ANIWAY op reis
  • Dag 86 - Woensdag – 21.08.2024 – Kade Deinze - KGWV
  • Dag 85 - Dinsdag – 20.08.2024 – Kade Deinze
  • Dag 84- Maandag – 19.08.2024 – Kade St Eloois-Vijve – Kade Deinze
  • Dag 83- Zondag – 18.08.2024 – Kade St Eloois-Vijve
  • Dag 82- Zaterdag – 17.08.2024 – Kade Ingelmunster – Kade S – St Eloois-Vijve

2024
    06-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 - Dinsdag – 06.08.2024 – Kade Menen

Gisteren avond de boot nog wat beter vast gemaakt gezien we zagen dat de zuiging van sommige voorbij varende vrachtschepen hier nogal groot waardoor de boot nogal bruusk aan de lijnen sleurde. Ik heb maar twee lijnen extra bevestigd en verder van de boot vast gemaakt en toen was het beter.

We fietsten vandaag via 3 en 75 naar het station waar we een stukje een oud spoorlijntje volgden.  Dit werd hier en daar onderbroken tot we na door het Serge Berten park te zijn gereden en 97.72 te hebben gevolgd terug hierop terecht kwamen.  Van 72 via  4.30 tot in Ledegem en tot 44 waar we richting Beitem voeren.

Weeral een oude spoorlijn. Britse militaire begraafplaats op de Kezelberg. Zelfs de koeien weten waar het beter is met deze temperatuur.

Via 96.46.88.68.38.8676.1.74 belandden we in Geluwe.  Ondertussen fietsten we steeds door akkers en weilanden, langs kleine en heel grote boerderijen zonder ook maar ergens iets om te gaan drinken in een grote boog rond Dadizele. Van 74 fietsten we dan maar naar het centrum van Geluwe waar volgens de kaart meerdere drankgelegenheden en winkels zijn.  Na een stop in de buurt van de Dionysiuskerk terug via het gemeentepark naar nr 74 waar we terug op ons uitgestippeld traject belandden.  Van 74 via 34.3.71 terug naar de ligplaats.  Vandaag zijn we in tegenstelling met de voorbije dagen toch meerdere fietsers tegen gekomen.

Sint Dionysiuskerk en Geluwe met de Vredesduif.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD       VKT       FKD        FKT               WKD        WKT         Liggeld

00:00    56:45       4199,6     0          38        0            332        43          1691              0              55            00,00 €

06-08-2024, 17:20 Geschreven door Alois

05-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Maandag – 05.08.2024 – Passantenhaven Kortrijk – Kade Menen

De boot van VVW Mendonk vertrok deze morgen richting kanaal Kortrijk-Bossuit.  Na het ontbijt ging Annie eerst nog naar de markt terwijl ik de boot klaarmaakte om te vertrekken.  We waren weg te 10:45 uur.  Het is ongeveer 11 km varen tot Menen waar we aan de kade gaan liggen als daar plaats is en anders in het jachthaventje van Halluin. Wanneer we enkele km weg waren kruisten we een groot vrachtschip en even later zagen we dat we gevolgd werden door een huursloep.

“De Sjouwer” in Aalbeke. Duitse militaire begraafplaats in Menen. Hier zijn 47 864 gesneuvelde Duitse soldaten van WOI begraven.

Het was rustig op het water en pas aan de versmalling aan de brug van Menen kwam er een duwstel met de opduwer Vivo eraan.  Gezien we mekaar net aan de brug zouden kruisen hebben wij de boot opgeroepen en gemeld dat wij voor de versmalling zouden wachten.  Na de passage voeren wij nog een stukje verder tot aan de oude Leie-arm waar volgens de kaart een steiger en een kleine jachthaven is.  Er lagen maar drie kleine huursloepen aan de steiger en daar konden we nog voor liggen. We lagen vast te 12:30 uur.

Gezien het aankomstuur hebben we dan maar eerst gegeten en zijn nadien wat later gaan fietsten.  We vertrokken naar de andere kant van de Leie langs de wijk “De Barakken” net tegen de xgrens.  Langs de Leiedijk tot 78 en naar Rekkem.   Via 59.39.22 naar en door het Preshoekbos richting Marke.  Via 2.29.9 tot in Lauwe waar we de Leie terug over staken.  Via 85 door Wevelgem en via 81.75 door Menen terug naar onze ligplaats.

