15) gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen.
16) Nog andere schapen heb Ik die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem luisteren en het zal worden één kudde, één herder.
17) Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg, om het weder te nemen.
18) Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af.
Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen;
"Lieve kinderen, ik nodig je uit missionarissen te worden van mijn boodschappen, die ik hier via deze plaats - die mij lief is - geef.
God heeft mij toegestaan zolang bij jullie te blijven.
Daarom, mijn lieve kinderen, nodig ik je uit de boodschappen die ik je geef, met liefde te beleven en ze door te geven aan de hele wereld, zodat een stroom van liefde vloeit naar de mensen, die vol haat en onvrede zijn.
Mijn lieve kinderen,
ik nodig je uit vrede te worden waar onvrede is, licht waar duisternis is, zodat ieder hart het licht en de weg van het heil aanneemt.
Dank dat je aan mijn oproep gehoor hebt gegeven. "
Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen, zoals Zij zich kenbaar maakte aan Bernadette te Lourdes
O Maria zonder zonden ontvangen, bid voor ons die onze toevlucht tot U nemen.
Zoeken in blog
abc_van_louise
Je kunt op twee manieren tegen het leven aankijken; ofwel geloof je niet in wonderen, ofwel geloof je dat alles een wonder is. Albert Einstein Mijn Heer en mijn God, mijn Jezus Barmhartigheid.
Op uitnodiging van de paus, kwamen de presidenten van Israël en Palestina en de Patriarch van Constantinopel, om samen te bidden voor vrede in het Heilig Land en het hele Midden Oosten. Een indrukwekkend en tegelijk ingetogen samenzijn, in de tuinen van het vaticaan te Rome. Joden, Christenen en Moslims; Samen biddend, luisterend, elkaar welgemeend een wens van vrede geven, en een olijfboom planten. Mooie gebaren. Die laat ons hopen een vervolg krijgen op weg naar echte vrede. Alleen met Gods hulp is dit mogelijk. Mooi Pinksterfeest. Louise
Jeruzalem moet een stad van vrede zijn, (zei de paus)
Paus en Patriarch bidden om eenheid.
Video http://youtu.be/id4phO6N_aU
Paus Franciscus heeft maandagochtend de Rotskoepel op de Tempelberg en de Klaagmuur in Jeruzalem bezocht. Bij de Rotskoepel sprak de paus met de grootmoefti van Jeruzalem, Mohammed Hoessein. Bij de Klaagmuur omhelsde de paus zijn Argentijnse vriend rabbijn Abraham Skorka. Vervolgens ging de paus door naar het Joods instituut Yad Vashem, de officiële staatsinstelling van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust en de redders van Joden. De Tempelberg is voor joden, christenen en moslims een historische en heilige plaats.
De paus aan de klaagmuur en de Tempelberg
Paus nodigt de presidenten Abbas (Palestina) en Peres (Israël) om samen met hem te bidden in het vaticaan. Beide presidenten hebben de uitnodiging aanvaard.
Dit is voor mij de meest ontroerende van al de foto's
De paus, en zijn Argentijnse vrienden, een Rabbijn en een Imam in respect, maar ook in vriendschap en verbondenheid met elkaar. De paus had hen uitgenodigd om deze pelgrimstocht samen met hen te maken.
Morgen vertrekt de paus naar Jordanië en daarna naar het Heilig Land. Het is eerst en vooral een pelgrimstocht, naar de plaatsen waar Jezus geboren is en geleefd heeft. De paus vraagt ons gebed. Dank
Homilie ter gelegenheid van de verjaardag van de Gemeenschap van Sant’Egidio
Vierde Paaszondag, Antwerpen, 11 mei 2014
Vrienden ontmoeten doet me altijd veel plezier, en het mooie aan katholiek zijn is dat je overal in de wijde wereld vrienden kunt vinden, vorige week in de Verenigde Staten, en vandaag hier in Antwerpen. Daarom groet ik jullie allen hartelijk. Ik ben vooral blij om jullie bisschop Johan Bonny te begroeten, met wie ik in Rome jarenlang vertrouwelijk en vruchtbaar heb samengewerkt aan de bevordering van de christelijke eenheid. Ik ben ook blij samen met jullie de 46ste verjaardag van Sant’Egidio in Rome en de bijna dertigste verjaardag van Sant’Egidio hier in Antwerpen te mogen vieren en God te danken voor alle goede dingen die de vrienden van Sant’Egidio in die periode hebben kunnen doen voor de Kerk, voor vrede in de wereld, voor oecumenische en interreligieuze vriendschap en voor arme mensen. Zij gaven een prachtig getuigenis van wat het betekent en hoe mooi het is om christen te zijn in onze wereld van vandaag. Dank jullie, lieve vrienden, voor dit getuigenis!
