Ik ben pardoes uitgegleden over een uitspraak van Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Hij neemt het op voor het welzijn van schoolgaande asielzoekers. Ik vind 'schoolgaan' en 'asielzoeken' niet samen kunnen gaan.
Lieven Boeve wil stabiliteit voor jonge asielzoekers, hij wil voor hen een stabiele leeromgeving: "Jongeren uit opvangcentra verdienen het om langere tijd in dezelfde school opgevangen te worden... Bij sluiting van asielcentra worden gezinnen midden in het schooljaar naar andere delen van het land verplaatst, en dat is zeer pijnlijk want het gaat om zeer kwetsbare jongeren... Het komt al te vaak voor dat schoolgaande asielzoekers noodgedwongen moeten verhuizen naar een andere regio... Ze werken hard om het Nederlands onder de knie te hebben, en dan moeten ze weer van voren af aan beginnen..."
Er klopt iets niet in dit ontroerend betoog. Asielzoekertjes 'verdienen' niks. Zero. Ze zijn pas hier en meegesleurd door hun onverantwoordelijke ouders, en dan zouden er ook nog eens voorwaarden aan hun onderwijs gesteld moeten worden? Ze mogen al blij zijn dat ze onderwijs kunnen volgen, eender waar, morgen in Knokke, overmorgen in Peer, en volgende week in Zelzate... Het is een pure luxe voor jonge asielzoekers om les te kúnnen volgen, want veelal hebben ze geen onderwijs genoten vanwaar ze komen, daar werden ze dom gehouden. En nu worden er fortuinen gestoken in hun onderwijs om hen slim te maken, en dan worden ze zó slim gemaakt dat ze ons kunnen overmeesteren en hier de baas over ons spelen.
En kwetsbaar zijn ze evenmin, puberale flexibiliteit maakt hen sterk en bestand tegen elke wijziging in hun bestaan. We mogen geen watjes van hen maken, heer Boeve. Zij moeten toch weerbaar gemaakt worden volgens u? Laat hen dan tegenslagen en onrust incasseren, het zal hen sterken.
Onderwijs aan Vluchtelingen?... Het is niét vanzelfsprekend dat jonge asielzoekers onderwijs volgen, dat ze samen met lotgenoten geconfronteerd worden met hun zielige situatie. Neen, lesvolgen samen met collega-vluchtgenoten in één klaslokaal, ik geloof nooit dat hun nieuwe leven structuur krijgt.
Katholiek Onderwijs wil stabiliteit voor jonge asielzoekers
Lieven Boeve roept op om jongeren uit opvangcentra een stabiele leeromgeving te bieden, in het belang van de jongeren zelf.
Vele jongeren uit de asielcentra volgen vandaag les in onze scholen. We stellen echter vast dat opvangcentra sluiten en gezinnen in het midden van het schooljaar verplaatst worden naar andere centra en een andere regio, stelt Lieven Boeve, sinds 2014 directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vast.
Scholen uit Oostende, Nieuwpoort en Veurne melden de koepel bijvoorbeeld dat de vluchtelingen uit opvangcentra van Bredene en Lombardsijde blijkbaar al voor het einde van de maand terug weg moeten. Voor Oostende betekent dit dat 65 jongeren die pas op 18 januari werden ingeschreven, binnenkort de school opnieuw verlaten.
Hun welzijn centraal
Deze jongeren hadden zich een beetje gesetteld. Ze werken hard om het Nederlands onder de knie te hebben. Zij moeten nu het weer van voren af aan beginnen, stelt Boeve. De emotionele mokerslag die deze jongeren er bovenop te verwerken krijgen, wordt ernstig onderschat. Qua traumaverwerking is het telkens weer terug naar af. Mensen met schoolgaande kinderen die toch een (tijdelijke) verblijfsvergunning hebben, zouden de garantie moeten krijgen om voor langere tijd in hetzelfde centrum en op dezelfde school opgevangen te worden.
Lieven Boeve: In het belang van deze kwetsbare jongeren, hebben wij vanuit ons project van de katholieke dialoogschool de ethische en maatschappelijke plicht om voor deze jongeren een stabiele schoolomgeving met een aangepast leertraject te zorgen. Hun welzijn, zoals ook voor onze schoolgaande jeugd, staat centraal. Dankzij OKAN (Onthaalonderwijs Anderstalige Nieuwkomers) kan dit worden gerealiseerd. Met OKAN nemen onze scholen een groot engagement op, op langere termijn en met verregaande consequenties voor onze maatschappij.
