Véél te laat!... Leerkrachten hadden al veel eerder moeten protesteren tegen hun onmogelijke opdracht om in een klas aandacht te schenken aan álle soorten kinderen, minderwaardigen en andersgekleurden. Nooit eerder zijn er zoveel variëteiten in 1 klas terug te vinden als de laatste jaren. Nooit eerder is de klassamenstelling zo gedifferentieerd, niet alleen door het M-decreet maar vooral door de aanwas van anderstaligen, nie-van-hierdertjes en andere nieuwkomertjes. De nieuwe gewijzigde schoolbevolking haalt ons onderwijssysteem overhoop, met een uitgehold onderwijs zakt de neerwaartse spiraal van de onderwijskwaliteit steeds dieper. De klassieke leerstof, examens en eisen die aan de leerlingen gesteld worden zijn niet meer aangepast aan nieuwkomers, noch aan gehandicapten.
Een klaspopulatie is nu anders gekleurd dan vroeger, en toch blijven leerkrachten plakken aan die buitenbeentjes die de leerstof niet kunnen bijbenen. Het probleem bij jonge leerkrachten is dat ze uitgaan van gediffentieerd onderwijs, gericht op de individuele leerling. Maar die individuele aanpak is allang achterhaald. Het is een onderwijsmethode die vroeger aansloeg in een gewone klas met gewone leerlingen en slechts enkele nahinkertjes. Onderwijsdeskundigen hebben leerkrachten suf geïnstrueerd over gedifferentieerd onderwijs, maar dat kan nu niet meer, nu er in 1 klas zoveel soorten leerlingen bijeen zitten: taalgestoorden, psychisch gestoorden, fysiek gehandicapten, debielen en imbecielen, onderpresteerders, ongemotiveerden, spijbelaars, mongooltjes... het hele zootje zit er samen... en de leerkracht staat vooraan in de klas wanhopig naar de lucht te staren... vergeefs wachtend op hulp en bijstand.
Door een overmatige belangstelling voor achterblijvers daalt het onderwijsniveau. Anderstaligen en kinderen met een beperking tasten de onderwijskwaliteit aan. Er bestaat slechts één redmiddel: overschakelen op het ouderwetse klassikale onderwijs. Wie niet meekan, is gezien. Klassikaal lesgeven is tegenwoordig alles wat overblijft om leerkracht én onderwijsniveau te redden... En zo komen we bij de wens van alle leerkrachten: gewoon les kunnen geven.
|