Er komt een nieuw vak in de lerarenopleiding. Hogescholen bieden een extra onderwijsvak aan: Nederlands niet-thuistaal, voor wie les wil geven aan anderstaligen in onthaalklassen of aan volwassen anderstaligen.
Studenten maken er kennis met specifieke didactische methodes om te kunnen focussen op de verschillen tussen de taal van anderstaligen en het Nederlands.
Interculturele communicatie krijgt veel aandacht in de nieuwe opleiding. Afghanen en Syriërs verstaan sommige Nederlandse woorden heel anders dan wat wij bedoelen. En omdat anderstaligen een zeer diverse groep vormen, moeten nieuwe leerkrachten leren differentiëren en individualiseren... Komt allemaal kijken bij de nieuwe opleiding.
Tóch is het nieuwe vak Nederlands niet-thuistaal een achternahollen van het probleem van anderstaligheid. Omdat vertrokken wordt van de vreemde thuistaal en - o wee - het Nederlands een tweederangsrol toebedeeld krijgt. Vroeger vertrok men ook van de moedertaal van migranten en hun cultuur, toen NT2 inburgerde in het migrantenonderwijs. Later zijn onderwijsmensen tot het inzicht gekomen dat nooit van de thuistaal vertrokken mag worden om Nederlands te leren. En nu, zovele jaren later, begaat men dezelfde fout: Nederlands leren vanuit eigen moedertaal!
Nederlands niet-thuistaal... waarmee NT2 weer eens toeslaat. De nieuwe opleiding wordt algauw een NT2-opleiding genoemd. NT2 (Nederlands tweede ! taal) heb ik vroeger gekend als een miljoenenproject voor het migrantenonderwijs, een project dat brandhout maakte van het klassieke taalonderricht, en waar eigen vreemde taal en cultuur behouden werd. Koen Jaspaert, de bedenker van NT2: "Anderstalige ouders moeten thuis met hun kinderen de eigen moedertaal spreken. Kinderen moeten een moedertaal hebben, voor ze aan een andere taal beginnen"... Koen Jaspaert en zijn NT2 berokkende vroeger veel schade aan het traditionele taalonderwijs, en bezorgde leerkrachten Nederlands een algeheel ongenoegen en frustraties... Een "uitholling van het taalonderwijs", berichtte vroeger Onderwijskrant Vlaanderen.
|