De zomervakantie is begonnen. Twee lange maanden. Véél te lang. In vele scholen begint de afbouw al in de loop van het derde trimester en september dient dan om af te kicken van de zomerroes. Weldra zitten we dan al aan de herfstvakantie die een volle week duurt, en de kerstvakantie is dan ook niet meer veraf. Nog even geduld, en dan komt er een hele week krokusvakantie en daarmee is het schooljaar al aan het uitbollen, want de feestdagen en verlengde weekends van het derde trimester zijn niet meer op 1 hand te tellen.
Onze kinderen rollen van de ene vakantie in de andere. En tussen al die vakanties en vrije dagen vallen dan ook nog eens de uitstapjes buiten de schoolmuren en schoolreizen. Komen daarbij nog de lange speeltijden en talrijke pauzes. Ook nog de woensdagnamiddagen en de weekends.
Lange vakanties en veel vrije dagen zijn in het nadeelvan onze leerlingen. Verstandige leerlingen worden minder gestimuleerd, hun talenten worden verkwist waardoor ze niet tot volle ontplooiing kunnen komen. En zwakke leerlingen vergroten hun leerachterstand als ze in de klas minder bezig zijn met leerstof. Dus niémand van de leerlingen vaart er wel bij door lange afwezigheden uit het klaslokaal!... Misschien de opvangoma's en opa's die meer vrije tijd krijgen, die kunnen even naar adem happen. Maar onthaalmoeders, crèches en andere weeshuizen zullen minder inkomsten hebben.
Drie jaar geleden pleitte CD§V voor een kortere zomervakantie voor Vlaamse leerlingen. Zes weken zomervakantie in plaats van twee maanden. Daar is dus niets van in huis gekomen. Jammer. Lieviaans voorstel: één lange zomermaand is ruimschoots voldoende, en alle vakanties moeten gehalveerd worden: zomervakantie, paasvakantie en kerstvakantie. Weg met herfst- en krokusvakantie, weg met bruggen en verlengde weekends, weg met alle uitstapjes buiten de schoolmuren, woensdagnamiddagen en zaterdagvoormiddagen moeten opnieuw ingevoerd worden voor verplichte klassikale sportactiviteiten. Een gezonde geest in een gezond lichaam. En 's ochtends, wanneer de kinderlijke geestjes het meest alert zijn, moeten wiskunde, wetenschappen, economie en actualiteit op het lesprogramma staan.
|