01:45    56:45       4199,6     0          38        11          332        33          1648              4              55            00,00 €

05-08-2024, 00:00 Geschreven door Alois

04-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Zondag – 04.08.2024 – Passantenhaven Kortrijk

Voormiddag nog eens naar de wasserij geweest en namiddag gaan fietsen.   Via de Leieoever fietsten we tot aan de jachthaven van Kuurne.   Via Kuurne en 67.86.34.61  tot in de wijk Sint-Pieter.  Via 1.5 tot in Lendelede en verder naar Sint Katharina;  Via 14.42.31 naar Gullegem.  Langs het provinciedomein Bergelen waar het heel druk was naar 90 richting Moorsele.  Via 6 en 61 langs Wevelgem op in de richting van de International Airport Kortrijk-Wevelgem. In Bissegem kwamen we tot op een 100 meter van het begin van de start-landingsbaan en wagen getuige van het opstijgen van een lawaaierige privéjet die net uit de startblokken schoot.

Watertoren van Gullegem.  Van Butselers Molen in Wevelgem.  Beeld Ziro met Saîké in Bissegem.

In Bissegem moesten we een stukje omrijden wegens werken op het volgende traject en kwamen we iets voor 18 terug op de Leiedijk.  Die volgden we terug naar Kortrijk tot aan de Budabrug waar we terug over de Leie en de oude Leie-arm tot op de Kasteelkaai aan de ligplaats kwamen. De rit was 37 km lang.

00:00    55:00       4197,9     0          38        0            321        37          1615              0              51            00,00 €

04-08-2024, 00:00 Geschreven door Alois

03-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Zaterdag – 03.08.2024 – Kade Zwevegem – Passantenhaven Kortrijk

Toen we deze morgen net klaar waren met het ontbijt en bezig waren de boot klaar te maken om te vertrekken arriveerde de vrachtboot Fortuna (NL) die naar de sluis voer.  We hebben daar maar van geprofiteerd en dadelijk het sluispersoneel opgeroepen met de vraag of we mee door de sluis konden.  Gezien de Fortuna maar 63 m lang was en wij maar 13 m, konden we mee.  Voorbij de sluis lag het jacht Obelix (B) aan de kade aangemeerd.

Na de schutting zijn we achter de Fortuna gebleven die bijna tegen 8 km/uur verder voer wat voor ons ook een lekkere snelheid is.   De Fortuna legde uiteindelijk in Stassegem net voor Stassegembrug bij een veevoederbedrijf aan.

De doortocht van de Leie in Kortrijk. Oude Leiearm met de Broeltorens met allemaal nieuw aangelegde terrassen. Container met supplanken en kano’s die je met een app kan bestellen en openen.

Wij zijn in afwachting van de schutting van 11:30 uur voor de sluizen 9-10-11 in Kortrijk aan de overzijde aan de kade gaan liggen om niet de hele tijd te moeten blijven dobberen.

Tegen 11:10 uur kwam de Obelix aangevaren  en die voor tot voor sluis 11 en ging daar liggen drijven.  Tegen 11:15 uur, het uur dat de sassenier mij had doorgegeven toen ik gebeld had zijn wij ook naar de sluis verder gevaren.  Er kwam 1 jacht uit de sluis en vervolgens konden we samen met de Obelix door de drie sluizen. Te 12:10 uur waren we erdoor en draaiden wij naar BB naar de passantenhaven van Kortrijk.  We lagen er vst te 12:30 uur.

Stadhuis Kortrijk op de Grote Markt.  De Belforttoren.  Het Weeghuis.

Gezien we gisteren een hele tocht gemaakt hadden besloten we vandaag hier niet meer te gaan fietsen.

Namiddag hebben we een wandeling (8 Km) door Kortrijk gemaakt met bezoek aan de winkelstraat en winkelcentrum.  Toen we terug aan de boot waren bleek er 1 jacht bijgekomen te zijn van de club VVW Mendonk.

Deze avond is het terug beginnen regenen.

02:25    55:00       4197,9     4          38        8            321        0            1578              8              51            00,00 €

03-08-2024, 21:36 Geschreven door Alois

02-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 - Vrijdag – 02.08.2024 – Kade Zwevegem

Fietstocht (41 km) Eerst naar de Okay om de picknick op te halen en dan vertrokken via 95.54.63.78 over het oude spoortje Avelgem-Kortrijk tot op de Keiberg.  Via 40.85 naar Otegem.  Hier staat een standbeeld van de coureur Jef Plankaert (Familie van ?)  Via 98.25.96 en de Vossenhoek in Ingooigem, passeerden we het wooncentrum Molecule in Vichte.  Langs en door Vichte naar De Knok en via 95 en Papegaai, Nieuwenhove en Grootje naar Krekel in Desselgem.  Na een sanitaire stop in “Het Oud Gemeentehuis” reden we verder langs de Leie tot in Harelbeke.  Via 44.45.46 rond de Gavers.  Via Steenbrugge en 64.3.13 terug naar onze ligplaats.

