Dat was de conclusie van een onderzoek van de universiteiten Leuven, Gent en Brussel, waar wetenschappers gedurende vier jaar 6.000 leerlingen en 1.000 leerkrachten volgden in 50 Vlaamse scholen.
Eigenaardig... Slechte schoolprestaties worden doorgaans veroorzaakt door onvoldoende inzet of een beperkte intelligentie, of door medische redenen of familiale toestanden... maar dat 'stereotypes' slechte schoolprestaties zouden veroorzaken, da's echt nieuw.
Welke weg willen de onderzoekers inslaan? Welke zijn de addertjes? Streven naar gendergelijkheid? Aandacht afleiden van intelligentieverschillen tussen de leerlingen?
Een intelligente leerling is vlugger in staat om stereotypes te interpreteren dan zijn minder begaafde klasgenoten. En aangezien er zoveel nieuwe minderbegaafde nieuwelingen bijgekomen zijn in deze tijd van nieuwkomers en anderskomers, is het een strategische zet van de onderzoekers om stereotypering aan te voeren als veroorzaker van slechte schoolresultaten.
Ze zeggen dat leerlingen zich minder goed in hun vel voelen op een school die traditioneel denkt over mannen en vrouwen. Het geeft hen het gevoel zichzelf niet te kunnen zijn en waardoor ze minder goed presteren op school.
Meisjesachtig gedrag, jongensachtig gedrag, zo van die algemeen aanvaarde ideeën, clichés die verankerd zitten in de algemene opinie en die via communicatiemedia nog versterkt worden. Laten we de voordelen van stereotypes niet uit het oog verliezen: ze geven houvast en duidelijkheid aan het jonge kind. Traditionele opvattingen over man/vrouw maken hen niet verward.
Wat is er mis met meisjesachtig en jongensachtig gedrag? Jongens en meisjes zijn van nature toch verschillend? Of wil men de 'tussensoorten' promoten? Wil men de grenzen tussen jongens en meisjes doen vervagen? Alle twijfelgevallen in de kijker zetten? Zoals Liesbeth Homans ook een derde toilet wilde installeren voor de 'kweenie-gevallen'.
Twijfelaars en tussengevallen. Het heeft iets te maken met de sterkte van de ruggengraat en met een gezonde hersenstructuur.
De onderzoekers willen dat de scholen een genderbeleid gaan voeren. Het bespreekbaar maken van 'typische' kenmerken van het geslacht. M.a.w. leerlingen worden extra gefocust op geslachts'eigenschappen'? Terwijl voor vele kinderen een jongen een jongen is, en een meisje een meisje is, eender hoe ze d'r uitzien. De meeste kinderen hebben er geen moeite mee, het zijn de volwassen die er een probleem van maken, met bijbedoelingen, om nieuwe gezichtspunten aan te brengen.
|