Terwijl de Amerikaanse auto-producenten elkaar de dieperik induwen
met veel te dure auto's, komt Tata Motors met een auto aan de andere
kant van het prijzenspectrum.
De eerste gelukkigen zullen Indiërs zijn. Daar komt hij immers al
vanaf april op de markt. Eind volgende maand (23 maart) zou de eerste
van de band moeten rollen, zeven maanden later dan voorzien. Het is
geen Bugatti Veyron,
maar dat verwachten de toekomstige kopers ook niet. De prijs bedraagt
100 000 rupees, omgerekend een dikke 1500 , een stuk minder dan de
helft van de nu bestaande, goedkoopste auto in India ( Suzuki Maruti
4000).
Op het ogenblik heeft slechts 1 op 100 mensen een auto in India ( in
China 1 op 25, in Amerika 1 op 2). Het toekomstig potentieel is dus
enorm. Men verwacht een verkoop van 250 000 auto's in het eerste jaar.
Waar ganse families (zelfs de middenklasse) in India zich nu
verplaatsen op een scooter, zou dit een heuse verbetering moeten zijn.
De start van de productie verliep niet zoals gepland. Protest van
boeren verhinderde de productie in de nieuwe fabriek in West-Bengalen.
Tata motors is nu verplicht de autoproductie te spreiden over de
kleinere huidige fabrieken tot de speciale fabriek is voltooid.
Tata Motors is nu reeds de grootste producent in India voor
vrachtwagens en is de derde grootste autoconstructeur. Tata kocht vorig
jaar de merken Jaguar en Land Rover over van Ford voor 2,3 miljard
dollar. Het is echter ook voor Tata hard knokken. Hield de Indische
markt voor kleine personenauto's goed stand, de halvering van de
verkoop van bussen, vrachtwagens en grotere voertuigen in januari ll.,
was een grote klap voor Tata.
Ter vergelijking: de goedkoopste auto's op de Amerikaans markt zijn
de Nissan Versa (9900$) en de Hyundai Accent (11070$). Er zijn plannen om bij ons in 2010 een, aan Europese eisen aangepaste, Nano te verkopen voor zo'n 5000 .
Voor de liefhebbers nog de technische gegevens:
lengte: 3,1 m (nog een stuk korter dan de mini Cooper)
hoogte: 1,6 m
type: monovolume
motor: 2-cilinder 623 cc, 35 pk, multi brandstof injectie
topsnelheid: 120 km/u
0 tot 100 km/u: 22s, hangt af van de windsnelheid
|