Na terugkomst aan de boot ben ik met mijn fiets en de fietsbatterij van Annie haar fiets naar de site van Transfo gereden waar we een laadpaal voor fietsen gezien hadden. De laadpaal werkte echter niet maar toen ik een personeelslid van de site hierover aansprak mocht ik de stekker binnen in het gebouw gebruiken.  Na een dikke 2 uur waren de batterijen geladen.  Het was ondertussen 18:00 uur geworden en de verlichting binnen was al uit gegaan maar  die gast had mij getoond hoe de automatische schuifdeur na sluitingstijd van binnen uit kon geopend worden. De ruimten zijn vrij toegankelijk en als iemand er iets voor 18:00 uur zou binnen gaan moet die ook nog weg kunnen hé.

De molen op de Gavers. Peter Benoit. Nieuwe fietsbrug over de Leie. Nieuwe brug tussen Desselgem en Ooigem. Het standbeeld van wielrenner Jozef Plankaert in Otegem.

S’ Avonds zijn we met de fiets nog naar het centrum gereden om te aan eten en nadien hebben we nog een terrasje mee gepikt in “De Stokerij” waar er nog zeer democratische prijzen gehanteerd worden.  Het is er ook te zien aan het aantal klanten die er zitten.

00:00    51:15       4194,0     0          33        0            306        51          1578              0              43            00,00 €

02-08-2024, 00:00 Geschreven door Alois

01-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 - Donderdag – 01.08.2024 – Kade Bossuit – Kade Zwevegem

We zijn deze morgen samen met de Franse elektrisch aangedreven woonboot vertrokken te 09:30 uur.  Gezien deze maar 6 km/uur kon varen  zijn wij hun voorbij gevaren en hebben hun opgewacht aan sluis Moen die pas tegen 10:30 uur zou werken voor ons.  De sluis stond bij aankomst open en we konden dadelijk binnen varen en daar wachten op die andere die een tiental minuten later arriveerde.

In de mist vertrokken. In sluis Moen. De site Transfo. Boven op de Keiberg.

Te 10:40 uur waren we boven en konden we verder.  Gezien wij in Zwevegem zouden blijven liggen zijn wij verder gevaren te te 11:30 uur lagen we daar vast. Twintig minuten later passeerde de Franse boot die verder gingen varen door de sluis van Zwevegem en later de drie kleine sluizen in Kortrijk.

Onze fietstocht van vandaag (36 km) ging door Zwevegem, langs het terrein van het festival Alcatraz en later Camping Kitch.  Via 80.57.30.62 naar het stadsgroenpark Marionetten, over de E403 naar 24 in Aalbeke, langs Rollegem en Tombroek. Terug de E403 over en via 8.14.61.77  en de Vinkestraat richting N8 tot  aan de oude spoorlijn richting Kortrijk.

01:20    52:35       4195,4     1          34        7            313        36          1527              0              43            00,00 €

01-08-2024, 00:00 Geschreven door Alois

31-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Woensdag – 31.07.2024 – Kade Bossuit

Het was vannacht vanaf 03:00 uur een onweer met een fikse regenbui. Deze morgen stond er een waterig zonnetje en het was aangenaam van temperatuur.  We besloten na het ontbijt maar te vertrekken nu het nog niet zo warm is.   We vertrokken langs de Scheldeoever richting Helkijn waar we eerst langs de bakker wilden gaan maar deze was gesloten wegens verlof.

Vlas. Kilometerpaal op de Trimaarzate - Lijn 85.  Mooi optrekje in Dottenijs. Kapel Meulemeester.  Aan de “hoge” kade aan de overkant.

Dan maar verder richting Sint-Denijs en even langs het dorp waar er een kleine Delhaise was.   Hier hebben we enkele broodjes opgepakt voor onderweg.  We reden verder over het fietspad op de oude spoorbedding Avelgem-Herseaux aangelegde Trimaarzate (lijne 85) tot in Dottignies. Vervolgens reden we via 22.8.14.38 naar Bellegem.

