Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Op spaken naar Boedapest
02-09-2012
Obernzell - Grein 133 km.
Zalig geslapen de voorbije nacht.De tafel was gedekt.Broodjes, kaas, een paar soorten vlees,
confituur en honing.Niet slecht om de
dag te beginnen.Snel afgerekend, zodat
we de fietsen konden zadelen.Ik snolde
nog wat rond in de ruimte waar onze fietsen de nacht hadden doorgebracht en
vond wat ik zocht.Een spuitbus met
smeermiddel, ketting en tandwielen kregen nog snel een beurt en weg waren we.
Het weer is grauw maar droog.De pensionbaas vertelde dat er geen regen
kwam en het zou vandaag zelfs 24 graden worden!Ruim voor de middag zullen we de Duits-Oostenrijkse grens al gepasseerd
zijn.De wegen waren weer subliem,
afzonderlijke fietspaden naast de Donau en goed beschut door loofhout tegen de
zon.Aan de oever zagen we een bever zwemmen.Eerst dacht ik aan een otter, maar die heeft
korte en fijne haren om gestroomlijnd door het water te klieven.Met veel hout aan de oevers is een bever
dichter bij de waarheid.Voor het eerst
heb ik vandaag een zwarte eekhoorn gezien.
Gaandeweg verschenen er aan de oever van de Donau
klaarliggende overzetbootjes en plots hield het fietspad op de linkeroever
op.Een groot groen bord aan de kant van
de weg vertelde met een schema wat de mogelijkheden waren.Het overzetten kon op twee manieren, kort en
snel of lang en traag.Wij verkozen lang
en traag, van Au naar Graffenau, we hadden tijd zat en zon twintig minuten
varen naar de overkant was weer eens wat anders.We konden een babbeltje slaan met een
Australische boer en zn vrouw en een Oostenrijks koppel met dochter, die een
dagtripje maakten.Het was een leuke
ervaring en voor we het wisten reden we op de rechteroever.Richting Slögen en Linz.Maar eerst in Ottensheim weer met de overzet
terug naar de linkeroever.
De overzet in Ottensheim was iets speciaals: we hoorden geen
motor maar er was wel een schipper aan het roer.Een Duitser legde de werking uit.
Allereerst worden deze overzetten op maat gemaakt, zei hij.Deze
overzet wordt op zijn plaats gehouden door een kabel redelijk hoog in de lucht,
wanneer de trossen losgemaakt worden zorgt de stroming ervoor dat het vlot naar
de overkant drijft, mooi uitgevonden dacht ik zo.
Het kleine stadje Ottensheim bezit een prachtig
kasteel.Al van ver zag je het al statig
vanop de andere oever verreizen. Het
slot bestaat al sinds 1148, het was toen eigendom van de gebroeders Ulrich en
Cholo Wilhering.Van 1220 tot 1527 was
het in het bezit van de Habsburgers.Het
verwisselde van 1529 tot 1621 verschillende malen van eigenaar.Onder andere Keizer Ferdinand II en de
Jezuïeten staan op het lijstje van de eigenaars.In 1773 kwam het kasteel in handen van de
Keizerlijke hofkamer.Nu is het privaat
bezit.
Iets na de middag lag Linz voor ons, in een benzinestation
was een mini Spar gevestigd.Voor ons
was er al wat we nodig hadden.Een paar
croissants, wat broodjes, pure chocolade en een frisse cola veranderden van
eigenaar.Op een bankje in een park, op
een zucht van het centrum, hielden we halt om onze magen te vullen.Een slok van de frisse cola smaakte heerlijk,
broer zette zn flesje op het bankje en even later viel het met een lichte plof
op de grond.Meer dan de helft van het
frisse nat was foetsie!Een korte
miljaar moest als tegenwicht dienen.
Linz is een statutaire stad in Oostenrijk, wat betekent dat
ze naast het statuut van gemeente ook het statuut van een district heeft.In Duitsland is de naam van zon stad een
Kreissfreie stad.Tevens is Linz ook
de hoofdstad van de deelstaat Opper Oostenrijk.Het is met 190000 inwoners de derde stad van Oostenrijk.De wiskundige Kepler en de componist Bruckner
zijn in Linz geboren.De stad werd
gesticht door de Romeinen die het Lentia noemden.Ze nam een sleutelpositie in voor en na de
tweede wereldoorlog.Op het balkon van
het stadhuis proclameerde Hitler het Groot Duitse Rijk, in de periode van de
zogenaamde Anschluss van Oostenrijk bij Duitsland.Van de uitgebreide plannen die Hitler met
Linz had, zijn alleen de Nibelungenbrug over de Donau gerealiseerd.
Na de pauze fietsten we aan de rand van het centrum een
gigantisch groot en vooral lang park in.Veel inwoners van de stad wandelden, jogden en fietsten over de brede en
goed onderhouden lanen.Het is een
ongelooflijke gelegenheid om zo kort bij een stadscentrum op adem te komen,
midden in het groen!
