gedaanteverwisselingen voor. Plots blijkt de sergeant zich op de knieën van Mme Jobin te bevinden, waardoor een huwelijk onafwendbaar is. Daardoor is ook de weg vrij voor een trouwpartij van Larose en Nicole. Eind goed, Al goed!

    17-10-2011 om 23:17 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAAR KAN U DE BESPROKEN OPERETTES BELUISTEREN?

    Beste Blogbezoekers,
    De meeste besproken operettes kan U beluisteren via mijn MULTIPLY account.
    U kan deze vinden via de volgende link:
    http://bertiepepper.multiply.com/music

    15-10-2011 om 12:22 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "LA ROUTE FLEURIE" 1952 van Francis Lopez

    "La Route Fleurie" is een operette van twee actes, voor het eerst gespeeld in 1952.
        
              
           FRANCIS LOPEZ                                   HOES CD

    Francis Lopez (Montbéliard 1916 - Parijs 1995). Lopez is een Bask van geboorte en voor 1939 was er eigenlijk weinig dat zou aangeven dat hij een muzikale toekomst tegemoet ging. Hij studeerde eerst aan het Lyceum van Pau en daarna studeerde hij aan de universiteit van Parijs waar hij als tandarts afstudeerde. In 1939 wordt hij onder de wapens geroepen (hij had immers de Franse nationaliteit gekozen) en het is daar dat hij voor zijn medesoldaten zijn eerste composities makt voor een kerstshow. In 1940 keert hij geblesseerd naar huis maar hij blijft wel comopsities maken. Hij leert zanger André Dassary en orkestleider Raymond Legrand kennen. Met Legrand en Lucienne Delyle wint hij met het liedje "Refrain Sauvage" de "Grand Prix du Dique" in 1942
     


    Vanaf dan rijgt Lopez het ene succes aan het andere! Met bekende uitvoerders als Lucienne Delyle, Maurice Chevalier, Léo Marjane, Tino Rossi en de nog onbekende George Guétary zat hij gebeiteld. Uit 1943 hoort U Robin des Bois met als zanger Georges Guétary.

    Bij zijn "tour de chants" probeert hij zelfs van tijd tot tijd zelf de tekst bij zijn muziek te schrijven, zoals bij deze "Heureux comme un Roi"

    De gloriejaren van Lopez situeren zich tussen 1949 en 1970. Zijn eerste operette in 1945, naar een libretto van Raymond Vincy en met Luis Mariano als de nieuwe vedette, "La Belle de Cadix" wordt een overweldigend succes. Dit trio zou nog een aantal successen maken in de operettewereld, die hier later misschien nog wel aan bod komen. In 1952 schrijft Raymond Vincy de operette "La Route Fleurie". Het verhaal van deze operette begint reeds einde jaren 40. een Canadees doet het ongelooflijke voorstel aan Lopez om in één maand tijd een operette te schrijven voor 20.000 dollar. Hij zet zich aan het werk met Vincy en na een maand leveren ze de operette "Monsieur Si Bémol" af. ze wordt met groot succes opgevoerd in Québec.
    Wanneer in 1952 Georges Guétary terugkeert uit de Verenigde Staten, waar hij de film "An American in Paris" had opgenomen (muziek van Georges Gerschwin), vraagt de directie van het ABC theater in Parijs hem de hoofdrol te spelen in een nieuwe operette van Lopez en Vincy.

    De operette "Monsieur Si Bémol" werd herwerkt tot "La Route Fleurie" en de rol van Monsieur Si Bémol werd opgesplitst in die van een jonge "jeune premier" (Georges Guétary) en een vrolijke komische knaap, Raphaël. Voor deze rol wilde Lopez absoluut de jonge Normandiër Bourvil, die na enkele kleine succesjes met liedjes als "les Crayons" en "A Bicyclette" helemaal was weggedeemsterd en zelfs op punt stond van te stoppen.

