Het huidige stadsbestuur heeft duidelijk de switch gemaakt naar een veilig fietsverkeer en blijft investeren in trage wegen. Het project Trage Wegen brengt de laatste jaren een omwenteling op gang. Gemeentebesturen en provincie werken aan de opwaardering en heraanleg van die trage wegen. Het stadsbestuur beoogt een slimme aaneenschakeling van voetpaden, autoluwe straten en trage wegeltjes.
Weggetjes langs en over velden van landbouwers, oude kerkwegels en doorsteken zijn veelal het ideale alternatief voor fietsers en voetgangers die drukke wegen willen vermijden en via een mooie omgeving op hun bestemming willen komen. Op kaarten van buurtwegen worden ze nog officieel met nr aangegeven. Maar na de Tweede Wereldoorlog geraakten die trage wegen steeds meer in de vergetelheid, werden ze opgeslorpt door landbouwers en werden ze geraakten daardoor in onbruik.
Veertig jaar geleden lanceerden we met Milac in het Desselgemse Piotje al een actie ‘veilig naar school’ langs voetwegen. Concreet zagen we daar de verbinding langs de officieel geregistreerde oude voetwegen nr. 37 (langs Saelens) en nr. 38 (toen nog verdoofde wegel Bunders van Dries naar Wijwaterputweg) voor veel schoolkinderen een veilige schoolroute met ingang langs poortje aan achtertuin van de gemeenteschool. Uiteindelijk is die veilige schoolroute een paar decennia later gerealiseerd. De realisatie van de heropening van de wegel was een verhaal apart.
Het project Trage Wegen brengt de laatste jaren een omwenteling op gang. Gemeentebesturen en provincie werken aan de opwaardering en heraanleg van die trage wegen. Waregem blijft met het huidig gemeentebestuur daarbij geenszins afzijdig. Behalve de invoering van een aantal fietsstraten in het centrum van Waregem, maakte de stad de voorbije jaren werk van de opwaardering van verschillende trage wegen, die nuttig zijn voor voetgangers en fietsers om drukke straten te vermijden. Ze zijn ook handig als doorsteek, om een kortere weg af te leggen dan via gewone wegen. In 2018 en 2019 investeerde Waregem al samen 640.000 euro in de heraanleg van trage wegen
Drie jaar geleden werd gestart met de vernieuwing van de Potegemwegel, tussen de Potegemstraat en Zuiderlaan. De druk gebruikte voetweg kreeg een nieuw en breder wegdek en een breder brugje over de Gaverbeek. De voetweg kreeg met Potegemwegel ook als eerste trage weg in Waregem een officieel naambord, dit met de steun van de provincie. Ze vallen op door hun groene kleur en zijn zo zichtbaarder in het straatbeeld.
De Hoogmolen-, Ossekop-, Paters-, Ter Elst- en Potegemwegel in Waregem en de wegels op Ter Zompt - Kleurvinge en Kouters in Beveren-Leie werden vernieuwd. Een volgende stap in het uitrollen van een netwerk van duurzame fiets- en wandelverbindingen was de Olifantwegel in Nieuwenhove. Die hebben zeker een positieve rol gespeeld bij heel wat troostende wandelingen tijdens de huidige coronacrisis.
Groot-Waregem telt 185 trage wegen. Het stadsbestuur beoogt een slimme aaneenschakeling van voetpaden, autoluwe straten en trage wegeltjes. In dat kader moet ook de heraanleg gezien van de verbindingen in Het Spei, Churchilllaan, Damweg en Zuiderlaan in Waregem, het zgn. Bernardpad in Desselgem en de Stuivenberg- en Leenakkerstraat in Beveren-Leie. Het Bernardpad verbindt de stedelijke basisschool via de Wijwaterputweg met de Meierie en de Astridlaan (Dries - Insectenwijk).
Dit jaar neemt het stadsbestuur opnieuw vier trage wegen in de deelgemeenten onder handen. Voor het project, dat net geen kilometer aan nieuwe paden omvat, trekt Waregem 336.000 euro uit. Nu gaat het bijvoorbeeld om het weggetje aan het kruispunt van de Barmbeekstraat en de Grote Heerweg in Beveren-Leie. Dat pad richting de Leie bestaat uit grind en aarde, maar er komt een opwaardering met een tweekarrenspoor in beton. Naast de weg komt een buffergracht, waar het regenwater in de bodem kan sijpelen.
Nog in Beveren-Leie krijgt de verbinding tussen de Pontstraat en Beveren-Trakel er een wegel in beton bij. Ook hier voorziet het stadsbestuur zo'n buffergracht. In Desselgem geven we de wegel die van de Meierie naar de Liebaardstraat loopt een opfrisbeurt. In Sint-Eloois-Vijve komt een nieuwe weg van 236 meter die de Hoevelaan en de Trakelweg met elkaar verbindt.
|