Dag 121 – Zondag – 03.09.2023 – Steiger Dendermonde – Steiger St Amands
We hebben vannacht geen lawaai gehoord van de fuif die gisteren avond bij de scouts aan de gang was. Die zijn blijkbaar ook rond 22:00 uur gestopt met muziek waardoor het stil werd. De schipper van de boot die gisteren avond tegen deze van de scheepvaart komen liggen is was ook content dat de jeugd vertrokken was.
In sluis Dendermonde naar de Schelde. Steiger St Amands bij laag tij. Afscheid van de Schelde.
Die boot vertrok deze morgen terwijl wij aan het ontbijt zaten. Wij gaan wachten tot na het hoogtij welk hier rond 08:30 uur gaat plaats vinden zodat we de stroming weer mee hebben richting Antwerpen.
Wij waren weg te 09:05 uur en een kwartier later aan sluis Dendermonde. Het niveau stond op de Schelde nu een halve meter hoger dan op de Dender dus de schutting duurde niet lang.
Eenmaal buiten hoorden we een vrachtschip oproepen dat ze in de bocht bovenstrooms de Dendersluis in de afvaart zaten, die gaan we binnen enkele minuten achter ons zien opduiken. De Lorca (86 m) liep ons op net voorbij de brug in Dendermonde. De schipper waarschuwde ons dat er nog eentje achter ons op komst was en die zou dan enkele minuten later voorbij komen. Het is wel goed dat die mannen ons dat laten weten. Hier verderop zitten er in de Schelde een paar krappe bochten dus is het daar opletten geblazen.
Het veerhuis, het Emile Verhaerenmuseum, Sahara art Stone. St Amands bij nacht.
Aan de steiger van Baasrode lagen maar 2 jachten. Normaal ligt dat hier vol aan de achterzijde. Wij voeren verder en arriveerden rond 11:00 uur ter hoogte van St Amands. Hier ligt de steiger waar ook het veerpont aanmeert. Aan de achterzijde is plaats (50 m) voor de pleziervaart (48 Hr) en aangezien we hier nog nooit gelegen hebben gaan we dat een uittesten. Gezien de stroming draaiden we net stroomopwaarts de steiger en lieten ons achteruit er achterin drijven om vast te maken. We lagen vast te 11:10 uur.
Toen we van onze fietstocht (31) km van St Amands richting Londerzeel en via Puurs, Liesele, Bornem en Branst terug aan de steiger kwamen lag er een oude passagiersboot Anna Anika (NL) aangemeerd. Het is een passagiersschip met fietstoeristen dat steeds de fietsers afzet en dan verder vaart naar de volgende bestemming en de fietsers maken een tocht in de omgeving met als eindbestemming de volgende ligplaats van de boot.
Dag 120 – Zaterdag – 02.09.2023 – Steiger Dendermonde
Fietstocht (34 km) in en rond Dendermonde via fietsroutenetwerk 85.32.37.43.44.50.48.42.96.
97.94.84.85. Van de ligplaats via Oud Klooster en Hooistraat door het Bellebroek naar Denderbelle en verder naar Klein Brabant, Lebbeke, Eerdegem en over het oude tramtraject Aalst-Opwijk tot in Opwijk. Onderweg kwamen we aan verschillende werven van de aanleg door Fluvius van een aardgas- en waterstofgasleiding die van Dentergem naar Opwijk loopt.
De nieuwe gevangenis van Dendermonde. Gasleiding in opbouw. Station Opwijk. Oude Dender in het centrum.
Het is een stalen buis van ongeveer 1 m diameter in stukken die ter plaatse aan mekaar gelast worden en nadien in de gegraven gleuf wordt gelegd. Na een terrasje verder langs de spoorlijn naar Heide en richting Buggenhout. Van Opwijk reden we vervolgens via Buggenhout terug naar Dendermonde.
In de loop van de vroege avond is er weer een hoop volk op de steiger komen zitten maar die vertrokken rond 21:15 uur en toen werd het terug stil.
Het is gisteren avond beginnen regenen en het heeft de hele nacht geregend. We zijn deze morgen te 07:00 uur opgestaan omdat we te 09:00 uur, wanneer het in Merelbeke hoog water is, aan de sluis willen zijn. Na het ontbijt en het bakkersbezoek vertrokken we te 08:05 uur terug de Leie op tot aan de Ringvaart waar we over BB richting sluis Merelbeke voeren. Zoals het weerbericht ons gisteren had medegedeeld regende het pijpenstelen.
