Nu de onderwijskwaliteit in het secundair onderwijs verprutst is, het lesniveau naar onder gedonderd is, nu stelt de OESO verwonderd vast dat slechts 38% van de Vlaamse studenten zijn bachelordiploma behaalt in de beoogde drie jaar. Sterker nog, 22% van de studenten heeft na zes jaar nog steeds geen diploma... En 1 op de 10 eerstejaars is zelfs glansrijk gebuisd over de hele lijn!
De slechte prestaties van onze Vlaamse studenten waren voorspelbaar, te verwachten en te voorzien, en het stond in alle sterren te lezen, zelfs de maan wist ervan.
Anderstaligen en zwakke leerlingen hebben veel te lang en veel te veel aandacht gekregen, waardoor belangrijke leerstofmomenten voor onze Vlaamse leerling gewoon de mist in gingen. En nu komen er de aangemeerde bootpassagiertjes er ook nog bij. Al die vreemde sjarels halen ons traditioneel onderwijs overhoop waardoor het secundair onderwijs niet meer in staat is om de leerling een stevige theoretische basis mee te geven voor het hoger onderwijs... Hallo OESO?
Multicultureel onderwijs was een linkse truc om de prestatiekloof tussen allochtonen en Vlamingen te dichten, om de leer- en taalachterstand van de anderstaligen te verdoezelen. Maar ondertussen bleek dat het multicultureel geklungel alleen maar het lesniveau deed dalen. De bekende nivellering naar de afgrond!
Allochtonen die geen kleuterschool volgden, of onregelmatig al spijbelend een kleuterleventje leiden, zullen meestal een hobbelig parcours afleggen in het lager onderwijs, met vallen en opstaan, met zittenblijven en strafstudies, en zo komen ze na een rampzalig lager onderwijs terecht in het middelbaar onderwijs. Dat komt ervan als je als uitheemse kleuter je talenten zit te verkwanselen in je thuismilieu waar je geblokkeerd raakt in een niemandsland zonder gunstige vooruitzichten.
Er is nog een andere bijdrage van het onderwijs aan de waardeloosheid van het diploma middelbaar onderwijs. Tegenwoordig worden er veel te weinig eisen gesteld aan scholieren. Ze worden niet meer gestimuleerd om te presteren, er is geen druk meer om te concurreren met medeleerlingen, er is geen competitiedrift meer, niemand wil nog de beste zijn, de slimste zijn, de sterkste zijn... en dat komt allemaal door het linkse iedereen-is- gelijk-principe.
|