Hier staat de brouwerij waar ze de Omer brouwen bij Van der Ghinste.   Langs 30.57.77 kwamen we in de Beerstraat boven op de heuvel.  Hier staat een oude windmolen die momenteel in de steigers staat.  Aan het kapelletje genoemd “Meulemeester” aten we onze picknick op.  Via 69.74.67 kwamen we aan het oude ophaalbruggetje over een stuk overgebleven oude kanaal Kortrijk-Bossuit ter hoogte van sluis Moen.  Aan de brug van Moen staken we het kanaal over naam Moen en via 68.73.9 weer over de Trimaarzate maar dan richting Avelgem tot aan het station van Avelgem.  Op het terras van het Soupaaptje moesten we nog eens stoppen en daarna eerste naar de bakker en daarna langs Aldi voor we via de N353 terug reden naar de ligplaats. Terug aan de boot aangekomen stond de dagteller op 45 km.

We hebben de boot nog verlegd naar de overkant omdat we daar de hele avond nog zon op de zonnepanelen hebben wat op de plaats waar we aanvankelijk lagen na 17.00 uur niet meer het geval was omdat ze toen al achter de hoge bomen zakte.

00:00    51:15       4194,0     0          33        0            306        45          1491              0              43            00,00 €

31-07-2024, 17:47 Geschreven door Alois

30-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 - Dinsdag – 30.07.2024 – Steiger Spiere – Kade Bossuit

Vertrokken te 09:50 uur.  In sluis Hérinnes lag een vrachtschip dat naar boven kwam en bijna boven was en daarna konden wij de sluis in en alleen naar onder.  Toen wij uit voeren kwam het volgende vrachtschip ons al tegemoet.  Na sluis Hérinnes voeren wij richting Oudenaarde tot aan sluis Bossuit.  Hier willen we naar boven naar het kanaal Kortrijk-Bossuit en zo verder naar de Leie.  Aanvankelijk hadden we een zeer slechte ontvangst pop de marifoon en konden we niets maken van hetgeen er door het sluispersoneel verteld werd. Ik vermoed dat er met een handmarifoon geantwoord werd want even later kwam er alles klaar en duidelijk door.  De sluisdeuren gingen onmiddellijk open, wij naar binnen, en even later begonnen we 9,5 meter stijgen.  Hier zijn ook vlottende bolders dus dat ging gemakkelijk.

Gisteren avond was het spelevaren. Vertrek aan het Spierekanaal. Aan sluis Bossuit.

Toen we boven kwamen hebben we aangelegd aan de steiger aan BB zijde.  Hier liggen nog altijd dezelfde drie verwaarloosde boten aangemeerd die er  vorig jaar ook lagen.  De steiger zelf is ook nog altijd niet proper gemaakt, er gebeurt hier volgens ons niets meer aan onderhoud.

Gezien de hitte zijn we vandaag niet gaan fietsen en hebben ons wat met water geamuseerd.  Zwemmen zit er hier niet in.  Het water is proper maar er drijft allerlei rotzooi op dat opgewaaid wordt in onze richting.  Een emmer proper water scheppen zonder drijvende rotzooi lukt nog wel.

1:50       51:15       4194,0     2          33        5            306        0            1446              0              43            00,00 €

30-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

29-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 - Maandag – 29.07.2024 – Steiger Spiere

Het weerbericht ziet er weer goed uit, misschien wordt het wel weer wat warm maar we moeten iets doen hé. Voormiddag eerst het zadel van de fiets van Annie hersteld en dan zijn we met de fiets vertrokken. We hadden gisteren in de supermarkt in Doornik gezien dat de oploskoffie die we altijd nemen er 10,75 € kostte en we waren benieuwd wat hij nu in Frankrijk staat.  We weten van vorige reizen dat het altijd een heel pak wat scheelt en we moeten toch een doel hebben voor onze fietstocht zodus, wij op weg naar de grens.

Ecluse Estaimpuis. Een van de ophaalbruggen over het Spierekanaal. “Ons” steigertje.

We vertrokken langs de Schelde op in Pecq.  Van Pecq via 57.61.66 naar Balleul.  Via 65.69.4.56.55.54 tot Trieu du Pape en via Forzeau en Cahos naar Toufflers.  Tussen die twee laatste dorpen staken we de grens over.  Door Toufflers richting Lys-lez-Lannoy.  Onderweg nog een lekkere echte baguette opgehaald en dan naar de Match.   De koffie stond er inderdaad nog laag: 5,75 € tegen 10,56 € in Doornik !  Na de “koffieslag” reden we verder door richting Roubaix tot we een fietspad op een oude spoorbedding tegen kwamen die ons tot aan het Canal de Roubaix bracht (Zo noemen ze het Spierekanaal over de grens).  Dat bleven we volgen tot aan de grens aan het Maison du Canal in Estaimpuis.  Na een sanitaire stop daar reden we via 30.32.34 tot Leers-Nord en via 32.33.90 terug tot aan het jaagpad dat we vervolgens tot in Spiere volgden.