Na onze oproep naar de sluis werd deze onmiddellijk klaar gemaakt en gelukkig konden we dadelijk de sluis is toen het even wat minder regende. Gezien het hoog tij is moesten we maar een kleine halve meter zakken, dat nam dus niet veel tijd in beslag en 10 minuten later voeren we buiten. Net toen we buiten voeren kwam van de andere zijde het jacht Fly naar de andere sluis, die is met het opkomend tij mee gekomen.
Brug Wetteren. Voetgangersbrug Wetteren. Op de Dender: bij aankomst, enkele uren later.
Van Merelbeke tot in Dendermonde zijn we maar één vrachtschip tegen gekomen en we zijn niet opgelopen. Net toen we de bocht van Hoogland gepasseerd waren kwamen we het lege vrachtschip Independant tegen, die ons opriep en ons mede deelde dat er niets achter hem aan kwam. Prima service.
Te hoogte van Costa Zele riepen we sluis Dendermonde op met de mededeling dat wij op komst waren en dat we graag de Dender op wilden. Het gevolg was dat de sluis klaar en open stond zodat we dadelijk binnen konden. Naast de sluis bevindt zich de stuw van de Dender en er kwam een sterke stroming uit het stuwkanaal zodat onze snelheid van ca 8 onmiddellijk zakte naar 5 km/uur !
Toen we buiten de sluis voeren stelden we op de Dender een stroming van +- 3 km/uur vast!
Enkele km verder legden we aan ons vertrouwde stekje aan de steiger thv de splitsing Oude Dender-Dender aan. Aan het steigertje lag het werkscheepje Lotus van de Vlaamse Waterweg.
Tussen sluis Dendermonde en de steiger hield het op met regenen en toen we net vast lagen brak de zon door.
Dag 117 – Woensdag – 30.08.2023 – PH Gent Lindenlei
Voormiddag hebben we een wandeling door Gent gemaakt en namiddag een fietstocht (39 km) door Gent en omgeving. We vertrokken langs de Coupure tot aan de kruising met de Westelijke Leie aan het Groenevalleipark. Die Westelijke Leie volgden we tot aan de Noordelijke Leie en die tot aan de Grijtgracht aan de Hoosmolen, een molen die vroeger diende om de polders droog te malen. Deze molen staat aan de Kraaidam bij het begin van het Stedelijk Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen. Van hieruit volgden we het fietspad aan de rand van dat natuurreservaat in noordelijke richting tot aan de Brugse Vaart. Die staken we via het fiets en voetbruggetje over.
Enkele mooie gebouwen waaronder het Gravensteen.
Vervolgens reden we langs de Westerbegraafplaats. In Wondelgem reden we door het park aan de Lieve (zijrivier van de Leie) tot aan de Evergemsesteenweg waar we de Ringvaart over staken. Van Evergem reden we via Hulleken naar Sleidinge en verder via Meerbeke, Wippelgem, Kerkbrugge naar Langerbrugge. Hier staken we met de veerboot het kanaal Gent-Terneuzen over en reden langs de Volvo fabrieken naar Oostakker. In Oostakker langs Wolfput en zo naar Oostakker-Lourdes en verder richting Muide aan de Muiderbrug. Vervolgens via het Houtdok en Handelsdok tot aan de Kasteelsluis en zo naar het Centrum.
Rondvaartboten op de Rijen. Oude draaibrug op wielen. Kanaal Gent-Terneuzen. Honda’s op de parking in de haven.
Onderweg reden we weer verschillende stukken over kleine wegeltjes (voormalige voetpaden) die je hier overal vindt en die dwars door velden en weides tussen de verschillende dorpjes en gehuchten lopen. Toen we terug aan de boot arriveerden hadden we weer 39 km bij op de fietsteller staan.
Dag 116 – Dinsdag – 29.08.2023 – Kon. Gentse Watersport Ver – PH Gent Lindenlei
We gaan ons vandaag verplaatsen naar de passantenhaven van het VPF in Gent Lindenlei. Daar zijn we nog nooit geweest en we willen het daar ook eens testen. Het is maar 3 km varen dus lang gaan we daar niet over doen. De Leie kronkelt zich door Gent en je moet wel enkele bruggen onderdoor maar die zijn allemaal minimum 4 m hoog dus de mast iets platter leggen was genoeg om eronderdoor te kunnen.