Moeiteloos fietsten we het vlakke parcours naast de Donau
af, het werd steeds warmer en de rivier werd steeds breder.Op een rustige plek, pal in het zonnetje
namen we een pauze.Onze tenten werden
te drogen gelegd en een paar nieuwsgierige Duitse trekkers stopten om een
babbeltje te slaan: de klassieke vragen volgden.Waar komen jullie vandaan en waar ga je
naartoe?Ik maakte van de kleine pauze
gebruik om een foto te maken van een gewas dat al een paar dagen mijn
nieuwsgierigheid wekte. Het was de wilde
hop, je weet wel, het spul dat de bierbrouwers gebruiken.Op weg naar Rome in 2009, tegen de
Oostenrijkse grens, groeide ook de wilde hop.
Vanaf Passau viel het ons al op.Op de Donau varen grote cruiseschepen af en
aan.Ze laden en lossen de reizigers op
hun steigers, en speciale parkings zijn er aangelegd opdat de touringcars hun
passagiers tot aan de schepen kunnen brengen.
Grein is de halte voor vandaag.De camping, dicht bij het centrum, heeft een
klein restaurant. Vooraleer de tent wordt opgeslagen drinken we een frisse
pils, het was in de namiddag nog serieus warm geworden.We zaten er zo zalig dat we zelfs voor we
geïnstalleerd waren het eten al lieten aanrukken.Na het douchen hebben we in het schemerdonker
een wandelingetje naast de Donau gemaakt, kwestie van het verteerproces op gang
te brengen.Morgen zijn we nog een dag
van Wenen verwijderd, onze reis komt steeds dichter bij het doel.Wat de resterende tijd betreft, het ziet er
naar uit dat we noodgedwongen een dagje rust moeten nemen anders zijn we voor
onze vrouwen in Boedapest.Een dagje
Wenen komt steeds dichter bij.
Om tien voor zeven waren we uit de veren, wat later dan we
gewend zijn maar het ontbijt in het restaurant aan de camping, werd pas
geserveerd om acht uur.Vandaag mikken
we op Krems als einddoel.Het is een
beetje mistig maar perfect van temperatuur.Maar het wasdroog, en wat vocht
in de lucht geeft veel zuurstof.Als we
vanaf de camping Grein binnenreden stonden er al fietsers te wachten aan de
overzet.De gps gaf de beide mogelijkheden
aan en wij verkozen om gewoon de linkeroever te blijven volgen.Eens het stadje uit bleek dat een foute
keuze, een bord waarschuwde dat het fietspad stopte en dat we de volgende elf
kilometer over de secundaire weg moesten fietsen en het was een tamelijk drukke
weg.Uiteindelijk waren we na drie
kwartier verlost van dit euvel en we fietsten weer op een afzonderlijk fietspad
naast de Donau, of door rustige dorpjes.Strüden, St. Nikola, Sarmingstein en Isperdorf zijn plekjes waar ik best
zou willen wonen.In Ypps a/d Donau
gingen we naar de overkant en het viel op: veel bruggen dienden tegelijkertijd
als afdamming voor een elektriciteitscentrale, ook nu weer.Voor de scheepvaart waren er sluizen
voorzien.Overal waar de Donau een flink
debiet had, was er wel een centrale.De
kracht van het water wordt hier goed benut!
Melk is het volgende stadje aan de Donau, en vanwege de enorme
abdij, erg toeristisch.Het wemelt er
van de Japanse toeristen, fototoestel in de aanslag.Ik doe dat ook, maar minder opvallend en qua
toestel een stuk bescheidener.Als het
goed is zijn we er op de middag en kunnen we daar een hapje eten.
Het stadje Melk ligt aan de Donau aan de rand van de Wachau,
een gedeelte van het Donau dal waar veel wijnbouw is en dat op de
Werelderfgoedlijst van de Unesco staat.In Melk staat een wereldberoemd Benedictijnerklooster, met een
ontzaglijke hoeveelheid Barokke kunst.Bij het begin van de 11de eeuw was Melk een machtscentrum van
het huis van Babenberg, in het Markgraafschap Oostenrijk.Maar de abdij behield een zekere
zelfstandigheid tegenover de Markgraven.In het begin van de 16de eeuw werden de bezittingen van de
abdij, in de omgeving van Wenen, vernield in de oorlogen met de Ottomaanse
Turken.In de 17de eeuw
herwon de abdij haar economische zelfstandigheid en in de 18de eeuw
werd begonnen met de bouw van de imposante barokke kerk, en nieuwe
kloostergebouwen.De abdij is het
voornaamste baken in het cultuurlandschap Wachau.