    De directeurs van het ABC wilden eigenlijk niet in zee met Bourvil omdat ze het een gevaarlijk idee vonden om iemand een hoofdrol te geven die weinig succesvol was. Maar Lopez hield voet bij stuk en er werd een compromis gemaakt: Bourvil kreeg de rol, maar als hij zou uitgefloten worden door het publiek zou hij vervangen worden.
    Voor de vrouwelijke hoofdrol, Lorette, werd beroep gedaan op Nini Cordy, Die lopez had zien optreden in Brussel. Bij het tekenen van het contract veranderde zij haar naam in Annie Cordy. Hier hoort en ziet U haar samen met Luis Mariano:

    Deze operette wijkt enigszins af van de klassieke operette van Lopez: het scenario is in die mate gestoffeerd dat het zelfs overeind zou blijven zonder muziek. De operette werd reeds meer dan 1500 keer opgevoerd en ze staat nog regelmatig op het programma van operettegezelschappen. Ook heeft Lopez zijn Spaanse muziekinvloeden laten varen en zit er veel meer karakteristieke Parijse muziek in.
    Het verhaaltje draait rond enerzijds een operette in de operette en anderzijds drie liefdesgeschiedenissen die naar het einde toe natuurlijk gunstig evolueren.
    Maar het blijft toch de muziek die het belangrijkste is . Daarom een aantal liedjes uit de operette op een rijtje:







    De liedjes van de operette kan U beluisteren via deze link :
    http://bertiepepper.multiply.com/music/item/1454/Operette_LA_ROUTE_FLEURIE_1952_van_Francis_Lopez

    15-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "DER LIEBE AUGUSTIN" 1912 van Leo Fall
    Leo Fall (Olomouc 1873 - Wenen 1925) had van bij het begin van zijn muziekcarrière weinig succes. Hij probeerde het eerste met een opera, maar dat was een flop. Zijn eerste operette uit 1905 "Der Rebell" was ook al geen hoogvlieger, maar met zijn tweede operette "Der Fidele Bauer" uit 1907 ging het de betere kant uit! 

                  

    Uit deze operette zingt Fritz Wunderlich de mooie aria "O frag mich nicht":

    Toen in 1907 ook "Die Dollarprinzessin" een hit werd, begon Fall al te denken dat "Der Rebell" misschien toch niet zo'n flop was! Er volgde nog "Die Geschiedene Frau" in 1908 en "Brüderlein Fein" in 1909 waaruit hier een extract tijdens een huisconcert.

    En luister maar eens hoe deze "Brüterlein Fein" klinkt op de nachttrein van Dallas naar Grapevine:

    Na nog enkele operetteprobeersels, kwam dan in 1912 de kangverwachte bewerking van "Der Rebell" op de scène in het Nieuwe Theater in de Zoo van Berlijn. De titel was veranderd in "Der Liebe Augustin" en in Londen ging de herwerkte versie op het toneel onder de naam "Princess Caprice". Speciaal voor deze versie componeerde Fall er nog vier nieuwe nummers bij.
    Het verhaal heeft niet zoveel om het lijf: Een pianoleraar Augustin Hofer is verliefd op zijn leerlinge Prinses Helene, terwijl Anna, de dochter van Helene's kamerdienaar, verliefd is op vorst Nicola. de librettisten Bernauer en Welisch toveren op het eind een deus ex machina uit hun hoed: Helene en Anna blijken met de geboorte verwisseld te zijn zodat twee huwelijken van gelijke stand kunnen plaatsvinden.
    Bekende nummers uit de operette zijn onder meer:
    Lass dir Zeit
    Wo steht denn das geschrieben? (Hieronder een mooie uitvoering van dit nummer)



    Heut Nacht, nach acht
    En natuurlijk de wals- en operetteklassieker: Und der Himmel Hängt voller Geigen

    Na deze operette kan Leo Fall zijn succes nog bestendigen met "Die Kaiserin" en "Die Rose von Stambul", beide uit 1916, "Madame Pompadour" uit 1922 een operette die ook in Engeland een mooi succes boekte! Zijn twee laatste operettes waren "Der süsse Kavalier" uit 1923 en "Jugend im Mai" uit 1926, uitgebracht een jaar na zijn dood.