Er lag geen enkele boot op het kanaal tot zo ver wij geweest zijn vandaag.

00:00    49:25       4192,2     0          31        0            301        36          1446              0              43            00,00 €

29-07-2024, 17:56 Geschreven door Alois

28-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 - Zondag – 28.07.2024 – Halte nautique Doornik- Steiger Spiere

Gisteren zijn er nog enkele jachten gearriveerd en op de avond lagen we hier met 5 jachten.

Deze morgen vertrok de Nelson (Oostende) richting Frankrijk en wij en de Ahoy (Nieuwpoort) na de doortocht van enkele vrachtschepen in beide richtingen te 10:00 uur richting Gent.  In sluis Kain zakten we een kleine 2 meter.  Daarna tuften we beide onder een stralende zon de Schelde af richting Sluis Hérinnes. Aan de nieuwe kade in Pecq, waar wij al eens enkele malen gelegen hebben lagen nu twee vrachtschepen. Onderweg kruisten we ook nog een ander jacht en tegen 12:00 uur naderden we Hérinnes.  Wij zijn het Spierekanaal opgevaren om te kijken of er plaats was aan het mooie steigertje in Spiere, anders moeten we voor de sluis van Hérinnes gaan liggen of doorvaren naar de sluis van Bossuit en daar het kanaal Kortrijk – Bossuit opvaren.

Door de Pont de Trous. Het Institut Saint-Luc in Froyennes.  Ergens onderweg naar Celles-lez-Tournai.

Het steigertje was volledig vrij dus blijven we hier weer een paar dagen liggen.  We lagen vast te 12:05 uur.

De landloper die hier vorig jaar in een aftandse caravan zat, met zijn stort onder de brug is weg en de gemeente heeft het mooi opgeruimd. Nogal een verschil nu al hadden wij daar ook geen echte last van.

Namiddag een fietstocht (34 km)  Vertrokken langs de Schelde richting Bossuit.

Een stuk van de Kluisberg.  Zonsondergang in Spiere.

Daar de sluis over en verder langs de Schelde tot in Escanaffles  waar we naar de overzijde gingen.  Via 3.10.14.20.21.51.42.1.72 tot in  Celles-lez-Tournai. Heel dat traject fietsten we met de Kluisberg aan onze linkerzijde.  Via 35.29.28.8.5. reden we tot in Pottes waar we pas het eerste geopende terrasje tegen kwamen.  Terug tot op 26 en vervolgens via 50 en 40 tot op de Scheldedijk ter hoogte van de sluis Hérinnes.  Hier kan je over de nieuwe brede sluisdeuren en de nieuwe automatische barrage terug naar de linkeroever vlak bij het begin van het Spierekanaal.

02:05    49:25       4192,2     1          31        15          301        34          1410              2              43            00,00 €

28-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

27-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 - Zaterdag – 27.07.2024 – Halte nautique Doornik

Na het ontbijt onze fietstocht (34 km) gemaakt.  Van de kade langs de Schelde op in de richting van Sluis Kain.  Door Kain in de richting van Mont Saint-Aubert tot boven aan de Eglise Saint-Aubert.  Hier heb je een mooi panorama naar de Scheldevallei en kijk je op Doornik neer.  Via 97.93.49.88 en 37 naar Molenbaix.  Via 31.30.77.76 langs het Bois de Chin en via 83.81.82 naar Obignies.  Ter hoogte van Ramegnies-Chin staken we tussen 2 en 1 de Schelde over in de richting van het Institut Saint-André.  Langs Le Marais, Trieu du Loquet naar Froyennes waar een pittoreske oude watermolen staat.  Door de Faubourg de Maire terug naar de Scheldekaaien, langs de Pont de Trous en zo terug naar de halte nautique.

Zelfs in kleinste versnelling met hoogste stand ondersteuning is het laatste stuk naar de top van de Mont Saint-Aubert nog te steil. Het oude gebouw van het Institut Saint André.  De watermolen in Froyennes.

Na terugkomst nog een wasje gaan doen in de Laverie hier vlak bij en ondertussen gegeten.

