Er is een onderzoek gevoerd naar gelijke onderwijskansen door UCLL (Hogeschool UC Leuven-Limburg), waaruit blijkt dat "huiswerk de sociale kloof vergroot en amper effect heeft op de leerprestaties".
Voilà, alweer een onderzoek dat 'huiswerk' in diskrediet brengt, om tegemoet te komen aan de migrantenschoolbevolking, want dat bruine volkje is echt niet huiswerkminded. Om te beginnen zijn ze niet gemotiveerd om kunstwerkjes van hun huiswerk te maken, en ook kunnen hun ouders hen niet helpen vanwege hun vreemde thuistaal. Nog erger, migrantenouders zijn doorgaans niet geïnteresseerd in het schoolgebeuren van hun kinderen, en samen 's avonds huiswerk maken is cultuurvreemd voor hen.
Het obstakel is dus niet alleen de Nederlandse taal zoals de onderzoekers ons voorliegen, maar de hele lakse mentaliteit die kenmerkend is voor allochtone ouders die het niet zo nauw nemen met de verplichtingen van hun kinderen jegens de school.
'Huiswerk' wordt al jarenlang op de korrel genomen, sinds migranten onze Vlaamse scholen bevolken. Enquêtes, studies, rapporten... ze stellen allen het huiswerk in een negatief daglicht. Men wil afstevenen naar minder of liefst geen huiswerk omdat dat beter past bij allochtone leerlingen en hun ouders. En daarom is het recente onderzoek van UCLL ook een migrantvriendelijk onderzoek, het spreekt over een "sociale kloof". Wel, die kloof is heel logisch en zal nooit gedicht kunnen worden, precies omdat anderstaligen, kansarmen, migranten... die kloof zelf geschapen hebben én instandhouden, omdat zij zich koppig blijven onderscheiden van de originele bevolking door zich vast te klampen aan eigen taal en cultuur. In allochtone huishoudens zijn werk en lessen ondergeschikt aan koranlessen of aan andere sociale bezigheden in de buurt.
Ijverzucht, prestatiedrang, competitiedrift... zijn kwaliteiten eigen aan Vlaamse leerlingen. Zij hebben ouders die de lat hoog leggen omdat ze willen dat hun kind de beste van de klas is. Huiswerk maken hoort bij de school en wordt niet in vraag gesteld.