    14-10-2011 om 23:16 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "LA MASCOTTE" 1880 van Edmond Audran
    Edmond Audran (1842 Lyon - 1902 Tierceville) was een Frans componist die zo'n 40 operettes schreef maar waarvan "La Mascotte" zeker de beste en de meest succesvolle was. Audran kreeg les aan de befaamde school "Ecole Niedermeyer" onder meer les van Camille Saint-Saens.

                  

    In 1859 won hij een eerste prijs in een compositiewedstrijd. Hij verhuist met zijn familie nar Marseille, maar zijn eerste operettes zijn echt geen succes. Het is pas wanneer hij bijna zijn "operettekostuum" over de haag had gesmeten, dat zijn eerste succes kwam: Henri Chivot bezorgt hem de tekst voor "Le Grand Mogol" (1877) en deze operette krijgt alle lof en wordt zestig keer opgevoerd, wat toendertijd veel was in de provinciestad Marseille. 

                                                              

    Op deze 78-toerenplaat staan enkele mooie bewerkingen van Audran's operettes "Le Grand Mogol" en "La Mascotte"

    In 1880 verschaft Chivot opnieuw een libretto en het zou meteen Audran's grootstse succes zijn: "La Mascotte" was geboren. Niet alleen in Parijs wordt het stuk opgevoerd, maar ook in Londen wordt de operette succesvol op de planken gebracht!
    Volgens de Encyclopedia Brittanica in 1911 was Audran één van de beste opvolgers van Jacques Offenbach. Hij bezat misschien niet dezelfde humor en ironie van een Offenbach, maar zijn muziek springt eruit dank zij haar elegantie en frisheid, iets wat de "opera bouffe" uit die tijd vaak mist. Nadien zou Audran het succes van "La Mascotte" alleen nog kunnen benaderen met "La Poupée" (1896).
    Nog een weetje: het Engelse woord "mascot" is volgens het woordenboek rechtstreeks afkomstig uit de operette "La Mascotte".
    Waarover gaat het verhaal:
    Act 1: Op de boerderij van de kleine boer Rocco, stelt Rocco vast dat hij lijdt aan een vreselijke ziekte: hij vindt namelijk dat hij alle pech van de wereld over hem krijgt. Pippo, zijn schaapherder, denkt dat een mascotte, door de hemel gezonden, wonderen kan doen;

    De oudste broer van Rocco, stuurt hem als "mascotte" zijn kalkoenhoudster, Bettina. Maar het is de schaapherder Pippo die, welliswaar platonisch, verliefd wordt op Bettina. Er volgt het hilarische duet van de kalkoenen en de schapen (Le duo des dindons et moutons).

    Maar driewerf helaas! Laurent XVII, prins van Piombino, heeft dezelfde aandoening dan Rocco: niets waar hij aan begint, lijkt te lukken. Hij heeft gehoord van de "mascottegaven" van Bettina en zakt met zijn dochter Fiametta af naar de boerenhofstee van Rocco. Daar eist hij Bettina op en neemt haar mee naar zijn paleis.
    Act 2 In het kasteel heeft Bettina heimwee naar haar dorp



    Prins Laurent wil Rocco troosten door hem zijn kamerheer te maken. Sinds Bettina op het kasteel gaat, loopt alles op wieltjes en gaat het Laurent voor de wind. Hij hoopt zelfs Bettina aan hem te kunnen binden door met haar te trouwen. Maar Picco, die op het kasteel is aangekomen, vermomd als hansworst, tracht dit te voorkomen door op zijn beurt de dochter van Laurent, Fiametta, het hof te maken. Met hulp van Fritellini, Prins van Pisa, vluchten Picco en Bettina uit het kasteel naar het kasteel van Fritellini. Voor de finale van act 2 zingt Bettina nog "Het Lied van de Kapitein"

    In act 3 komen alle actoren bij elkaar in een Italiaanse herberg in het hertogdom¨Pisa. Sinds het vertrek van Bettina, heeft Prins Laurent weer alle tegenslag van de wereld. In een orlog met Prins Fritellini, moet Laurent het onderspit delven. Maar Pippo en bettina huwen, Fritellini trouwt met de dochter van Laurent, die zijn kasteel terugkrijgt en Rocco krijgt zijn boerderij terug. Eind goed, al goed!

