Een mooie vergelijking om aan te tonen hoe alles meegesleurd wordt
bij negatief nieuws is deze tussen Renault en General Motors. Beiden
zijn afgeslacht de laatste maanden. Het is waar dat de autosector een
moeilijke periode doormaakt. De ene constructeur na de andere kondigt
economische werkloosheid aan. Toch zijn de verschillen enorm. Door
gewoon enkele cijfertjes naast elkaar te leggen, kun je zien dat de
daling van de ene, nl. GM terecht is en dat deze van de andere fel
overdreven is. Deze cijfers zijn gewoon hallucinant.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Renault ( ) ........GM ($) - koers sinds 1/1/2008>>>>>>> -80%>>>>>>>> -77%
- net profit marge >>>>>>>>>>>7% >>>>>>>>>>-36%
- koers/winst 2007 >>>>>>>>>>1,7 >>>>>>>>>negatief
- koers/winst 2008 >>>>>>>>>>2,5>>>>>>>> negatief
- boekwaarde/aandeel >>>>>>>>77>>>>>>>>>> -100
- winst/aandeel 07/08 >>>>>>>11,30 >>>>>>>>>-103
- dividendrendement 2009 >>>>20% >>>>>>>>>>0%
Wat betekent dit concreet: Renault is dit jaar iets meer afgestraft dan GM. Renault maakt nog altijd veel winst en heeft al voor volgend jaar een dividend beloofd van meer dan 4 euro (= > 20%). GM maakt zeer zwaar verlies (ook door forse afschrijvingen) en zal waarschijnlijk volgend jaar geen dividend uitkeren. Renault is een bedrijf met hoge boekwaarde ( koers/boekwaarde 0,26 !!!!).
GM heeft een hoge negatieve boekwaarde. Wat betekent dit: Als GM al
zijn auto's, gebouwen, vastgoed, financiële activa ten gelde maakt dan
is de waarde -100$/aandeel. Dit is virtueel failliet zijn. Ik verwacht binnen de komende maanden een ingreep: een gedwongen fusie, kapitaalinjectie door de overheid of CHAPTER ELEVEN. Dat men dit laatste wil vermijden is logisch. Dan mag men bijna een chapter eleven aanvragen voor gans Amerika. Welk aandeel wilt u kopen: 20
voor Renault die er eigenlijk 77 waard is en stijgend is door
toekomstige winsten(+super dividend) of 6$ voor GM die er eigenlijk
-100$ waard is en nog constant minder wordt door toekomstige verliezen? HEEFT ER HIER IEMAND EEN VERKLARING VOOR?
|