Ik voel mij hier dus onder vrienden. Ik spreek helaas jullie mooie Vlaamse taal niet! Maar desondanks begrijpen we elkaar. We delen dezelfde doop, hetzelfde geloof, dezelfde fundamentele overtuigingen, dezelfde missie, dezelfde hoop en over het algemeen zijn we één in dezelfde Heer Jezus Christus. Dus laten we ons de vraag stellen: Wie is Jezus Christus? En wat betekent het om christen te zijn, dat wil zeggen, een navolger van Christus? De evangelielezing van vandaag geeft ons een duidelijk antwoord en kan een betrouwbare richtingaanwijzer zijn voor het vervolg van onze weg.
To pray the holy rosary is to study Jesus and be transformed into Him. But before that can be accomplished, we need two teachers: one divine and human. The divine teacher is the Holy Spirit, and human teacher is Mama Mary. They are necessary in our spiritual lives to give birth to Jesus in souls because it is through them that mystery of Incarnation was made possible in Mama's virginal womb------Fr.CS, OP
De heilige rozenkrans bidden is Jezus leven bestuderen om te worden zoals Hij. Maar om dat te bereiken, hebben we twee leraars nodig: een goddelijke en menselijke. De goddelijke leraar is de Heilige Geest, en de menselijke leraar is Maria, de moeder van Jezus. Ze zijn nodig in ons geestelijk leven om Jezus te doen kennen in de zielen. Want het is door Hen dat het mysterie van de menswording is mogelijk gemaakt in Maria’s maagdelijke schoot.
Johannes-Paulus ll was, een grote paus, een sterke persoonlijkheid, maar ook beminnelijk man.
Ik heb het geluk gehad hem tweemaal te mogen ontmoeten. Naar aanleiding van zijn heilig verklaring zijn er veel oudere foto's van hem in omloop, vooral op Facebook.
Zo zie je hem vaak wandelend in de tuinen van het vaticaan, terwijl hij de Rozenkrans bidt. Daar gaat het nu over, over de Rozenkrans. Als een intelligent en begaafd mens dit gebed bidt, is dat voor mij een aanleiding om op zoek te gaan naar het waarom ervan.
Om te beginnen, de pausen uit de laatste decenia waren stuk voor stuk Mariale Pausen. Met andere woorden, ze hadden allemaal een persoonlijke relatie met Maria, de moeder van Jezus.
In Fatima en ook in Lourdes en op andere plaatsen vroeg Maria om de Rozenkrans te bidden. Het is een bijzonder wapen tegen satan, die er alles aan doet om Gods Schepping te vernielen.
Maar...en dat heb ik pas de laatste tijd ontdekt, het is tevens een bezinning over het leven van Jezus, de blijde, droeve en glorievolle Mysteries.
Zo was het vele eeuwen, maar Paus Johannes-Paulus II heeft er nog een vierde reeks aan toegevoegd. De Mysteries van HET LICHT.
Vijf lichtende mysteries, vijf betekenisvolle momenten uit deze periode van Christus’ leven stelt de paus centraal.
Het doopsel van Jezus in de Jordaan is het mysterie van het Licht bij uitstek. Op het ogenblik dat hij afdaalde in het water van de rivier, - de onschuldige die zich omwille van ons tot 'zonde' maakt, het Lam Gods dat de zonden wegneemt – op dat ogenblik zag hij de hemel opengaan en de stem van de Vader noemde hem zijn geliefde zoon, terwijl de Geest op hem neerdaalde en hem belastte met de zending die hij moest volbrengen. Omdat hij de zonden van de wereld op zich neemt, worden ook wij kinderen van God.
2. De zelfopenbaring van Christus op de bruiloft van Kana(Joh. 2:1-12) is het tweede mysterie van het Licht. Te Kana maakte Jezus een begin met de tekenen en openbaarde hij zijn heerlijkheid. Hij opende de harten van zijn leerlingen voor het geloof, dankzij de tussenkomst van Maria, de eerste onder de gelovigen. De bruiloft te Kana was zijn eerste openbare daad. Christus veranderde water in wijn als teken van Gods oneindige liefde voor de mensen. Het hemelse bruiloftsfeest mag geen einde kennen, het feest moet doorgaan. Gods liefde kent geen grenzen.