Namiddag wilden we nog een ritje aan de andere kant van Doornik maken.  We vertrokken via de stad naar Ere en dan verder naar Willemeau.  Hier moesten we rechtsaf en dat werd een kasseiweg zoals enkele stukken van Parijs-Roubaix.  Boven op de heuvelrug tussen Willemeau en Froidmont braken de boutjes van de zadel van Annie haar fiets af ! De weg was té slecht denk ik. We hebben alle stukken nog gevonden tussen de kinderkoppen en mee genomen. We hebben de rit dan maar ingekort, zonder zadel fietsen en op het stoeltje zitten gaat wel maar niet om nog eens extra kilometers te doen. Omdat de fiets niet van de goedkoopste is en nog maar enkele maanden oud is ga ik bij onze fietshandelaar eens aan de deur kloppen en een hartig woordje wisselen.

Gelukkig kon ik bij de Hubo nog terecht om een paar boutjes, niet het juiste model maar toch bruikbaar.  Ik heb ook veel soorten boutjes, schroeven en moeren aan boord maar natuurlijk juist niet die maat.

00:00    47:20       4190,1     0          30        0            286        48          1376              3              41            00,00 €

27-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

26-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 - Vrijdag – 26.07.2024 – Halte nautique Doornik.

Bezoek van Kris, Danny en Rho.  Annie, Kris en Rho naar winkelcentrum.

00:00    47:20       4190,1     0          30        0            286        0            1328              4              38            00,00 €

26-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

25-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 - Donderdag – 25.07.2024 – Halte nautique Doornik.

Bezoek van Kris, Danny en Rho. Kleine wandeling door de stad.

De Belforttoren. Maquette van de kathedraal gemaakt van duizenden halve houten wasspelden.

25-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

24-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Woensdag – 24.07.2024 – Kade Antoing – Halte nautique Doornik.

Vandaag varen we verder naar Doornik. Daar kunnen we de batterijen nog eens goed laden en er is water.

Het is vandaag weer zonnig na de regenbui van gisteren avond. Terwijl Annie voor verse broodjes naar de Aldi hier vlakbij ging heb ik de boot klaar gemaakt zodat we vlak na het ontbijt zouden kunnen vertrekken.

We vertrokken te 09:50 uur vlak na de passage van een vrachtschip en blijven hier achter zodat we samen door de doorvaart kunnen. Onderweg kruisten we twee jachten die waarschijnlijk in Doornik vertrokken waren.  We arriveerden er te 10:30 uur en de steiger was helemaal vrij.

Het liggen is hier gratis, de elektriciteit kost 1€ voor 12 Hr en werkt met het inscannen van een QR code die je doorschakelt naar een app van I-Marine om te betalen.  Met het water hadden we geluk.  De vorige die hier lag heeft zijn bedrag niet opgenomen en wij konden onze tank nog helemaal vullen.

Onderweg langs de Schelde tussen Antoing en Doornik.  Steiger in Doornik.

Namiddag eerst eens gepoetst (was weer nodig!) en dan zijn we te 15:00 uur nog vertrokken voor een fietstocht. Van de steiger naar de ophaalbrug en dan richting  van het Station. Van het station via het Plaine Bozière, de ring over en via 23 richting Warchin en daarna naar Rumillies.  Langs het Château du Prince de Croy richting Havinnes.  De heuvel over langs het Bois de l’Allemant richting Melles., Tussen 48 en 69 was een zeer slechte weg.  Weer een heuvel over richting Quartes, over het riviertje La Petite Rhosnes en weeral bergop tot boven op de heuvelrug aan de Rue de la Hutte. In Velaines ging het dan een heel stuk bergaf (we moesten zelfs een paar keer in de remmen omdat we anders te hard gingen), over La Melle tot in Mourcourt en verder over de Route de Velaines tot aan de N48 Route Provinciale Doornik -  Ronse.

Caserne Saint Jean. In het park Plaine Bozière.

Het station.

Hier stopten we aan een klein caféetje met een mini terras langs de drukke baan.  Er was onderweg niets anders open.  Via de Rue du Mont-Saint-Aubert de E42 over en langs het Château du Saulchoir en het Collége Notre-Dame-de-la-Tombe reden we door de Faubourg du Château tot aan het station en zo verder naar het centrum.

00:40    47:20       4190,1     0          30        5            286        31          1328              0              34            00,00 €

24-07-2024, 21:26 Geschreven door Alois

23-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 - Dinsdag – 23.07.2024 – Kade Antoing.