We kregen een plaatsje in een van de boxen en konden toch de fietsten afzetten en fatsoenlijk aan boord geraken.
Leie door Gent. Sluis Gentbrugge (buiten gebruik) St Pietersstation. Een van de gebouwen van de Bijloke.
Namiddag een fietstocht door en rond Gent (24 km) eerst richting Oostakker en daarna richting Destelbergen. In Destelbergen stopten we aan brouwerij Haeseveld voor een frisse plaatselijk gebrouwen pint en hadden we weer calorieën om verder te kunnen. We reden verder tot aan de Schelde aan de Vlaamse kaai en zo terug via de Franse Vaart en de Munikschelde richting St Pietersstation en via de Koning Albertlaan naar het fietspad langs de Leie. In de bocht die de Leie hier maakt liggen de mooie gebouwen van het voormalige klooster – ziekenhuis aan de Bijlokekaai. In de mooi gerestaureerde gebouwen is nu het STAM – Stadsmuseum Gent en het Muziekcentrum De Bijloke gevestigd.
Vandaag een fietstocht (30 km) gemaakt in Gent en omgeving op het knooppuntennetwerk. We volgden de de route naar 52.57.58.59.50.51.54.55.46.66.70.69.65.61.58.57.62.56.52. Het ging van de ligplaats via de watersportbaan richting Hallewijn, Halewijnburg, Wilde, Heiste, Slindonk en Vinderhoute.
Gezien we veel door het groen reden kwamen we niet veel tegen waar we iets hadden kunnen drinken maar in Vinderhoute passeerden we tuincafé ’t Wegeltje dat uitgebaat werd door en voornamelijk voor de dorpsgemeenschap, maar waar ook iedereen welkom was.
Paadje langs de Leie. Voormalig abdij in Drongen. Een stuk van de tuin van het tuincafé ’t Wegeltje.
Ze hadden er verschillende soorten bier dat in kleine brouwerijen in de buurt gebrouwen werd en plaatselijk geproduceerd ijs en je kon er een kleinigheid eten. Ingevolge het overtrokken weer, we hadden onderweg ook even onze regenjassen moeten aantrekken, was er niet veel volk en de mensen hadden de tijd om een praatje te slaan. Na het bezoek aldaar fietsen we verder naar Mariakerke, Hallewijn en Assels. In Assels volgden we de Leieoever langs Afsnee en zo terug naar de ligplaats.
Rond 10:40 uur vertrokken net voor de Tolpoortbrug geopend werd en er een grote boot aankwam. Aan de sluis Astene die normaal altijd open staat moesten we oproepen om de ophaalbrug te openen omdat wij te hoog zijn om onder de gesloten brug door te varen. Hier gingen we samen met die andere boot doorheen en zo verder de toeristische Leie af richting Gent. Hier is de rivier bochtig met enkele bijna-haarspeldbochten maar heel mooi om te varen.
Keersluis Astene. Villa’s op de rechteroever, natuur op de linkeroever.
Bijna het hele traject staan op de rechteroever mooi villa’s en een paar kasteeltjes. Bijna overal liggen er sloepen aan de oevers. We kruisten een hele vloot kleine huursloepen die sommige afgeladen vol zaten. Onderweg kregen we nog een serieuze onweersbui over ons heen, het water viel met bakken uit de lucht. Ik beklaag de mensen in de sloepjes. Sommige hebben een kap mee maar andere moesten het zonder stellen en de opvarenden waren kletsnat. Een vijftal van die huursloepen lagen onderweg onder een verkeersbrug te schuilen. Met mooi weer vertrokken maar…… De andere boot bleef onderweg achter en zo arriveerden we aan het kruispunt met de Ringvaart Gent die we gaan kruisen om Gent binnen te varen. We hebben aangelegd bij de Koninklijke Gentse Watersport Vereniging net naast de Blaarmeersen en blijven hier twee nachten.
Voormiddag een wasje gaan doen en namidag Annie gaan afhalen van de trein.