We vonden een pizzeria met verse pizzas voor 5.5 euro, daar
konden we geen boodschappen voor doen!Ze smaakten overigens heel goed.Iets na de middag brak de zon door en het werd zelfs benauwd warm,
insmeren was noodzakelijk.De bedoeling
was om in Krems een camping op te zoeken, maar in Stein kocht ik een
smeermiddel voor onze fietsen.Mn broer
had tijdens het wachten zn gps naar campings laten zoeken en in Stein bleek er
een leuke te zijn, niet ver van de aanlegkades van de Donau cruiseboten.Er was ook een restaurant, en aan de overkant
een warenhuis.Voor morgenvroeg was dat
meegenomen, ik kon er de boodschappen doen voor morgenmiddag!We hadden 88 kilometer afgelegd, het kantoor
van de camping ging pas om half vijfopen en de ijskraam lonkte.Na
zon warme dag lieten we ons gaan, het was trouwens alweer een tijdje geleden.We raakten aan de praat met een paar
Nederlanders uit Venlo, op doorreis door Oostenrijk met de autobus.
Na de administratie in het kantoor was de rest snel
gepiept.De tentjes stonden altijd in
een mum van tijd recht.Naast ons een
Duits koppel van onze leeftijd, ook op weg naar Wenen.Een beetje verder, een rare snuiter van een
jaar of veertig.Hij had een handig
tentje en zn fiets had een Rholoff- naaf.Voor de leken: een Rholoff- naaf is een nieuwe soort van versnelling op
de fiets.Ze heeft veertien versnellingen
en is onverslijtbaar omdat alles in de naaf is ingewerkt en ook omdat je maar
twee tandwielen hebt, een voor en een achter.Deze versnelling is gewoon een versnellingsbak zoals bij een auto.Elke 5000 kilometer moet de olie vervangen
worden en je kan weer verder.Het ding
kost op zn goedkoopst 850 euro en bestaat sinds 1998.Toen heb ik ze al ontdekt op een fietsbeurs.Maar terug naar onze rare snuiter.Hij was getrouwd, fietste veel samen met zijn
vrouw, maar die had er even genoeg
van.Deze globetrotter had een
fietstocht door Montana gemaakt en was blijven hangen bij een
Indianenstam.Hij was in zn borst
gespiesd volgens de gangbare rituelen en liet trots de littekens zien.
Na het voor mij lekker eten, voor Herman sloeg het wat tegen
want paddenstoelen zijn niet zn ding, altijd hetzelfde ritueel: het tentje
opzoeken en snurkend de nacht doorkomen.Morgen op naar Wenen!
Mn kam was ik al langer kwijt en vanmorgen kom ik erachter
dat mijn tandpasta en tandenborstel nog op de camping in Grein liggen.Om tien na zes lag ik klaarwakker in mn
slaapzak, ook in de tent van Herman hoorde ik al geritsel.Slaapmat en slaapzak waren vlug opgerold, het
hele dagelijkse ritueel was snel afgewerkt en om acht uur zaten we op het
overdekte terras van de camping op ons ontbijt te wachten.We hadden het gisteren besteld en voor 4.10
euro de man konden we niet sukkelen.
Ik liep naar de overkant van de drukke verkeersweg om in een
Höfer (Oostenrijks warenhuis) de inkopen te doen voor vanmiddag.Mijn broer bleef bij de fietsen en bekeek de
route op de gps.Van de gelegenheid
maakte ik gebruik om een nieuwe tandenborstel en tandpasta te kopen en wat denk
je de kam ben ik vergeten, maar foert ik ga niet meer terug.Mn haar werd al een tijd gekamd met een kam
met vijf tanden, vijf vingers is wel een grove snit maar wat je zelf niet ziet
dat deert je niet.Tenminste bij mij
toch niet.
We fietsen door het oude Stein en ik zag het gebeuren.Een opgesmukt dametje van vijfentwintig, min
of meer kan ook, liet de voordeur achter zich.Ze keek naar rechts maar niet naar links en op haar hoge hakjes tippelde
ze haastig over de kasseitjes naar haar auto, ze had niet op onze Herman gerekend
die rakelings langs haar zoefde.Ze liet
gilletje van het verschieten!
In een dik half uurtje lieten we Stein achter ons en zaten
we weer in de vrije natuur, op de radweg naast de Donau.Het is een natuurgebied waar we doorfietsten
niet onder woorden te brengen, maar ook niet op een foto, je moet het geheel
zien.Aan de kant van de weg staat een
bord dat de extreemste waterstanden vermeldt: op 17 september 1899 stond het
water het hoogst en hadden wij, op de plaats waar we nu fietsen, nog ruim een
meter water boven ons hoofd.Meteen werd
duidelijk waarom de huizen, die wat lager naast het fietspad gebouwd waren, op
palen van drie meter stonden.Iedereen
woonde op de eerste verdieping.In
Muckendorf houden we halt.Op een bankje,
aan een haventje langs de Donau, nemen we onze middagpauze.We hebben alle tijd en we nemen het ervan.Het is nog maar juist middag en er scheiden
ons nog een twintigtal kilometer van de camping in Klosterneuburg, een
voorstadje van Wenen.
