Franse leerkrachten kwamen onlangs op straat om te protesteren tegen het afschaffen van Latijn en Grieks in het middelbaar onderwijs. Onderwijsminister Najat Vallaud-Belcacem (en dan weten we genoeg) zit achter de hervormingen. Critici zijn bang dat de onderwijshervormingen zullen leiden tot een 'race to the bottom', waardoor de kwaliteit van het onderwijs aangetast zal worden.
Voilà. Goed gezien van de critici. Klassieke talen schrappen betekent waarempel een aanslag op kwaliteitsonderwijs!
Ook in ons land is Latijn zijn charme aan het verliezen is. En dat spijt me. Latinisten zijn toch bekend als de meest geschikten om in het hoger onderwijs te slagen en om op universitair niveau uit te blinken?!... Maar uitblinkers en bollebozen zijn niet meer geliefd in een multiculturele samenleving, daar waar iedereen gelijk moet zijn en er geen achterblijvers achter mogen blijven.
Het lijkt erop dat men vanuit linkse hoek het Latijn in diskrediet wilt brengen. Om elites te vermijden, om alle leerlingen te nivelleren. Omdat de kloof tussen goede en zwakke leerlingen alsmaar groter wordt. Sterke studierichtingen afschaffen is een middel om de allochtone achterstand minder te doen opvallen. Links bekeken.
Latijn is een vast onderdeel is van onze Nederlandse taal en heeft nog steeds invloed op onze samenleving, een samenleving waarvan de wortels in de klassieke beschaving liggen. Eeuwenoude Latijnse uitspraken hebben niets aan kracht ingeboet en staan model voor hedendaagse spreekwoorden en gezegden. De latinismen klinken zo mooi. Schrijvers en journalisten laten zich inspireren door Latijnse uitdrukkingen en door verhalen uit de oudheid. Laat ons de Oude Taal in ere houden, want de teloorgang van het Latijn is een bedreiging voor de westerse cultuur.
De studie van het Latijn laat ons kennismaken met authentieke teksten van auteurs uit de oudheid, we ontdekken de schoonheid van een tekst, ons taalgevoel wordt aangescherpt, we krijgen meer aandacht voor de Romeinse samenleving en cultuur. Latijn leert ons probleemoplossend denken en is een goede oefening voor het aanleren van vreemde talen.
De geschiedenislessen op school vertellen te weinig over de cultuur en de beschaving door de eeuwen heen. Leerlingen zouden om de oren geslagen moeten worden met cultuurbesef, met waardering voor alle rijkdom die hier vergaard werd door onszelf. Niét vergaard door onbekwame nieuwkomers die niets waardevols kunnen creëren, ze zijn er enkel om te snoepen en te plunderen.
Onze nieuwe medemensen, neergeploft in een kant-en-klare wereld van welvaart en weelde, vragen zich niet af waarom de westerse beschaving bedreigd kan worden, dat is hun laatste zorg. Zij zijn pardoes beland in een goed-gestructureerde maatschappij die door ons en ons voorgeslacht secuur opgebouwd werd. Cultuur, beschaving, waarden, regels en normen... het was er al allemaal, nog vóór de indringers hier hun intrede deden. Niet verwonderlijk dat een aantal van hen worstelen met hun identiteit in een gloednieuwe omgeving, dat ze zichzelf en het noorden verliezen. De cultuurschok. Ik heb al eens verteld over 'het prijskaartje van immigratie' (identiteitsverlies en verwrongen geweten, resulterend in criminaliteit).
|