    12-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette/zarzuela "LA GENERALA" 1912 van Amadeo Vives
    Volgens wikipedia moeten we "La Generala" catalogeren onder de operettes van Amadeo Vives, maar in Spanje zal men er al gauw een "zarzuela" van maken. Een zarzuela kan je het best omschrijven als een Spaanse lichte opera en leunt dus eigenlijk sterk aan bij de operette, maar meestal mist de zarzuela wel de Weense zwierigheid en zijn er veel Spaanse, muzikale invloeden te bemerken.
                  

    Ook al heeft deze zarzuela een Engelse setting, toch leunt hij muzikaal erg aan bij zijn Weense broertje, de operette! Het libretto is van Guillermo Perrin en Miguel de Palacios. Deze laatste zorgde steeds voor de serieuze en weemoedige noot terwijl Perrin grappig en origineel was! Hun "operettewerk" was zeer wisselend van kwaliteit en dat zorgde ervoor dat de twee librettisten niet altijd au sérieux werden genomen.

                       Guillermo Perrin                Miguel de Palacios

                       Guillermo Perrin                        Miguel de Palacios

     Wat je van Perrin en Palacios wel kan zeggen is dat ze met relatief weinig materiaal en plot, steeds een verhaal konden maken waarmee de componist (in dit geval Vives heel wat kanten uit kon! Ook zijn het de librettisten die het dichtst aanleunen bij de Weense libretto's!
    Al bij al is "La Generala" een eerder wollige operette geworden waarbij een aantal "landelijke liefdesaffaires" zich afspelen in het Edwardiaanse England. Vives slaagt er wel in, alhoewel niet altijd even consistent, muziek af te leveren die charmant en opzwepend is. Het was Vives' eerste avondvullende operette en alhoewel er niet echt veel Spaans temperament inzit, bezit de operette wel de komische noot die veel van de andere "zarzuelas grandes" missen. Kortom, de hoogtepunten van deze operette zouden niet misstaan in een Weense operette.
    U hoort nu de tenor Alfredo Kraus met de aria "Salida del Principe" uit act 1 waarin hij als Prins Pio zijn vader, Koning Cirilo II van Molavia, beloofd om met een rijke erfgename te trouwen, zodat de benarde financiële positie van de koninklijke familie kan opgekrikt worden:

    Het idee is om Prins Pio te koppelen aan Prinses Olga, dochter van Koning Clodomiro van Espartanopia, vriend van Koning Cirilo. Daarvoor zouden ze vragen aan Generaal Tocateca om zijn prachtige kasteel te mogen lenen om de ontmoeting in te laten plaats vinden. Terwijl zingt zijn vrouw Berta het Lied van de Harlekijn, en dat maakt haar echtgenoot generaal Tocateca zo goed gezind dat hij zijn kasteel uitleent.

    Pio ontmoet op het kasteel Berta en herkent in haar zijn jeugdliefde. Ze zingen het mooie duet "Mi Dulce Sueño de adolescente":

    Berta (La Generala) ontdekt dat Prins Pio meer voelt voor haar dan voor Prinses Olga, die zeer ongelukkig is. Berta besluit een geheime afspraak te maken met Pio, maar olga in haar plaats te sturen. De twee koningen gaan met Berta in een komisch trio het lied "Señora Señora" zingen waarin het misverstand dat Berta een avonturierster is, niet wordt weggewerkt!

    De koningen vertellen alles aan Tocateca die zijn vrouw gaat bespieden. Hij ziet echter alleen dat in een mooie slotscène alles goed komt en Pio en Olga in elkaars armen vallen.

    Tot slot een mooie intro op deze operette met wat uitleg over een uitvoering in Parijs. Echt de moeite om eens te bekijken!