Uiteindelijk was het nog even puzzelen, de gps gaf aan dat
we de radweg gingen verlaten.Het werd
een nogal drukke verkeersweg met een wat heuvelachtig parcours, maar
waarschijnlijk de snelste weg.We
besloten om terug naar de radweg nr 6 te rijden.Rond 14 u bereikten we de Donau camping in
Klosterneuburg.Een vriendelijke
ontvangst, een gratis stadsplan van Wenen, een lijst van de plaats en vertrek
van de lijnbussen Morgen kunnen we
Wenen bezoeken!
Het was nog vroeg en het was warm, toch rond de dertig
graden.Het terras op de camping was nog
gesloten en we besloten alvast ons tentje op te zetten.Ik geraakte aan de babbel met een Amerikaan
die samen met zn vrouw een fietstocht maakte naar Boedapest.Ze waren geëmigreerd naar Spanje en woonden daar
al elf jaar.Voor geen geld wilden ze
terug.Ook drie Poolse studenten kwamen
naar deze camping afgezakt, met hen hebben we voorlopig geen contact.Later zouden we ze nog regelmatig terugzien,
en uiteindelijk hun verhaal horen.Ook
drie jonge Duitsers hadden hun plaatsje op de camping bemachtigd.We raakten ermee aan de praat en het bleken
drie gezworen kameraden.Ze fietsten
vanuit Hamburg naar Wenen en Boedapest, vandaar naar Praag om dan door Tjechië
huiswaarts te keren.
Later in de namiddag ging het terrasje open en we besloten
om een frisse pint te gaan drinken. Tijd hadden we nu genoeg en we wandelden
naar het kleine centrum van Klosterneuburg.We ontdekten er een gezellig restaurantje, in een autovrij straatje, met
een overdekt terras.Vanavond gaan we eens
kijken om er te eten, de prijzen waren meer dan schappelijk.
Rond 20u is het hier al ongeveer donker, op de camping was
er niet veel te beleven, we hadden een warme dag achter de rug en rond 21u
zochten we de slaapzak op.Ik stond al
in adams kostuum toen ik er aan dacht dat er nog een snicker in een van mn
fietstassen zat.Waarschijnlijk
gesmolten dacht ik, dat was zo, ik vond het zonde en at hem op.Het papiertje wierp ik buiten mijn binnentent
maar onder het buitenzeil.Morgen gaat het in de vuilbak.Na een half uurtje hoorde ik het geritsel van
het papiertje, ik ging kijken en merkte dat er een rat op de chocolade was
afgekomen.Ze was niet van plan om op te
stappen en een flinke mep met een van mn slippers deed haar het hazenpad
kiezen.
De nacht verliep rustig, maar het was al na middernacht,
toen de zingende Duitsers hun tentje kwamen opzoeken.
We dachten uit te slapen, maar de gewoonte om altijd vroeg
op te staan is een automatisme geworden.Dus om 6u wakker!Tot iets na
zeven heb in het uitgehouden en mede door een paar luidruchtige Duitsers kroop
ik uit mn slaapzak.We hadden op de
camping een ontbijt voor 5.5 euro, daar moesten we niet lang over
nadenken.Vandaag brengen we een bezoek
aan Wenen, ik ben er in 2005 eens doorgereden, op weg naar Slowakije.Je zag dan de bekendste torens maar daar
bleef het bij.
Het busstation, richting Wenen, was op een paar honderd
meter van de camping en om 8.45u zaten we op de bus.De eindhalte was Heiligenstadt, vandaar namen
we de U-bahn tot pal in het centrum.Op
de Stephansplatz was het een en al bedrijvigheid, vrachtwagens reden af en aan
om de vele horecazaken en winkels te bevoorraden.
De Stephansdom op de Stephansplatz is de grote blikvanger,
spijtig dat ze gedeeltelijk in de steigers stond.Zoals trouwens vele gebouwen.Toch is het een imposante kathedraal, het is
een Gotisch bouwwerk en ook binnenin loont het de moeite om ze te bezoeken.
We hebben een flinke wandeling gemaakt: langs het museums
quartier, het mooie stadhuis, het kunsthistorisch museum, de Karlskirche, het
parlement en de universiteit.Iets voor
de middag namen we de U-bahn naar het Prater en reden we langs het UN
hoofdkwartier, wat strategisch op een eiland in de Donau is gebouwd.Het Praterpark is eigenlijk een groot
pretpark en eens je er bent zie je het verschil met andere soortgelijke parken
niet meer.
Halfweg de namiddag hielden we het voor bekeken en gingen we
met U-bahn en de bus richting camping.Zon rustdag is eigenlijk niet ideaal, van fietsen ben je minder
vermoeid.Het slenteren van hot naar her
kruipt in de benen.
Vanavond eten we in hetzelfde restaurant als gisteren, een
Putenschnitsel met een salade van koude aardappel en diverse groenten in een
zoetzuur sausje.Heel lekker.
