MARCHE DES HAUTES ROCHES.
MARCHEURS DE HAUTES-ROCHES DOURBES.
DOURBES.
Dourbes kijkt naar het zuiden en koestert zich in de zon, hoog boven de vlakte waar de Viroin een van zijn bijrivieren ontmoet. Vanaf de kerk, naar de hoogte toe, werden geleidelijk aan huizen gebouwd aan beide zijden van de hoofdweg zodat weg en woningen uiteindelijk als het ware een T vormen.
De hoeven bestaan uit drie kernen van gebouwen; de woonruimte, de stallen en de schuur. Hun bouwtrant doet deken aan die van het landelijke Lotharingen. Voor de naast elkaar gelegen gevels wordt een vrije ruimte voorzien die hen scheidde van de weg. Daar stonden de landbouwwerktuigen en werd de mest opgestapeld. In Lotharingen gaf men aan dat voorhof de naam usoir we vertrekken met de wandeling in het dorp met prachtige huizen, de dorpspompen staan er nog steeds nu gebruik als bloembakken maar toch mooi bewaard. We wandelen het dorp uit en boven op de rotsen hebben een prachtig zicht op de ruïne van het kasteel Haute Roche geleidelijk word het overwoekerd door het groen maar toch blijf het een indrukwekkend zicht.
We wandelen verder en komen aan het natuurreservaat Ardenne en Gaume de Haute Roche hier de de in het oog springende rotsen van Fays. Dan wandelen we een heel eind langs de rivier en dan klimmen we dal uit. Door een prachtig bos. We komen aan de oude spoorweg die nu als toeristische spoorlijn gebruikt word door de stoomtreinen. We wandelen weer verder een stukje langs de velden en bossen en komen zo in Nismes. Langs het oude spoorwegstation en we klimmen even en komen in het natuurreservaat van Dourbes.
Hier is het prachtig uitgestrekte weilanden met een overvloed van bloeiende planten met een overvloed van vlinders. De eerste keer dit jaar dat we zoveel verschillende vlinders op een plaats zien, gewoon buiten gewoon. Maar ook de prachtige zichten die we hier hebben zijn prachtig. Wij bevinden ons hier op de rotsen met diepe dalen en insnijdingen, ongelooflijk hoe mooi het is.
Het reservaat La Montagne-aux-Buis is een rijke kalkrijke grasland met vele verschillende planten. We wandelen verder en komen zo terug in Dourbes, een prachtige wandeling in een uitzonderlijke natuurlijke omgeving. We willen nog even naar Mariembourg om het stoomtrein te bezoeken, je kunt er altijd gratis gaan kijken naar de treinen en de bijzondere locomotievenloods , in rotonde vorm. De cafetaria is ook open. STOOMTREIN DER 3 VALLEIEN Reeds in 1816 opperde ene Thomas Grey, die zijn naam gaf aan de Greystraat in Etterbeek, de idee om een spoorweg met paardentractie te bouwen om Belgische steenkool naar Holland te transporteren.
Zo waren rond 1830 enige lijnen aangelegd in de streek van Bois du Luc, Grand Hornu, Flénu . Rond 1835 werd de paardentractie door stoomtractie vervangen. Op 5 mei 1835 vond dan de inhuldiging plaats van de eerste spoorlijn , bestemd voor personenvervoer, tussen Brussel en Mechelen. Vanaf 1835 bestudeerde de overheid diverse mogelijkheden om de natuurlijke rijkdom , voornamelijk ijzererts en leisteen, uit het gebied tussen Samber en Maas te vervoeren naar Charleroi en verder. In April 1845 werd zodoende de NV Chemin de fer de lentre Sambre et Meuse naar engels recht opgericht. Zij bouwde en exploiteerde de lijn Charleroi Vireux. Deze lijn werd in diverse fasen geopend (Charleroi Walcourt 27-11-1848, Walcourt Silenrieux 06-11-1853, Cerfontaine - Mariembourg 08-06-1854 en Mariembourg Vireux (Frankrijk) 15-06-1854. In 1854 fuseerde de Entre Sambre et Meuse met de Chemin de fer dAnvers Rotterdam tot de Grand Central Belge. Op 1 1- 1897 werd deze door de Belgische Staat overgenomen. Tot 1902 was Vierves het grensstation met Frankrijk. Vanf dan werd Treignes het grensstation waar , op het hoogtepunt van haar bestaan, zeven opstelsporen en een draaischijf werden opgericht. Rond 1925 werd de lijn op dubbelspoor gebracht. Hiervan zijn her en der nog enkele overblijfselen te vinden.
Langzamerhand werd de trafiek kleiner en kleiner; de lijn werd op 29 september 1963 gesloten voor reizigersverkeer tussen Mariembourg en Vireux. Het goederenvervoer hield het nog vol tot 12 oktober 1977 . Het stukje spoorlijn dat nu door de stoomtrein der drie Valleien wordt uitgebaat droeg eertijds het lijnnummer 132.
Van Mariembourg naar Treignes De lijn 132.
De lijn doorkruist de valleien van de Brouffe, het Witte en het Zwarte Water; deze laatste vormen dan de Viroin (vandaar Stoomtrein der drie Valleien) en loopt drie verschillende geografische gebieden - de FAGNE een grote depressie van leem op een ondergrond van leisteen. Het is een dunbevolkte streek overdekt met wouden en , weinig vruchtbare, veenweiden. Mariembourg is hier gelegen.
MARIEMBOURG.
In 1546 , onder Maria van Hongarije, zuster van Karel V, werd de vesting Mariembourg opgericht. Het fort moest de streek beschermen tegen Frankrijk. In 1659 werd Mariembourg Frans eigendom (Lodewijk XIV, verdrag der Pyreneeën).
In 1815 werd de vesting aan het koninkrijk der Nederlanden. In 1830 werd het een Belgische gemeente. Het stratenplan van Mariembourg vertoont de typische kenmerken van een vestingstadje ; stervormige straten dien op een centraal plein samenkomen. De vesting werd in 1855 ontmanteld. In Mariembourg was tevens een belangrijk contingent spoormannen gehuisvest. De ster van Mariembourg werd hier immers gevormd door de spoorlijnen naar Chimay, Couvin, Doische (maasvallei) en Vireux.
De spoorweginstallaties van de vzw in Mariembourg.
De installaties van NMBS en de VZW Stoomtrein der Drie Valleien zijn volledig van elkaar gescheiden. Diverse reglementen verbieden immers een gezamenlijke exploitatie.
De locomotievenloods , in rotonde vorm, is samen met deze van Florennes de enige van het Belgische net in die vorm. De loods telde 6 sporen, waarvan er momenteel terug 5 in dienst zijn. Een driewegwissel verschaft toegang tot de loods. Een draaischijf heeft Mariembourg nooit gekend. Wel is er een (gedeeltelijk buiten dienst) keerdriehoek. De watertoren annex waterkraan evenals het kolenpark (de kolenkraan dateert uit 1910 !!!)vervolledigen het geheel.
Voor het fotoalbum de link volgen:
|