Er bereiken ons hartverscheurende berichten over allochtonen die zich op school niet lekker in hun vel voelen en daarom minder presteren. En zo ontstaat er een prestatiekloof tussen leerlingen-van-hier en leerlingen-niet van-hier.
Onderzoekers van KU Leuven stelden onlangs vast dat de prestatiekloof vlugger overbrugd kan worden als scholen rekening houden met culturele verschillen in de klas, als ze dus een multicultureel beleid voeren.
Scholen daarentegen die culturele verschillen negeren (assimilatiebeleid) slagen er niet in om de kloof te dichten, maar zij werken wél integratiebevorderend en beschermen de onderwijskwaliteit. Kloven hoeven niet gedicht te worden als álle kinderen samen in één cultureel geheel opgenomen worden.
Het diversiteitsbeleid is dus bepalend voor het dichten van prestatiekloven, zegt het Leuvense onderzoek, nog altijd het belang van integratie verzwijgend. Zij stellen 'kloven dichten' boven 'integreren'.
Kloven kunnen nooit gedicht worden zonder het onderwijsniveau aan te tasten, er wordt geknabbeld aan de onderwijskwaliteit als allochtonen zich prettiger voelen op school. Het allochtone gelukzalige gevoel legt automatisch de lat lager en slimme leerlingen zijn het eerste slachtoffer van deze neergang want zij krijgen geen optimaal onderwijs meer.
Samengevat: het Leuvense onderzoek over 'kloven dichten' is een pleidooi voor nivellering en lager zakkende latten.
|