"Leraars in spe gebuisd voor algemene kennis"
Wat is een diploma secundair onderwijs dan nog waard?
Een diploma waarvan verondersteld wordt dat de nodige kennis en vaardigheden aanwezig zijn om hoger onderwijs aan te kunnen, wordt waardeloos als zovelen niet slagen in een ingangsexamen hoger onderwijs.
De resultaten van de instapproef voor toekomstige leraren zijn zeer bedroevend: een op de drie jongeren is niet geslaagd.
Het is zeker niet de eerste keer dat de alarmklokken luiden over het niveau van toekomstige leraars. Al jaren wordt vastgesteld dat studenten onvoldoende voorbereid zijn om de hogere lerarenopleiding aan te vatten.
In januari 2013 was de conclusie van een onderzoek aan acht Vlaamse hogescholen voor lerarenopleiding: "Toekomstige leraars missen algemene kennis".
En dan was er in 2014 André Oosterlinck, voormalige rector KU Leuven, die fors uithaalde naar het lage niveau van Vlaamse leerkrachten. Hij deed zijn beklag bij minister Smet over het belabberde verstandelijke peil van leerkrachten.
Echter niemand hoorde ik schreeuwen over de werkelijke oorzaken van het lage peil van toekomstige leraars. En nu ook weer niet bij de laatste resultaten van de instapproef. Er wordt hardnekkig gezegen over de overbevolking van anderstaligen en andere nieuwelingen op onze Vlaamse schoolbanken die de onderwijskwaliteit onherstelbaar beschadigen.
Er zou ook moeten achterhaald worden van welke middelbare scholen de gebuisden komen. Dan kan de inspectie daar eens grote kuis houden in lage lesniveaus en makkelijke leerstof.
Wanneer toekomstige leraren starten met hun hogere opleiding, hebben ze al een hele middelbare schooltijd achter de rug. Welke basis hebben ze daar opgebouwd? Welke bagage hebben ze meegekregen om de lerarenopleiding aan te kunnen? Door de vele hiaten in een schooljaar rollen scholieren van de ene vakantie in de andere, van het ene verlengde weekend in het andere...
Ondertussen proberen hogescholen de tekorten zelf op te lossen, en dat is ook de bedoeling van de proef. Daarnaast hopen ze dat de hervorming van het secundair, die volgend schooljaar ingaat, dit voor een deel oplost... Het klinkt allemaal naast de kwestie! Er moeten kortere vakanties komen, minder vrije dagen, meer onderwijskwaliteit in de middelbare scholen, hogere eisen moeten gesteld worden aan middelbare scholieren. Zij mogen zich niet laten meesleuren in de stroom van nivellering naar beneden, er moet onderscheid komen tussen goede en zwakke studenten. Die kloof moét er zijn, om bekwame studenten te kunnen afleveren voor de lerarenopleiding.
|