    11-10-2011 om 23:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVERZICHT VAN DE REEDS BESPROKEN OPERETTES
    De afgelopen weken werden de volgende operettes besproken:

    1. "Frühling" 1922 van Franz Lehar
    2. "Der Zigeunerprimas" 1912 van Emmerich Kalman
    3. "No, No, Nanette" 1925 van Vincent Youmans
    4. "Fürstin Ninetta" 1893 van Johann Strauss Jr.
    5. "Der Bettelstudent" 1882 van Karl Millöcker
    6. "Orpheus in der Unterwelt" 1858 van Jacques Offenbach
    7. "Les Cloches de Corneville" 1877 van Robert Planquette
    8. "H.M.S. Pinafore" 1878 van Gilbert & Sullivan
    9. "Die Zirkusprinzessin" 1926 van Emmerich Kalman
    10. "Pique Dame" 1862 van Franz von Suppé

    U kan ze allemaal bekijken en beluisteren via deze blog! Op naar de volgende tien. U mag steeds suggesties doen via de reacties of via mijn mailadres: jeeves@telenet.be

    09-10-2011 om 12:34 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "PIQUE DAME" 1862 van Franz von Suppé
    Franz von Suppé (1819-1895). Hij werd geboren in Spalato (Split in het huidige Kroatië). Zijn vader was een Belg en zijn moeder een Oostenrijkse. Tegen de operacomponist Gaetano Donizetti moest hij oom zeggen.
    In het totaal schreef hij 29 operettes, naast nog een aantal opera's en toneelwerken. Vooral zijn ouvertures zijn overeind gebleven.
    "Pique Dame", een naam die vooral de West-Vlamingen bekend in de oren zal klinken: pique dame, of schoppenvrouw. Ook wel uitgebracht onder de naam "Die Kartenaufschlägerin". Bij Von Suppé weet je nooit of je zijn werk als een opera of een operette moet classeren. Alleszins in deze operette wordt bijna niet gesproken, dus kan het ook voor een opera doorgaan. Luister al maar eens naar deze prachtige ouverture:
     


    Soms kan je lezen dat deze operette uit twee actes bestaat. Fout, het gaat hier om een zuivere eenacter van een klein uurtje waarvan de ouverture alleen al een zevental minuten in beslag neemt. Voor de nieuwe uitvoering in 1864 in Graz wordt er in het libretto wel gewag gemaakt van twee actes. Voor de rest kan je nog genieten van negen liederen en dan is de kous af wat deze operette betreft. Deze operette heeft nochtans een hele geschiedenis achter de rug. Toen hij in 1862 "Die Kartenschlägerin" presenteerde, zag men von Suppé als een waardig concurrent van Offenbach en de enige die zijn stijl enigszins kon benaderen: de Weense zwierigheid verbonden met de ironie en de satire op toenmalige situaties. Het libretto is van Karl Treuman. Maar wanneer de operette voor het eerst wordt opgevoerd in het Weens Kaitheater op 26 april 1862, mogen we gerust van een flop spreken en na amper vier voorstellingen wordt de operette afgevoerd. Von Suppé herwerkt de operette tot "Pique-Dame" en waagt een tweede kans in 1864 in Graz. Het stuk zou echter, door de voorafgaandelijke flop, nooit meer naar Wenen terugkeren, ook niet in de periode dat von Suppé zijn grootste sucessen beleefde! Verwar deze operette niet met het balletstuk "Queen of Spades" dat eerder gebaseerd is op het gelijknamige boek van de Russische schrijver Alexander Pushkin.

    Hierboven kan U een afbeeldeing zien van de CD-hoes (label CPO). op deze cd vindt U de volledige weergave van de operette. U kan ze ook beluisteren via mijn multiply site: http://bertiepepper.multiply.com/music 
    Het verhaal in een notedop: Emil, een componist, is verliefd op de lieftallige Hedwig, maar beschikt niet over de nodige middelen en leent een som van Fabian Muker die in het geniept ook verliefd is op Hedwig. Fabian vraagt aan Judith, de adoptiemoeder van Emil, die kaartenlegster is om de kaarten te manipuleren en te doen uitschijnen dat Hedwig voor hem is voorbestemd. Maar dat was ze nu net van plan om voor Emil te doen! In een Balzaal waar alle personen samenkomen, vinden er nog een aantal amusante activiteiten plaats, waarna alles op zijn plaats valt en de operette, zoals het hoort, een goed einde kent.
    Er zitten heel wat parodiestukjes in op bestaande opera's of bekende componisten: Offenbach, Wagner, Shubert, Meyerbeer, Haydn en Verdi zijn in sommige stukken niet ver weg! Neem echt eens de moeite om deze operette beluisteren, voor mij was het een openbaring en niet alleen omwille van de prachtige ouverture!

