Aangepast zoeken


101 motiverende verhalen
http://beursbeleg.blogspot.com/
voor slapend rijk worden!
De beleggingstrends die er in de wereld toe doen
Leer nu een Online Inkomen op te zetten!
The Trend is Your Friend
Mijn favorieten
  • beursbeeld
  • prijsgoud
  • zilver
  • Inhoud blog
  • Wat is uw ecoscore?
  • Hoe gaat het nog met General Motors?
  • Naar een nieuw auto landschap
  • Opel of Renault? slot
  • opel of renault update
    Mijn favorieten
  • beursadvies
  • beursartikelen
  • ""1.Auto
    nieuwsinformatie over auto's
    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom GM niet meer mee kan

    Waarom doet GM het zo slecht. Iedereen weet dat GM verkeerd gegokt heeft op de SUV's, die zoveel slurpen dat ze in deze crisistijd niet meer betaalbaar zijn voor de meeste mensen. Amerikanen kopen vooral op krediet en voor deze wagens lukt dat niet meer daar de banken de risico's te hoog vinden. Maar er is meer aan de hand.

    Naast het feit dat GM niet genoeg geïnvesteerd heeft in zuinige modellen (Op de Detroit autoshow 2004 kwam topman Lutz met de melding:"Hybrid cars make no sense", GM wordt zelfs beschuldigd van de electrische auto vernietigd te hebben), sleuren ze ook een hoop interne problemen mee.

    Het plan om de Amerikaanse autoindustrie te steunen is gecrasht in de Senaat. De schuld wordt bij de gefrustreerde Rupublikeinen gelegd, toch waren het de vakbonden die niet akkoord gingen met de op tafel liggende voorstellen. Hadden zij toegegeven dan was het plan alsnog doorgegaan.

    Waarom stribbelen de vakbonden tegen? Waarom zijn ze zo belangrijk? Met miljoenen werknemers in de sector hebben ze natuurlijk een enorm wapen. In het verleden hebben ze al zoveel keer hun macht getoond dat ze eigenlijk mee de oorzaak zijn van het vierkant draaien van GM. Wat is er gebeurd?

    Eerst en vooral was het in de booming jaren niet altijd gemakkelijk om werknemers te vinden. GM heeft dan enorme concessie's gedaan: GM zou zelf instaan voor de gezondheidszorg en het pensioen van zijn werknemers. Dit trok veel volk aan natuurlijk. Deze kosten zijn echter zo door het dak gegaan dat ze ongeveer een kleine 2000$ PER GEMAAKTE AUTO bedragen. Ziehier al een eerste zware handicap t.o.v. bvb. Japanse automakers.

    Tevens werd de macht van de vakbonden zo groot dat het ontslaan van werknemers enorm duur werd. Dit resulteerde in een teveel aan personeel waardoor de efficiëntie daalde.

    Cijfers zullen veel duidelijk maken: 1 arbeidsuur bij GM kost 71$ waarvan 27$ voor uurloon en de rest voor pensioen en gezondheidszorg is. Toen het management dit wilde reduceren naar 50$ en daarbij zelfs dreigde Amerika te verlaten, werd dit toch afgewimpeld door de United Auto Workers Union (de grootste vakbond in de sector). Zo'n kostprijs is natuurlijk niet houdbaar in deze wereld. als je weet dat in het Oostblok de kostprijs omgerekend nauwelijks 10$ is, dan begrijp je hun probleem.

    U moet weten dat GM meer schulden heeft dan hun totale jaarlijkse omzet. Hun boekwaarde is negatief en de markt voor auto's is krimpend. Tevens blijft het bedrijf geld verbranden door grote verliezen. Waarom worden toch alle middelen ingezet om een faling te vermijden? Hoe kan je je een ingreep noemen waarbij men een bedrijf twee maal zoveel leent als het waard is om het ten minste te laten overleven tot eind januari? U mag het zelf invullen.

