Vroeger kon ik in een multiculturele klas makkelijk eigen leerlingen onderscheiden van oneigen leerlingen, ik zal ze zo maar noemen: 'oneigenlijk', omdat ze hier niet thuishoren, niet bij ons passen, omdat ze anders zijn en grondig verschillen van onze eigen leerlingen. Ze denken anders en ze handelen anders, ze reageren anders en voelen anders, hun geweten is anders, hun wortels liggen elders, hun religie ligt elders, alles ligt elders en alles is verschillend.
De combinatie van Vlaamse en allochtone leerlingen in 1 klas, in 1 school, was wringerig, geforceerd en kunstmatig. Beide groepen leefden in totaal verschillende werelden. De levenswijze van allochtonen, hun aard, hun denkwijzen en hun kwaliteiten waren anders dan die van onze eigen leerlingen. En toen ze dan ook nog eens islamlessen gingen volgen, verdwenen ze helemáál in een geheimzinnige ontoegankelijke wereld. Allah weet wat er daar gebeurde en gezegd werd...
Er was ooit een tijd dat men hoopte dat allochtonen in een multiculturele omgeving zichzelf wat konden opkrikken en werken aan hun negatieve imago. Maar ze wilden eigenwijs niets van hun blanke klasgenootjes aannemen, en toen alle blanke leerlingen het zinkende multiculturele schip verlieten om naar volwaardige witte scholen te verhuizen, restte er in de barakken van het allochtone onderwijs enkel nog een homogene brij die zich niet meer kon optrekken aan blanke medeleerlingen. Overgeleverd aan zichzelf en aan hun zwaktes, overgeleverd aan niets dus.
Hun minderwaardige intellectuele capaciteiten werden verraden door hun gedrag in de klas, op de speelplaats, op straat. Tateren als viswijven, de klas op stelten zetten, leerkrachten kwellen en hen beletten om fatsoenlijk les te geven. Zonder woordenboeken naar school komen. Als holle vaten tieren en kwaken, onontvankelijk voor instructies, weigerachtig tegenover opdrachten en huistaken.
De objectieve resultaten van het intelligentieonderzoek lieten zwart op wit zien wat onze allochtoontjes waard waren op gebied van verstandelijke mogelijkheden en ambities voor de toekomst. Maar die cijfers werden geridiculiseerd door linkse directies die de bedroevend lage scores op de intelligentieproeven linkten aan taalachterstand, sociale achterstelling, en nog zo van die meelijwekkende excuuskes om het allochtone volk te verschonen. Ze hadden ongelijk, de directies, want als je intelligent bent, kan je werken aan je sociale achterstelling.
Ik kan dit nu allemaal rustig van me afschrijven, maar vroeger was dat verboden. Wees gerust beste lezer, de stompzinnige intelligentie van allochtonen en moslims in 't bijzonder is er altijd geweest, maar dat mocht mooit luidop gezegd worden. Nu kan ik m'n gang gaan.
Nu zijn ze volwassen, de moslimleerlingen van toen, en nu liggen ze in en een kronkelige foetushouding met hun poep naar de blauwe hemel. Is dát intelligent gedrag? Wij mogen ons terecht superieur voelen!
|