vliegen
Inhoud blog
  • december 2007
  • gisteren gaan vliegen
  • nieuw werk
  • vliegen, het eilandje?
  • overboelare / geraardsbergen vervolg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het weer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen het weer zit eigenlijk niet mee, vandaag en morgen veel te veel wind voor de piper.
    90% regenkansen, dus niet vliegen en de dochter (steffie) haar eerste rijlessen geven.
    op de foto een nadering te zoersel. een geliefde bestemming omdat het kort bij brasschaat is en het er gezellig is om even een drankje te nemen. trouwens net als ursel een lange piste van drie kilometer, waarvan ook slechts één in gebruik, echter hier wat meer voor de hand liggend, de kilometer dichtst bij de kantine. in ursel is dat de middelste kilometer, dus dat zorgt voor lange afstanden taxieën, en in ursel ook een nogal strikte ongewone maar met eens de ervaring van ... goed te doen.
    vandaag een half uurtje of iets meer gevlogen met de simulator 'fltsim 2004' en het actuele weer gedownload van jeppesen, maar met de piper was een landing te hoevenen niet mogelijk. buiten de limieten wel eens proberen met de simulator, maar niet in het echte vliegtuig!
    morgen zomeruur, maar de regenzones gaan ons de komende dagen geen lenteweer gunnen.
    rukwinden van 60 tot 70 km/uur.
    de britse eilanden sturen depressies..........regenbuien.
    wisselvallig, kans op buien, westenwind, storm op zee.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    25-03-2006, 19:36 geschreven door ben
    Reacties (0)
    23-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.on top
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit is wat wij noemen vliegen 'on top'. je bent boven de wolken en hier en daar is er een opening om terug onder de wolken te raken. in sommige gevallen is het zelfs mogelijk dat er geen gaten meer zijn, dan geen paniek, rustig vliegen op instrumenten en zakken tot je terug zicht hebt. je moet natuurlijk wel weten waar je dan uitkomt, en de hoogtemeter in het oog houden, omdat beneden 1000 voet er al hier en daar hindernissen zijn. (heb ik reeds meerdere malen gedaan, en dan is simulatorervaring niet onbelangrijk, dus gewoon spelen met instrumenten...)
    stel, en dat gebeurt wel, (is mij gelukkig nog niet overkomen, en je kan dit  wel afleiden uit de meteo voor je vertrekt), dat er geen plafond meer is, of te weinig.
    in dat geval kan je bvb. contact nemen met 'antwerpen tower' en vragen om een qdm, een code, zodat de toren je binnenpraat tot aan de landingsbaan. natuurlijk, eens de luchthaven sluit is dat ook geen optie meer. in zo een geval is het uitwijken naar een andere luchthaven, desnoods in nederland of zo. daarom: steeds vertrekken met een volle benzinetank, zodat je niet zonder brandstof komt te zitten op een cruciaal moment. zelf heb ik het één keer meegemaakt dat bij een ardennenvlucht de tank leeg was tot op de bodem, en gemeten met een stok daar. natuurlijk zal er wel nog wat in het onderste gedeelte hebben gezeten, want ik heb m'n landing kunnen maken op een luchthaven met motor. toch even schrikken. het is een sport he. nooit panikeren, hoofd koel houden, en alles controleren.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    23-03-2006, 20:51 geschreven door ben
    Reacties (0)
    21-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ook al eens een grapje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen na een helikoptervlucht naar een toffe bestemming in belgië, zitten we hier in een luxueuze veranda van een hotel waar een helihaven aan zit; (zie vorige blogs).
    af en toe vrolijken we de fotoreportage een beetje op met humoristische tekstjes, en bezorgen die dan aan de mensen die de vlucht hebben meegemaakt, in dit geval, dirk als piloot, en gerrit, frank en ik als passagier met de robinson 44.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    21-03-2006, 19:16 geschreven door ben
    Reacties (0)
    20-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog steeds in gebruik bij opleiding.
    dit is geen plagiaat, maar een kopie van mede-blogger. http://blog.seniorennet.be/newman/
    bij de opleiding PPL heb ik dit item veel gebruikt en heb het zelfs nog steeds in mijn bezit....


    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rekenlat Aristo Aviat 617.

    Ook een collectorsitem.Circulaire rekenlat die toelaat allerlei conversies uit te voeren tussen  metrische,amerikaanse en engelse systemen.Een belangrijk punt is het uitrekenen van de snelheidsdriehoek.Welke kompaskoers moeten wij vliegen om in een bepaald punt aan te komen,rekening houdende met de wind?Hoelang is men onder weg en hoeveel gallons benzine moet men tanken?Er is nog het probleem van weight and balance.Hoeveel passagiers,baggage en hoe het gewicht verdelen?Dan rest nog het probleem van het opstijgen op korte banen met een hindernis (bomen) in de as van de piste.Toch niet zo simpel ,rekening houdende dat de motor slechts 100pk (Cessna150) aan kan.Tegenwoordig doet men alles met de PC en laat men de ganse zaak uitprinten.
    Een goede site is www.nav2000.com waar men ook het weerbericht krijgt onder vorm van uitgewerkte METARS en TAFS.
    Bij de volgende luchtdoop,denkt daar eens aan of liever niet denken en genieten.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-03-2006, 21:05 geschreven door ben
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reactie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op 2 april heb ik een vlucht met de piper OO-ATY met een collega-blogger.
    http://blog.seniorennet.be/newman/

    daar zie ik naar uit, omdat alleen dit mijn motivatie is om te blijven bloggen...mensen warm maken om eens mee te vliegen. als ik het goed begrijp is dhr. newman echter niet aan zijn proefstuk toe, want bezoek zijn site en je zal zien dat hij op een of andere manier ook zeer actief bezig is met luchtvaart. hou jullie op de hoogte.
    aanstaande zondag nog eens een poging om met de oudste dochter een vluchtje te maken. ook met de OO-ATY. hopelijk iedereen in goede gezondheid en laat het weer eens meezitten...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    20-03-2006, 19:42 geschreven door ben
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 03/12-09/12 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 09/10-15/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!