3. Een ander mysterie van Licht is de predikingzelf waarmee Jezus de komst van het Rijk Gods aankondigde en opriep tot bekering (vgl. Mc. 1:15), terwijl hij de zonden vergaf van allen die in nederig vertrouwen tot hem kwamen. "De Geest des Heren is over mij gekomen, omdat Hij mij gezalfd heeft. Hij heeft me gezonden om aan armen de Blijde Boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, en aan blinden dat zij zullen zien; om verdrukten te laten gaan in vrijheid, om een genadejaar van de Heer af te kondigen" (Lc. 4:18-19). Met deze Blijde Boodschap begint het dienstwerk van barmhartigheid, een taak die de kerk in zijn naam verder zet.
De gedaanteverandering op de berg Taborkon niet ontbreken tussen de mysteries van het Licht. De goddelijke heerlijkheid straalde immers af van het gelaat van Christus. Toen reeds mochten de apostelen het ware gelaat van de Heer aanschouwen. Gesterkt door deze ervaring waren ze in staat om met Jezus de weg naar Jeruzalem te gaan, het lijden tegemoet. Dood en lijden hebben echter niet het laatste woord. Eens zullen ook wij, samen met Jezus, delen in de heerlijkheid van de verrijzenis.
5. Het laatste mysterie van het Licht is het Laatste Avondmaal, de instelling van de eucharistie. Christus gaf zijn lichaam en bloed als voedsel onder de tekenen van brood en wijn. Daarmee getuigde hij van zijn liefde "tot het einde toe" (vgl. Joh. 13:1). Jezus gaf zichzelf als offer voor de redding der mensen.
In deze vijf mysteries van het Licht blijft de aanwezigheid van Maria op de achtergrond. Nochtans richt het gebed van de rozenkrans vooral tot Maria. Enkel bij de bruiloft te Kana komt Maria ter sprake, maar de rol die zij hier vervulde, begeleidt het hele optreden van Jezus: "Doe maar wat hij u zeggen zal" (Joh. 2:5). Zoals Maria in haar eigen leven openstond voor de wil van God – "Zie de dienstmaagd van de Heer, mij geschiede naar uw woord" - zo moeten ook wij leren de wil van God te volgen. Daarvan gaf Maria het voorbeeld en het advies: "doe maar wat hij u zeggen zal", vertrouw op de Heer.
De wil van God ontdekken we alleen maar door week na week, zondag na zondag, te kijken en te luisteren naar de woorden en de daden van Christus en deze in gebed te overwegen. In gebed mogen we ook onze eigen intenties aan God toevertrouwen. De wereldvrede en de kleine wereld van het eigen gezin verdienen daarbij een bijzondere aandacht. "Het wapen waarmee wij de wereld overwinnen is geen ander dan ons geloof" (1 Joh. 5:1-9).
Laat ons vertrouwen in de Goddelijke Barmhartigheid. Paus Franciscus.
Morgen zondag 27 april 2014 worden twee pausen te samen heilig verklaard.
Dit is een unicum in de geschiedenis van de Kerk.
En dat er dan tegelijkertijd nog twee levende pausen zijn, maakt het buitengewoon.
Wie niet ziet of wil zien, dat we in een heel bijzondere tijd leven, moet nodig een bril kopen, of hem laten versterken.
Er komt nog bij, dat morgen het feest gevierd wordt van de GODDELIJKE BARMHARTIGHEID.
Jezus zelf heeft in de jaren dertig van de vorige eeuw, aan de Poolse kloosterzuster, Zuster Faustina opgedragen, om met de hulp van haar biechtvader/geestelijke leider
het feest aan de Kerk en de wereld bekend te maken.
Jezus wil dat heel de wereld zal vernemen, hoe Oneindig Barmhartig Hij is, voor ieder van ons, zoals Hij ook voor ieder van ons is gestorven en verrezen.
Zuster Faustina werd heilig verklaard door haar landgenoot,
de Paus, die morgen zelf heilig wordt verklaard, Johannes-Paulus II.
Jezus gaf opdracht aan Zuster Faustina een beeltenis van Hem
te tekenen, zoals zij Hem zag.
Uit het Heilig Hart van Jezus kwamen rode en witte stralen.