Toen we terug aan de boot kwamen zagen we dat er iets verderop een boot was komen aanleggen waarvan we meenden dat we die nog ergens gezien hadden. Even later werden we aangesproken door iemand op de kade en dat bleek Willem van de Nieuwe Zorg te zijn. We hebben in het begin van onze reis met die boot en Willem en José samen gelegen op de Samber in Thuin. Het bleek dat zij ongeveer dezelfde reis gemaakt als wij maar waren op de Somme niet verder gevaren dat Cappy omdat daar zoveel plantengroei was en ze dachten dat het verderop ook zo zou zijn. Ze wareb in Cappy terug gedraaid. Wanneer we vertelden dat we tot Abbeville gevaren waren en dat er na Cappy bijna geen plantengroei meer was hadden ze een beetje spijt dat ze toch niet verder gevaren waren.
Tijdens de avondwandeling: Deinze Markt, kade en oude silo’s.
In de loop van de avond een wandeling gemaakt in Deinze en in het park aan het Leietheater een terrasje mee gepakt. In het park was naar aanleiding van de zomerfeesten een filmvoorstelling van de film Close. Je kon een strandstoel huren en aanschuiven voor het groot scherm of ergens op de weide gaan liggen.
VUD VUT U-Teller SD ST VKD VKT FKD FK WKD WKT Liggeld
Voormiddag wat onderhoud aan de boot gedaan. Namiddag een fietstocht van 32 km gemaakt. Van Deinze langs de Leie naar Bachte-Maria-Leerne, St-Maartens-Leerne, Vosselare, hier het afleidingskanaal over via de krakkemikkige voorlopige voetgangersbrug naar Nevele. Dan naar Meigem en via Vinkt, Zeveren, Kouter naar Grammene waar ik de oude Leiarm en het Afleidingkanaal terug over stak naar Deinze.
Dag 111 – Donderdag – 24.08.2023 – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve – Kade Deinze
Iets voor 09:00 uur waren we klaar om verder te trekken en het oproepen van sluis St-Baafs kregen we het antwoord dat de sluis dadelijk voor ons zou klaar zijn. Iets later gingen de deuren open en konden we versast worden. We zijn weer alleen en terwijl we zakten hoorden we dat de sluis antwoordde aan een jacht en een vrachtschip die van de andere kant kwamen dat zij dadelijk nadat wij waren uitgevaren mochten invaren. We voeren verder richting Gent en onderweg voeren we voorbij de oeverwerken voor de verbreding en verdieping van de Leie. We kruisten twee grote vrachtschepen telkens net aan een versmalling aan de bruggen. Bij eentje was het nogal smal en hebben we gewacht tot het vrachtschip door de vernauwing was. Deze plaatsen zullen nog moeten verbreed worden met mogelijk nieuwe bruggen te bouwen.
Piraten ! Werken aan de oevers, en zo wordt het. Ooievaarsnesten aan de Brielmeerssen.
Te 10:40 uur kwamen we aan samenvloeiing van Oude Leie (via Deinze naar Gent) en het Afleidingskanaal van de Leie dat naar het kanaal Gent-Brugge en Evergem gaat. Hier moeten wij naar stuurboord. Ongeveer een km verder passeerden wij de yachthaven Deinze en iets verderop moeten we door de (ophaal voetgangersbrug) Brielpoortbrug en de Tolpoortbrug in het centrum van Deinze. Na deze twee ophaalbruggen legden we aan in Deinze aan de kade tegenover de oude Molens van Deinze.
Namiddag is Annie met de trein naar huis vertrokken en ze komt zaterdag terug.
In de loop van de avond een wandeling door Deinze gemaakt.
Dag 110 – Woensdag – 23.08.2023 – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve
Vandaag hier blijven liggen. We hebben voormiddag een fietstocht (28 km) gemaakt van de ligplaats naar de overkant naar St-Baafs-Vijve, door de Hooiestraat via Wakken naar Markegem, Oostrozebeke, Dentergem, Gottem, Oeselgem, Zulte en terug naar St-Eloois-Vijve. Dit is hier de streek van de groentenboeren.
Kolen en prei, heel veel prei, en hij staat er goed bij. Aan de schandpaal in Dentergem. Oeverwerken aan de Leie ivm de verbreding en verdieping van de Leie voor het Seine-Nord project.
Het waren afwisselend velden met aardappelen, hier en daar wat mais, veel uien, maar overwegend alle soorten kool en prei, heel veel prei, ik zou durven zeggen dat dit hier de “preivallei” is. Er staan velden waar de prei geoogst wordt, velden waar hij halfwas staat en op verschillende velden werd er nog geplant.