Morgen fietsen we Slowakije binnen, het vijfde land, ik ben
benieuwd.Een ding is zeker, Boedapest
en de vrouwen komen steeds dichter bij!
Het weer was op deze vroege morgen totaal anders, was het
gisteren warm tot heet, vandaag was het grauw en bewolkt en een temperatuur van
18 graden.We hebben ook nu weer een
ontbijt op de camping, goeie stevige kost met kaas, saucisse en boterhammenworst
met enkele stukjes augurk.Onze Duitse
vrienden waren ook al op post, ze aten het ene spiegelei na het andere en
bleven maar eten, tenminste één van hen.Wij noemden hem de professor, voornaam in zn bewegingen en traag met
het eten.Terwijl de andere twee al
gepakt en gezakt stonden te wachten, bestelde hij nog wat koffie.De twee anderen hoefden ons niet te vertellen
hoe vervelend ze dat vonden, wij lazen het van hun gezichten.
Het Donau radpad nr 6 leidt ons naar Wenen, toch goed
opletten want soms was het een beetje dubbelzinnig aangegeven en werd je op het
verkeerde been gezet.We passeerden de
kades van de Donau cruise boten, bij sommigen lag de rode loper uit en wij
fietsten dus letterlijk over de rode loper.Aan onze rechterkant lag het centrum van Wenen en kregen we af en toe
nog een mooie kerk in het vizier.We
passeerden het hoofdkwartier van de UN met zn oneindig hoge gebouwen.
De volgende brug, daar moeten we over.De gps van Herman leverde puik werk!Aan beide zijden van de Donau waren voor de
brug een soort van torens gebouwd om de fietsers comfortabel naar de brug te
brengen.We draaiden rondjes in die
torens met een zachte helling naar boven.Aan de andere kant, over de rivier, was het net omgekeerd, daar reden we
rondjes met een zachte helling naar beneden.
Eens de Donau over, ging de drukte van de stad geleidelijk
over naar een goed bollend fietspad, midden in de natuur.We fietsten weer op het platteland en we
fietsten daar alleen!Vele kilometers
reden we gewoon altijd rechtdoor, richting Hainburg.
Hainburg a/d Donau ligt in het noordoosten van Oostenrijk,
aan de grens met Slowakije en het Burgenland.In het noordoosten ziet men de bergen in Slowakije liggen met de
uitlopers van het Malé Karpaty bergmassief.Hainburg ligt aan de Donau, op slechts 3 kilometer van Slowakije.Het stadje heeft nog een oude stadspoort, de
Wienertor.Het is de grootste nog
bewaard gebleven middeleeuwse stadspoort in Centraal Europa.De burcht is ondertussen vergane glorie en is
tot een ruïne vervallen.
In Hainburg deden we onze inkopen voor vanmiddag in een
Billa.Het is een Slowaakse warenhuisketen
die ik me nog herinner uit Zilina, een stadje in Slowakije.Even buiten het stadje aten we op een rustig
plekje, in de verte de skyline van Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.Tijdens onze pauze zoefden onze drie Polen
voorbij, tenminste twee van hen, met een serieuze afstand ertussen, van de
derde geen spoor.Hij had een val
gemaakt en liet de kwetsuur verzorgen, zo bleek later. Als het goed is eindigt de rit van vandaag op
een camping in Bratislava.
De route maakte nog wat ommetjes om het zo veilig mogelijk
te maken en na enkele kilometers passeerden we de Oostenrijks-Slowaakse grens.We fietsen het vijfde land binnen dat we
aandoen op onze tocht.Nog drie dagen en
ons doel is bereikt!
Ik schreef zojuist, als het goed is eindigt de rit op een
camping in Bratislava , niets daarvan.Het was nog wat laveren tussen het verkeer vooraleer we op het adres
aankwamen waar een camping zou zijn.We
zijn aan de linkerkant van de autosnelweg, duidelijk het oude gedeelte van
Bratislava binnengereden.Alles ademde
nog de sfeer uit van de communistische tijd, zelfs de trams waren uit een ander
tijdperk.Het gebouw, op het adres van
de zogenaamde camping, bleek een onderdeel te zijn van een sportcentrum waar
niemand te zien was, laat staan een camping.
We moesten een paar knopen doorhakken.Het was nog maar halftwee in de namiddag en
de oorspronkelijke bedoeling was om redelijk vroeg een camping op te zoeken en
na het opzetten van de tent en het douchen, een stapje in Bratislava te zetten
en er ook het avondeten te gebruiken.Niet dus
Als we nog vierentwintig kilometer rijden zitten we in
Hongarije, en in het stadje Donakiliti waren een paar campings.Het besluit om er die vierentwintig kilometer
bij te doen , we waren meer gewend!We
gingen midden in het boerenland de grens over, nu nog slechts een groot bord
met de geboden en verboden in het Hongaarse verkeer.Indertijd, voor de wende, een grenspost met
alles erop en eraan.Inclusief de zwaar
gewapende militairen, politie en douane.We fietsen vanaf nu door de Hongaarse Poesta, een hoogvlakte met veel
gras en andere gewassen zoals zonnebloemen en maïs.Het is er warm en stoffig door de
droogte.De EV6 stelt ook hier niet veel
voor, meestal loopt hij over de gewone weg, gelukkig viel het verkeer mee.