“De twee stralen duiden bloed en water aan.
De doorzichtigestraal duidt het water aan dat de zielen rechtvaardig maakt.
De rode straal duidt het bloed aan dat het leven van de zielen is.
Deze twee stralen kwamen uit de diepten
van mijn tedere barmhartigheid toen mijn hart
dat folterende pijn had geleden op het kruis door een speer geopend werd.
Deze stralen beschermen de zielen voor de toorn van mijn Vader.
Gelukkig is diegene die onder hun bescherming zal wonen,
want de rechtvaardige hand van God
zal geen macht over hem hebben”.blz. 71 (nr. 299)
“De mensheid zal geen vrede kennen totdat zij zich met vertrouwen
tot mijn barmhartigheid wendt”. blz. 71 (nr. 300)
“Wanneer je dit gebed met een berouwvol hart en met geloof voor een zondaar bidt,
zal Ik hem de genade van bekering geven.
Dit is het gebed:
"O bloed en water, dat uit het hart van Jezus stroomde
als een bron van barmhartigheid voor ons,
ik vertrouw op U”. blz. 52 (nr. 187)
HET FEEST VAN DE GODDELIJKE BARMHARTIGHEID
“Ik wil dat de eerste zondag na Pasen het feest van de Barmhartigheid wordt. Vraag aan mijn trouwe dienstknecht[Pater Sopocko] om op deze dag de hele wereld over mijn grote barmhartigheid te vertellen. Dat wie zich ook maar op die dag tot de fontein van het leven wendt volledige vergeving van zonden en straf zal ontvangen”. blz. 71 (nr. 300)
“Ik wil dat het feest van de goddelijke Barmhartigheid een redmiddel en een schuilplaats wordt voor alle zielen en in het bijzonder voor de arme zondaren. Op die dag staan de diepste diepten van mijn tedere barmhartigheid open. Ik stort een hele oceaan van genaden uit over die zielen die tot de fontein van mijn barmhartigheid naderen. De ziel die te biechten zal gaan en de heilige communie zal ontvangen, zal volledige vergeving van zonden en straf ontvangen. Op die dag staan alle sluizen van de hemel, waardoor de genade vloeit, open. Laat geen enkele ziel bang zijn om tot Mij te naderen, zelfs al zijn haar zonden als scharlaken. Mijn barmhartigheid is zo groot dat geen enkel verstand of het van een mens of van een engel is, in alle eeuwigheid in staat zal zijn om haar te doorgronden. Alles wat bestaat is uit de diepste diepten van mijn allertederstebarmhartigheid voortgekomen. Iedere ziel zal in de hele eeuwigheid mijn liefde en barmhartigheid in haar verhouding tot Mij beschouwen. Het feest van de Barmhartigheid kwam op uit mijn diepste tederheid. Het is mijn wil dat het op de eerste zondag na Pasen plechtig gevierd wordt”. blz. 149 (nr. 699)
Toen ze Jeruzalem naderden en bij Betfage op de Olijfberg kwamen, stuurde Jezus er twee leerlingen op uit. Zijn opdracht luidde: "Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij me. En als iemand jullie iets vraagt, antwoord dan: 'De Heer heeft ze nodig.' Dan zal men ze meteen meegeven."
De leerlingen gingen op weg en deden wat Jezus hun had opgedragen. Ze brachten de ezelin en het veulen mee, legden er mantels op en lieten Jezus daarop plaatsnemen. Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg. De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: "Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!" Toen hij Jeruzalem binnenging, raakte de hele stad in rep en roer. "Wie is die man?" wilde men weten. Uit de menigte werd geantwoord: "Dat is Jezus, de profeet uit Nazaret in Galilea."
Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver en riep hun toe: "Er staat geschreven: 'Mijn huis moet een huis van gebed zijn,' maar jullie maken er een rovershol van!"
Toen kwamen er in de tempel blinden en verlamden naar hem toe, en hij genas hen. De hogepriesters en de Schriftgeleerden zagen welke wonderen hij verrichtte en hoorden de kinderen in de tempel "Hosanna voor de Zoon van David!" roepen, en ze waren hoogst verontwaardigd. Ze gingen hem vragen: "Hoort u wat ze zeggen?" En Jezus antwoordde hun: "Jazeker! Hebt u dan nooit gelezen: 'Door de mond van kinderen en zuigelingen hebt u zich een loflied laten zingen'?"