Dag 109 – Dinsdag – 22.08.2023 – Kade km 33 - Kortrijk – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve
We hebben niet goed geslapen hier. Er was geen lawaai van verkeer of van de voorbij varende boten maar tot 01:30 uur stonden er op de parking hier vlak aan de boot een paar fransen die de hele tijd en nogal luid met mekaar converseerden. Ze waren met een camionette en gezien je hier na 19:00 uur geen parkeerticket moet nemen bleven die er staan en ik denk zelfs dat ze in hen voertuig zouden slapen. Rond 01:30 uur zijn die dan toch vertrokken en zijn we in slaap gevallen. Rond 04:30 uur werden we opnieuw wakker van gebabbel en geroep en we dachten dat ze terug waren maar het bleken andere jongeren te zijn. Ik heb hen vriendelijk maar met aandrang verzocht op te hoepelen en ergens anders te gaan lullen. Ze zijn ook onmiddellijk vertrokken en toen werd het weer stil.
Sluis Harelbeke en omgeving met mooie appartementen. Onderweg. Werken aan sluis Ooigem.
We hebben dan ook besloten van hier ook geen tweede dag te blijven liggen en varen verder.
Om 10:15 uur waren we klaar om te vertrekken en voeren we richting S-Harelbeke die we tussen 11:00 en 11:20 uur namen. Aanvankelijk wilde ik aan de steiger in Harelbeke gaan liggen maar Annie vond dat nog te vroeg en we zijn door gevaren. Aan het kanaal Roeselare-Leie voeren we voorbij de sluis Ooigem die een maand buiten gebruik is, anders hadden we dat kanaal eens opgevaren. Ik vernam van de havenmeester van Roeselare dat de oude drietrapssluis naast de grote sluis van Ooigem na de ingebruikname van de grote sluis helemaal gerenoveerd is maar dat ze nooit meer in gebruik genomen is.
De fabriek van Quick-step. De oude drietrapssluis en de grote sluis Ooigem. St Baafs-Vijve aan de oude Leiearm.
Het zou toch een mooie geste geweest zijn van de Vlaamse Waterweg als ze die in deze maand voor de pleziervaart zouden gebruiken. De watersporters die op het Roeselare-Leie kanaal zitten kunnen de hele maand niet varen en dat midden in het seizoen!
Wij legden te 12:50 uur aan de kade thv km 48 (aan de kamper plaats) aan. Even later kregen we het gezelschap van het vrachtschip Avondster.
Na het middageten deden wij weer een fietstocht in de buurt. Het werd er eentje van 21 km van de ligplaats richting St-Baafs-Vijve, Wielsbeke, Oostrozebeke, Ooigem, terug door Wielsbeke en terug naar naar St-Eloois-Vijve. Dit was weer een rit waar we voor een deel nog nooit gepasseerd waren.
Dag 108 – Maandag – 21.08.2023 – Kade km 9 – Zwevegem – Kade Kortrijk
We waren klaar om te vertrekken te 09:00 uur. Bij het oproepen van sluis Zwevegem kregen we te horen dat er net een vrachtschip opgeschut werd en dat wij binnen 10 minuten aan de beurt waren. Wanneer we aan de sluis arriveerden lag de 86 meter lange Duke (Nl) achterste voren in de sluis. Die heeft voorbij de sluis waarschijnlijk gelost en kan daar niet keren. Daarom komt die achteruit de sluis in en wanneer het schip boven is achteruit de sluis uit en vaart achteruit tot de zwaaikom hier 100 m verder om te draaien.
De sluis was weer voor ons alleen, er zijn vlottende bolders en het is ook nog zakken dus is het weer gemakkelijk. Na S-Zwevegem voeren we verder naar S9-Kortrijk. Vanaf daar is het kanaal Kortrijk-Bossuit nog niet verbreed en verdiept en kunnen maar boten tot 39 x 5 meter versast worden. We waren veel te vroeg daar gezien het hier beurtelings verkeer voor telkens de drie sluizen is en de volgende versassing zou voor ons pas te 11:30 uur zijn. Aangezien voor de sluis geen mogelijkheid is om vast te maken en we nog een uur zouden moeten ronddobberen zijn we terug gevaren tot aan de laatste brug waar een betonnen kade met een paar bolders staat en hebben daar aangelegd tot het zover zou zijn.
