|
In februari 1980 besloot ik om alle derdekleuterklassertjes te testen op hun schoolrijpheid. Eigen initiatief en eigen risico. Het vroege tijdstip van de testafname moest de kleuterleidsters toelaten om aan gesignaleerde hiaten bij risicokleuters te werken, met aangepaste remediërende oefeningen. Dát was de bedoeling van de eerste testafname in februari. De tweede testafname volgde in juni, een evaluatie waarbij de scores van zwak presterende kleuters vergeleken werden. Zo konden leermoeilijkheden voorspeld worden bij een aantal van hen. Daarom werden in dezelfde maand juni óók de leerkrachten van het eerste leerjaar al ingelicht over hun toekomstige leerlingen.
De schoolrijpheidstest onderzocht lees-, reken- en schrijfvoorwaarden, visuele en auditieve waarneming, geheugen, concentratie, schrijfmotoriek, luistervaardigheid... De testuitslagen werden aangevuld met info van de kleuterleidster die haar oordeel uitsprak over elk kleutertje. Ook de ouders gaven een beschrijving van hun kindje. En de bevindingen van de schoolarts werden ook meegerekend. Deze schoolse, familiale en medische info was minstens zo belangrijk als de schoolrijpheidsscore, waarop men zich soms blind staart.
Het duurde niet lang of er kwam een flinke haar in de boter. Mevrouw L.C., een bazige kleuterinspectrice, kon mijn initiatief niet waarderen. Zij noemde mijn aanpak revolutionair en vond het onverantwoord om kleutertjes in klassikaal verband te onderwerpen aan vastomlijnde opdrachten. Dat kon niet volgens haar. Het moest speels blijven, speels, los en spontaan. Ja, ja, en ook nog vrije opvoeding en zo?... Boos stapte ze naar haar bevriende directeurs en deed haar beklag over mij en mijn werkwijze. Ze was uit op een persoonlijke overwinning. Uiteindelijk slaagde ze er toch niet in om mij te doen stoppen. Ik breidde mijn activiteiten in de derde kleuterklas zelfs uit naar meerdere scholen! Ziezo.
En wat verneem ik nù?! In februari werd de Toetertest afgenomen in vele Vlaamse kleuterscholen. Februari, de maand van de toetertest! Nù blijkt het helemaal legaal te zijn om kleuters in groep te testen om te zien of ze klaar zijn voor het eerste leerjaar, om hen klassikaal te onderwerpen aan gestandaardiseerde opdrachten, wetenschappelijk ondersteunde proeven. Hallo, boze mevrouw L.C., wat is jouw commentaar? Niets meer in de pap te brokken hé, net als vroeger!
|