De ontwikkelingen in de auto-industrie volgen elkaar razendsnel op.
De val van de autoverkoop tijdens het laatste jaar laat diepe sporen
na. Sommige proberen van de crisis een opportuniteit te maken: Nissan,
bijvoorbeeld kondigde dit weekend een volledige elektrische gezinswagen
aan: De Nissan Leaf geeft plaats aan vijf inzittenden en kan een
snelheid van 140km per uur aan. Anderen zoals Chrysler en GM (Opel)
zijn nog volop bezig hun wonden te likken van een faillissement. Na de
depressie van de jaren dertig duurde het 25 jaar
alvorens de autoverkoop terug zijn niveau van ervoor haalde. Zal het
opnieuw tot 2032 duren om het niveau van 2007 te halen? Een aantal
cumulerende factoren zijn alvast voor Amerika weinig bemoedigend.
Alhoewel de grootste klap het laatste jaar kwam (met de falingen van
GM en Chrysler), moeten we de feiten onder ogen zien dat de
autoproductie al een paar jaar stagneert (Europa) of daalt (USA). Zo
lag de productie in Amerika maar liefst 40% hoger in 2002 tov 2008. In vergelijking ging de productie in dezelfde periode in China x3, in India x2,2 en in Thailand x2,6. China heeft trouwens in absolute cijfers (9,3 miljoen) de USA voorbijgestoken (8,7 miljoen). De crisis dus als enige schuldige aanduiden, is de waarheid geweld aandoen.
De overconsumptie van autos de laatste jaren leggen een hypotheek op de verkoop van nieuwe. In Amerika
staan meer autos ingeschreven dan dat er rijbewijzen zijn. Anders
gezegd: vele gezinnen hebben naast de noodzakelijke autos, nog een
buggy, sportscar of van op overschot. Nu we in volle crisis aanbeland
zijn, zullen vele van die overbodige autos op de secundaire markt
terecht komen. Of wordt deze auto op overschot gebruikt als
vervanging van de normale auto als die de geest geeft. Zoals die
kennis van mij die met zijn mobilhome naar zijn werk rijdt.
In Amerika mag tevens verwacht worden dat de belastingen op autos verhoogd
worden. De afzonderlijke Staten zien vele gaten in hun begroting komen
door hogere kosten en zwaar tegenvallende inkomsten. De verhoging van
de belastingen op autos lijkt dan een gemakkelijk voor de hand
liggende oplossing. Het aanhouden van veel wagens wordt dan een te dure
aangelegenheid.
Tevens is de auto een duurzaam consumptiegoed en dus cyclisch.
De meeste wagens werden van de hand gedaan alvorens ze de geest gaven.
Het is dus een opportuniteit om vandaag de dag langer met dezelfde auto
te rijden. De toekomst is immers onzeker: Zal men zijn job kunnen
behouden? Hoe snel zal de elektrische/hybride auto zijn ingang vinden?
Of indien het verbruik drastisch zou dalen? Met nieuwe subsidies?
Indien dit reeds binnen een paar jaar zou gebeuren, zit je daar dan met
je verouderde benzine/dieselauto die enorm in waarde zal dalen.
Dit laatste zal ook gevolgen hebben voor de autofinancieringssector. Enerzijds hebben ze verliezen geleden door niet terugbetaalde autoleningen, anderzijds bleken leasingcontracten zwaar verlieslatend. De restwaarde van autos
na afloop van de leasingcontracten, is de laatste 2 jaar veel lager,
dan geschat bij het afsluiten van het contract, met een minpost tot
gevolg. Autofinanciering zal dus duurder en minder aantrekkelijk
worden voor particulieren en bedrijven. Ook bedrijven die gigantisch op
hun kosten willen (moeten) besparen, zullen een
gemakkelijk slachtoffer vinden in hun wagenpark. Een verlenging van de
levensduur van hun park zal hun daarbij al flink helpen.
Er staan dus nog zware tijden te verwachten voor de autosector in
het Westen: Een slabakkende verkoop in eigen streek en moordende
concurrentie hier en vanuit de lage loonlanden. (Renault heeft zopas
nog aangekondigd om luxewagens te importeren vanuit Korea). Een
autofabricant zit nu éénmaal met gigantische vaste kosten. Een
verminderde vraag brengt daardoor de meeste in de rode cijfers. Indien
de markt niet voldoende aantrekt zoals hierboven reeds beschreven, zit
er niets anders op dan nog meer fabrieken te sluiten. De vele
overheidsmiljarden die nu naar deze sector gaan, zullen dan grotendeels
nutteloos zijn geweest en de pijn alleen maar hebben uitgesteld. De
sanering is pas begonnen.
|