Te 11:15 uur zagen we beweging op de sluisdeur en hebben we los gegooid en zijn terug naar daar gevaren. Tegen dat we er waren ging de sluis (nog volledig handbediend) op en konden we binnen. S10 en S11 waren de volgende waar we door moesten en tegen dat we door de laatste waren was het middag. Het pand tussen S9 en S10 is heel hard begroeid maar we hebben er geen last van gehad.
Na S11 kwamen we op de Leie en gingen over BB richting de kade op de doorlopende arm van de Leie. Er lagen alleen twee huursloepen en we hadden de steiger voor ons alleen.
De molens van Dumoulin. Tussen S9 en S10. Op de Leie. De Broeltorens op de oude Leiearm en het Buda-eiland tussen de oude en nieuwe Leiearm.
Toen we er een half uurtje aangemeerd waren is er nog een jacht (Lux) gearriveerd en liggen we er met twee. Je moet de boot hier goed vastmaken met gekruiste meertouwen gezien het water hier zeer hard vooruit en achteruit trekt met de zuiging van de groten boten die op de Leie passeren. Sommige ogenblikken zakte de boot 30 cm als er een groot vrachtschip passeerde.
Namiddag hebben we een fietstocht van 23 km gemaakt van Kortrijk via Kuurne, Sint-Pieter, Sint Katharina, Lendelede, Heule en Bissegem en via de Leie terug naar het Centrum.
Dag 107 – Zondag – 20.08.2023 – Kade km 9 - Zwevegem.
Gezien de sluizen vandaag niet werken moeten we hier blijven liggen.
Na de middag hebben we een fietstocht gemaakt (25 km) ten noorden van het kanaal Kortrijk-Bossuit. We vertrokken over de brug De Flandre naar de Ootegemstraat en draaiden rechtsaf naar de Kappaertstraat, Salembierstraat en zo via het heuvelend landschap tot in Otegem. In Otegem richting Ingooigem, Anzegem en dan richting Vichte. Vervolgens richting Deerlijk tot aan de Brandemolenweg en zo terug naar Zwevegem.
Toch watersport ondanks de Blauwalgen. Onze ligplaats aan de zwaaikom.
Dag 106 – Zaterdag – 19.08.2023 – Kade km 9 - Zwevegem.
Vandaag een fietstocht (26 km) gemaakt van de ligplaats door het centrum van Zwevegem richting Bellegem. Onderweg in de Lage Munke passeerden we het festivalterrein van Camping Kitsch en op de toegangswegen er naartoe kruisten we een groot aantal verklede festivalgangers die er naartoe gingen. De zotste verkleedpartij die je kan voorstellen. Het was wel een heel kleurrijke boel. Eerst wisten we niet welk evenement er aan de gang was maar nadien vernamen we dat het Camping Kitsch was. Het schijn bekend te zijn maar wij hadden er nog nooit van gehoord.
Het “Slossenkruis”. Mooie vergezichten boven op de heuvels. Val om Aziatische Hoornaars te vangen. Oud tramtraject.
In Bellegem reden we door het dorpscentrum en in die straat zijn vier of vijf café’s maar er was geen enkel open. Van Bellegem reden we richting Kooigem en draaiden ergens linksaf waardoor we uiteindelijk aan het kanaal Kortrijk-Bosuit arriveerden ergens ter hoogte van Knokke. Onderweg zagen we een groot aantal rode containertjes op een paal staan. Het blijken vallen te zijn om de koninginnen van de Aziatische Hoornaars te vangen. Aan het kanaal volgden we het fietspad over het oude tramlijntje tot in de centrum van Zwevegem en reen zo terug naar de boot.
Dag 105 – Vrijdag – 18.08.2023 – Steiger Spiere – Kade km 9 - Zwevegem.
Deze morgen gestart en de boot gekeerd terug richting Schelde. Door het oude gewezen sluisje en over bakboord richting S–Herrines. Er lag een opvarende vrachtboot en een jachtje in die net opgeschut werden en het vrachtschip Terra Nova lag aan de kade te wachten op de volgende afgaande schutting. Toen die naar binnen ging mochten wij mee omlaag. Wanneer wij buiten voeren lagen er al weer twee vrachtschepen, eentje van 81 m en eentje van 67 m klaar voor de sluis die zullen dus apart moeten geschut worden gezien de sluis maar 125 m lang is.