Zo liet hij hen staan, en hij ging de stad uit, naar Betanië, waar hij de nacht doorbracht.
Morgen zondag wordt op VRT1 de Eucharistieviering van Palmzondag uitgezonde,. Wie niet naar de kerk kan gaan, maar toch de viering wil meemaken, kan dit dus op de Belgische TV zender VRT1 volgen vanaf 10u. Welkom
Het teken van de vijgenboom
Toen hij vroeg in de morgen naar de stad terugkeerde, kreeg hij honger. Langs de weg zag hij een vijgenboom staan. Hij liep ernaartoe, maar er zaten alleen maar bladeren aan. Daarop zei hij tegen de boom: "Nooit ofte nimmer zul je meer vrucht dragen!"
Ogenblikkelijk verdorde de vijgenboom. Toen de leerlingen dat zagen, vroegen ze verbaasd: "Hoe kan het dat die vijgenboom zo plotseling verdorde?"
Jezus antwoordde: "Ik verzeker jullie: als jullie geloven zonder te twijfelen, zul je niet alleen teweeg kunnen brengen wat er gebeurde met de vijgenboom, maar zul je zelfs tegen die berg kunnen zeggen: 'Kom van je plaats en stort je in zee,' en het zal gebeuren. Alles waarom jullie in je gebeden vragen zullen jullie krijgen, als je maar gelooft."
Onderricht aan hogepriesters, oudsten en Farizeeën Toen hij naar de tempel was gegaan en daar onderricht gaf, kwamen de hogepriesters en de oudsten van het volk naar hem toe. Ze vroegen hem: "Op grond van welke bevoegdheid doet u die dingen? En wie heeft u die bevoegdheid gegeven?"
Jezus gaf hun ten antwoord: "Ik zal u ook een vraag stellen, en als u mij daarop antwoord geeft, zal ik u zeggen op grond van welke bevoegdheid ik die dingen doe.
In wiens opdracht doopte Johannes? Kwam die opdracht van de hemel of van mensen?" Ze overlegden met elkaar en zeiden: "Als we zeggen: 'Van de hemel,' dan zal hij tegen ons zeggen: 'Waarom hebt u hem dan niet geloofd?' Maar als we zeggen: 'Van mensen,' dan krijgen we het volk over ons heen, want iedereen houdt Johannes voor een profeet."
Dus gaven ze Jezus als antwoord: "We weten het niet."
Daarop zei hij tegen hen: "Dan zeg ik u ook niet op grond van welke bevoegdheid ik die dingen doe. Wat denkt u van het volgende? Iemand had twee zonen. Hij zei tegen de een: 'Jongen, ga vandaag in de wijngaard aan het werk.' De zoon antwoordde: 'Ik wil niet,' maar later bedacht hij zich en ging alsnog. Tegen de ander zei de man precies hetzelfde. Die antwoordde: 'Ja, vader,' maar ging niet. Wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan?"
Ze zeiden: "De eerste." Daarop zei Jezus: "Ik verzeker u: de tollenaars en de hoeren zijn u voor bij het binnengaan van het koninkrijk van God. Want Johannes koos de weg van de gerechtigheid toen hij naar u toe kwam. U geloofde hem niet, de tollenaars en de hoeren wel. En ook al zag u dat, u hebt u niet willen bedenken en hem alsnog willen geloven.
Luister naar een andere gelijkenis. Er was eens een landheer die een wijngaard aanlegde en hem omheinde. Hij groef er een kuil voor de wijnpers en bouwde een uitkijktoren. Toen verpachtte hij hem aan wijnbouwers en ging op reis.
Tegen de tijd van de druivenoogst stuurde hij zijn knechten naar de wijnbouwers om zijn vruchten in ontvangst te nemen. Maar de wijnbouwers grepen de knechten, ze mishandelden er een, doodden een ander en stenigden een derde.
Daarna stuurde de landheer andere knechten, een grotere groep dan eerst, maar met hen deden ze hetzelfde. Ten slotte stuurde hij zijn zoon naar hen toe, met de gedachte: Voor mijn zoon zullen ze wel ontzag hebben.
Toen de wijnbouwers de zoon zagen, zeiden ze onder elkaar: "Dat is de erfgenaam! Kom op, laten we hem doden en zo zijn erfenis opstrijken," en ze grepen hem vast, gooiden hem de wijngaard uit en doodden hem.
Wanneer nu de eigenaar van de wijngaard komt, wat moet hij dan met die wijnbouwers doen?"