De camping Aranykarasz ziet er op het eerste zicht leuk
uit.De tweede camping is in de buurt
van het stadje Dunakiliti, deze kwamen we het eerst tegen en een paar kilometer
eerder onder de pannen maakte eigenlijk niets uit.We waren alleen, werden vriendelijk ontvangen
en we mochten ons tentje plaatsen waar we wilden.De prijs?Duizend vijfhonderd forint voor een tent , het was nog even wennen en we
schrokken telkens van de grote bedragen die genoemd werden, maar het stelde
niet veel voor als je het deelde door 278 (het aantal Forint in een euro) was
dat 5.39 per tent!Maar mijn oog viel
op de blokhutten, of die ook te huur waren.Ze waren prachtig ingericht, twee stapelbedden, een paar stoelen en een
tafeltje.We kregen een sleutel om ze
eens te bezichtigen, de keuze was snel gemaakt , voor vijfduizend Forint?Daar gingen we onze tent niet voor opzetten!
Zo, dat was geregeld.Nu eerst een frisse pint en of we hier ook konden eten vroeg ik.Neen, dat kan niet, maar ik ga een paar
worsten bakken voor ons , als je wil bak ik er een paar meer zei de chef.De worsten waren stevig Hongaars gekruid, samen
met een paar flinke sneden brood hebben we die avond sober, maar genoeg
gegeten.
Blijkbaar zijn de nachten koud op de Poesta.Het was vanmorgen 13°C en een helder blauwe
lucht, maar het leek erop dat het warm ging worden vandaag.Zalig geslapen vannacht, om
zeven uur waren we uit de veren.Tijd
zat, we moesten alleen onze fietsen laden.Het was wachten tot acht uur, op de vrouw van de campingbaas.We konden een bescheiden ontbijt nemen, een
snee brood en een laag warme kaas samen met een tas ersatz koffie in een plastic
bekertje.Een van de voorwaarden om een
fietstocht, zoals wij maken, te kunnen doen is veel relativeren!En dat kunnen we.
Ik vroeg na het ontbijt de rekening.De baas kneep één oog dicht en met het andere
keek hij naar de mooie blauwe lucht, frazelde wat onbegrijpelijk Hongaars en
zei plots in het Duits 10700 Forint.Ik
kon het bedrag juist passen en het verdween in zn broekzak met een welgemeend:
Danke.Niets rekeningetje of bonnetje.
De rit ging richting Gyor, we voelden dat het warm ging
worden, en we besloten om ons in te smeren.Links en rechts was er de vlakte, een groot landbouwgebied en ontzettend
droog.Langs de weg stond een put met
daarnaast de typische houten gaffel, een boom met een vork aan het hoogste
uiteinde.De constructie is zodanig
uitgevoerd dat met een lichte kracht de vork naar beneden komt, zodanig dat er
een emmer aan bevestigd kan worden met een touw, om water uit de put te
halen.Tegen de helder blauwe lucht
leverde dat een prachtige foto op!
We passeerden de typische Hongaarse dorpjes, met één straat
en de huisjes allemaal netjes op één rij links en rechts van de straat.Alle huisjes hebben een poort waar je niet
door kon kijken.Sommige hebben een grauw
uitzicht, maar anderen zijn geschilderd in felle kleuren.Een paard in galop voor een boerenwagen,
bracht op een gegeven moment leven in de brouwerij.Dat maakt het zo bijzonder, bij ons was zulk
een tafereeltje vijftig jaar terug.We
namen een pauze op een pleintje in een dorpje, een Duits koppel kwam juist het
kerkje uitgewandeld, we maakten een praatje over onze fietstocht en ze waren
ook bereid om een foto van ons beiden te maken.Als tussendoortje, maar ook wel eens s middags, was een stuk cake de
maagvuller.Het was zoet en het bevatte
voldoende koolhydraten en eiwitten om energie op te doen.Ik heb de cakes op onze tocht niet geteld,
maar het waren er toch een tiental.
Gyor is een tamelijk drukke stad, zeker voor fietsers.Op een drukke verkeersweg moesten we terug,
het fietspad lag tegen de rijrichting aan de andere kant.We reden over de Donau langs een enorme brug
en na een vijftal minuten waren we aan de rand van de stad.Een groot Spar warenhuis kwam in ons vizier
en we besloten er ons middagmaal bijeen te scharrelen.
In het gebouw was van alles ondergebracht, zelfs nieuwe
autos stonden er tentoongesteld.Onnodig te vertellen dat in het warenhuis alles, maar dan ook alles te
koop was.