Wij voeren achter de Terra Nova aan richting Gent tot ter hoogte van het kanaal Kortrijk Bossuit. Onderweg hebben we twee 110 m vrachtschepen gekruist. Voor S-Bosuit legden we aan op de hoek voor de sluis om water in te doen maar dat lukte niet. Het oude tappunt is verdwenen en er staat een nieuw welk werkt met een app. Op zich geen probleem maar de aansluiting is een bajonetkoppeling van 2“ en dat is iets te groot voor ons, ik heb hier geen reductie voor bij. Dan zullen we ergens anders water moeten zoeken.
Het is druk aan sluis Herrines. Adventure park Transfo Zwevegem. Grote bouwput aan de kerk. Kunst in het kruis.
We zijn dan maar door S-Bosuit gegaan in de richting Kortrijk. Het leeg laten lopen van de volle sluis duurde 20 minuten en het vullen ervan natuurlijk nog eens zoveel zodat we pas 50 minuten later buiten waren. We voeren verder naar S-Moen. Deze stond klaar toen we arriveerden maar kreeg tijdens het vullen een panne toen ze halfvol stond. Er kwam geen water meer bij en er was een lek aan de onderdeuren waardoor de sluis langzaam terug leeg liep. Het duurde 1:10 uur vooraleer een technieker ter plaatse was en het probleem opgelost was. Ondertussen was de sluis helemaal leeg gelopen en konden we opnieuw beginnen.
Het hoofdbureel van de firma Bekaert. Grote jongen (110 m x 11 m) komt langzaam langs richting de sluis.
We voeren verder naar Zwevegem en legden ons daar aan de kade net voorbij de brug “La Flandre” tegen de kant. Niet het ideale plaatsje wegens de grote baan met veel verkeer aan de overkant maar er is hier geen andere mogelijkheid. We lagen vast te 14:20 uur.
Dag 104 – Donderdag – 17.08.2023 – Steiger Spiere.
We hebben hier goed geslapen. Goed plaatsje.
Vandaag hebben we een fietstocht (34 km) gemaakt en zijn we nog eens op plaatsen geweest waar we nog nooit geweest waren of waarvan we zelfs nog nooit gehoord hadden. Het is hier een uithoekje van België waar wij normaal ook nooit komen. We vertrokken naar het dorp Spiere en reden daar via de Hellestraat door de velden tot aan de grens met Kooigem waar de straatnaam verandert in Helstraat en later in Maagdestraat tot aan de Kooigemstraat. In het dorp Kooigem op de Kooigemplaats passeerden we drie cafés (nu het nog veel te vroeg is om er binnen te gaan !) en reden we verder richting Bellegem. Iets verder we draaiden we linksaf naar de Rue du Sarpe in Dottignies (zitten we weer in Wallonië) Eenmaal buiten Dottignies reden we richting Luingne tot in Herseaux. Ter hoogte van het station reden we door de Rue de l’Armistice richting Estaimpuis tot aan de rotonde van het kruispunt met de Antenne Sud de Roubaix. Dit is een rotonde waar de spoorlijn Doornik – Moeskroen onderdoor gaat.
Knap afdeksysteem voor grassilo, zonder autobanden! L’Armistice. Varende badkuip. Dev boottrekker in Leers-Nord
Aan die rotonde staat een gebouw genaamd l’Armistice dat zo te zien al lang leeg staat, er ontbreekt ook een stuk van het dak, maar waar overal nieuwe ramen met de stickers van het glas er nog op staan. Ik vernam later dat dit ooit een ziekenhuis was, dat het jaren leeg stond en dat er jaren geleden begonnen werd met renovatie maar dat die werken nadien al enkele jaren stilgevallen zijn.
Van Estaimpuis ging het richting Leers-Nord en zo naar de grens op de plaats waar het Spierekanaal de grens over gaat. Hier aten we in het Maison du Canal aan de sluis lekkere mosselen voor we verder fietsten. Nadien reden we via het jaagpad terug naar Spiere.
In de loop van de late namiddag arriveerde er een camionette aan de steiger met een man die een zaak (www.O-bains.be) had in de verhuur van “drijvende badkuipen”. Het zijn inderdaad badkuipen die hij invoert vanuit de VS en die hij als “bootje” verhuurt op verschillende plaatsen in het land. De opvarenden krijgen een koelbox, 3 L wijn, peddels en kussens mee en kunnen er een paar uur mee rond dobberen.