Gezien het weerbericht voor vandaag beter weer voorspelt dan voor namiddag zijn we deze morgen gaan fietsten.  We vertrokken van de kade over de rechteroever naar de brug over de schelde van Brunehaut.  Aan de rotonde draaiden we rechtsaf naar het oude spoor en passeerde daar aan het Bruyelle War Cemetery waar de gesneuvelde geallieerden liggen die omkwamen in mei 1940 bij de verovering van deze brug.

War Cemetery Bruyelle.                                                Zone d’Immersion temporaire de La Maladerie

Via 96.73 naar het dorpje Merlin en  via Wez-Velvain naar de TGV lijn en zo langs het Château de Guignies en Guignies. Vervolgens door Taigtines, via 69.66.57 langs de Zone d’Immersion temporaire de La Maladerie (Overstromingsgebied en natuurreservaat met wandelpaden over vlonderpaden ) tot in Willemeau. Langs 55.60 tot in Ere en over de heuvelkam langs de rij windmolens naar het grote met lindenbomen omzoomde driehoekige plein voor de Eglise de Saint-Maur.

Zo vind je er hier veel. Plein aan de Eglise de Saint-Maur.

Langs 72.72.73 door Brunehaut en via de N502 terug naar de Pont d’Andoing waar we terug naar de kade reden.

00:00    46:40       4189,2     0          30        0            281        27          1297              0              34            00,00 €

23-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

22-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 - Maandag – 22.07.2024 – Kade boven sluis Maubray - Kade Antoing

Deze morgen al vroeg wakker geworden van de vertrekkende vrachtschepen.  Eerst kwam de Infinity I naar boven, dan de twee Franse combiné’s (85 x 5 m) naar beneden, een vrachtschip naar boven, dan de Alexia naar onder en vervolgens de Freedom (85m) naar boven.  Toen was het onze beurt samen met het Frans yacht dat gisteren avond nog aangekomen was.  We lagen in de sluis te 08:55 uur, te 09:30 uur alleen in sluis Péronne en te 09:50 uur op de Schelde richting Doornik.  Aan het dokje in Antoing lagen twee jachten, eentje dat een blijvertje lijkt te zijn, en een Frans yacht met thuishaven Valenciennes.  We lagen vast te 10:50 uur.

Begin van de Vlaamse Ardennen. Oude rode beuk met die rare wortelgroei.  Kerkje van Vaulx.

Terwijl Annie op zoek ging naar een brievenbus vertrokken de Fransen richting Frankrijk en lagen we er alleen.

Na  de middag vertrokken we weer met de fiets om de omgeving te bekijken. Vie 12 en 17 reden we naar Fontenoy en vervolgens naar Vezon.  Via 40 en 39 naar Barry, Froidmanteau en Maulde.  Via 34 en 48 naar Béclers.  Hier vonden we een bank onder een eeuwenoude rode beuk naast het muurtje rond de Eglise Saint-Pierre.  De beuk was blijkbaar geplant of uitgeschoten na de bouw van het muurtje aangezien de twee wortels van de boom die normaal in de richting van de muur zouden gegroeid zijn, in de loop der tijd, eerst tot tegen het muurtje en vervolgens op het muurtje en terug naar de andere kant gegroeid waren.  Tegenover het kerkje staat de oude Forge de Béclers.  We volgeden dan de Grand Chemin tot aan de overweg aan het bedrijf SCAM, staken de spoorweg over en arriveerden in Havinnes.  In Warchin onder de E42 onderdoor  en aan Faubourg de Marvis linksaf richting camping de l’Orient tot in Allain.  Vervolgens tot in Vaulx met de Eglise Saint-Pierre (weeral eentje voor die heilige!) op de heuvel en er naast de ruines du Château Médiéval de Vaulx.   Hier schiet niet zo veel meer van over.  Via de Pont de Vaulx staken we de Schelde over en langs de Schelde op tot aan de Pont d’Antoing waar we terug over staken naar Antoing.

Er was nog een Frans yacht gearriveerd maar dat is even later terug vertrokken.

01:15    46:40       4189,2     2          30        5            281        33          1270              0              34            00,00 €

22-07-2024, 18:18 Geschreven door Alois

21-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 - Zondag – 21.07.2024 – Kade boven sluis Maubray.

Gisteren avond is de Alexia terug gearriveerd en even later kwam er nog een Frans yacht aan dat zich voor ons aan de kade vast maakte. Met de twee Franse samenstellen erbij liggen we hier dus met 5 te wachten voor morgen vroeg te vertrekken.