We fietsten nu over een erbarmelijke weg naast een goederen
spoorweg, het riep ook hier weer de herinnering op aan het ter zielen gegane
regime.
We werden aangesproken in het Engels, door een jonge man die
vergezeld was van een al wat ouder koppel.Engelsen, zo bleek.Hij vroeg of
we soms op weg waren naar Boedapest, we bevestigden en hij zei dat ook het
koppel naar Boedapest fietste.Voor ons
reden ze te traag, maar af en toe zagen we ze nog eens terug.
In het volgende dorpje aten we in het wachthokje van een
bushalte ons middagmaal.We zaten daar
ook wat beschut tegen de felle zon.Vandaag fietsten we weer regelmatig over zandpaden, inclusief de vele
putten die er blijkbaar bij hoorden.We
kwamen op een kruispunt waar de EV6 rechtdoor ging, het pad werd alsmaar
slechter.We verkozen niet het pad
verder te volgen, maar de grote weg te nemen.Het was er razend druk, en er werd snel gereden.Soms moesten we kiezen tussen twee kwalen,
engelukkig ging het maar over een
viertal kilometer.
Komargom was een tamelijk groot stadje en er was een camping,
praktisch in het centrum.Na het
vervullen van de formaliteiten konden we een plaatsje kiezen.Ook de drie Polen uit Wenen waren naar hier
afgezakt.We trakteerden ze op een pint
bier en we raakten aan de praat.Het
waren studenten die in oktober begonnen aan de hogere studies.Ze maakten een hele toer per fiets, maar ze
namen ook af en toe de trein.
Na de douche zakten we af naar een eethuis op de camping,
tenminste op het bord was te lezen dat er van alles te bikken viel.Niets daarvan!Toen er na vijf minuten nog niemand was
langsgekomen, ging mn broer eens informeren hoe het zat.Hij werd op een onvriendelijke toon wandelen
gestuurd en of we niet konden lezen.Het
was omdat we konden lezen, dat we ons neergezet hadden om iets te eten!Je kan dan een discussie beginnen maar je
trekt toch aan het kortste eind.
De portier was vriendelijk en we begrepen dat er op een
honderdtal meter van de camping een restaurant was.Het eten was er goed en de prijs zeer
schappelijk.
Om 21u. lagen we in onze slaapzak en voor we het wisten
diende de morgen zich aan.
Ik had gisteren de rekening al betaald, want het bureel ging
pas om acht uur open.We wilden de hitte
voor zijn en om 7.35u zaten we al op de fiets, met het zonnetje al helder aan
de hemel.Het ontbijt voor deze morgen
was niet extra aangekocht en de cakes zullen ons weer uit de nood moeten
helpen.Geluk!Op de route, al aan de rand van het stadje
vonden we een mini warenhuis.Wat
broodjes, een reep chocolade en een karton chocolademelk.We konden er tegenaan.
Het was prettig fietsen, maar het beloofde vandaag een
pittige dag te worden.Enkele zware
beklimmingen stonden op het programma.Het waren de laatste stuiptrekkingen wat beklimmingen betreft, maar ze
waren er!
We fietsten richting Tata.Een ingedommeld stadje met een zeer mooie oude kerk.Voor de kerk, op een bankje, peuzelen we de
laatste brokken cake naar binnen en net buiten het stadje, op de route, was een
Prima.De maaltijd voor vanmiddag was
verzekerd.
Na Tata kwamen de eerste hellingen van vandaag, we moesten
zon driehonderd vijftig meteroverbruggen, maar de natuur vergoelijkte veel van onze inspanningen.De eerste wijnranken verschenen en hier en
daar werden in een schuurtje de eerste druiven geperst.Het liep tegen de middag en we zochten een
bankje of iets wat er voor kon doorgaan.We moesten genoegen nemen met de graskant, aan de kant van de weg.
Het is acht september, en het is al middag.Dat betekent dat onze vrouwen al een dik uur
in Boedapest waren!Even een smsje,
even later kregen we al een berichtje terug, en ja hoor!Ze zaten al op een terrasje volop van de zon
te genieten.Nu moesten we ervoor zorgen
dat wij nog aankwamen.Voor morgen resten
ons nog 52 kilometer tot Boedapest, rond de middag gingen we arriveren!
Na de middag kregen we de tweede helling voor de wielen,
niet zo hoog maar niettemin was het klimmen en het thermometertje op het
kilometertellertje van Herman wees 30°C aan.
Na deze laatste beklimming ging het gestaag bergaf, richting
Estergom.Vanaf deze stad begint de
Donau geleidelijkaan een bocht, de
Donauknie genoemd, die zuidwaarts gaatrichting Boedapest.
Estergom is een stad van 30000 inwoners, in het noorden van
Hongarije en op een 50tal kilometer van Boedapest.Ze is gelegen aan de Donau, die hier de grens
met Slowakije vormt.