    09-10-2011 om 12:12 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Musical "ALLEGRO" 1947 van Rodgers & Hammerstein
    Richard Rogers zei ooit over deze musical "Van alle musicals waar ik ooit aan werkte en die geen succes kenden, is "Allegro" naar mijn mening diegene die een tweede kans verdient!"

           
                


    "Allegro" was Rodgers en Hammerstein's derde show, na de twee successen "Oklahoma" en "Carousel". Deze musical werd op de planken gebracht vlak na hun enige musical die ze rechtstreeks voor het witte doek maakten, namelijk "State Fair".  Voor deze film wonnen ze een oscar voor het beste lied, "It Might as Well Be Spring"
     


    We mogen stellen dat "Allegro" eigenlijk één van de belangrijkste musicals is waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben. De makers wilden én een origineel verhaal brengen én een aantal vernieuwingen doorvoeren in het musicalgenre. "Allegro" was misschien wel de eerste musical die het predicaat "Conceptmusical" mocht dragen! een conceptmusical is eigenlijk een musical waarbij het achterliggend idee waar de musical voor staat belangrijker is dan het verhaal zelf. Hieronder een beeld van de originele musical uit 1947.



    Het concept voor "Allegro" was simpel: een van de wieg tot de midlife crisis verhaal over een gewone man Joseph Taylor Jr. Special is ook het "Grieks Koor", dat is een term voor een koor dat constant commentaat geeft geeft over de actie op het toneel, zowel commentaar aan de acteurs als aan de toeschouwers. Directeur en choreograaf van de show is Agnes de Mille. Zij was de choreograaf van broadwaysuccessen als Oklahoma, Bloomer Girl, Carousel, Brigadoon, Gentlemen Prefer Blondes, Paint Your Wagon, Goldilocks en 110 in the Shade. Ze deed slechts de choreografie voor één film, Oklahoma. U ziet dus, deze musical had alles om een succes te worden! Maar was het ook een goede musical? Ondanks de grootste voorverkoop van tickets ooit, waren de kritieken erg verschillend.



    Sommigen vonden de show subliem en vernieuwend, anderen pretentieus, vervelend en prekerig. Inderdaad, wanneer je het libretto leest, heb je de neiging de laatste categorie gelijk te geven. Maar wanneer je de show beluistert en volgens de weinigen die hem gezien hebben, bekijkt, val je omver van de warme en driedimensionele karakters van Hammerstein en de meeslepende en zeer muzikale score van Rodgers! Een andere vernieuwing was ook het introduceren van de "Verteldans", danspartijen die door de choreografie ook iets vertellen. Ook de musicals Carousel en The King and I bevatten van die fameuze verteldansen. Op de foto de makers van de musical en een voorbeeld van zo'n geweldige danspartij uit de musical "Allegro"



    Het verhaal speelt zich af in het medische milieu. Joe Jr wordt geboren als zoon van de dorpsdokter en wordt zelf ook klaargestoomd als dokter. Hij huwt met zijn vriendinnetje Jenny, die wil dat hij naar de grote stad verhuist omdat de depressie het het jonge gezinnetje niet makkelijk maakt. Net voor de verhuis komt Joe Jr. tot inkeer en hij blijft in zijn geboorteplaats. Jenny verlaat hem en Joe Jr. vindt troost bij de mensen waarvan hij weet dat ze hem altijd dierbaar zullen blijven. Van de musical zijn zeer weinig beeldfragmenten te vinden. Wel van enkele liedjes, dikwijls gezongen door amateurs. Tot besluit enkele voorbeelden:

     






    Weinig beelden omdat de laatst opgenomen versie (een prachtige versie trouwens) gewoon in de studio werd opgenomen voor de cd. Deze versie dateert van 2009 en is echt de moeite waard om aan te schaffen. De CD bevat trouwens een fenomenaal boekje met alle achtergronden van dit vergeten pareltje!