Scholen weinig tijd om zich te organiseren
OKAN-scholen hebben de expertise om deze jongeren passend op te vangen, te vormen en te begeleiden naar een normale schoolloopbaan. Lieven Boeve stelt echter vast dat alle investeringen in een degelijke OKAN-werking snel weer ongedaan worden gemaakt.
De school geeft hen structuur, een zekerheid en een bezigheid. De jongeren komen tot rust, het ritme van de schooldag brengt ook gemoedsrust, zegt Boeve. Voor onze leraars die met heel veel engagement hun taak hebben opgenomen is het vertrek van ‘hun’ jongeren ontmoedigend.
Ook ondervindt de koepel dat Fedasil en het Rode Kruis zeer kort op de bal spelen om jongeren op school te krijgen. De scholen krijgen amper de tijd om zich te organiseren. Dit is niet ernstig, noch vanuit het standpunt van de onderwijsverstrekker, noch vanuit het standpunt van de jongeren zelf.
- See more at: https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/katholiek-onderwijs-wil-stabiliteit-voor-jonge-asielzoekers#sthash.bcdqxXEa.dpuf
Katholiek Onderwijs wil stabiliteit voor jonge asielzoekers
Lieven Boeve roept op om jongeren uit opvangcentra een stabiele leeromgeving te bieden, in het belang van de jongeren zelf.
Vele jongeren uit de asielcentra volgen vandaag les in onze scholen. We stellen echter vast dat opvangcentra sluiten en gezinnen in het midden van het schooljaar verplaatst worden naar andere centra en een andere regio, stelt Lieven Boeve, sinds 2014 directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vast.
Scholen uit Oostende, Nieuwpoort en Veurne melden de koepel bijvoorbeeld dat de vluchtelingen uit opvangcentra van Bredene en Lombardsijde blijkbaar al voor het einde van de maand terug weg moeten. Voor Oostende betekent dit dat 65 jongeren die pas op 18 januari werden ingeschreven, binnenkort de school opnieuw verlaten.
Hun welzijn centraal
Deze jongeren hadden zich een beetje gesetteld. Ze werken hard om het Nederlands onder de knie te hebben. Zij moeten nu het weer van voren af aan beginnen, stelt Boeve. De emotionele mokerslag die deze jongeren er bovenop te verwerken krijgen, wordt ernstig onderschat. Qua traumaverwerking is het telkens weer terug naar af. Mensen met schoolgaande kinderen die toch een (tijdelijke) verblijfsvergunning hebben, zouden de garantie moeten krijgen om voor langere tijd in hetzelfde centrum en op dezelfde school opgevangen te worden.
Lieven Boeve: In het belang van deze kwetsbare jongeren, hebben wij vanuit ons project van de katholieke dialoogschool de ethische en maatschappelijke plicht om voor deze jongeren een stabiele schoolomgeving met een aangepast leertraject te zorgen. Hun welzijn, zoals ook voor onze schoolgaande jeugd, staat centraal. Dankzij OKAN (Onthaalonderwijs Anderstalige Nieuwkomers) kan dit worden gerealiseerd. Met OKAN nemen onze scholen een groot engagement op, op langere termijn en met verregaande consequenties voor onze maatschappij.
Scholen weinig tijd om zich te organiseren
OKAN-scholen hebben de expertise om deze jongeren passend op te vangen, te vormen en te begeleiden naar een normale schoolloopbaan. Lieven Boeve stelt echter vast dat alle investeringen in een degelijke OKAN-werking snel weer ongedaan worden gemaakt.
De school geeft hen structuur, een zekerheid en een bezigheid. De jongeren komen tot rust, het ritme van de schooldag brengt ook gemoedsrust, zegt Boeve. Voor onze leraars die met heel veel engagement hun taak hebben opgenomen is het vertrek van ‘hun’ jongeren ontmoedigend.
Ook ondervindt de koepel dat Fedasil en het Rode Kruis zeer kort op de bal spelen om jongeren op school te krijgen. De scholen krijgen amper de tijd om zich te organiseren. Dit is niet ernstig, noch vanuit het standpunt van de onderwijsverstrekker, noch vanuit het standpunt van de jongeren zelf.
- See more at: https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/katholiek-onderwijs-wil-stabiliteit-voor-jonge-asielzoekers#sthash.bcdqxXEa.dpuf
|