Uit een nieuwe studie van KU Leuven blijkt dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs daalt. Achterhaald nieuws, en gruwelijk afgezaagd.
Eindelijk mag er nu openlijk gezegd en geschreven worden dat de onderwijskwaliteit aan het tanen is. Vroeger moest daarover gezwegen worden omdat allochtonen zich gestigmatiseerd voelden.
De kelderende onderwijskwaliteit was vroeger taboe, en daarom is het nu veel te laat om vergane gloriën weer op te vijzelen. De absolute wereldtop voor het Vlaams onderwijs is voorgoed verleden tijd.
Een jonge generatie journalisten en onderzoekers meent de dalende onderwijskwaliteit ontdekt te hebben, alsof het een nieuw gegeven is. Helemáál te gek is de titel in het Nieuwsblad: "Waarom heeft niemand dat zien aankomen?... Heeft deze auteur al die tijd in coma gelegen of zo?! Of misschien nog niet geboren toen het proces van het aftakelende onderwijs allang aan de gang was?
Laat ons eens kijken naar de zomer van 2011 toen de alarmklokken schel en alarmerend luidden over het dalende onderwijsniveau. Toén al was een afbrokkelende onderwijskwaliteit geen nieuws meer omdat die trend zich in gang zette begin jaren 90. Het was de tijd van overvloedige aandacht voor zwakke leerlingen, voor allochtone leerlingen, voor alles wat afweek van de gemiddelde Vlaamse leerling. Er werden allerlei maatregelen verzonnen om achterblijvers bij het onderwijs te betrekken, de gekende 'Parels voor de Zwijnen', terwijl intelligente Vlaamse leerlingen geen uitdagingen kregen, hoogbegaafden en uitblinkers werden aan de kant gezet, geen maatregelen voor hen.
Om de kwaliteit van ons onderwijs weer op te schroeven moet er afgestapt worden van het 'iedereen-gelijk-principe'. Iedereen is niét gelijk. Er zijn kloven, etnische en andere, die niet te overbruggen zijn... Leerlingen moeten weer zin krijgen in competitie, gemotiveerd om elkaar te overtroeven en om de beste te willen zijn, met een prestatiedrang die op springen staat... Er moeten beter opgeleide leerkrachten komen die bekwaam zijn om een klas te runnen, een klas als geheel... Zwakke leerlingen en alle soorten achterblijvers moeten minder aandacht krijgen... En tot slot: minder vakanties, minder vrije dagen en minder schooluitstappen... De onderwijskwaliteit zal een nooit geziene heropbloei kennen!
|