    09-10-2011 om 00:00 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operette "DIE ZIRKUSPRINZESSIN" 1926 van Emmerich Kalman

    Na "DER ZIGEUNERPRIMAS" uit 1912 is dit de tweede operette, 14 jaar later gemaakt dan "Der Zigeunerprimas", van Emmerich Kalman die we bespreken in deze blog. "Der Zigeunerprimas" was de derde operette van Kalman, "Die Zirkusprinzessin" de elfde. We rekenen daarbij niet al de herbewerkingen van zijn operettes voor andere landen en in andere talen.
    We geven een voorsmaakje van de prachtig muziek met de openingsaria van de operette, gezongen door Fürstin Fedora Palinsa
     



    Het verhaal heeft echt niet veel om het lijf, meer nog het is bijzonder ingewikkeld. Maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk. Er zit in deze operette een schat aan prachtige aria's, melodiën en vrolijke deunen. Het geheel draait rond een mysterieuze "Mister X" die eigenlijk een van zijn titel beroofde adelijk heerschap is en die door een onguur figuur ertoe wordt aangezet Fedora Palinski het hof te maken en er mee te trouwen. Wanneer dat allemaal lukt, wordt de echte identiteit (namelijk een doodgewone circusprins!) bekendgemaakt en stort Fedora zich in de armen van de ongure Prins Sergius Wladimir. later in een hotelletje komt toch weer alles goed en gaat Fedora er opnieuw met Mister X vandoor! Maar zoals gezegd zijn het de muzikale nummers die deze operette onvergetelijk maken. Wat dacht U bv van "Die Kleine Mäderln im Tricot" hier gebracht door een operettegezelschap uit Noordwijk, een opname uit 2010
     


    En wat dacht U van "Heisa, die Nacht Erwacht", beter bekend als "Yoepla Josefientje"
     


    We vervolgen met een mooi walsduet "Ich Liebe dich - Leise schwebt das Glück Vorüber" hier gebracht door Rene Kollo en Wendy Fine
     


    Van beeld een minder goede opname, maar toch een mooi duet "Mein Darling"
     


    Een volgend nummer komt uit 1987 en werd met de video opgenomen, een mooi document van het nummer "Liese komm mit mir auf die Wiese"
     


    We willen U deze Russische versie van "Wenn Du Mich Sitzen Lässt" niet onthouden:
     


    We besluiten deze operette met ongetwijfeld het grootste succesnummer, de aria van Mister X of "Zwei Märchenaugen" hier gezongen door Rudolf Schock
     

    08-10-2011 om 23:26 geschreven door Bertiepepper

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sir_andro
    blog.seniorennet.be/sir_and
    Foto

    René Kollo


    Foto

    Franz Lehar


    Foto

    Ralph Benatzky


    Foto

    Paul Abraham


    Foto

    Johann Strauss Jr.


    Foto

    Paul Lincke


    Foto

    Nico Dostal


    Foto

    Jean Gilbert


    Foto

    Eduard Künneke


    Foto

    Joe Harris
    Foto

    Marc Dex
    Foto

    Will Tura
    Foto

    Bobbejaan Schoepen
    Foto

    Stéphane Steeman en Louis Baret
    Foto

    Yvonne Verbeeck
    Foto

    Gaston Berghmans
    Foto

    Paul Boey
    Foto

    Pisuisse
    Foto

    Willy Alberti
    Foto

    Bart Kaell
    Foto

    Bob Benny
    Foto

    Bob Davidse (Nonkel Bob)
    Foto

    Connie Neefs
    Foto

    Eddy Govert en Paul Severs
    Foto

    Eric Flanders
    Foto

    Gunther Neefs
    Foto

    Johan Stolz
    Foto

    Juul Kabas
    Foto

    Le Grand Julot (Eddy Govert)
    Foto

    Luc Steeno
    Foto

    Marjan Berger
    Foto

    Mieke en Rob de Nijs
    Foto

    Mieke
    Foto

    Peter Springfield
    Foto

    Salim Seghers
    Foto

    Wim Ravell
    Foto

    Johnny Hoes en Zwarte Lola

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!