Ze antwoordden: "De onmensen! Laat hij ze op een mensonwaardige manier ombrengen en de wijngaard verpachten aan andere wijnbouwers, die de vruchten wel aan hem afdragen wanneer het daar de tijd voor is."
Daarop zei Jezus tegen hen: "Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen: 'De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden. Dankzij de Heer is dit gebeurd, wonderbaarlijk is het om te zien.' Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht laat dragen. Wie over die steen struikelt zal gebroken worden, en iedereen op wie die steen valt zal worden verpletterd."
Matteüs 26: Jezus met kostbare olie gebalsemd Toen Jezus deze laatste rede had uitgesproken, zei hij tegen zijn leerlingen: "Over twee dagen is het, zoals jullie weten, Pesach. Dan wordt de Mensenzoon uitgeleverd om gekruisigd te worden."
Ondertussen kwamen de hogepriesters en de oudsten van het volk bijeen in het paleis van de hogepriester, Kajafas. Daar beraamden ze het plan om Jezus door middel van een list gevangen te nemen en hem te doden. "Maar niet op het feest," zeiden ze, "want dan komt het volk in opstand."
Toen Jezus in Betanië in het huis van Simon - degene die aan huidvraat had geleden – aanlag voor een maaltijd, kwam er een vrouw naar hem toe. Ze had een albasten flesje met zeer kostbare olie bij zich en goot die uit over zijn hoofd.
De leerlingen ergerden zich toen ze dit zagen en zeiden: "Wat een verspilling! Die olie had immers duur verkocht kunnen worden, dan hadden we het geld aan de armen kunnen geven."
Jezus hoorde het en zei: "Waarom vallen jullie deze vrouw lastig? Zij heeft iets goeds voor mij gedaan.
Want de armen zijn altijd bij jullie, maar ik zal niet altijd bij jullie zijn.
Door die olie over mij uit te gieten, heeft ze mijn lichaam voorbereid op het graf.
Ik verzeker jullie: waar ook ter wereld het goede nieuws verkondigd zal worden, zal ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan."
Daarop ging een van de twaalf, die met de naam Judas Iskariot, naar de hogepriesters en zei: "Wat krijg ik van u als ik hem aan u uitlever?" Ze betaalden hem dertig zilverstukken.
Vanaf dat moment zocht hij een gunstige gelegenheid om hem uit te leveren.
een vredevolle zondag gewenst en een goed begin van de GOEDE WEEK.
Vandaag het hoogfeest van Maria Boodschap Aankondiging van de Engel Gabriël aan Maria
Negen maanden vr.de geboorte des Heren herdenken wij hoe zijn komst door de engel Gabriel werd aangekondigd. Om duidelijker te laten uitkomen dat 25 maart eerst en vooral een feest des Heren is, heeft men in de nieuwe Liturgische Latijinse boeken de oorspronkelijke benaming van dit feest hersteld: aankondiging van de Heer. Op deze dag vieren wij het begin van onze verlossing, de vervulling van het profetisch woord zoals dit in het Evangelie wordt vermeld. Zie, maagd zal zwanger worden en een zoon ter wereld brengen (Mt. 1, 23), de intrede van Christus in deze wereld; slachtoffers en gaven hebt Gij niet gewild maar Gij hebt voor Mij een lichaam bereid... Ik ben gekomen, o God, om Uw wil te doen. (Hebr. 10, 5-7)
Waarschuwt God ons voor een gigantische ramp die zou kunnen beginnen in Rusland en Oekraïne? Het is niet uitgesloten. In beide landen, zijn in een tiental kloosters, Iconen beginnen huilen.
In Rusland en Oekraïne, zijn in sommige kloosters en kerken, de tranen beginnen vloeien bij een aantal Iconen. In de orthodoxe traditie is een duidelijk teken van boven, dat is een oproep aan de mensen tot bekering en waarschuwen voor naderende moeilijke tijden. Pictogrammen worden nu huilen onder anderen Rostov-on-Don, Odessa, Rivne, Novokuznetsk. Eerder vergelijkbaar fenomeen in Rusland en Oekraïne, heeft plaatsgevonden vóór de Oktoberrevolutie in 1917 en de val van de tsaristische regime.
