Een onderzoek van UGent en VUB wijst uit dat kleuters door scholen vaak gediscrimineerd worden op basis van hun afkomst en hun naam.
Om tot die conclusie te komen stuurden de onderzoekers valse e-mails naar 2.000 Vlaamse kleuterscholen. Daarbij deden ze alsof ze de ouders waren van een kleuter die ze wilden inschrijven.
Fictieve personen dus, verzonnen door de onderzoekers, valse namen, valse adressen, bedrieglijke praktijken zoals we die zien bij anoniem bellen of anoniem solliciteren. Op z'n big brothers. Dat is scholen voor de gek houden!
Nog iets bedenkelijks: als je je kind in een school wilt inschrijven ga je toch persoonlijk met dat kind naar school, het is een live-aangelegenheid en geen e-mailgezever van op afstand.
Uit het onderzoek bleek dat kleuters met een vreemde naam 30% minder kans maakten om ingeschreven te worden dan kleuters met een Vlaamse naam. Volkomen begrijpelijk. Scholen die waken over de onderwijskwaliteit en op hun hoede zijn voor alles wat die kwaliteit kan aantasten, weren minderbegaafden, andersgetooiden en anderstaligen, want die halen het niveau van de gemiddelde leerling flink naar omlaag, tot onder het vriespunt.
Zet die anderstaligen en vreemdelingen toch allemaal apart, integreren willen en kunnen ze toch niet, en laat het Vlaamse onderwijs openbloeien om topscoorders te vormen. Na de inzinking van het kwaliteitsonderwijs door corona hebben we nieuwe Vlaamse genieën en bollebozen nodig. Het zou onverantwoord zijn om randgevallen, buitenbeentjes en andere achterlijken te mengen met onze eigen leerlingen. Het linkse streven naar gelijkheid in het onderwijs past niet meer in deze coronatijden. En eerder ook niet.
We weten al lang dat een gemixte klas, gemixte scholen, waarin iedereen met gelijke kansen naar de eindstreep gesleurd wordt, dat die scholen verloederen en uiteindelijk niet meer bestaan of opgeslokt worden door grotere scholen. Niks geen eindstreep, voor niemand, de nivellering naar beneden voltooit zich in volle glans en glorie in gemixte scholen... Mijn klaviertoetsen zijn versleten, zo vaak heb ik al gepleit voor apart onderwijs.
|