Onze fietstocht voerde ons vandaag van onze ligplaats via Sart-Colin naar Laplaigne, dan naar Bléharies waar we de Schelde over staken.  Van Bléharies naar Rongy, langs de St Martinuskerk naar Brunehaut, Wez-Velvain, Merlin en langs Bruyelle naar Antoing.  Na een terrasje in Antoing via Fontenoy, Bourgeon en Morlies terug  naar de ligplaats aan de sluis.

De St Martinuskerk iin Rogny.

Het Château de Lannoy in Bruyelle. Gedenkteken stiptekenaar Raoul Cauvin van ondermeer “De Blaubloezen” en nog vele andere.

00:00    45:25       4187,9     0          28        0            276        49          1237              4              38            00,00 €

21-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

20-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 - Zaterdag – 20.07.2024 – VVW Perluwelz – Kade S2 - PĂ©ronne

Alle passanten die hier lagen zijn vanmorgen vertrokken, wij als laatste. Na het opruimen van de kabel en het afrekenen van de elektriciteit vertrokken we te 09:45 uur richting Péronne. Hoewel het zaterdag is kruisten we twee vrachtschepen voor we een goed uur later aan sluis Maubrai arriveerden.  Er lagen vier bakken tegen de kade iets voor de sluis en van ver leek het of we er geen plaats meer zouden hebben.  Maar gelukkig lagen die niet met hun kont tegen de kade aan maar er nog een 15 m van verwijderd zodat we nog achter hun tegen de kade konden liggen.  Hier hebben we al een paar keer ligplaats genomen en het was hier goed liggen, de schepen die langs varen hebben geen snelheid meer om de sluis in te varen of nog bijna geen als ze de sluis uitkomen dus golven hebben we hier niet.

Een lifter onderweg. Een tegenligger. De tanker Alexia (B) vaart de sluis uit.

Toen we een half uurtje vast lagen ging de sluis open en vertrokken er twee jachten richting Mons en de tweede schutting was de tanker Alexia (B) met thuishaven Zwijndrecht.

Wegens de hitte zijn we weer niet gaan fietsen.  Ik ben alleen naar de Neptunia in Antoing gereden maar de boot was gesloten.

01:35    45:25       4187,9     0          28        10          276        17          1188              0              34            00,00 €

20-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

19-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 - Vrijdag – 19.07.2024 – VVW Perluwelz

Gezien het weerbericht voormiddag draaglijk weer en namiddag weer hitte voorspelde zijn we dadelijk na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht ( 30 Km)

Van de ligplaats via het centrum van Peruwelz.  Via 9.8.5.77 reden we tot de Franse Grens aan de Rue du Rivage. Via 72.71.70.91 terug naar het kanaal tot 90 in Gourgues.  Daar staken we het kanaal over en volgden dan het oude Canal Pommereuil-Antoing tot in Callenelle.  Via Audemetz reden we naar Wasmes-Audemez-Briffoeil.

Oud gemeendtehuis Wasmes-Audemez-Briffoeil.  Bezoek vanuit de lucht.

Daar staken we de HST lijn over richting Baugnies waar we en stop hielden op het miniterrasje (2 tafeltjes) van Le Baugnies Expresse.  Via 43.46.47  kwamen we in Briffoeil en via het domein van Le Château de Braffe waar we jammer genoeg niets van zagen gezien dat helemaal ommuurd is en naast de muur aan de binnenkant allemaal bomen en hoge struiken. Via 15 kwamen we in Braffe en verderop in Bury. Hier maakten we een ommetje langs de Lidl op de N60 en via het nieuwe KM0O terrein met 2 grote windmolens arriveerden we terug aan de haven.   Ondertussen was de temperatuur alweer opgelopen en na 30 km

Namiddag nog een paar ritjes naar het centrum naar de Laverie en alles is nu weer fris en proper.

00:35    43:50       4186,3     0          28        6            266        40          1171              0              34            00,00 €

19-07-2024, 00:00 Geschreven door Alois

18-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 - Donderdag – 18.07.2024 – Kade Blaton – VVW Perluwelz

Vertrokken te 09:15 uur en te 09:50 uur gearriveerd bij VVW Peruwlez.  Eén vachtschip gekruist onderweg.

Na aankomst naar de wasserette gereden en namiddag voor de rest niets gedaan wegens de hitte.

Enkel een bezoek aan het centrum voor de wasserette en bakker.

00:35    43:50       4186,3     0          28        6            266        11          1131              0              34            31,00 €