Voormiddag zijn we nog gaan winkelen en nadien in het wassalon op de hoek vlakbij de was gedaan.
Na het middageten waren we net klaar met de voorbereidingen voor het vertrek toen er een vrachtschip aan de halte nautique passeerde dat de goede richting voer. We hebben snel contact opgenomen met de verkeersregeling voor het beurtelings verkeer en wij mochten er achteraan volgen. Toen we aan sluis kain arriveerden gingen de sluisdeuren net open om een tegenligger buiten te laten dus konden we na enkele minuten achter het vrachtschip de sluis in en naar onder.
Doorvaart Doornik , door de Pont de Trous. Silo’s van Quatre Moulins in Pecq.
Eenmaal door de sluis voeren we op een gemakkelijke afstand achter het vrachtschip aan tot net voor de sluis Herrines waar wij linksaf het Spierekanaal invoeren. Hier zijn we nog nooit geweest.
Helemaal in het begin moet je door een oude sluis en na een bocht ligt er aan BB zijde net voorbij de Spierebrug een vlottende steiger. Hier lag niemand dus is de steiger vandaag voor ons. We lagen vast te 15:25 uur.
Kerkje van Spiere. Ligplaats in Spiere met de zonsondergang.
Dag 102 – Dinsdag – 15.08.2023 – Halte Nautique Doornik.
Voormiddag zijn Kris en Danny Rho komen ophalen en zijn vertrokken net toen Koen, Kim, Lenn en Nout langs kwamen voor ze verder vertrokken.
Namiddag hebben wij een fietstocht van 33 km gemaakt van Doornik richting Ere door het dalletje van de Rieu de Barges tot in Willemeau. Hier botsten we op een wielerkoers en moesten we enkele malen stoppen. De organisatie voor de veiligheid trekt op niets: de seingevers weten niet wat ze moeten doen en laten een auto tegen het verkeer in door, staan op hun kruispunt rond te draaien en en geven geen duidelijke signalen en van een auto met de groene vlag is niets te zien. De ene koers is bezig en de renners voor de volgende koers rijden tussen die andere in om het parcours te verkennen! Zelfs een agente waaraan ik vroeg of de groene vlag al voorbij was kwam uit de lucht gevallen en kon hier niet op antwoorden en liet er enkele auto’s tussendoor. Als daar geen ongevallen gaan gebeuren weet ik het niet.
Van Willemeau ging het via Froidmont naar Taintignies en via Guignies naar Lesdain.
Kerkje van Lesdain met de mooie muurschilderingen en het fraaie interieur.
Daar staat een mooi kerkje dat ook nog open stond zodat we er binnen eens konden kijken. Vermoedelijk wegens de 15.08 stond er mooie stemmige muziek op. Net naast de kerk botsten we op een boerderij waar ijs verkocht werd en gezien het lekker warm was zijn we er eentje gaan proberen. Het ijs was lekker en de bollen mochten er zijn.
Het gewezen station van Hollain. Er liggen veel schepen op de Schelde met het verlengde weekend te wachten.
Van hieruit reden we richting Hollain en daar kwamen we op een fietspad op een oude spoorbedding. Die liep van voorbij Bléharies richting Antoing. Wij hebben die gevolgd tot aan de Schelde in Antoing en daar volgden we het jaagpad terug naar Doornik. Onderweg reden we voorbij de oude kalksteenovens waarvan er nu enkele omgebouwd worden tot woning of winkel denk ik.
Het Château van Antoing. Le Pont de trous. Kunst gemaakt van drijf- en afvalhout.
Toen we terug aan de boot arriveerden zijn we eerst nog door gereden tot aan de Pont de Trous die sedert april 2023 gerestaureerd is. Vroeger waren er drie ongeveer gelijke bogen waarvan de scheepvaart door de middelste kon maar de breedte was toen beperkt. Wegens de werken voor de Sein Nord verbinding werd het middenstuk gesloopt en terug opgebouwd maar nu met een grote midden doorgang zodat schepen tot 12 m breed kunnen passeren. Het ziet er fraai uit. De omgeving van de brug werd ook opgewaardeerd met aanplantingen en nieuw straatmeubilair etc. Nu maar hopen dat ze het proper houden. Op enkele banken die onder de bomen stonden lag al een hoop achtergelaten rotzooi voornamelijk bierflesjes, blikjes en enkel pizzadozen.