Over de vele gebuisden aan onze universiteiten verscheen er een artikel vlak na de discussie over wel of niet inkorten van de zomervakantie. Niet toevallig.
De driejarige bachelor-opleiding wordt door steeds minder studenten met succes beëindigd. Slechts 30% slaagde na de normale termijn van drie jaar. Er zijn ook percentages bekend van studenten die afhaken in de loop van de driejarige opleiding. Statistiek Vlaanderen vergeleek de cijfers van 10 jaar geleden met de huidige cijfers.
Het probleem van de bachelors is allang gekend en betreurd. Op 25.2.18 schreef ik onder de titel "Studieduur wordt langer": Steeds meer bachelorstudenten doen langer dan drie jaar over hun studies. De falende studenten zijn een afgezaagd refreintje geworden, want d'r zijn er hoe langer hoe meer gebuisden aan de universiteit. Deze losers komen uit middelbare scholen waar door multicultureel geklungel het lespeil naar beneden dondert waardoor studenten slecht voorbereid hogere studies aanvatten. Hierover heb ik al vaak geschreven, over de nadelen van multicultureel middelbaar onderwijs, maar ik vertel het graag nog eens. De middelbare scholen zijn te gemakkelijk geworden! Ze sluiten hoe langer hoe minder aan op hoger onderwijs!
Of ligt de lat te hoog aan onze universiteiten? Neen, het niveau van de studenten ligt te laag! Er zou een onderzoek moeten komen naar het schoolverleden van alle gebuisden. Wie zijn die losers? Van welke middelbare scholen komen ze? Hoeveel nationaliteiten telde de schoolbevolking? Hoe gevarieerd was er de etnische afkomst van de leerlingen?...
En tenslotte zijn er de leerlingen-met-een-beperking die verhinderen dat scholieren zich optimaal voorbereiden op hoger onderwijs. Het leersteundecreet (het vroegere M-decreet) doet het streven naar inclusiviteit in het onderwijs verontrustende vormen aannemen. Iedereen-telt-mee, alle-kinderen-gelijk... Doven en blinden, debielen en imbecielen, idioten en zwakzinnigen, autisten en hyperkineten, verlamden en kreupelen, ongeletterden en anderstaligen, domkoppen en uilskuikens... ze mogen allemaal deelnemen aan het reguliere onderwijs, samen met uitblinkers en hoogbegaafden die gediscrimineerd worden omdat alle aandacht gaat naar achterblijvers en achterlijken die het lespeil doen dalen tot het gezakt is beneden alle peil.
Hoe komt het toch dat zoveel bachelors niet slagen in het hoger onderwijs?...