De laatste dagen is er meer duidelijkheid gekomen op mijn vraag die
ik vanaf het eerste artikel in oktober gesteld heb: Opel of Renault?
Blijkbaar komt iedereen eindelijk tot het besef dat GM al 2 jaar
virtueel failliet is. Chapter Eleven zou de beste oplossing moeten zijn.
In mijn vorig artikel had ik reeds
gemeld dat Bush niets anders heeft gedaan dan de hete aardappel
doorgeschoven naar Obama. Deze laatste heeft in de 2 maanden dat hij
bezig is al meer verstandige praat verkocht dan Bush in zijn ganse
leven. Obama had bij zijn aantreden beloofd dat hij de
autoconstructeurs zou helpen en daar staat hij nog steeds achter, maar
niet meer tegen elke prijs.
De oude CEO Rick Wagoner heeft met zijn valiesje van 15 miljoen dollar zijn biezen moeten pakken onder druk van Obama. Een eerste verstandige beslissing.
Uiteindelijk is Wagoner 8 jaar lang de hoofdverantwoordelijke van GM
geweest en heeft hij ze naar deze uitzichtloze situatie geleid. Obama
geeft de nieuwe CEO Frederick Henderson nog 60 dagen de tijd om een
aanvaardbare oplossing uit te werken anders volgt het faillisement. Een tweede verstandige beslissing.
Had Bush dit vorig jaar gedaan, waren wellicht geen tientallen
miljarden dollar, waaronder een groot stuk belastingsgeld, in rook
opgegaan.
Tegenstanders van een faling (vakbonden, aandeel-
en obligatiehouders) vrezen voor een bloedbad onder de werknemers, een
groot verlies van kapitaal en de totale teloorgang van GM. Niets is
minder waar.
- Met of zonder faling: er gaan vele jobs verloren gaan. GM maakt nu
éénmaal autos die niet meer gewenst zijn. In de autobranche moet er
een enorme sanering komen want er worden gewoonweg
veel te veel autos geproduceerd. De economische crisis heeft daar
weinig mee te maken. Ook zonder de crisis is de sanering noodzakelijk.
De problemen bij GM dateren al van ver voor de crisis. Vandaag zijn er
in Amerika in de autobranche reeds een paar honderdduizend jobs
verdwenen. Er staan wereldwijd miljoenen autos te wachten op een koper,
alleen al in Zeebrugge staan er 175 000 nieuwe autos. In de UK worden
doeken gespannen over de parkings zodat het niet meer zichtbaar is
welke massa autos er te koop staan.
- Nergens ter wereld is een faling of chapter eleven
beter te verantwoorden dan in Amerika. De voordelen zijn enorm. De
sanering kan er veel vlugger door gebeuren en een doorstart is zeer
realistisch. Menig bedrijf in Amerika komt een chapter eleven weer te
boven. Tevens zouden er uitzonderlijk staatsgaranties worden gegeven om
de continuïteit te verzekeren.
- Is het normaal dat GM met belastingsgeld wordt overeind gehouden?
Ik dacht het niet. Waar gaat dat geld naartoe: naar overbetaalde
managers die naam onwaardig en naar werknemers die tot de bestbetaalde van de wereld
behoren en die de beste ziekte- en pensioenregeling van Amerika hebben.
Vindt u het dan logisch dat minder betaalde en slechter verzekerde
belastingsbetalers hier moeten voor opdraaien?
- Wat voor zin heeft het om producten te subsidiëren die niemand wil? Alleen door GM voor voldongen feiten te stellen, is er kans dat ze wel verkoopbare producten maken.
Ondanks het feit dan GM al 2 jaar virtueel failliet is, zijn er
sindsdien nog miljarden aandelen gekocht. Dit zijn in mijn ogen geen
beleggers maar speculanten, indien GM alsnog in faling gaat, kunnen de huidige aandeelhouders
moeilijk beweren dat ze het niet wisten. Voor de obligatiehouders heb
ik meer begrip, alhoewel ook deze zich al lang konden ontdaan hebben
van hun obligaties (deze hebben al jaren de junkstatus) en zoals ik ook al eerder in een artikel schreef: ook obligaties zijn risicovol.
Wie aandelen Renault heeft, profiteert tenvolle van het feit dat dit
kwaliteitsaandelen zijn van een bedrijf die mee met zijn tijd is, het
merk Dacia is daar het grote bewijs van. Renault heeft de laatste dagen
een enorme remonte gedaan. (Is zelfs verdubbeld vanop zijn dieptepunt).
Evolutie van de aandelen sedert mijn eerste artikel (28/10/08 - 7/04/2009)
Renault was 20,05 nu: 20,70 +3,2%
GM was 6,oo nu 2,00 -300% (stijging die nodig is om de eerste waarde terug te bereiken)
opm. Beide aandelen waren op 28/10/08 al 80% gedaald van hun
hoogtepunt van 2008. De vraag toen was of dit terecht was of niet. Bij
GM was dit terecht, terwijl Renault duidelijk meegesleurd is door het
slechte sentiment in de autosector.
|