Morgen begint de vasten. Voor velen betekent dit weinig of niets, zelfs voor christenen. Spijtig, want vasten is een tijd om los te komen van zichzelf, en meer tijd en aandacht te besteden aan God en aan onze medemens. Aswoensdag, en Goede Vrijdag zijn 2 dagen waarvoor de Kerk vraagt om daadwerkelijk te vasten. Dat kan naast voeding ook zijn, niet uitgaan, geen tv, geen vermaak. Maar daartegenover, gebed, ziekenbezoek, bezinning. Stilte, Eucharistie, biecht misschien? Hieronder vindt U de link naar de pagina over Medjugorje, waar U al de boodschappen vindt van de Koninging van de Vrede. Ik wens U vrede, in de komende weken, op weg naar Pasen. Louise
We zitten in een hoge versnelling,hebt u het ook gemerkt?
De vervolging van christen, overal ter wereld, spreidt zijn tentakels uit. Eerst in het Oosten, dan in het Zuiden en nu in het Westen.
Mensen worden aangevallen omwille van hun geloof, omwille van hun getuigenis, hun inzet. Wat vroeger een mensenrecht was, begint nu af te takelen.
Recht op leven, ook dat was OOIT een mensenrecht, tot abortus, vanuit het Westen zijn tentakels uitstrekte, al dan niet gefinancierd door grote broer, Amerika.
Wie nu tegen abortus is, is marginaal. Hij of zij wordt verweten de mensenrechten NIET ter repecteren.
Kunt U nog volgen? Ik niet. Alle logica is zoek. Wie voor het leven is, wordt uitgespuwd, is conversatief. wie voor abortus is, wordt geprezen als vooruitstrevend en tolerant.
En dat kleine ongeboren kindje heeft niets, maar dan ook helemaal niets in de pap te brokken. Het hangt af van de goodwill van zijn ouders, maar ook van anderen of het al dan niet het levenslicht zal zien.
Wat een hypocriete situatie.
Spanje heeft een wetsvoorstel klaar om abortus slechts in een aantal omstandigheden te laten plaats vinden, zoals bv. na verkrachting, of wanneer het leven van de moeder in het gedrang komt.
Toch wordt er druk uitgeoefend om abortus op VERZOEK (zonder gewichtige reden) in de wet te houden. Vele mensen weten echt niet meer waar het om gaat. Ze marchanderen of het niets is.
MAAR: als je sommigen onder hen de vraag stelt of ze bv. voorstander zijn voor het redden van zeehondjes, zeggen ze volmondig JA. Ik verzin dit niet, maar maakte het mee, met een enquête op straat, door 2 jonge mensen van één of andere "groene" organisatie. Redden van dieren, volmondig JA! Redden van ongeboren mensenkinderen, geen of een aarzelend antwoord, maar zeker niet voor.
HEER onz GOD, als wij luisteren naar wat U ons door uw profeten en vooral door Jezus hebt geleerd, dan weten wij dat wij ALLE leven moeten eerbiedigen.
Gij zijt de Schepper, die leven geeft, die liefde is. Leer ons om te gaan met de problemen van deze tijd, in liefde en eerbied. Niemand te veroordelen, maar durven getuigen van wat goed is en edel en overeenkomt met uw Heilige Wil.
Help ons om dankbaar te zijn voor alles wat we van U gekregen hebben, en nooit bang te zijn, om uw Waarheid en Liefde te verkondigen. Amen.
De kern van het christendom laat zich in een korte zin samenvatten,zo hield de paus zijn toehoorders vandaag voor tijdens het middaggebed op het Sint-Pietersplein. De zin “En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond”is een steeds weer verbazingwekkende theologische uitspraak van de evangelist Johannes die het “hele christendom” omvat, aldus de paus.
'Enorme liefde' Het betekent dat God, door Jezus, in de menselijke geschiedenis binnentrad, en sterfelijk en kwetsbaar werd om de mensen heel nabij te zijn, aldus Franciscus. Behalve de zonde bleef niets menselijks Christus vreemd. Zijn geboorte, die met Kerstmis gevierd werd, is de uitdrukking van deze “enorme liefde van God voor de mensheid”, zei de paus.
Alle mensen zijn kinderen van God en behoren daarmee tot een grote familie, aldus de paus.
Iedereen heeft de taak te helpen om van de wereld een "gemeenschap van broeders" te maken en te zorgen dat het er in de samenleving rechtvaardiger en meer solidair aan toe gaat, zei hij tijdens de Angelustoespraak op Nieuwjaar. Daarvoor hadden zich op het St.-Pietersplein rond 100.000 mensen verzameld.