    Ooit was GM goed voor 50% marktaandeel in Amerika, dit is ondertussen al heel wat minder, maar toch nog goed voor 1% van de Amerikaanse economie. De gevolgen van een faling zijn dan ook ingrijpend. De vraag is alleen zal een niet-faling niet veel slechter zijn? Jaren geleden werden GM obligaties al tot het junk status veroordeeld. Het management heeft toen veel te beperkte ingrepen gedaan. Zullen ze nu wel de nodige ingrepen doen als men (belastings)geld blijft ontvangen? Zolang ze weten dat ze niet failliet mogen gaan, zullen ze blijven aanmodderen. Ondertussen werd gisteren het 25ste bankfaillissement aangekondigd. De ene is duidelijk de andere niet.

    foto bloomberg

    General Motors is wel al begonnen met besparen. Ze hebben vorige maand alvast Tiger Woods ontslagen als uithangbord. Dit zal het verschil niet maken natuurlijk. Voor mij is het wel duidelijk geworden wie de sleutel in handen heeft en dat is overduidelijk niet het management.


    >> Reageer (4)
    28-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opel of renault

    Een mooie vergelijking om aan te tonen hoe alles meegesleurd wordt bij negatief nieuws is deze tussen Renault en General Motors. Beiden zijn afgeslacht de laatste maanden. Het is waar dat de autosector een moeilijke periode doormaakt. De ene constructeur na de andere kondigt economische werkloosheid aan. Toch zijn de verschillen enorm.

    Door gewoon enkele cijfertjes naast elkaar te leggen, kun je zien dat de daling van de ene, nl. GM terecht is en dat deze van de andere fel overdreven is. Deze cijfers zijn gewoon hallucinant.

    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Renault ( €) ........GM ($)

    • koers sinds 1/1/2008>>>>>>> -80%>>>>>>>> -77%
    • net profit marge >>>>>>>>>>>7% >>>>>>>>>>-36%
    • koers/winst 2007 >>>>>>>>>>1,7 >>>>>>>>>negatief
    • koers/winst 2008 >>>>>>>>>>2,5>>>>>>>> negatief
    • boekwaarde/aandeel >>>>>>>>77>>>>>>>>>> -100
    • winst/aandeel 07/08 >>>>>>>11,30 >>>>>>>>>-103
    • dividendrendement 2009 >>>>20% >>>>>>>>>>0%

    Wat betekent dit concreet: Renault is dit jaar iets meer afgestraft dan GM. Renault maakt nog altijd veel winst en heeft al voor volgend jaar een dividend beloofd van meer dan 4 euro (= > 20%). GM maakt zeer zwaar verlies (ook door forse afschrijvingen) en zal waarschijnlijk volgend jaar geen dividend uitkeren. Renault is een bedrijf met hoge boekwaarde ( koers/boekwaarde 0,26 !!!!). GM heeft een hoge negatieve boekwaarde. Wat betekent dit: Als GM al zijn auto's, gebouwen, vastgoed, financiële activa ten gelde maakt dan is de waarde -100$/aandeel. Dit is virtueel failliet zijn. Ik verwacht binnen de komende maanden een ingreep: een gedwongen fusie, kapitaalinjectie door de overheid of CHAPTER ELEVEN. Dat men dit laatste wil vermijden is logisch. Dan mag men bijna een chapter eleven aanvragen voor gans Amerika.

    Welk aandeel wilt u kopen: 20€ voor Renault die er eigenlijk 77€ waard is en stijgend is door toekomstige winsten(+super dividend) of 6$ voor GM die er eigenlijk -100$ waard is en nog constant minder wordt door toekomstige verliezen?

    HEEFT ER HIER IEMAND EEN VERKLARING VOOR?


    >> Reageer (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 26/08-01/09 2013
  • 28/09-04/10 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 27/10-02/11 2008

    Mijn favorieten
  • beursadvies
  • beursartikelen

  • Laatste commentaren
  • Lieve Groetjes (Lana & Pip & Eddy)
        op Opel of Renault
  • Welkom in Bloggenland. Veel succes en plezier ermee. (Mandy)
        op Waarom GM niet meer mee kan
  • Hallo (steffi)
        op Waarom GM niet meer mee kan
  • hallo (Marc)
        op Waarom GM niet meer mee kan
  • welkom en prettige feesten (miekemuis en maatje)
        op Waarom GM niet meer mee kan
  • Archief per maand
  • 09-2013
  • 10-2009
  • 08-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!