"Leerlingen met een beperking"... Minister Crevits bedoelt leerlingen met een handicap of met een probleem: leer- en gedragsproblemen, emotionele problemen, lichamelijke, zintuiglijke en verstandelijke handicaps.
Het woord 'beperking' wekt de indruk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt en dat ze allemaal bijeen passen in het gewone onderwijs: debielen, zwakzinnigen, blinden, doven, kreupelen, autisten, driftkikkers, leer- en gedragsgestoorden, asocialen, mongooltjes... Alle buitenbeentjes en zorgenkinderen bijeen in één klas. Sterke en middelmatige leerlingen zitten er helaas middenin. Welke invloed heeft de aanwezigheid van gehandicapten op de schoolprestaties van normaalbegaafden en bollebozen? Dat zou toch eens geëvalueerd moeten worden.
Het buitengewoon onderwijs als apart systeem heeft altijd goed gefunctioneerd. Waarom veranderen? VN zegt dat het opgeheven moet worden. Maar daar hangt een fors prijskaartje aan: 106 miljoen euro per jaar! Dat is het bedrag dat het gewone onderwijs krijgt om leerlingen met een beperking te begeleiden. Een leerkracht, gespecialiseerd in de eigen problematiek van afwijkende leerlingen, is 4 uur per week te hunner beschikking. Het dure werk gebeurt in het kader van 'ondersteuningsteams' waarbij buitengewoon onderwijs én gewoon onderwijs samenwerken... Vele leerkrachten zullen heimwee krijgen naar het goed-georganiseerde buitengewoon onderwijs van weleer.
|