Christelijke hoop Eerder die ochtend had de paus in zijn preek opgeroepen 2014 met vertrouwen en daadkracht tegemoet te zien. Christenen putten hun hoop niet uit “breekbare menselijke beloften" of een eenzijdig toekomstoptimisme. In plaats daarvan moet elk mens vertrouwen op Gods liefdevolle bescherming en Zijn Voorzienigheid. Zijn zegen geeft kracht, moed en hoop, zei paus Franciscus.
Moed In zijn angelustoespraak waarschuwde de paus om niet onverschillig te staan tegenover oorlogen en geweld en geen onrecht te accepteren dat in vele delen van de wereld heerst.
Het komt erop aan zich moedig voor vrede en verzoening in te zetten en alle verleidingen tot wraak, arrogantie en corruptie te weerstaan.
Ware vrede vereist zachtmoedigheid en de geweldloze kracht van de waarheid en de liefde, zei de paus. Iedereen moet daarmee in zijn eigen omgeving beginnen.
Werelddag van de vrede De katholieke kerk viert het eerste januari als Werelddag van de Vrede. Dit jaar luidt het thema "Broederschap, fundament van de weg naar vrede". Het initiatief gaat terug op paus Paulus VI (1963-1978) en werd voor het eerst in 1968 gevierd. In zijn eerder al gepubliceerde vredesboodschap roept paus Franciscus op tot een meer rechtvaardige samenleving als basis voor een duurzame vrede.
Opkomen voor anderen Op oudejaarsavond deed de paus een beroep op de burgers van Rome om grotere solidariteit te tonen met de armen, vluchtelingen en anderen in nood.
Rome zou nog mooier zijn als het rijker was aan menselijkheid en gastvrijheid, zei hij. De inwoners en de toeristen mogen hun ogen niet sluiten voor de sociale problemen van de stad. Opkomen voor een menselijke behandeling van de vele vluchtelingen en werklozen in Rome is ieders zaak, niet alleen voor de officiële instanties, aldus de paus tijdens de vespers in de St.-Pieter.
The Papaboys Association has invited people worldwide to pray for the pope from their parishes or homes during a “prayer marathon” starting at midnight tonight and running until midnight tomorrow.
Toen Paus Benedictus aangesteld werd (de voorganger van deze paus) vroeg hij ook vanaf het begin om voor hem te bidden.
Als een paus geen mens van gebed is, is het onmogelijk om zijn taak goed te vervullen. Leider van meer dan 1 miljard katholieken verspreid over heel de wereld.
Buiten de verkondiging van Gods Woord en de viering van de Sacramenten, wat de eerste taak is van elke priester, is deze paus bijzonder begaan met de kleinen en de zwakken der aarde. Hij ijvert op alle mogelijke manieren voor de vrede. Hij is een man van gebed en van dialoog. Hij sluit niemand uit, en de deuren van de Kerk staan altijd open, voor ieder die op zoek is naar Jezus.
Eigenlijk is het een bovenmenselijke taak, zeker voor iemand die 77 is en bovendien als sinds zijn jeugd met maar één long leeft.
Hij slaapt weinig, bidt veel en werkt hard.
Deze paus vraagt bij iedere gelegenheid om voor hem te bidden. Hij weet: "zonder Gods genade en het werk van de Heilige Geest, kunnen wij niets."
Dat telt voor ieder die volgeling van Jezus wil zijn.
Medjugorje is het spirituele centrum van de wereld.
Zalige PausJoh.Paulus II
Christen-vervolging
'En, terwijl ik de slaap niet kon vatten, wist ik, ineengedoken tegen een ijskoude muur: iemand denkt op dit moment aan mij en pleit voor me bij de Heer.'
Irina Ratoesjinskaja (zeven jaar in Russisch werkkamp)
Dit zijn de martelaren van deze tijd. Vergeten wij hen niet in ons gebed
U wil ik loven Heer met heel mijn hart, ik zal verhalen van Uw grote daden, Uw Naam wil ik bezingen .
U wil ik loven Heer, met heel mijn hart, U bent voor mij de oorzaak van mijn vreugde, Alleluia.
Ik ben Louise
Ik ben een vrouw en woon in Vlaanderen (België ) en mijn beroep is huisvrouw.
Ik ben geboren op 31/01/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: ZOEK eerst het RIJK GODS en Zijn Gerechtigheid en de rest zal U geschonken worden. (Bijbel).