Het is een van de oudste steden van Hongarije.Sinds de 11de eeuw is het de zetel
van een aartsbisdom.In deze
bisschoppelijke hoofdstad van Hongarije staat de Dom, die tevens de grootste
kerk van het land is.
In Estergom maak ik een foto van een gedeelte van de enorme
koepelkerk, het is te hoog om er naartoe te klimmen bij een temperatuur van
32°C.Na een tijdje pikken we af en toe
het fietspad naast de Donau op, dat was een verademing want de route verliep
voor een groot gedeelte over een drukke verkeersweg.
We belandden op het einde van de dag in Visegrad,en zeer toeristisch stadje naast de
Donau.Er was een kleine camping met
mogelijkheid om te eten.De tenten
plaatsten we dicht bij het sanitair blok.
Het douchen deed deugd en we zakten af naar het kleine
restaurantje, waar van alles op de kaart stond.Ik had zin in goulash met frieten, mn broer koos het zekere voor het
onzekere en hield het bij een schnitzel met ook een portie frieten.Ook hier kwamen we van een kale reis thuis,
wat vriendelijkheid betreft.Op mijn
vraag aan de dienster, of we morgen ook een ontbijt konden krijgen werd
gelachen maar niet geantwoord.
Het fel verlichte kerkje gaf in het donker een feeërieke
aanblik.De laatste cruise boot op de
Donau zette koers naar de aanlegkade, wij wandelden naar ons tentje.Morgen vervoegen we de vrouwen en slapen we in Boedapest, in een hotel met
een zacht bed.Het einde van onze fietstrip
komt in zicht!
Vandaag wordt een rustige fietsdag, nog tweeënvijftig
kilometer tot Boedapest.Dat hadden we
zo voorzien, aankomst rond de middag was de planning.
Om zeven uur was het al 14°C als we uit ons tentje kwamen,
om 7.50u zaten we al op de fiets.Eerst
nog wat inkopen doen, gisteravond hebben we een CBA ontdekt in het stadje, die
zeven op de zeven dagen open was, dus ook op zondag.Het zag er allemaal nogal slordig uit maar de
broodjes waren uitstekend, samen met een paar bananen hadden we ons ontbijt te
pakken.Op een bankje naast de Donau, en
lekker in het nog niet te warme ochtendzonnetje, aten we de pas aangekochte
voorraad op.
De route liep over de hoofdweg, in het begin zonder
fietspad.Een paar dorpjes verder kregen
we een mooi fietspad onder de wielen maar de euforie was van korte duur, na een
paar kilometer was het al afgelopen.In
Hongarije stelt de EV6 nog niet veel voor.Zonder verpinken wordt zon bord
op een drukke verkeersader geplaatst.Waar het kon lag een fietspad, en op een bepaald moment liet mn broer
zijn oog vallen op een gewas dat hij niet kende, maar het zou wel eens iets
voor zijn vogels kunnen zijn.Een
fietsend koppeltje werd staande gehouden en die zeiden dat het maïs was.Onmogelijk zeiden we, want dat kennen
we.Een andere meneer vertelde dat het
citor was, een graansoort waar brood van gebakken wordt.We zoeken het thuis op, Herman nam alvast een
staaltje mee naar huis.
Geen fietspad meer en de weg werd steeds gevaarlijker, maar
we hadden geen keuze.Af en toe gebeurde
het dat de route afweek van de verkeersweg, en zo kwamen we in Szentendre.Het was een mooi plaatsje naast de Donau en
we namen op een terrasje een pauze.Een
frisse cola gaat er altijd in, het was tien uur en de thermometer wees al 25°C
aan!
Hier zagen we onderweg af en toe weer een Trabantje en een
Wartburg rijden, maar het bleef een zeldzaamheid.De producten uit het westen hebben hier
definitief hun plaatsje veroverd.De wende
ligt trouwens al drieëntwintig jaar achter ons.
De gps melde dat het nog zeventien kilometer was tot het
hotel.We hadden met onze vrouwen
afgesproken dat we een uur voor aankomst een seintje zouden laten, en dat deden
we.De middagpauze werd gebruikt om alle
restjes op te eten en de laatste kilometers werden aangevat, we fietsten over
een eiland in de Donau dat één groot park was.Het was zondag, en mooi weer.Het
was er een drukte van jewelste.
Het fietsen door het centrum van de stad viel reuze goed
mee.We zagen de vrouwen op een terrasje
op de uitkijk zitten, en ze schrokken toen we plots voor hen stonden.Het was een blij weerzien na zeventien dagen
fietsen en er wachten ons nog een paar dagen Boedapest om af te kikken.
We danken onze vrouwen, voor de mogelijkheid die we alweer
gekregen hebben om er met de fiets op uit te trekken.Het was weer een mooie tocht, met leuke
ervaringen, prachtige natuur enmooie
dorpjes, waar bij sommigen de tijd is blijven stilstaan.